prik en stroombanden verkoop verboden

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Kells
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: prik en stroombanden verkoop verboden

Bericht door Kells »

Marc schreef: 07 feb 2026, 21:16
Kells schreef: 07 feb 2026, 20:57 Nou, ik gebruik heel af en toe wel een teletac en dan druk ik echt niet gelijk op de stroomknop. Bij juist gebruik is dat echt niet zielig. Ik hang het bandje er af en toe om als mijn fluitsignaal weer eens volledig genegeerd wordt. Dan moeten we gewoon weer even de puntjes op de i zetten. Als ik fluit dien jij te komen en niet je eigen plan te trekken. Na 1 dag dragen van de band snappen ze het weer en dan gaat het zeker weer een half jaar goed. Het zou zieliger zijn dat ze nooit meer los zouden kunnen lopen. Dat vind ik echt mishandeling.
Ik vind het wel zielig en ik ken genoeg mensen die van honden trainen hun werk hebben gemaakt die nooit een TT zullen gebruiken. Dus iedereen moet zijn ding doen maar ik heb ook gewoon het recht het niet ok te vinden lijkt me. Ik heb nog nooit een TT willen gebruiken en gaat ook nooit gebeuren. Als ik fluit komt mijn hond ook soms niet. Maar dat vind ik niet erg genoeg om er een stroomband om te hangen. Guus is eergisteren na lange tijd met zijn jachthond vriend gaan jagen. Die had een tracker om. Guus was weg. En later bleek er een Mechelse herder bij te zijn die ook mee deed. Kwam die eigenaar tegen. Met zn drieën een half uur op onze honden moeten wachten. Die Mechelaar kreeg slaag. Ik heb Guus opgelucht geprezen dat hij kwam en aangelijnd en de jachthond man vond dit sowieso gewoon dus die gaf er niks om. Ik neem volgende keer snoepjes mee en ga werken aan motivatie en als het blijft blijft hij een tijdje aan de lijn en gaan we niet meer samen los met zijn jachthond vriend. Dus als ik roep hoeven ze niet te komen. Liefst wel. Komen ze niet dan moet ik werken aan mijn gedrag en zijn motivatie. Voor mij rechtvaardigd dat geen tt. En dat gaat dus ook nooit gebeuren.
Dat zullen dan geen jachthonden zijn, denk ik. Clancy vond het wel grappig om luid blaffend alle eenden uit een sloot te jagen. Ik vond dat minder grappig en toevallige passanten vinden dat ook niet. Dat gedrag druk ik liever de kop in en bij Clancy heb ik nog nooit stroom gebruikt. De trilfunctie is genoeg om haar aandacht weer te krijgen. Mocht je denken dat ik een luie opvoeder ben; die banden zet ik echt alleen in geval van zware overtredingen in en dat is hooguit twee of drie keer per jaar en dat op drie jachthonden. Ik wil graag dat mijn honden altijd los kunnen blijven lopen, maar ik wil wel graag dat ze gelijk komen als ik fluit. Hier is het nog losloopgebied en dat wil ik graag zo houden.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Budkes
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Ik gebruikte de TT voor het laast op wijlen Mikey, die had zo'n hekel aan mensen die beet iedereen waar hij bij kon, hij zou nog een kind uit de kinderwagen trekken. Hij luisterde heel erg goed maar ik wilde dat hij én los kon lopen én ik wilde echt de totale controle hebben.
Dus als we naar het bos gingen dan kreeg hij de TT om. Hij danste nog net niet door de kamer als ik de TT pakte om bij hem om te doen. Zijn associatie was namelijk TT= Bos.
Zonder TT had hij nooit los kunnen lopen, veel te gevaarlijk.

Wij mogen bij de politie de TT nog wel gebruiken, de prikband al heel lang niet meer, maar voor de TT moeten we eerst toestemming vragen aan een speciale commissie. En daarvoor moeten we eerst een heel stappenplan doorlopen waarin we aangeven wat we allemaal hebben gedaan om het probleem te verhelpen voordat we hem mogen gebruiken. Krijgen we toestemming dan is dat maar voor een beperkte tijd. Goede zaak.

