De echte mooie Schotse collies bestaan nog

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
EchoMira
Posts in topic: 14
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: De echte mooie Schotse collies bestaan nog

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 02 dec 2025, 21:05
EchoMira schreef: 02 dec 2025, 20:59 Ik kan het niet met collies.
Mentaal...hou op.
Zoveel verschillen ze niet met Whippets. Ook gevoelig, maar net dat beetje meer will to please.
Ik kan niet tegen misplaatste angst.
Dat "oh god wat gaat er met ons gebeuren" elke keer als je vloekt omdat je veter afbreekt.

Ik heb drie gevoelige teven en dat gaat prima. Een collie erbij en we moeten ook een yurt en een kussen om kleermaker op te zitten.
Het kan niet alleen maar over gevoel gaan. We zijn niet Arvo Pärt.
I got shit to do.
Nanna

Bericht door Nanna »

Nou ja, Glenn was wel bang voor vuurwerk en knallen. Zoals het een Collie betaamt.
Maar verder was het een redelijke harde hoor, die kon wel wat hebben. En o zaligheid, nul agressie.

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 20
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 02 dec 2025, 19:50 :J: :J:

Eigenlijk viel het met die knijpoogjes bij Mila heel erg mee als ze niet tegen de felle Spaanse zon in hoefde te kijken :smile:

Afbeelding

Fayah is van een heel ander type (combi Engelse-Amerikaanse lijn, geen showlijnen)

Afbeelding

Ik vond zelf Mila van een iets mooier type omdat ze sportiever en lichter was gebouwd. Fayah heeft een veel grovere bouw en plomper lichaam, dat vind ik persoonlijk minder mooi. Maar ik heb haar dan ook totaal niet gekozen vanwege uiterlijk en alleen naar gezondheid en karakter gekeken, net als bij Mila trouwens.
Dat is echt een prachtige foto van Fayah :I:
Qua kleur ben ik dol op zwart, maar bij een Schotse collie zou ik denk ik voor sable gaan. Ik weet niet goed waarom.

De vacht lijkt me geen probleem. Ik verwacht niet zo'n heel groot verschil met een groenendaeler?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 02 dec 2025, 21:14
Dat "oh god wat gaat er met ons gebeuren" elke keer als je vloekt omdat je veter afbreekt.

Ik heb drie gevoelige teven en dat gaat prima. Een collie erbij en we moeten ook een yurt en een kussen om kleermaker op te zitten.
I got shit to do.
Zijn whippets qua gevoeligheid/drama niet erger dan collies?
Marc
Posts in topic: 11

Bericht door Marc »

CatnDog schreef: 02 dec 2025, 23:18
EchoMira schreef: 02 dec 2025, 21:14

I got shit to do.
Zijn whippets qua gevoeligheid/drama niet erger dan collies?
Ik heb dan wel geen whippets maar ik zie helemaal geen drama en gevoeligheid zoals ik dat bij collies zie. Sommige collies zijn namelijk panisch voor veel zaken. Knallen. Lichtflitsen. Harde geluiden in het algemeen. Dat is ziekelijk en echt een probleem van dat ras.

Een hond die gaat zitten bibberen om een drupje regen of die het vertikt om uit de auto te komen is toch van een hele andere orde dan een hond die rondjes om zijn as draait, schaduwen jaagt of twee meter hoog tegen de deuren opvliegt als er een hard geluid is. Ik heb altijd het idee maar dat is weer zo'n gevoel bij mij dat die extreme gevoeligheid voor licht en geluid al een soort pre epilepsie is. De hersenen interpreteren zaken heel intens.

Dat soort dingen zie ik helemaal niet bij whippets. Die zijn gewoon heel gevoelig soms maar ook heel hard. Niet overgevoelig. Dat is voor mij anders.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Drama is ook niet hetzelfde als panisch. Drama is emotie. Panisch is blinde paniek en een onmogelijkheid ergens mee te dealen. Er zijn collies die helemaal geen harde geluiden verdragen. Daar is niks emotioneels aan maar dat is een erfelijk ziektebeeld.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Whippets zijn mentaal vrij stevig hoor.
Het zijn kleine, magere, dunbehaarde hondjes dus voor eigenaren die graag tutten perfect en dan kun je wat verwend gedrag verwachten maar ik vind ze niet onbelastbaar of labiel.
Diana
Posts in topic: 24
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 02 dec 2025, 23:16 Dat is echt een prachtige foto van Fayah :I:
Qua kleur ben ik dol op zwart, maar bij een Schotse collie zou ik denk ik voor sable gaan. Ik weet niet goed waarom.

