Marc schreef: 03 dec 2025, 10:02
Precies dat Diana. En dat hebben whippets zover ik weet helemaal niet. Als een collie zich gaat focussen op geluiden of bewegingen komen ze er soms helemaal niet meer uit. Schaduw jagen en krabben naar licht is ook echt typisch iets voor collies. En ze daar weer uit krijgen vraagt nogal wat inzicht en werk.
Ik kende een collie die zodra ze even genegeerd werd ging zoeken naar een straaltje zon om daar dan echt totaal op door te draaien. Hijgen, stressen, krabben en uiteindelijk ook bijten naar mensen die haar wilden stoppen. Die hond is ingeslapen. Was geen land meer mee te bezeilen. Was overigens een bordercollie. En de hond woonde midden in de natuur op een woonboot bij iemand die altijd thuis was. Nog een hond had en de honden liepen altijd vrij rond en werden ontzettend veel uitgelaten en mee gespeeld. Die bordercollie was echt neurologisch niet in orde want een schaduw of een lichtstraaltje op de vloer. Een glimmertje in de voerbak. Whatever. Reden om helemaal gek te worden.
Klopt, op zulke momenten was Mila totáál niet bereikbaar. Het maakte niet uit wat ik zei of deed, ze werd dan totaal opgeslokt door haar eigen angst en paniek. En deed dan ook echt heel rare dingen, zoals in de boekenkast proberen te klimmen, in de kleinste gaatjes proberen te kruipen, op mijn hoofd willen klimmen, allerlei dwangmatig gedrag. Dat haar ook niet hielp, want zat ze eenmaal in dat kleine gaatje of in mijn nek, dan werd ze daar ook niet kalmer van. Ze probeerde fysiek te ontsnappen aan haar angst waaruit geen ontsnappen mogelijk was, want die angst zat in haar hoofd. Dat kon ik wel fysiek doorbreken omdat zij in zulke situaties nooit agressief werd, maar dat kalmeerde haar niet, want zodra ik haar dan losliet begon het gewoon van voren af aan.
Doordat ik die buitenproportionele angst uiteindelijk wel kon verminderen met counter conditioneren, raakte ze ook veel minder in paniek, werd ze steeds bereikbaarder en pas toen kon ik haar leren wat ze wél kon doen als ze bang was om zichzelf niet helemaal over haar toeren te maken.
Gevoeligheid is ook iets anders dan angst. Bij Mila (en bij veel collies) speelden beide, maar dat is bijvoorbeeld bij Fayah en Arlo niet aan de orde. Die zijn wel gevoelig, maar niet snel bang, of in ieder geval zeker niet in die mate waarin Mila bang kon zijn, dat is echt heel anders.