In mijn team van 25 hondengeleiders gebruiken wij er geen momenteel, niet nodig.
Laatst gewijzigd door Budkes op 07 feb 2026, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ik had een tt, en ook is die gebruikt door derden zeg ik "laf", ding is sporadisch eigenlijk ingezet, maar nog steeds denk ik dat op dat moment die prikkel op afstand op dat moment net wél signaal was dat nodig was toen.
Daarna heeft het doosje in de kast gelegen en bij een andere hond dacht ik echt wel.. hmmm zou ik durven/willen gebruiken zelf.
En dat was voor mij een nee, dus ik heb hem verkocht aan iemand die mij vertelde waar die het voor wilde inzetten en hoe.
Sta er nog steeds achter dat ik zelf afstand heb gedaan, omdat ik er gewoon niets mee had of zelf in kon of durfde te zetten, en nog steeds geloof ik dat ik het aan de juiste persoon heb doorverkocht.
Marc
Posts in topic: 17

Bericht door Marc »

Ieder zijn mening in het kort :ok:
Laatst gewijzigd door Marc op 08 feb 2026, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Budkes schreef: 07 feb 2026, 23:26 In mijn team van 25 hondengeleiders gebruiken wij er geen momenteel, niet nodig.
Fijn om te horen. Zegt overigens ook veel want vroeger had elke getrainde herder er een "nodig" en nu ineens niet meer. Blijkbaar is een beetje inzicht in de honden genoeg om de noodzaak van stroomstoten weg te halen.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Op zich vind ik een verbod op dieronvriendelijke middelen prima want tegenover degene die het op "juiste wijze " gebruikt ,zover mogelijk met dit soort middelen , staan legio kneuzen die het niet weten en masr wat aan klooien.

Echter denk ik dat dit soort maatregelen geen effect hebben gezien het gemak waarmee het op internet besteld kan worden.
Dus dat triomfantelijke snap ik nooit zo want dat snap je toch wel dat het weinig tot niets gaat uitmaken
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 07 feb 2026, 23:50
Budkes schreef: 07 feb 2026, 23:26 In mijn team van 25 hondengeleiders gebruiken wij er geen momenteel, niet nodig.
Fijn om te horen. Zegt overigens ook veel want vroeger had elke getrainde herder er een "nodig" en nu ineens niet meer. Blijkbaar is een beetje inzicht in de honden genoeg om de noodzaak van stroomstoten weg te halen.
Dat zeker op de eerste plaats, maar ook aankoop en fokken van een ander soort hond, andere eisen aan het certificaat en een betere opleiding voor de hondengeleiders,
Of nou ja betere, vroeger toen ik begon was er geen opleiding kreeg je na een sollicitatiegesprek een hond in handen gedrukt, ging je binnen twee weken voor de keuring en daarna moest je de straat op. Nu duurt de opleiding, bij ons in Oost-Nederland, 4 maanden samen met je hond en de eerste twee weken is alleen theorie over omgang, verzorging, leerprincipes bd hond etc.
8 jaar geleden ben ik begonnen met het maken en geven vd eerste opleiding aan 5 nieuwe geleiders en nu zijn 47 vd 90 geleiders in Oost op deze manier opgeleid. Ben ik eigenlijk best wel trots op. Een enorme vooruitgang voor het welzijn van de hond. :hartjes:
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 4
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Dat is ook echt wel iets om fier op te zijn! Een absolute vooruitgang voor zowel mens als dier.
Op naar de internationale doorbraak want zoals gewoonlijk lopen ze hier nog 50 jaar achter :')
Tineke

Bericht door Tineke »