De vacht lijkt me geen probleem. Ik verwacht niet zo'n heel groot verschil met een groenendaeler?
Nee, de vachten van Mila en Fayah niet, maar die hebben/hadden ook een redelijk bescheiden vacht voor een collie.
Fayah heeft een iets bewerkelijkere vacht door een andere vachtstructuur waardoor ze wat sneller klitten heeft. Mila kon ik prima 2 weken niet borstelen of kammen en dan had ze nog steeds geen klitten; dat kan bij Fayah echt niet. Maar als je het gewoon bijhoudt, is het echt geen uren werk per week, ik besteed er ongeveer een halfuur per week aan en iets meer tijdens de rui.

Het wordt een ander verhaal met zo'n soort vacht :x

Afbeelding

Maar als je dat niet wilt, neem je dus geen collie die uit lijnen met van die enorme plofvachten komt.
Gelukkig begint dat ook steeds meer uit de mode te raken.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Die gevoeligheid van een collie vind ik ook wel echt van een andere orde dan bij een windhond.
Mila was zo'n typische óvergevoelige, labiele collie. Gevoeligheid in combinatie met angst en weinig herstelvermogen, wat tot totale paniek en serieuze zenuwinzinkingen kon leiden. Maar toen ik wist hoe ik ermee om moest gaan, bleek het allemaal wel weg te trainen. Natuurlijk verander je daarmee niet de aard van het beestje, maar doordat haar angst steeds meer afnam, namen ook die buitenproportionele reacties enorm af. Daar is wel veel werk in gaan zitten, maar in de loop van haar leven is ze over al die angsten heen gekomen. En doordat ze steeds zelfzekerder en relaxter werd, ontstonden nieuwe angsten ook veel minder snel. Al moest ik er wel alert op blijven en het direct doorbreken als ik het zag ontstaan, want anders kon het bij haar heel snel van kwaad tot erger gaan.

Fayah is ook gevoelig, maar heeft een veel stabielere aard, een veel beter herstelvermogen en geen angstige inborst. Die herstelt op een normale manier, blijft niet in angst hangen en maakt zichzelf niet alsmaar meer in paniek zoals Mila dat wel deed. Ze is ook niet bang voor knallen en vuurwerk, ze is eigenlijk sowieso niet snel bang. Ze is wel alert op geluiden en zeer opmerkzaam, maar dat resulteert bij haar niet in angst.

Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld Arlo: die is totaal niet gevoelig voor geluiden en voor allerlei subtiliteiten zoals een verschuivende voerbak, een wiebelend oppervlak of een klapperend poortje; typisch van die dingen waar mijn collies wel op reageren. En hij is ook niet angstig aangelegd, dus als hij al eens ergens van schrikt, is er 10 seconden later niets meer aan de hand.
Wat ze gemeen hebben qua gevoeligheid, is dat ze aan een heel subtiel signaal van mij genoeg hebben om ze te sturen, ze pikken dat soort dingen feilloos op; een wenkbrauw optrekken is doorgaans genoeg om ze op andere gedachten te brengen en iets als je stem verheffen is echt niet nodig, ze reageren al op een licht strengere ondertoon dan normaal. Ook in de communicatie met andere honden zijn ze subtiel en opmerkzaam, ze zijn verfijnd qua omgangsvormen en bedachtzaam.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Precies dat Diana. En dat hebben whippets zover ik weet helemaal niet. Als een collie zich gaat focussen op geluiden of bewegingen komen ze er soms helemaal niet meer uit. Schaduw jagen en krabben naar licht is ook echt typisch iets voor collies. En ze daar weer uit krijgen vraagt nogal wat inzicht en werk.

