Het gaat niet goed met Alfil, spierzwakte, loopfilmpje

blondie
Posts in topic: 3

Re: Het gaat niet goed met Alfil, spierzwakte, loopfilmpje

Bericht door blondie »

Ik wilde al eerder zeggen niet van een bepaalde diagnose af te gaan, op basis van wat sommigen waaronder ik denken te herkennen aan wat je schreef.
Hoe lang is hij nu zo als hij nu is? Kijk, iedere hond kan anders reageren, ook afhankelijk van hoe snel ze zelf voelen achteruit te gaan..

Ik zou op basis van dit filmpje toch even ongemak en pijn uitsluiten.. voor mijn gevoel loopt hij ook op de voorhand erg voorzichtig en het lijkt alsof hij bewust lijkt te kiezen waar hij het meest gemakkelijk loopt.
Finn om als voorbeeld te nemen, bleef lomp doorgaan terwijl hij dus soms omviel of wankelde. In huis bleef hij ook alert en actief en zocht contact, wilde contact met mij en Bluf..
Ik herken dus niet alles wat jij beschrijft.. en in combi met wat je schrijft en filmpje denk ik een hond te zien die nu wel ongemak heeft..

Wel liep Finn ook soms zo zoals in je filmpje als hij wél ongemak had.. maar dat kwam vanuit LSI en af en toe dus zenuwbeknelling als hij teveel had gedaan of toen hij ouder werd die botwoekering wat meer groeide, of kans op ongemak bij bepaalde bewegingen (en daar leek hij dan wel ook zo op te gaan reageren, anders lopen om die bepaalde ongemakken voor te zijn) en niet vanuit DM.
Die LSI is aan de hand van foto's van specifiek de achterhand toen zichtbaar geworden, echt foto's van het lumbaal gedeelte van de ruggenwervel.
Nanna
Posts in topic: 6

Bericht door Nanna »

Het spijt me het te moeten melden maar Glenn liep ook zo. Op een gegeven moment ging hij er ook steeds bij zitten.
Afbeelding
Smoushond

Re: Het gaat niet goed met Alfil, spierzwakte

Bericht door Smoushond »

Alfilillo schreef: 13 nov 2024, 18:41 https://youtu.be/zf8C3IQDpTs?si=ZLkkOQ3qL59NPBpt

Vanochtend heb ik dit filmpje gemaakt. Vandaag was hij behoorlijk opgewekt, maar je ziet de instabiliteit van zijn achterhand.
Hoe oud is hij ? Heavy is 13 en ook zwak in de achterhand maar dat ziet er toch anders uit.
Zij gaat wel liggen en opstaan met gemak ,doet dat ook vaak
Ik denk eerlijk gezegd wel aan pijn als hij liever niet opstaat

Hoe poept hij ?
Heavy poept tijdens het lopen
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Liep hij altijd al met een wat bolle rug?
Hij is niet stabiel bij lopen, maar het lijkt inderdaad - wat anderen ook zeggen - of hij (ook) wat rugproblemen heeft?
Dan is de vraag wat wordt waardoor veroorzaakt?
Is dat niet graag opstaan door pijn bijv.?
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Eerder neurologisch dan spierzwakte.