Budkes schreef: 08 feb 2026, 08:05
Marc schreef: 07 feb 2026, 23:50
Dat zeker op de eerste plaats, maar ook aankoop en fokken van een ander soort hond, andere eisen aan het certificaat en een betere opleiding voor de hondengeleiders,
Of nou ja betere, vroeger toen ik begon was er geen opleiding kreeg je na een sollicitatiegesprek een hond in handen gedrukt, ging je binnen twee weken voor de keuring en daarna moest je de straat op. Nu duurt de opleiding, bij ons in Oost-Nederland, 4 maanden samen met je hond en de eerste twee weken is alleen theorie over omgang, verzorging, leerprincipes bd hond etc.
8 jaar geleden ben ik begonnen met het maken en geven vd eerste opleiding aan 5 nieuwe geleiders en nu zijn 47 vd 90 geleiders in Oost op deze manier opgeleid. Ben ik eigenlijk best wel trots op. Een enorme vooruitgang voor het welzijn van de hond. :hartjes:
Mag je terecht trots op zijn :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc

Bericht door Marc »

Absoluut. Want dat is ook waar ik me aan stoor. Vuur in honden fokken om vervolgens met geweld controle te krijgen. Dat vuur is nergens voor nodig bij de juiste training en vooral relatie met de geleider. Een hond die zijn baas adoreert gaat er voor door het vuur. Dat vuur mag je er rustig getemperd in fokken zodat alles leuk blijft. Die Duitser waar ik nu vaak naar kijk heeft heel veel verstand van Mechelse herders. Hij heeft het over controle verlies. Verkeerde omgang wat grote gevolgen heeft bij sociaal gevoelige honden. Hij zegt dat Mechelse herders veel lof en bevestiging nodig hebben en dat je ontzettend goed moet opletten welke signalen je zelf afgeeft. Als je hond op je af stormt en hij is druk in zijn hoofd en regelig en dwingend mag je nooit wijken. Een enkele pas naar achter geeft een signaal. De hond met de handen een beetje afweren idem. Nooit bij volgen de hond buitenom laten draaien. Altijd op de hond indraaien zodat deze zich op jou en niet naar buiten richt. Later zie je hoe dat onderling exact hetzelfde werkt. Bij een ontmoeting is de hond die een pas naar achter zet per direct minder serieus te nemen. Prachtig om te zien.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 10
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Dat je zelf geen dingen doet waar je een TT bij nodig is betekent niet dat een TT geen toegevoegde waarde heeft.
Ik vind het sowieso raar om in termen van "ik heb het niet nodig dus jij hoeft het niet te mogen" te denken.

Dat politiehonden het niet nodig hebben verbaast me niets omdat een teletac juist op grotere afstand zijn nut heeft.
Betekent dat ook dat politiehonden op een respectvolle, voor de hond plezierige manier getrained worden..dat denk ik dan weer niet en dat is meteen mijn probleem met symboolwetgeving.

Als je het niet vanuit jezelf maar vanuit de hond bekijkt wordt duidelijk dat heel veel honden juist een vrij leven kunnen leiden omdat de kaders helder zijn en een positieve straf op grotere afstand kunnen inzetten is daar heel helpend bij.
Het alternatief is een leven aan de riem, verstoring van natuur waar je dat niet wil of een verkeersongeluk.

Het gaat er om wat de hond helpt. Niet waar je aan een vergadertafel elkaar over kunt zitten feliciteren.
Overigens is je hond mishandelen allang verboden. Laten we daar een keer werk van maken.
Het verschil tussen mishandelen en corrigeren is intentie, intensiteit, timing en het effect op het welzijn van de hond.
Artikelen verbieden (terwijl je ze nog steeds gewoon kunt bestellen en gebruiken) en dan doen alsof het verder wel goed komt is net zo populistisch als die hele wilders bij elkaar.
Ga het nou een keer over die honden hebben in plaats van over mensen met een hond. Dan is die wiebelvingerende bemoeieritis meteen weg.
Marc

Bericht door Marc »

Wacht even. Dat ik hem zelf niet nodig heb betekent meer dan alleen dat ik het daarom een verwerpelijke manier van omgaan met je hond vindt. Ik ben gewoon tegen het normaal vinden dat je een afstandsbediening op je hond zet met stroomstoten als gevolg van jouw keuze op dat moment. Dat is toch geen probleem? Ik mag dat toch gewoon vinden en hoef mijn mening toch niet te herzien? Ik vind het onethisch en niet in orde om dat met je hond te willen of moeten.

