En dat is inderdaad een gezonde manier om met angst om te gaan en voor een normale hond werkt die aanpak meestal ook prima. Bij mijn andere honden is dat ook zo. Maar voor een niet-normaal reagerende hond werkt een doorsnee aanpak vaak dus niet.CatnDog schreef: 03 dec 2025, 14:51 Die durfde dus niet onder een viaduct door waar een trein overheen rijdt. Zeno vond het de eerste keer misschien spannend, maar hij liep wel gewoon mee (ging niet in de ankers of bibberen of iets dergelijks). De tweede keer merkte hij het nog wel op en derde keer lette hij er helemaal niet meer op. Dat vind ik zelf een gezonde manier om met een nieuwe situatie om te gaan. Maar die collie was een half jaar later nog steeds bang.
Om dat voorbeeld van dat viaduct te noemen: als ik daar met Mila drie keer rustig onderdoor was gewandeld terwijl zij het eng vond, was ze na drie keer óók bang voor het geluid van treinen, voor alles dat rammelde, voor grote, hoge ruimtes, voor de hele weg rondom het viaduct en alles wat ze daar in de buurt had gezien of gehoord, en nog tien keer zo bang als voorheen onder dat viaduct zelf.
Fayah moest laatst over een open, hoge metalen brug lopen en dat vond ze best eng. Daar zijn we gewoon rustig samen overheen gelopen, ik heb haar ook niet beloond of zo omdat het dan juist voor haar kan 'bevestigen' dat het iets engs is, en op de terugweg toen we weer bij die brug kwamen, vond ze het nauwelijks nog spannend. Dat is dus wat voor mij onder normaal valt: een hond mag best eens iets eng vinden en hoeft echt niet overal zonder twijfel maar voluit in te gaan, maar het dan een keer zonder druk en rustig doen, merken dat er niets engs gebeurt en dan is de spanning er wel grotendeels af. Bij al mijn honden werkt dat meestal prima, maar bij Mila werkte dat dus alleen maar averechts.