de flex moet er echt vanaf. Gewoon een lange lijn met een boogje. Nu trekt je terug. Dat voelt in jouw hand niet zo maak ik zie dat hij er last van heeft. Tuig zou ik ook af doen.
Ik zie weinig tot geen pijn maar wel neurologisch ongemak. Best veel.
Alfilillo
Posts in topic: 15
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Dank voor het meekijken allemaal.
Verschillende keren wordt pijn (in de rug) genoemd. Eerlijk gezegd zie ik niet dat hij pijn aangeeft en de fysio die hem vorige week heeft gezien, merkte ook geen pijn op. Hij kreeg een aantal dagen Orsion een Tralieve. Daar is hij nu een paar dagen vanaf en ik merk nauwelijks of geen verschil.
@blondie : Alfil is nooit een rauwdouwer geweest, eerder voorzichtig.
@Smoushond hij is nu 9
@Nanna ik weet het :ugh: . Ik zag een filmpje van een Kaukaas op de website van een da die een casus van dm beschreef. Die hond liep net zo. Geen idee of Andere aandoeningen dit beeld ook laten zien.
@EchoMira dm is ook neurologisch, maar heeft spierzwakte als gevolg. Door het haar zie je het niet, maar die achterpoten en heupen zijn vel over been.
Aan de flex zit overigens Lily, die rooie ;)
Afbeelding
Josefien
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Zoals hij zich beweegt, lijkt het vanuit de rug te komen. Dat hij geen pijn vanuit de rug aangeeft, zegt niet zoveel. Lage hernia, of spondylose kan ook leiden tot zwakte en spierverlies in de achterhand. De oorzaak ligt dan in de wervelkolom terwijl de symptomen zich uiten in de achterhand. Verraderlijk, maar wel iets om bedachtzaam op te zijn.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 5

Bericht door Crutz »

Ik snap heel goed dat je vraagt om mee gedenken. Maar zeker mbt pijn reacties, wijze van bewegen etc zou ik eerder afgaan op een arts en fysio die hem gezien en bevoeld hebben dan het oordeel van een video online.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

@Crutz daar heb je zeker gelijk in.

Vandaag bij de da niet veel wijzer geworden. Omdat een aantal bloedwaarden wat afwijkend waren, wil ze eerst uitsluiten dat er wat op orgaanniveau aan de hand is, zoals een Slechte opname van voedingsstoffen. Daarvoor weer bloed afgenomen en we moeten ook urine inleveren.

Maar goed, ik heb begrepen dat alles kan samenhangen met een autoimmuunreactie, net zoals vier jaar geleden. Misschien worden er nu net Andere cellen aangetast, maar dan nog blijft het een autoimmuun probleem.

Hij gaf licht ongemak aan ter hoogte van de laatste borstwervel, maar zij dacht niet aan een hernia oid. Kon zelfs door maagproblemen komen.

Het blijft dus nog gisseb en ik ben nog steeds bang voor dm.
Afbeelding
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

aaarrghh die onzekerheid is zo shit! ik duim voor jullie!
Babs
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

He bah wat een zorgen en onzekerheid.
Sterkte, hopelijk komt er snel duidelijkheid. :ugh:
Afbeelding
Cooper
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Het ziet er erg ongemakkelijk uit. Hopelijk komt er snel duidelijkheid. Sterkte.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het gaat wat beter met Alfil. Hij is er nog lang niet, maar een week geleden scharrelde hij alleen maar wat voor de deur en nu heeft hij zin om een blokje om te gaan. Het ziet er ook wat minder ongemakkelijk uit. Voor zover ik kan beoordelen is zijn spierspanning ook flink toegenomen.

Maar dan zijn gewicht. Ik was van de week bij de fysio (heeft hem lasertherapie gegeven) en op die weegschaal (daar had ik hem nog niet eerder gewogen) was hij een kilo lichter dan vorige week. Heel verontrustend. Hij eet wel goed (ik moet hem alleen op gang helpen met de eerste happen). Hij poept goed, plast... Hij zit nog steeds aan de pepcid (maagbeschermer) en heb het idee dat die hem goed doet.

Qua diagnose zijn we niet veel verder. Bij de nieuwe da vorige week urine ingeleverd: de nieren doen het prima. Ze had extra bloed afgenomen en daaruit bleek dat de alvleesklier niet helemaal in orde was. Volgende week staat er een echo gepland.

Zou het toch aan de opname en vertering van voedingsstoffen liggen? Wellicht door een onderliggend autoimmuunprobleem, want we weten dat het immuunsysteem bij hem van de wap kan gaan.