Ik schreef gisteren al een bericht dat ik deze discussie niet wil voeren.maar heb dat weggehaald omdat ik geen zin had in emotioneel doen. Het is me te emotioneel beladen en iedereen gaat me uitleggen waarom het wel goed is. Ik vind papegaaien in kooien ook verwerpelijk. En ik ben ook tegen slaan of fysiek straffen van kinderen. Ook tegen corrigerende tikken. Dat zijn precies dezelfde discussies. Je krijgt hele verhalen waarom een corrigerende tik en fysiek begrenzen van kinderen wel goed is. Ik vind het niet goed. Daarover valt niet te discussiëren met mij.

Voor mij is het straffen of corrigeren van je hond met hulpmiddelen een no go. Ongeacht of het goed is voor de honden of hun leven volgens een ander. Ik doe het niet en wil het niet en ben er ook tegen.

Als ik overal op inga wordt het een enorm welles nietus gebeuren en onderweg beledigen mensen elkaar ook nog. Want iemand die ik mag doet het en neemt aanstoot aan mijn mening. Ik heb daar dus geen zin in. Ik ben er tegen en ik ben blij dat het verboden is. Anderen zijn er blij mee en gebruiken stroombanden op hun huisdieren. Ja prima. Maar niet prima in mijn beleving. Dat lijkt me geen probleem verder want ik hou niemand tegen die dit met zijn honden wil doen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 08 feb 2026, 10:45 Dat je zelf geen dingen doet waar je een TT bij nodig is betekent niet dat een TT geen toegevoegde waarde heeft.
Ik vind het sowieso raar om in termen van "ik heb het niet nodig dus jij hoeft het niet te mogen" te denken.

Dat politiehonden het niet nodig hebben verbaast me niets omdat een teletac juist op grotere afstand zijn nut heeft.
Betekent dat ook dat politiehonden op een respectvolle, voor de hond plezierige manier getrained worden..dat denk ik dan weer niet en dat is meteen mijn probleem met symboolwetgeving.

Als je het niet vanuit jezelf maar vanuit de hond bekijkt wordt duidelijk dat heel veel honden juist een vrij leven kunnen leiden omdat de kaders helder zijn en een positieve straf op grotere afstand kunnen inzetten is daar heel helpend bij.
Het alternatief is een leven aan de riem, verstoring van natuur waar je dat niet wil of een verkeersongeluk.

Het gaat er om wat de hond helpt. Niet waar je aan een vergadertafel elkaar over kunt zitten feliciteren.
Overigens is je hond mishandelen allang verboden. Laten we daar een keer werk van maken.
Het verschil tussen mishandelen en corrigeren is intentie, intensiteit, timing en het effect op het welzijn van de hond.
Artikelen verbieden (terwijl je ze nog steeds gewoon kunt bestellen en gebruiken) en dan doen alsof het verder wel goed komt is net zo populistisch als die hele wilders bij elkaar.
Ga het nou een keer over die honden hebben in plaats van over mensen met een hond. Dan is die wiebelvingerende bemoeieritis meteen weg.
Laatste dat ik erover ga zeggen. Ja het is super als je je hond helpt. De vraag is alleen of je dat zo moet doen en of je denkt dat je genoeg kennis hebt of dat dat ook werkelijk zo is. En ik betwijfel de noodzaak voor stroom eigenlijk in alle gevallen. Ook de gevallen die ik hier lees. Het gebruiken van stroom kan ook de korste weg zijn en een brevet van onvermogen het op een andere manier op te lossen. Daar zit mijn punt en nergens anders. Niet bij de politiek. Niet bij honden wel of niet ergens mee helpen. Allemaal niet. Mijn punt zit hem dus in de zelfingenomenheid van de bezitter of trainer die blijkbaar conclusies trekt dat hij of zij alles perfect doet en dus een TT nodig heeft. Ik geloof niet in alles goed doen en alle keuzes goed maken.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik vind mezelf niet echt ingenomen, en zeker niet perfect. Ik vind het wel een goed hulpmiddel.
Bij Piiri betekent dat rustig wandelen en niet uitvallen naar kleine hondjes die op haar blaffen bij wandelen.

