Het gaat niet goed met Alfil, spierzwakte, loopfilmpje
- Alfilillo
- Posts in topic: 15
- Honden: 2
- Welke: Podenco en kruising
Het gaat niet goed met Alfil, spierzwakte, loopfilmpje
De laatste tijd niet actief aan het schrijven, maar wel aan het meelezen. Nu zou ik toch graag jullie mening horen.
Ruim twee weken geleden merkte ik dat Alfil niet draafde tijdens de avondwandeling. Vervolgens kon hij niet meer op de bank komen. Wel voorpoten erop, maar niet af kunnen zetten. Duidelijk zwakte in de achterhand. Daarna ook moeite met voorpoten erop zetten. Flink spierverlies in de achterhand, zwabberend lopen. Op dat punt zitten we nu. Hij geeft geen pijn aan en heeft ook geen Andere symptomen. Geen koorts, eet, drinkt, plast en poept.
Ik heb Contact opgenomen met de fysio die destijds heeft begeleid toen hij Guillain-Barré had (wat hij nu niet lijkt te hebben). Ze raadde aan een uitgebreid bloedonderzoek te doen. Naast een paar lichte afwijkingen, was vooral de Creatine Quinasa heel hoog. Na het afnemen van het bloed heb ik ook om een echo gevraagd. Daar was niks afwijkends op te zien. De fysio heeft hem inmiddels ook gezien, zij zag geen artrose oid.
Gisteren dus uitslag bloedonderzoek met sterk verhoogde Creatine Quinasa. Gelukkig geen leishmania.
Iemand ideeen?
Ruim twee weken geleden merkte ik dat Alfil niet draafde tijdens de avondwandeling. Vervolgens kon hij niet meer op de bank komen. Wel voorpoten erop, maar niet af kunnen zetten. Duidelijk zwakte in de achterhand. Daarna ook moeite met voorpoten erop zetten. Flink spierverlies in de achterhand, zwabberend lopen. Op dat punt zitten we nu. Hij geeft geen pijn aan en heeft ook geen Andere symptomen. Geen koorts, eet, drinkt, plast en poept.
Ik heb Contact opgenomen met de fysio die destijds heeft begeleid toen hij Guillain-Barré had (wat hij nu niet lijkt te hebben). Ze raadde aan een uitgebreid bloedonderzoek te doen. Naast een paar lichte afwijkingen, was vooral de Creatine Quinasa heel hoog. Na het afnemen van het bloed heb ik ook om een echo gevraagd. Daar was niks afwijkends op te zien. De fysio heeft hem inmiddels ook gezien, zij zag geen artrose oid.
Gisteren dus uitslag bloedonderzoek met sterk verhoogde Creatine Quinasa. Gelukkig geen leishmania.
Iemand ideeen?
Laatst gewijzigd door Alfilillo op 13 nov 2024, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het gaat niet goed met Alfil, spierzwakte
Dat had Glenn ook. DM. Degeneratieve myelopathie.
DM is zo wat ik lees het eerste wat in me op komt
- Alfilillo
Dat was inderdaad ook al waar ik zelf aan heb gedacht en gisteren voorgelegd heb aan de fysio (ze heeft nog niet gereageerd). Slechte prognose
Mocht het idd DM zijn, welke stappen raden jullie aan te nemen?
Mocht het idd DM zijn, welke stappen raden jullie aan te nemen?
- Alfilillo
- Alfilillo
Dat weet ik niet meer. Nog wel wat geprobeerd met pillaria maar het mocht niet baten. DM is fataal progessief, geen kruid tegen gewassen dus.
dat deze verhoogd is geeft een indicatie voor een spierbeschadiging of spierziekte, dit is meestal voor skeletspieren, maar kan ook de hartspier betreffen
- Alfilillo
Dank je. Kan het duiden op DM denk je? Is niet direct een spierziekte, maar de spieren nemen wel sterk af als gevolg ervan.
‘Dankzij de ontwikkeling van goede gentesten is het nu mogelijk om meer zekerheid te krijgen over de diagnose tijdens het leven van het dier. Middels bloedonderzoek of een swab van het mondslijmvlies kan getest worden of de hond lijder is van de genen die bekend zijn DM te veroorzaken.
Een hond die verschijnselen heeft die passen bij DM en positief test op de gentest heeft zeer waarschijnlijk DM. Bij een negatieve gentest is het erg onwaarschijnlijk dat de klachten door DM worden veroorzaakt, maar niet 100% uitgesloten.’
Een hond die verschijnselen heeft die passen bij DM en positief test op de gentest heeft zeer waarschijnlijk DM. Bij een negatieve gentest is het erg onwaarschijnlijk dat de klachten door DM worden veroorzaakt, maar niet 100% uitgesloten.’
Nanna schreef: ↑11 nov 2024, 15:41 ‘Dankzij de ontwikkeling van goede gentesten is het nu mogelijk om meer zekerheid te krijgen over de diagnose tijdens het leven van het dier. Middels bloedonderzoek of een swab van het mondslijmvlies kan getest worden of de hond lijder is van de genen die bekend zijn DM te veroorzaken.
en de test is niet gevalideerd voor alle rassen dus niet 100% zeker
DM is een diagnose bij uitsluiting en aan alleen na overlijden met 100% vastgesteld worden bij sectie.
- Susam
- Posts in topic: 6
- Welke: Podengo kruising
wat naar ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
Finn heb ik nooit meer laten testen, maar die had ook deze symptomen en inderdaad geen pijn.
Niet echt te zeggen hoe snel het achteruit gaat.
Het kan snel gaan, maar proces kan ook langzaam gaan. Er zijn bijvoorbeeld dan opties om een rolstoel aan te laten meten.