Ik ben in ieder geval blij met de nieuwe da en natuurlijk met de fysio want zij bekijken echt alle opties. Ze hebben ook inderling Contact gehad, wat fijn is.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Wat fijn dat Alfil met kleine stapjes vooruit gaat.
Duimen dat de stijgende lijn door blijft zetten :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Alfilillo schreef: 21 nov 2024, 16:18 Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het gaat wat beter met Alfil. Hij is er nog lang niet, maar een week geleden scharrelde hij alleen maar wat voor de deur en nu heeft hij zin om een blokje om te gaan. Het ziet er ook wat minder ongemakkelijk uit. Voor zover ik kan beoordelen is zijn spierspanning ook flink toegenomen.

Maar dan zijn gewicht. Ik was van de week bij de fysio (heeft hem lasertherapie gegeven) en op die weegschaal (daar had ik hem nog niet eerder gewogen) was hij een kilo lichter dan vorige week. Heel verontrustend. Hij eet wel goed (ik moet hem alleen op gang helpen met de eerste happen). Hij poept goed, plast... Hij zit nog steeds aan de pepcid (maagbeschermer) en heb het idee dat die hem goed doet.

Qua diagnose zijn we niet veel verder. Bij de nieuwe da vorige week urine ingeleverd: de nieren doen het prima. Ze had extra bloed afgenomen en daaruit bleek dat de alvleesklier niet helemaal in orde was. Volgende week staat er een echo gepland.

Zou het toch aan de opname en vertering van voedingsstoffen liggen? Wellicht door een onderliggend autoimmuunprobleem, want we weten dat het immuunsysteem bij hem van de wap kan gaan.

Ik ben in ieder geval blij met de nieuwe da en natuurlijk met de fysio want zij bekijken echt alle opties. Ze hebben ook inderling Contact gehad, wat fijn is.
Dat klinkt wel hoopvol :cheer:
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

heel fijn dat het wat beter gaat en ik snap je zo goed wat betreft de zoektocht, ik hoop dat je wat wijzer wordt en dat de echo uitwijst wat er scheelt en jullie daar op in kunnen spelen. Kan het dat de weegschaal van de fysio afwijkt van de andere weegschaal waar hij eerder op gewogen is? Ik hoop het zo! Zet m op Alfil knappe man!
ranetje

Bericht door ranetje »

Dat zijn wat betere berichten :ok:
Als de alvleesklier niet goed werkt kan hij een vit. B12 tekort krijgen.
Kan hé, ik zeg niet dat dat altijd gebeurt.
Misschien iets om even in gedachten te houden gezien het (lichte) afvallen?
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

ranetje schreef: 22 nov 2024, 20:41 Dat zijn wat betere berichten :ok:
Sorry, zie je berichtje net pas, maar hij had juisteen hoge b12. Waarschijnlijk door speciaal voer voor maag- en darmstelsel. Het was niet verontrustend.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Vanochtend echo gehad. Alvleesklier perfect. Hij woog hetzelfde als de vorige keer dat hij op die weegschaal stond, dus waarschijnlijk gaf die van de fysio Een kilo te weinig aan.

Hij loopt ook weer een beetje beter, zeker niet perfect, maar het gaat de goede Kant op.

Er wordt gedacht aan weer een auto-immuunreactie, maar dit keer minder heftig dan de vorige keer.

Er was wel een lichte ontsteking van de onderkant van de maag, dus hij gaat door met pepcid (doet hij het goed op!) en een poosje iets tegen de misselijkheid.

Al met al ben ik blij!
Afbeelding
Babs
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Dat klinkt voorzichtig positief. Hopelijk zet de verbetering door.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Nou kijk eens aan. Das alvast een stuk beter dan DM👍🏻
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

das voorzichtig niet verkeerd, blij om!!
ranetje

Bericht door ranetje »

Alfilillo schreef: 25 nov 2024, 16:24
ranetje schreef: 22 nov 2024, 20:41 Dat zijn wat betere berichten :ok:
Sorry, zie je berichtje net pas, maar hij had juisteen hoge b12. Waarschijnlijk door speciaal voer voor maag- en darmstelsel. Het was niet verontrustend.
:ok:

En alvleesklier gezond lees ik, plus weer iets verbetering! dat is fijn. :D
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Duimen dat het nu verbeterd in ieder geval!
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Fijn dat er verbetering is 😉
Afbeelding
Plaats reactie