Leuk is het overigens niet. Ze weet perfect dat ze de band om heeft. Dat vind ik net goed trouwens, dat ze dat weet, dan hoef ik hem niet te gebruiken ;)

Ik vind een verbod wel prima, ik kan me wel aanpassen, doe ik ook door andere honden te gaan kiezen. Alleen zit ik (hopelijk) nog wel een paar jaar vast aan deze. En dat zijn in bepaalde situaties geen makkelijke of fijne honden. Soms is die situatie onvermijdelijk & daar past bij Piiri dan een TT. Mensen zien dan gewoon een brave hond & iedereen kan elkaar kruisen & zijn weg vervolgen.
Stoer vind ik het verre van hoor. En het is vast allemaal mijn schuld, anderen deden het vermoedelijk beter, anderen dan weer slechter. Maar het zijn nu eenmaal mijn honden, ook mijn keuzes. Ik maak er oprecht het beste van in mijn ogen op de moment zelf.

Ik leer gelukkig ook nog steeds bij, dus dat is fijn, zaken die wil, zaken die ik niet (meer) wil,… maakt het verdere leven interessant, vastgeroest in gewoontes ben ik gelukkig niet
Nanna

Bericht door Nanna »

Heb ooit een aflevering van Cesar gezien waarin een halfgare Cattle dog het land op vloog en in de banden van de rijdende voertuigen daar ging lopen bijten. Levensgevaarlijk natuurlijk.
Bandje om.
Trekker het land op.
Hond erheen met een bloedgang. Zappp.
En met een keurige u-turn terug.
Was daarna geloof ik nog een keer nodig maar toen was het wel afgelopen. Iedereen blij. Hond wordt niet doodgereden en mensen kunnen gewoon hun werk doen.
Leg uit hoe het anders had gemoeten. Met een waterpistooltje vanaf de trekker sprietsen?
Afbeelding
S.V.
Posts in topic: 1

Bericht door S.V. »

Probleem is gewoon dat er altijd mensen zijn die niet met een afstandsbediening om kunnen gaan.. Zullen vast hele goede zijn ook hoor..
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 10
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Voor mij is het niet emotioneel beladen en gaat het alleen maar over de politiek er achter.

Ik ben helemaal niet voor het gebruik van een TT en zou het zelf alleen maar doen als het echt niet anders kan en bij mijn huidige honden zelfs dan ook niet want ik zou niet weten welk hogeschoolwerk ze moeten vertonen dat dat nodig maakt.
Maar van een politieke partij of wettelijk apparaat verwacht ik maatregelen die aansluiten bij de praktijk en in plaats van vrijheid beperken en misplaatst opvoedkundig gepreek een daadwerkelijke interesse in het verbeteren van het welzijn van dieren en dat is hier gewoon niet mee bereikt.

Zoals ik al zei IS mishandeling al verboden. Daarnaast kun je heel goed het gebruik van dit soort spullen gepaard laten gaan met een verplichte opleiding, wat me ook een heel goed idee lijkt want ik snap echt de problematische kant wel.

Maar wat ik vooral heel problematisch vind is het negeren van wat partijen als PvdD echt willen en dat is het uitfaseren van het hele fenomeen huisdier. "Want dat hebben we niet nodig."
Je kunt dit soort dingen niet met ze bespreken want ze hebben geen flauw idee wat je bedoelt met "bevoogdend en onnodig ingrijpend". Die willen alleen maar meer ingrijpen want ze vinden alleen mensen die hun ideeen al delen de moeite van het bedienen waard.

Dit gaat niet over het gebruik van een TT maar over de (on)zin van een papieren verbod op een TT.
Ze staan nog steeds gewoon op temu. En anders maak je hemzelf.
De wereld aan mogelijkheden ligt aan je voeten als je kloterig met je hond om wil gaan en dit verbod heeft daar helemaal niets aan bijgedragen maar maakt het wel nog gewoner om holle maatregelen de wereld in te gooien en daar tevreden over te kijken.

