EPI

Plaats reactie
Karina_Lola
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Welsh Corgi Cardigan en Bulgaarse Straathond
Contacteer:

EPI

Bericht door Karina_Lola »

Mijn Corgi heeft dus EPI. Ik was op zoek naar ervaringen en tips en kwam op deze website terecht omdat daar nog een gesprek staat over EPI.

Lola is een herplaatser en zij kwam bij me toen ze 7 maanden was omdat haar gedrag too much was voor het gezin met een jong kind waar ze was. Ze lag in een kleine bench en ging 1x per dag uit. Lola is een echte Corgi met alle ras-typische eigenschappen. Ze is nu 15 maanden.

Lola is nu een maand geleden gediagnosticeerd met EPI ahv bloedonderzoek. Zij is in September al een keer erg ziek geweest en heeft toen een dag aan het infuus gelegen ivm uitdroging (zowel spugen als dunne ontlasting). Ze kreeg toen antibiotica maar het is niet duidelijk geworden wat er toen aan de hand was.

Ik geef pancreas poeder over haar brokken. En ben nog wat zoekende hoe verder. Bijvoorbeeld met beloningssnoepjes (over alles moet pancreaspoeder). Dat wordt nogal een kleffe boel.
Ik vind het moeilijk inschatten welke gedragsuitingen met haar fysieke klachten te maken hebben en welke gewoon Corgi-like zijn.

Misschien zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met honden die EPI hebben en of zij nog tips hebben.

Afbeelding
Jay
Posts in topic: 3

Re: EPI

Bericht door Jay »

Toen mijn collie ( al wat jaren terug ) last kreeg van zijn pancreas, deed hij het beter op versvoer met pancreas, dan op dat poeder.

Duck pancreas was het merk dat we hem een aantal jaar hebben gegeven. Nu o.a. te koop https://www.ranzijn.nl/duck-hond-pancre ... t-10x100gr
Afbeelding
Karina_Lola
Contacteer:

Dank voor je reactie! Ik ga hiernaar kijken. En hebben jullie ook eerst poeder gebruikt? En waarom ging het verse vlees beter?
Jay

Bericht door Jay »

Karina_Lola schreef: 21 feb 2025, 07:52 Dank voor je reactie! Ik ga hiernaar kijken. En hebben jullie ook eerst poeder gebruikt? En waarom ging het verse vlees beter?
Ja, we hebben eerst Zymoral poeder gebruikt. Dat hielp hem niet voldoende. Toen overgestapt naar vers diepvries voer met pancreas enzymen erin, Duck. Kochten het toen bij een pets Place winkel, en later online bij Tim ‘s.
Ook Carnibest heeft een versvoer variant voor pancreas.

Waarom het beter ging ? Ik denk dat de opneembaarheid van de enzymen in het verse voer beter was. Je kan het allicht proberen. Het is hondafhankelijk waar hij/zij het het beste op doet.
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Je hebt het over gedragsuitingen, wat bedoel je dan ?
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 1

Bericht door Crutz »

En van het verse voer met pancreas kan je bv met een droogmachine beloning snoepjes maken
blondie
Posts in topic: 6

Bericht door blondie »

Wat jammer dat ze EPI heeft, maar ergens fijn dat die uitslag het heeft uitgewezen want dan kun je je daarop instellen.

Wij kregen onze Chara sterk vermagerd en met onbeheersbaar bedrag als het op voer/eten aan kwam. Ze was toen tussen de 7 of 11 maanden oud en we kregen hadden van begeleiders uit Rusland (iom da in Rusland) advies om haar gastrointestinal low fat royal canin te voeren, en we moesten poeder geven over het voer, dat bleken later enzymen. Diagnose EPI was niet gesteld daar, men dacht dat haar alvleesklier probleem van tijdelijke aard was.

Toen wij diagnose bij Nederlandse dierenarts EPI kregen, had zij ook b12 tekort en moesten we injectiekuur starten. Zou dat nog even navragen of dat ook nodig is, b12 is nodig om voer beter op te nemen, bij een tekort kan dat ook nog een issue blijven ondanks dat je enzymen toevoegt aan voer.