Ik kende een collie die zodra ze even genegeerd werd ging zoeken naar een straaltje zon om daar dan echt totaal op door te draaien. Hijgen, stressen, krabben en uiteindelijk ook bijten naar mensen die haar wilden stoppen. Die hond is ingeslapen. Was geen land meer mee te bezeilen. Was overigens een bordercollie. En de hond woonde midden in de natuur op een woonboot bij iemand die altijd thuis was. Nog een hond had en de honden liepen altijd vrij rond en werden ontzettend veel uitgelaten en mee gespeeld. Die bordercollie was echt neurologisch niet in orde want een schaduw of een lichtstraaltje op de vloer. Een glimmertje in de voerbak. Whatever. Reden om helemaal gek te worden.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Marc schreef: 03 dec 2025, 10:02 Precies dat Diana. En dat hebben whippets zover ik weet helemaal niet. Als een collie zich gaat focussen op geluiden of bewegingen komen ze er soms helemaal niet meer uit. Schaduw jagen en krabben naar licht is ook echt typisch iets voor collies. En ze daar weer uit krijgen vraagt nogal wat inzicht en werk.

Ik kende een collie die zodra ze even genegeerd werd ging zoeken naar een straaltje zon om daar dan echt totaal op door te draaien. Hijgen, stressen, krabben en uiteindelijk ook bijten naar mensen die haar wilden stoppen. Die hond is ingeslapen. Was geen land meer mee te bezeilen. Was overigens een bordercollie. En de hond woonde midden in de natuur op een woonboot bij iemand die altijd thuis was. Nog een hond had en de honden liepen altijd vrij rond en werden ontzettend veel uitgelaten en mee gespeeld. Die bordercollie was echt neurologisch niet in orde want een schaduw of een lichtstraaltje op de vloer. Een glimmertje in de voerbak. Whatever. Reden om helemaal gek te worden.
Klopt, op zulke momenten was Mila totáál niet bereikbaar. Het maakte niet uit wat ik zei of deed, ze werd dan totaal opgeslokt door haar eigen angst en paniek. En deed dan ook echt heel rare dingen, zoals in de boekenkast proberen te klimmen, in de kleinste gaatjes proberen te kruipen, op mijn hoofd willen klimmen, allerlei dwangmatig gedrag. Dat haar ook niet hielp, want zat ze eenmaal in dat kleine gaatje of in mijn nek, dan werd ze daar ook niet kalmer van. Ze probeerde fysiek te ontsnappen aan haar angst waaruit geen ontsnappen mogelijk was, want die angst zat in haar hoofd. Dat kon ik wel fysiek doorbreken omdat zij in zulke situaties nooit agressief werd, maar dat kalmeerde haar niet, want zodra ik haar dan losliet begon het gewoon van voren af aan.
Doordat ik die buitenproportionele angst uiteindelijk wel kon verminderen met counter conditioneren, raakte ze ook veel minder in paniek, werd ze steeds bereikbaarder en pas toen kon ik haar leren wat ze wél kon doen als ze bang was om zichzelf niet helemaal over haar toeren te maken.

Gevoeligheid is ook iets anders dan angst. Bij Mila (en bij veel collies) speelden beide, maar dat is bijvoorbeeld bij Fayah en Arlo niet aan de orde. Die zijn wel gevoelig, maar niet snel bang, of in ieder geval zeker niet in die mate waarin Mila bang kon zijn, dat is echt heel anders.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Dus als ik het goed begrijp gaat het bij het woord mentaal niet zozeer om gevoeligheid, dat zijn de whippets en de collies allebei, maar om overgevoeligheid.
Dat er extreem gereageerd wordt op zaken waar niet zodanig op gereageerd hoeft te worden. Waarvan angst de basis is en het kan doorslaan in onstabiliteit.
Nanna

Bericht door Nanna »

Glenn was alleen bang voor vuurwerk. Maar ja, dat was mn Newfoundlander ook.
Maar als je een harde hond zoekt moet je idd wegblijven bij de Collie. Ik vind ze zacht en fijnbesnaard en daar hou ik toevallig ook van. Een baasgerichte hond en geen ruziezoeker.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 03 dec 2025, 08:38 Nee, de vachten van Mila en Fayah niet, maar die hebben/hadden ook een redelijk bescheiden vacht voor een collie.
Fayah heeft een iets bewerkelijkere vacht door een andere vachtstructuur waardoor ze wat sneller klitten heeft. Mila kon ik prima 2 weken niet borstelen of kammen en dan had ze nog steeds geen klitten; dat kan bij Fayah echt niet. Maar als je het gewoon bijhoudt, is het echt geen uren werk per week, ik besteed er ongeveer een halfuur per week aan en iets meer tijdens de rui.