Wen er maar aan want er komen er nog 10.000 als het aan Esther ligt.

Om het echt helemaal plat te slaan wil ik gewoon geen gelul over dierenwelzijn van mensen die vinden dat honden gecastreerd moeten worden en vegabrokken moeten vreten.
Het is niet dat ik met Esther van mening verschil, ik vind Esther een ongewenste gesprekspartner. Ongeacht het onderwerp. En dat vond het oude bestuur van haar partij trouwens ook.
Juist vanwege dit debiele gejuich voor de buhne terwijl er helemaal geen verschil gemaakt wordt.

Ja tegen alles waar dierenwelzijn beter van wordt. Dat is alleen niet dit. Dit drukt de kwestie rondom corrigerende middelen alleen maar het blikveld uit want wat verboden is is onbestuurbaar. Niet verdwenen, wel onbestuurbaar.
Maar goed, ze hebben hun deugapplausje weer binnen en daar ging het om.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Nanna schreef: 08 feb 2026, 11:48 Heb ooit een aflevering van Cesar gezien waarin een halfgare Cattle dog het land op vloog en in de banden van de rijdende voertuigen daar ging lopen bijten. Levensgevaarlijk natuurlijk.
Bandje om.
Trekker het land op.
Hond erheen met een bloedgang. Zappp.
En met een keurige u-turn terug.
Was daarna geloof ik nog een keer nodig maar toen was het wel afgelopen. Iedereen blij. Hond wordt niet doodgereden en mensen kunnen gewoon hun werk doen.
Leg uit hoe het anders had gemoeten. Met een waterpistooltje vanaf de trekker sprietsen?
Op die manier gebruik ik de band ook. Op het moment dat ik zie dat de hond in de fout gaat en dan is de piep- of de trilfunctie meestal genoeg. Met biefstuk zwaaien zijn ze niet gevoelig voor.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

in onkundige handen is een TT een vreselijk ding, maar in handen van kundige mensen is het een fantastisch hulpmiddel. zo heb ik het jagen en doodbijten van katten afgeleerd bij mijn poedel.
maar de andere kant heb ik ook gezien, een duitse herder die een TT om had en om de zoveel tijd een tik kreeg terwijl dat helemaal niet nodig was. die jongeman heb ik duidelijk uitgelegd hoe je een TT hoort te gebruiken en bij hemzelf de TT om zijn pols laten doen om te voelen wat de hond voelde. Daarna was het kwartje gevallen.
maar elk hulpmiddel kan dierenkwelling zijn, zelfs het simpelste halsbandje.
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Van bijna alles kun je een martelwerktuig maken.
Zo schijnt het hip te zijn om retrieverlijnen strak om de bovenkant van de nek vast te maken om je hond dingen 'te leren'. Of om ze in een 8-tje om de snuit van de hond te doen. Terwijl heel veel mensen die lijn gebruiken om even je hond snel aan en af te kunnen lijnen zonder enige bijbedoeling. Je hond fatsoenlijk opleiden zonder marteling vinden veel mensen heel moeilijk. Mensen willen zo graag corrigeren in plaats van goed aanleren en de hond vertellen wat wel van ze verwacht wordt.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Heb helaas ook geen leuke dingen gezien bij inzet ervan.
Maar wel degelijk ook door inzet en juist gebruik, ook wel goede dingen.
Denk wel als ik gemiddelde eigenaar met een te pittige hond dat in zie zetten, en dat geldt ook voor geruk aan een al dan niet geslepen pennenband ik er waarschijnlijk wel naar vraag, of een kennis inschakel die iets meer overredingskracht heeft :engel: en met kennis ook vrijwel direct kan laten zien dat het waarschijnlijk ook anders kan.

Vind het wel een beetje flauw worden soms die vele inmengingen van de overheid. Voorheen had ik slipkettingen (pennebanden ook, maar die heb ik ook zelf rap in een doos geflikkerd omdat ik er totaal het nut niet van inzag) waarom had ik ze dan, omdat ik zo dom was te geloven dat ik dat nodig had toen.
Slipkettingen trouwens voor gemak van om en afdoen. En ik had op bepaald moment grove schakels die dus nauwelijks tot niet slipten.
Nu heb ik halfcheck, paracord banden met halfcheck, puur ook voor gemak van snel om en af doen. En ook 2 gewone banden met kliksysteem, omdat op school ook de halfcheck als correctiemiddel wordt gezien.