In ons geval werd diagnose gesteld op een vrijdag, was er adhoc geen Zymoral op voorraad en de enzymen uit Rusland waren op.
1x voer gegeven zonder de enzymen maakte dat ze hevige buikpijnen kreeg, acute diarree etc.
Ben toen naar alternatieven gaan zoeken en kwam toen op Pancreas voer van Carnibest uit, versvoer.
Eigenlijk uit nood omdat we iets moesten ben ik bij dierenasiel die voorraad daarvan had een paar rollen op gaan halen, en trof daar ook een medewerkster wiens hond dus ook EPI had en het prima deed op dat voer alleen. (Asiel in Leiden, mocht je vragen willen stellen kun je mailen en is ze meer dan bereid om advies te geven denk ik)

Als je dat geeft, dan mag er geen extra poeder overheen omdat de samenstelling van dat vlees dusdanig is dat dat niet nodig/wenselijk is.
Voor Chara werkte dit direct, we gaven in eerste instantie alleen dit voer.
Vanwege haar magerte eerst nog 3x per dag, na ca 2 weken over op 2x per dag en gekeken of zij tussendoor zonder enzymen ook een vetarme snack kon verteren.
Dat ging en gaat goed.
Ook op advies van de persoon die ervaring had met haar hond en dit voer zijn we na verloop van tijd de hoeveelheid speciaal pancreas voer gaan afbouwen, o.a. omdat het voer best prijzig is.

Chara weegt nu ongeveer 26 kilo en heeft minimaal 500 gram pancreasvoer per dag nodig aangevuld met ander vers voer en soms geven we brok erbij.
Tussendoortjes kan zij ook goed hebben zonder apart dus enzymen erop te doen.

Iedere hond is anders, en reageert anders maar bovenstaande is dus vanuit mijn eigen ervaring. Geloof nu ondertussen al 3 jaar dat het zo goed gaat.
Qua gedrag is eten nog wel een ding, voer krijgt ze dan ook uit de antischrokbak. Maar PICA gedrag buiten heeft ze nauwelijks meer, wél altijd uitkijken als iemand met eten loopt te zwaaien of denkt haar wat te geven.. dan schroomt ze niet om ervoor te gaan of je hand erin mee te nemen.

Hoop dat je wat aan mijn bijdrage hebt. En als je nog vragen hebt hoor ik het wel dan hoop ik daar antwoord op te kunnen geven.
blondie

Bericht door blondie »

Kleine toevoeging, mocht je dat gaan proberen dan moet dat vlees op een bepaalde temperatuur komen voor een goede werking.
Temp van ca. 30 graden.
Ik heb afgewogen hoeveelheden per keer in een boterhamzakje, daar giet ik heet water over en dat laat ik even staan voor ik het in de bak uitknijp.
blondie

Bericht door blondie »

Jay schreef: 21 feb 2025, 08:38 Je hebt het over gedragsuitingen, wat bedoel je dan ?
"Ik vind het moeilijk inschatten welke gedragsuitingen met haar fysieke klachten te maken hebben en welke gewoon Corgi-like zijn."

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Bij EPI is PICA soms wel een ding, alles willen opeten ongeacht of het eetbaar is of niet.
Behoorlijk voedsel gericht, extreem eigenlijk wel te noemen ik kan moeilijk trainen daardoor met Chara omdat ze niet te motiveren is middels speeltjes beloning, maar wel voor voer dingen doet maar dan vervalt in de voedseldrift, kan het moeilijk uit leggen.. ze ziet het niet als beloning voor iets wat ze geleerd heeft of doet op verzoek zodra er voer in het spel is gaat daar al haar aandacht naar uit.

Ik kan nu gelukkig eten op een tafel zetten, of hapjes voor visite. Maar maak niet de fout om iets te geven, want dan is het hek van de dam. Onbeheerd laten staan, dan grijpt ze haar kans.
Karina_Lola
Contacteer:

@jay super bedankt voor het antwoord, ja kik had het idd over de gedragsuitingen. Omdat Lola herplaatser is blijft het lastig gedrag te koppelen aan haar EPI. Ze moest het gezin uit waarin ze zat toen ze 7 maanden was en helaas kan ik niet met de oude eigenaar communiceren hierover en krijg ik het nummer van de fokker niet… :(
Maar goed ze is eigenlijk al echt heel opgeknapt sinds ze bij ons is.

En ik heb wel even onderzoek gedaan naar het drogen van voer, echt goede tip.
Het zal nog even zoeken zijn wat het beste werkt voor haar.

Dank je!
Karina_Lola
Contacteer:

@blondie
Wat fijn dat je zo uitgebreid de tijd hebt genomen om te schrijven, dank je!
Ik herken veel en dank voor de tips.

Lola krijgt ook B12 inderdaad, dat had ik niet gemeld.
Haar ontlasting is nog wisselend, ze krijgt nu 27 dagen de pancreas poeder. En ze was 2 kilo afgevallen (van 10 naar 8) en nu weer 1,5 erbij. De eerste dagen verbeterde haar ontlasting meteen. Ik merk dat het nu al weer meer wisselend is.

Ik herken ook jouw stukje over pica. Lola draagt nu inmiddels een snuitje, zij loopt door haar korte pootjes met haar hoofd net boven de grond. Laat haar hoofd zakken en het zit er al in. Soort stofzuiger idd. Met snuitje gaat het stuk beter.