Het wordt een ander verhaal met zo'n soort vacht :x

Afbeelding

Maar als je dat niet wilt, neem je dus geen collie die uit lijnen met van die enorme plofvachten komt.
Gelukkig begint dat ook steeds meer uit de mode te raken.
Dat is wel heel erg plof. Daar zou ik ook niet voor kiezen.

Wat is er eigenlijk mode op dit moment in hondenland? Nog steeds de doodles (ook niet de makkelijkste vachten)?
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vond Glenn zn vacht niet moeilijk. Maar die had geen plofvacht en was ongecastreerd. Eens per week borstelen en klaar.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik snap het fokken van die halfgare plofvachten ook niet. Waartoe?
Dit is allemaal lang zat

Afbeelding
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 03 dec 2025, 13:04 Glenn was alleen bang voor vuurwerk. Maar ja, dat was mn Newfoundlander ook.
Maar als je een harde hond zoekt moet je idd wegblijven bij de Collie. Ik vind ze zacht en fijnbesnaard en daar hou ik toevallig ook van. Een baasgerichte hond en geen ruziezoeker.
Een harde hond zou ik niet zoeken. Zeno is niet zo'n gevoelig type (meer richting hard dan zacht). Hij voldoet totaal niet aan de bovenstaande beschrijving van de collies en de whippets. Hij is erg plaat-voor-z'n-kopperig (en dat is niet echt mijn ding. Ik heb liever een emotioneel intelligentere hond die mede daardoor ook veel makkelijker te sturen is.)
Bang voor vuurwerk is hij wel, maar alleen met harde knallen dichtbij, voor langere tijd achter elkaar, zodat hij geen tijd krijgt om te herstellen. In de basis is hij niet angstig en ik vind dat wel fijn. Dus dat extreem angstige en overgevoelige zou ik liever ook niet zien in een hond. Zoals Marc al aangaf: dat vergt dan veel expertise (en tijd en energie) om daar mee om te gaan en als het helemaal obsessief wordt, is er dus helemaal niets mee te beginnen, zelfs als een hond in the middle of nowhere woont.
Diana

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 03 dec 2025, 13:02 Dus als ik het goed begrijp gaat het bij het woord mentaal niet zozeer om gevoeligheid, dat zijn de whippets en de collies allebei, maar om overgevoeligheid.
Dat er extreem gereageerd wordt op zaken waar niet zodanig op gereageerd hoeft te worden. Waarvan angst de basis is en het kan doorslaan in onstabiliteit.
Ja, ik denk vooral de combinatie van overgevoeligheid en angst.
Dat zie je terug in allerlei verschillende lijnen, zowel Engelse als Amerikaanse, en is dus iets wat echt in het ras zit. Lang niet alle collies hebben dat, maar het komt wel echt relatief veel voor, en dan ook in een mate en frequentie dat het zowel voor de hond als voor de eigenaar echt een structureel, (bijna) dagelijks probleem is.

Op een clubdag werd Mila al een 'bijzonder moedige collie' genoemd omdat zij zonder problemen op en over allerlei obstakels klom :ugh: De meeste andere collies kwamen niet verder dan aan de objecten snuffelen, er één pootje op zetten of er bibberend opstaan.
En Mila was dus totáál niet moedig, maar met haar ben ik dat soort dingen wel meteen gaan oefenen toen ze als pup de stoeprand al eng hoog vond. Als je daar dus niets mee doet, zijn het ook geen angsten waar ze vanzelf wel overheen groeien of zo, meestal worden ze juist alleen maar erger.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

‘ De meeste andere collies kwamen niet verder dan aan de objecten snuffelen, er één pootje op zetten of er bibberend opstaan.’

Dat ben ik met gymles op school.😂
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Mooie hond inderdaad! :I:

Aloy is geen Whippet en geen Collie, maar wel een geluidsgevoelige hond met een goed gevoel voor drama, maar in vergelijking met de Schotse Collie die ik kende is dat verschil inderdaad heel groot. Aloy reageert vrij snel op geluid door te schrikken, maar dan draait ze zich ernaar om, bekijkt ze het en vervolgens schudt ze zich uit en gaat ze door met haar leven. Die Schotse Collie die ik kende wilde alleen maar in blinde paniek weg, liet het vervolgens gewoon ook totaal niet meer los en bleef zichzelf opnaaien (wat Diana ook beschrijft over Mila) ook bij het inmiddels allang ontbreken van de geluidsprikkel. Dat was wel echt heftig. :schrik: Het is ook wel een van de redenen waarom ik wat terughoudend zou zijn om voor een Schotse Collie te kiezen, ondanks het feit dat ik het wel enorm leuke honden vind. Maar goed, er zullen vast ook lijnen te vinden zijn waarin het niet zo erg is. :F:
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 03 dec 2025, 13:59 Ja, ik denk vooral de combinatie van overgevoeligheid en angst.
Dat zie je terug in allerlei verschillende lijnen, zowel Engelse als Amerikaanse, en is dus iets wat echt in het ras zit. Lang niet alle collies hebben dat, maar het komt wel echt relatief veel voor, en dan ook in een mate en frequentie dat het zowel voor de hond als voor de eigenaar echt een structureel, (bijna) dagelijks probleem is.

Op een clubdag werd Mila al een 'bijzonder moedige collie' genoemd omdat zij zonder problemen op en over allerlei obstakels klom :ugh: De meeste andere collies kwamen niet verder dan aan de objecten snuffelen, er één pootje op zetten of er bibberend opstaan.
En Mila was dus totáál niet moedig, maar met haar ben ik dat soort dingen wel meteen gaan oefenen toen ze als pup de stoeprand al eng hoog vond. Als je daar dus niets mee doet, zijn het ook geen angsten waar ze vanzelf wel overheen groeien of zo, meestal worden ze juist alleen maar erger.
En dat vind ik dus eigenlijk heel erg sneu. Je bent mijns inziens als baasje echt verplicht om daar wat mee te doen en zo'n hond dus niet maar te lopen bevestigen in zijn/haar angst. 'O, vind je dat eng? Dan doen we het niet, hoor.' Dan kom je waarschijnlijk nergens. Ik kende een collie, ongeveer even oud als Zeno. Die durfde dus niet onder een viaduct door waar een trein overheen rijdt. Zeno vond het de eerste keer misschien spannend, maar hij liep wel gewoon mee (ging niet in de ankers of bibberen of iets dergelijks). De tweede keer merkte hij het nog wel op en derde keer lette hij er helemaal niet meer op. Dat vind ik zelf een gezonde manier om met een nieuwe situatie om te gaan. Maar die collie was een half jaar later nog steeds bang.
Ik krijg de indruk dat de baasjes van de collies van de clubdag de overgevoeligheid van hun collie teveel tegemoet komen en er zelf in mee gaan. Dat lijkt me niet productief. :x
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Frootje schreef: 03 dec 2025, 14:41 Mooie hond inderdaad! :I:

Aloy is geen Whippet en geen Collie, maar wel een geluidsgevoelige hond met een goed gevoel voor drama, maar in vergelijking met de Schotse Collie die ik kende is dat verschil inderdaad heel groot. Aloy reageert vrij snel op geluid door te schrikken, maar dan draait ze zich ernaar om, bekijkt ze het en vervolgens schudt ze zich uit en gaat ze door met haar leven. Die Schotse Collie die ik kende wilde alleen maar in blinde paniek weg, liet het vervolgens gewoon ook totaal niet meer los en bleef zichzelf opnaaien (wat Diana ook beschrijft over Mila) ook bij het inmiddels allang ontbreken van de geluidsprikkel. Dat was wel echt heftig. :schrik: Het is ook wel een van de redenen waarom ik wat terughoudend zou zijn om voor een Schotse Collie te kiezen, ondanks het feit dat ik het wel enorm leuke honden vind. Maar goed, er zullen vast ook lijnen te vinden zijn waarin het niet zo erg is. :F:
Dat vind ik ook een heel groot verschil: gevoelig zijn en iets spannend vinden en het vervolgens van je afschudden of doorslaan in de paniekstand.
Dat is dus exact ook de reden waarom ik eraan zou twijfelen. Die mentale gezondheid. Dan zou ik een Schotse collie willen die gevoelig, maar wel mentaal stabiel is (en/of een grote kans heeft om dat te worden). Geen neuroot. Ik denk dat ik daar zelf zenuwachtig van zou worden.
Diana

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 03 dec 2025, 14:51
Diana schreef: 03 dec 2025, 13:59 Ja, ik denk vooral de combinatie van overgevoeligheid en angst.