Wat mij dan dus weer een beetje te ver gaat. Verbiedt die halti's en de chokelijnen maar eerder. Dat getrek aan die neuzen vind ik dan weer absoluut niet kunnen
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb een keer een e collar op Peer gebruikt. Die had de vervelende gewoonte ondergronds te gaan om te zien waar die nijnen heengingen. Begrijpelijk natuurlijk maar te gevaarlijk. Hij had na 1x door dat nijnen veranderen in sidderalen als ze ondergronds gaan. Dus het bleef bij narennen op het weiland😉
Afbeelding
Isabel

Bericht door Isabel »

Ik heb (had) kennissen die een van hun honden een elektrische halsband hebben omgehangen.
Ik had heen geen idee maar stond daar voor de deur op afspraak en hoorde een gejank wat door merg en been ging
Serieus ik werd er emotioneel van en ben terug naar m'n auto gelopen en heb vanaf daar een appje gestuurd

Eigenaar stond nog ff onder de douche en die hond heeft dus heel de dag zo'n band om omdat hij zoveel blaft (op advies van de gedrags deskundige maar niet zeggen want anders raakt ze haar licentie kwijt🫡)

Om te kotsen vind ik het! Dat gejank van die hond ging door merg en been.

Ik heb ook een bijzondere hond, een bijzonder knappe goed luisterende maar erg reactieve hond.

Daar heb ik ruim 3 jaar cursus mee gelopen bij het mtc èn ik zorg dat hij kan loslopen waar het veilig is.

Je kan je hond ook op een vriendelijke respectvolle manier leren wat gewenst is of hem of haar veilig houden zonder met je handen in je zakken of afstandsbediening te lopen.

Never dat ik een hond van mij stroom omhang, dan beter ga ik zelf een manier zoeken om het voor ons beiden leuk te houden

Ik weet niet zeker wie het schreef hier eerder maar er is hier niemand die graag (onverwacht) met de elektrische vliegenmepper krijgt als ie een roze koek of ander zelfbelonend iets staat te doen krijgt toch?
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik heb mijn honden nog nooit onverwacht een schok gegeven. Net daarom werkt het bij Piiri ook zo goed denk ik.
Ze zijn absoluut niet bang van de TT, ik heb het ook niet nodig voor meerdere dingen. Bij Piiri vb puur dat uitvallen, gezien ze ook al daadwerkelijk een hondje gebeten heeft, krijgt ze daarin 0,0 vrijheid meer (ook al was het toen niet haar fout of oorzaak, ze deed wel de actie). En goed ook maar, want idem hondje ben ik sindsdien nog 3x tegengekomen terwijl het los op me afkwam.

Als het duidelijk is dat een roze koek aannemen je een schok van de vliegenmepper oplevert, dan neem je de koek niet en is er ook 0 reden om de vliegenmepper te wantrouwen.

Maar ik begrijp de aversie & tegenmeningen wel, ik snap ook niet dat je doorgaat terwijl je hond jankt of dat je als professional iemands hond laat janken.
Nanna

Bericht door Nanna »

Koeien en paarden staan met hun 700 kilo ook achter een simpel draadje. Is dat zielig? Ik vind van niet. Maar in hun zaak is oorzaak en gevolg ook superduidelijk. Raak dat draad aan en je krijgt een jetser.
De teckelkennel waar ik vroeger werkte had ook stroomdraad om het gehele (grote) terrein. Anders groeven die teckels zich zo een weg naar buiten. Af en toe kreeg er dus eentje een klap ja. Maar daar stond tegenover dat ze zich vrij konden bewegen op een enorm terrein met maisveld en bos. Het stroomloze scenario was een leven in een hok geweest. Met uitloopje, dat wel.
Afbeelding
Plaats reactie