@Karina_Lola graag gedaan, omdat je echt die diagnose had gekregen en ik zelf destijds wel een beetje aanliep tegen niet heel heldere info vanuit dierenartsen en op internet, leek het me wel handig om vanuit mijn eigen ervaring te reageren op jouw vraag.
Ik bleef in begin soms ook nog wel denken dat het over kon gaan, maar niet de speciale voeding geven, of te weinig op een dag geeft direct negatief resultaat, dus wij gaan daar niet meer aan tornen.
Wij hebben denk ik wel geluk dat Chara dus ook tussendoortjes kan eten, we kunnen dus belonen op wandeling, en als ze per abuis wat van iemand toegestopt krijgt is dat ook niet direct een probleem.
Het maakt denk dat ze mede daardoor buiten niet meer als een stofzuiger door de natuur gaat en ze zelfs paardenpoep kan laten liggen... als wij het op tijd zien tenminste
Ben benieuwd wat gedragsdeskundige toe heeft kunnen voegen en kon zien waar het ingesleten gedrag betrof, of waar het echt aan voedselissue van EPI ligt.
Je andere opmerking over achterhalen hoe haar gedrag is ontstaan, of dat in haar aard zit, aan EPI gelinkt kan worden e.d. dan vraag ik me af of dat wel belangrijk is om te weten.
Bij Chara wist ik ook bijna niets, in de eerste dagen dacht ik wel.. waar ben ik aan begonnen en komt dit ooit goed..
Bij mijn eerste hond en 2de kon ik wel een baas vragen naar gedragingen van de hond, maar die herkende niets in dat gedrag dus daar had ik ook niet veel aan
Ik heb daarvan geleerd dat je de honden moet leren kennen, en zij jou. Je stelt wel de grenzen die jij belangrijk vindt om te stellen, leert hoe je daar samen uit kunt komen, en als soms dingen té moeilijk zijn dan probeer je niet in de situatie te komen of de hond in een situatie te brengen dat de hond die grens over gaat.
Wat niet betekent dat je overal ja en amen op hoeft te zeggen, hier kregen er 2 de neiging om plekken te gaan claimen ook richting ons als baas. Streng zijn en voet bij stuk houden dat ze van die plek af moesten werkte niet, en dan moet je gaan omdenken. De reden waarom ze dan ineens zo doen is niet zo belangrijk, hoe je ze kunt overhalen zonder conflict met elkaar om toch weg te gaan is dan grotere prio.