En dat vind ik dus eigenlijk heel erg sneu. Je bent mijns inziens als baasje echt verplicht om daar wat mee te doen en zo'n hond dus niet maar te lopen bevestigen in zijn/haar angst. 'O, vind je dat eng? Dan doen we het niet, hoor.' Dan kom je waarschijnlijk nergens. Ik kende een collie, ongeveer even oud als Zeno. Die durfde dus niet onder een viaduct door waar een trein overheen rijdt. Zeno vond het de eerste keer misschien spannend, maar hij liep wel gewoon mee (ging niet in de ankers of bibberen of iets dergelijks). De tweede keer merkte hij het nog wel op en derde keer lette hij er helemaal niet meer op. Dat vind ik zelf een gezonde manier om met een nieuwe situatie om te gaan. Maar die collie was een half jaar later nog steeds bang.
Ik krijg de indruk dat de baasjes van de collies van de clubdag de overgevoeligheid van hun collie teveel tegemoet komen en er zelf in mee gaan. Dat lijkt me niet productief. :x
Mijn observatie op die clubdag was juist helemaal niet dat eigenaren te veel in die angst meegingen, in tegendeel: de meesten schaamden zich een beetje, dus sommigen begonnen wat aan de lijn te rukken of trokken hun collie met grof geweld zo'n obstakel op, en anderen probeerden de collie aan te moedigen of het weg te lachen met 'kom op joh, stel je niet zo aan!'. Ik had zelf inmiddels natuurlijk al lang ondervonden dat dat allemaal niet werkt bij een collie die bang is. :x
Mila rustig begeleiden als ze iets eng vond door negeren van de angst en zelf gewoon kalm blijven en laten zien dat het niet eng was, haar aanmoedigen, forceren of het gewoon rustig samen doen, zodat ze wel zou ondervinden dat het niet eng was en ze na een aantal keer wel over haar angst heen zou zijn, of iets samen met andere honden doen die totaal geen angst hadden: dat had allemaal juist een heel averechts effect, daar werd ze alleen maar steeds banger door. En een hond in paniek ziet of hoort niets meer, die zit in een soort angstcocon, dus dan maakt het al helemaal niets meer uit wat je zelf doet.
Mila ging pas vooruitgang boeken toen ik die angst juist wél serieus ging nemen en de aandacht er echt op ging richten. En daar in ministapjes echt aan ging werken en aan alles dat ze aan die angsten verbond. Daardoor werd ze ook in het algemeen stukken zelfzekerder, waardoor het overwinnen van andere angsten ook weer makkelijker ging en er ook minder snel nieuwe angsten bij kwamen.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Frootje schreef: 03 dec 2025, 14:41 Mooie hond inderdaad! :I:

Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg lijnen waar dit helemaal niet in zit hoor, Fayah heeft dat bijvoorbeeld echt niet. Ze kan heus wel af en toe schrikken of iets eng vinden, maar raakt niet in paniek, blijft bereikbaar, is makkelijk te kalmeren en blijft er helemaal niet in hangen.
Dat was vooral wat het bij Mila zo frustrerend maakte, dat ik het gevoel had dat ik haar helemaal niet kon helpen op zo'n moment, ze was er dan zó van overtuigd dat ze in levensgevaar was, dat ze echt op geen enkele manier op andere gedachten te brengen was en het maakte eigenlijk geen bal uit wat ik deed of hoe ik me gedroeg. Pas toen ik me echt realiseerde dat voor haar die angsten heel reëel waren en dat ze niet over zouden gaan door ze een beetje weg te wuiven of haar over haar grenzen te laten gaan, en dat ze er dus ook niet vanzelf overheen zou komen (want je denkt misschien bij sommige dingen dat het een fase is waar ze even doorheen moet of dat het na een paar keer doen wel overgaat), konden we het structureel oplossen. Uiteindelijk is zij toch een behoorlijk stabiele hond geworden die niet eens meer opkeek van vuurwerk en knallen, overal op en overheen durfde te lopen zonder twijfel, die ik overal probleemloos mee naartoe kon nemen en die ook in bijvoorbeeld een drukke stad totaal nergens bang van was. Dus het is zeker niet hopeloos, maar het komt bij zulke collies zelden of misschien wel helemaal nooit vanzelf wel goed.
Afbeelding
Plaats reactie