Ik ga met alle tips vlees uitzoeken en op zoek naar een droger om de beloningssnoepjes te kunnen maken.

Super bedankt en ik laat weer horen, morgen heb ik een afspraak met een gedragsdeskundige. Corgi’s blijven toch een beetje de clownshondjes.
Karina_Lola
Contacteer:

@Crutz goede tip, dank je
pioenroos
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Je schrijft dat ze een snuitje draagt. Bedoel je dan een muilkorf of zo'n netje of echt een bandje/snuitje?
Dat laatste is niet veilig namelijk als het warmer wordt en bij inspanning want haar bek kan dan niet ver genoeg open doen om goed te hijgen en zo af te koelen.

Sterkte verder! In chronisch zieke hond is niet fijn, hopelijk vinden jullie snel een goede balans :ok:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

@Karina_Lola graag gedaan, omdat je echt die diagnose had gekregen en ik zelf destijds wel een beetje aanliep tegen niet heel heldere info vanuit dierenartsen en op internet, leek het me wel handig om vanuit mijn eigen ervaring te reageren op jouw vraag.

Ik bleef in begin soms ook nog wel denken dat het over kon gaan, maar niet de speciale voeding geven, of te weinig op een dag geeft direct negatief resultaat, dus wij gaan daar niet meer aan tornen.
Wij hebben denk ik wel geluk dat Chara dus ook tussendoortjes kan eten, we kunnen dus belonen op wandeling, en als ze per abuis wat van iemand toegestopt krijgt is dat ook niet direct een probleem.
Het maakt denk dat ze mede daardoor buiten niet meer als een stofzuiger door de natuur gaat en ze zelfs paardenpoep kan laten liggen... als wij het op tijd zien tenminste :engel:

Ben benieuwd wat gedragsdeskundige toe heeft kunnen voegen en kon zien waar het ingesleten gedrag betrof, of waar het echt aan voedselissue van EPI ligt.
Je andere opmerking over achterhalen hoe haar gedrag is ontstaan, of dat in haar aard zit, aan EPI gelinkt kan worden e.d. dan vraag ik me af of dat wel belangrijk is om te weten.
Bij Chara wist ik ook bijna niets, in de eerste dagen dacht ik wel.. waar ben ik aan begonnen en komt dit ooit goed..
Bij mijn eerste hond en 2de kon ik wel een baas vragen naar gedragingen van de hond, maar die herkende niets in dat gedrag dus daar had ik ook niet veel aan :roll:
Ik heb daarvan geleerd dat je de honden moet leren kennen, en zij jou. Je stelt wel de grenzen die jij belangrijk vindt om te stellen, leert hoe je daar samen uit kunt komen, en als soms dingen té moeilijk zijn dan probeer je niet in de situatie te komen of de hond in een situatie te brengen dat de hond die grens over gaat.
Wat niet betekent dat je overal ja en amen op hoeft te zeggen, hier kregen er 2 de neiging om plekken te gaan claimen ook richting ons als baas. Streng zijn en voet bij stuk houden dat ze van die plek af moesten werkte niet, en dan moet je gaan omdenken. De reden waarom ze dan ineens zo doen is niet zo belangrijk, hoe je ze kunt overhalen zonder conflict met elkaar om toch weg te gaan is dan grotere prio.
Karina_Lola
Contacteer:

@pioenroos dank voor de tip! Ik heb de snuit aangepast met elastiek zodat ik de beloningsnoepjes kan geven en zij haar mondje open kan doen om te hijgen. Misschien heb je nog een alternatief voor snuitjes met kleine gaatjes? Alvast dank voor je antwoord.
Karina_Lola
Contacteer:

@blondie heel fijn hoor.

De DA heeft de poeder en B12 meegegeven en dat was het.

Betreft fysieke klachten, ze heeft veel darmgeluiden. Winderig. En wisselende ontlasting. En soms ligt ze echt te pompen (hijgen) dat gaat weer weg. Herken je dat ook? Het gebeurt niet vaak hoor.