Heb ik zelf niet overwogen omdat da en ikzelf inschatten dat Finn dat toch niet fijn zou vinden, geholpen worden en ondersteuning met een doek vond hij al stom... , daarbij ging zijn achteruitgang ook vrij snel helaas.
Ik zorgde voor antislip matten in huis op specifieke plekken omdat hij moeilijker grip kon krijgen met de achterhand.
Als het verergert maar de kop blijft nog helder dan zou je de achterhand buiten kunnen ondersteunen met een bepaalde tildoek buiten. Finn wilde dat dus niet, dus die bleef waggelen en viel soms om als er een oneffenheid in het veld was, dus een beetje stabiele ondergrond zoeken met wandelen is aan te raden.
Ik heb nog 1x anabolen in laten spuiten omdat hij toch nog wel in beweging was, in poging om toch nog wat spier op die achterhand te stimuleren, maar dat werkte echt heel kort maar.
Finn zijn kop en zijn wil om nog even door te gaan was goed, en hij speelde ook nog met Bluf destijds hij werd wel steeds instabieler. 3 maanden na min of meer diagnose DM (dus zonder bewijs) was hij heel moe en merkte ik ook wel dat het naar zijn kop aan het gaan was, en kon op 1 moment niet zelfstandig opstaan om naar de waterbak te lopen, hij keek me aan en toen wist ik dat het tijd was om afscheid te nemen.
Ik dacht dat via slijmvlies het wel vast te stellen was, die DM. Maar toen ik pakket binnen had gekregen stond de afspraak voor inslapen al vast, en hij had geen nakomelingen dus vond ik het niet echt van belang om het nog te laten testen.
Heel veel sterkte als het dit echt is, alle ziektes zijn moeilijk en ronduit k*t maar bij deze blijft het hoofd vaak nog willen, maar werkt het lijf niet meer mee en er is geen medicatie tegen...
Het kan snel gaan, maar proces kan ook langzaam gaan. Er zijn bijvoorbeeld dan opties om een rolstoel aan te laten meten.
Heb ik zelf niet overwogen omdat da en ikzelf inschatten dat Finn dat toch niet fijn zou vinden, geholpen worden en ondersteuning met een doek vond hij al stom... , daarbij ging zijn achteruitgang ook vrij snel helaas.
Ik zorgde voor antislip matten in huis op specifieke plekken omdat hij moeilijker grip kon krijgen met de achterhand.
Als het verergert maar de kop blijft nog helder dan zou je de achterhand buiten kunnen ondersteunen met een bepaalde tildoek buiten. Finn wilde dat dus niet, dus die bleef waggelen en viel soms om als er een oneffenheid in het veld was, dus een beetje stabiele ondergrond zoeken met wandelen is aan te raden.
Ik heb nog 1x anabolen in laten spuiten omdat hij toch nog wel in beweging was, in poging om toch nog wat spier op die achterhand te stimuleren, maar dat werkte echt heel kort maar.
Finn zijn kop en zijn wil om nog even door te gaan was goed, en hij speelde ook nog met Bluf destijds hij werd wel steeds instabieler. 3 maanden na min of meer diagnose DM (dus zonder bewijs) was hij heel moe en merkte ik ook wel dat het naar zijn kop aan het gaan was, en kon op 1 moment niet zelfstandig opstaan om naar de waterbak te lopen, hij keek me aan en toen wist ik dat het tijd was om afscheid te nemen.
Ik dacht dat via slijmvlies het wel vast te stellen was, die DM. Maar toen ik pakket binnen had gekregen stond de afspraak voor inslapen al vast, en hij had geen nakomelingen dus vond ik het niet echt van belang om het nog te laten testen.
Heel veel sterkte als het dit echt is, alle ziektes zijn moeilijk en ronduit k*t maar bij deze blijft het hoofd vaak nog willen, maar werkt het lijf niet meer mee en er is geen medicatie tegen...
Wat rot zulke zorgen
Ik duim voor jullie
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Hoe gaat het nu?
- Alfilillo
Dankjewel voor het delen van je ervaringblondie schreef: ↑13 nov 2024, 07:42 Finn heb ik nooit meer laten testen, maar die had ook deze symptomen en inderdaad geen pijn.
- Alfilillo
Het gaat niet slechter in ieder geval. Een paar keer per dag gaan we naar buiten en dan lopen we een beetje hier voor de deur. Ik heb het idee dat hij wat actiever en volijker is, maar hij blijft instabiel, kan absoluut niet draven, plassen doet hij op vier poten. Thuis ligt hij eigenlijk alleen maar. Hij kán wel met moeite opstaan, maar hij doet het niet graag. Eten gaat gelukkig wel goed. Van de da kreeg ik vorige week een maagbeschermer, pepcid, vanwege de medicijnen die hij moest nemen. Wellicht doet die pepcid hem goed (de da die hem vorige week zag en een snelle echo deed, zag dat zijn maag licht ontstoken was, maar niet alarmerend). De fysio opperde dat de problemen ook voort konden komen uit een slechte opname van de voeding, aangezien zijn albumine ook laag was. Ik heb geen idee...
Morgen ga ik naar een andere dierenarts met de bloeduitslagen.
Dank je.
- Susam
- Posts in topic: 6
- Welke: Podengo kruising
veel succes bij de andere dierenarts morgen! ik hoop zo dat je een beetje komt te weten wat te doen en wat te verwachten!
- Alfilillo
https://youtu.be/zf8C3IQDpTs?si=ZLkkOQ3qL59NPBpt
Vanochtend heb ik dit filmpje gemaakt. Vandaag was hij behoorlijk opgewekt, maar je ziet de instabiliteit van zijn achterhand.
Vanochtend heb ik dit filmpje gemaakt. Vandaag was hij behoorlijk opgewekt, maar je ziet de instabiliteit van zijn achterhand.