De hondengedragskundige zei ook dat het moeilijk is om gedrag aan de EPI te wijten. Ook omdat Lola niet snel laat zien dat ze pijn heeft. Ongemak laat ze ook niet mega zien. Ze wordt wel duidelijk wat slomer als ze last heeft.
Lola heeft herdergedrag en verder is het een hele lieve hond met super goed karakter die gewoon duidelijkheid nodig heeft.
En ik moest in training natuurlijk hahaha, want zij kan heel erg goed luisteren als je consequent bent, duidelijk bent en grenzen aangeeft. Maar ik was m zelf even kwijt. Ze kwam bij ons als prul van 7 maanden met al zoveel meegemaakt. Ze is 2 x heel erg ziek geweest. Eerste keer was in september (ze was toen 10 maanden en heeft dag aan infuus geleden met vocht en antibiotica omdat ze overgaf en diarree had dus ws toen al eerste ontstekingsfase). En daarna dit dus.Ze woog nog maar 8 kilo (viel in 1,5 week af van 10 naar 8,2). En omdat je moet wachten op bloedonderzoek en helaas weekend ertussen heeft het mij veel stress opgeleverd. Ook omdat je zo graag het goed wilt doen voor haar.

Inderdaad genoeg medische informatie over EPI maar verder weinig ervaringsverhalen. Ik denk dat mijn zoektocht nog duurt tot zij stabiel is met voer en dan hoop ik uiteraard net als bij jouw Chara dat Lola ook stabieler wordt met voer en training zodat ze een snoepje kan verdragen. Ik ga in eerste instantie het vlees uitzoeken, ben me er over aan het inlezen en dan een keuze maken.

Verder door met balans & coördinatie les en detectie. Allemaal leuke dingen. En goed om elkaar te leren kennen!
pioenroos
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Karina_Lola schreef: 27 feb 2025, 13:36 @pioenroos dank voor de tip! Ik heb de snuit aangepast met elastiek zodat ik de beloningsnoepjes kan geven en zij haar mondje open kan doen om te hijgen. Misschien heb je nog een alternatief voor snuitjes met kleine gaatjes? Alvast dank voor je antwoord.
Een anti lokaas snuitje is ruimer maar je kan ook een goede passend (op maat) muilkorf overwegen. Een muilkorf heeft een stigma natuurlijk maar voor comfort hond is een goed passende muilkorf toch vaak fijner. Het is echt belangrijk dat de bek lekker open kan om te hijgen.

Anti lokaas snuitje:
https://www.medpets.nl/trixie-anti-lokaas-snuitje

Deze webshop is van een vriendin van mij, ze heeft zelf een corgi :P
https://demodernehond.nl/product-catego ... uilkorven/
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Hoe geef je de b12? Injecteer je zelf? Ik had die kuur waar de zoveel tijd ze een injectie moest krijgen.
Pilvorm bij diagnose EPI en ontstaan van te weinig B12 daardoor wordt niet opgenomen.

Ik heb de kuur b12 afgemaakt en geef vanaf moment dat die injecties klaar waren en haar ontlasting weer goed werd een pilletje per dat bij kruidvat vandaan.

Chara laat inderdaad nog wel eens wat gassen gaan, haar ontlasting stinkt ook. Dat is waarschijnlijk te wijten aan de pancreas in het voer. Ik begreep dat veel honden ook ruiken qua vacht als men poeder Zymoral geeft, maar ik heb dat zelf nooit gegeven en de lichaamsgeur van Chara is normaal, alleen haar ontlasting stinkt en eigenlijk nooit echt donkere ontlasting bij haar.

Kan me het goed voorstellen die eerste paar dagen en weken vol stress als je ziet dat je hond vermagert en je weet niet goed wat er precies mankeert.
Darmgeluiden en krampen vanwege voer heeft Chara hier niet meer gelukkig, ze laat alleen veel scheten :engel:

Succes met uitvinden welke vorm van voeren voor jullie het best gaat uitpakken in ieder geval!

En leuk die cursussen! Altijd goed, om samen dingen te ondernemen en uit te vinden welke manier van belonen aansluit bij haar gedrag en motivatie.
Karina_Lola
Contacteer:

@pioenroos dank voor de tips!
Ik heb die van Trixie S/M en allemaal moeten aanpassen omdat Lola haar snuitje net te kort is voor deze maat en te lang voor S. Dus ze kreeg teveel druk op haar ogen.
De muilkorf heeft te grote gaten ben ik bang. Daar trekt ze ws een hele kreeft doorheen :LOL:
Karina_Lola
Contacteer:

@blondie De B12 hebben ze nieuwe pillen voor die goed opgenomen wordt. Op aanraden van DA gestart, ze heten Cobalaplex. Geen idee natuurlijk of het allemaal voldoende is. Ik ga ervan uit dat zij het weten? Ken je deze?
blondie

Bericht door blondie »

@Karina_Lola Nee, dat kende ik nog niet. Maar interessant en om te onthouden.
Mocht ik het idee hebben dat Chara toch weer gebrek aan b12 krijgt dan zal ik dit zeker navragen bij de DA, jij dus bedankt voor de tip!
Karina_Lola
Contacteer:

@blondie
Ik heb een website gevonden die jij denk ik ook wel interessant vindt! epi4dogs.com/
Plaats reactie