De Gezelschapshond

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Tamara/Bayko
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Re: De Gezelschapshond

Bericht door Tamara/Bayko »

pioenroos schreef: 12 mar 2026, 19:39 Ik heb een 'maltipoo' op speurles. Ik vind hem wel truttig ogen :engel: Korte pasjes, keurig netjes kapsel en zeer beschaafd sociaalvaardig gedrag.

Ik lach me rot als ik dan nieuwe klanten heb met hun werkhond en mening over dat tuttige hondje. Jij raden wie het natuurtalent is en met zijn dribbelpasje probleemloos lastige sporen uitwerkt :lol1: En dan mag hij op de terugweg zijn (mini) konijnenvacht dragen, trots als een pauw :pffff:
Haha, heerlijk. Cody is er ook zo eentje die dergelijke vooroordelen heel snel de wereld uit weet te helpen, al is hij niet zo van de dribbelpasjes :engel: :F:
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
EchoMira
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Tamara/Bayko schreef: 12 mar 2026, 19:53Ik kwam juist bij het vlinderhondje uit omdat ik zocht naar een hond met een vergelijkbaar energielevel en sportieve inborst als de border collies die ik gehad heb maar dan in een kleinere verpakking.
In de vroege jaren 90 reed ik paard op een heel chique manege in ´t Gooi. Muiderberg, if you know you know.

Daar had je soms wedstrijden en bij de wedstrijden kwam er altijd een mevrouw kijken en die 2 vlinderhondjes in een draagbare bench. En die bench stond op tafel anders konden de hondjes tante willie haar proef niet zien rijden.
Ik weet niet meer hoe ze heten maar als de wedstrijd afgelopen was mochten ze in de bak rennen en spelen met de ponykinderen.
Superleuke en heel schrandere hondjes.
Tamara/Bayko
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

EchoMira schreef: 12 mar 2026, 19:59
Tamara/Bayko schreef: 12 mar 2026, 19:53Ik kwam juist bij het vlinderhondje uit omdat ik zocht naar een hond met een vergelijkbaar energielevel en sportieve inborst als de border collies die ik gehad heb maar dan in een kleinere verpakking.
In de vroege jaren 90 reed ik paard op een heel chique manege in ´t Gooi. Muiderberg, if you know you know.

Daar had je soms wedstrijden en bij de wedstrijden kwam er altijd een mevrouw kijken en die 2 vlinderhondjes in een draagbare bench. En die bench stond op tafel anders konden de hondjes tante willie haar proef niet zien rijden.
Ik weet niet meer hoe ze heten maar als de wedstrijd afgelopen was mochten ze in de bak rennen en spelen met de ponykinderen.
Superleuke en heel schrandere hondjes.
Het is een heel leuk ras. Lekker snel en wendbaar. Cody rent menig grotere hond eruit. Het enige serieuze nadeel - en de reden waarom ik na Cody mogelijk toch iets anders kies - vind ik de fysieke verdwergingskenmerken, maar verder zijn ze echt geweldig.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
blacky
Posts in topic: 1

Bericht door blacky »

voor mij gold dit niet. na onze Blacky een kruising tussen een wetterhoun en een bordercollie wilden we weer een hond. hij moest alleen qua uiterlijk niet op onze Blacky lijken. We waren helemaal verliefd op de bordercollie in hem maar die paste niet in onze situatie. Al zoekend kwamen we toen bij de Coton de Tulear. Vrolijk, leergierig actief hondje. Helamaal verliefd geworden op de honden in kleine verpakking. Ze doen in niets onder voor en grotere variant maar zijn in ons geval handzamer. (vandaar dat we inmiddels 4 havanezers hebben rondlopen)
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

onze Pinkie is een kruising pekinees en komt uit roemenië. zij is echt een gezelschapshond. wil niks anders als bij je op schoot zitten. ze heeft 2 hobby's en dat is eten en slapen het liefst op een mens. wandelen houdt ze niet van en al helemaal niet als het regent. wij noemen haar "ons prinsesje"
Marc

Bericht door Marc »

Bas is ook een echte gezelschapshond. Een enorme lieve meegaande aanhankelijke hond. Kan met iedereen even goed opschieten. Totaal ongecompliceerd.

Maar ze was in haar jonge jaren ook dol op lange wandelingen door weer en wind. En ze hield enorm van jagen. Op zwijnen en herten. Bizar maar ze stoof er achteraan. Denk dat zij net als Guus heel veel Podenco maneto en Yorkshire Terriër in zich heeft. Dat maakt ze tot hele echte hondjes met veel passie en een harde insteek naar zichzelf. Bas vermoorde ook gewoon enorme ratten. En mollen moesten ook dood. Die laatste tegen mijn zin maar soms was ik te laat.

Een kip of jonge kraai bijten ze liefst ook meteen dood. Gelukkig zijn ze inmiddels pluimvee safe maar jonge kraaien moeten niet in onze tuin landen voor ze goed vliegvlug zijn.

Dus ja gezellige hondjes zijn het absoluut. Maar wel gewoon honden. En zelfs honden met aardige drive.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Een vriendin van me heeft een toypoedel. Ze leert hem van alles en als circushondras pikt ie het razendsnel op. Ook hij was de ster van speurklas en liet Mechelse herder zijn kleine anusje zien.
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mahdutje heeft geen jachtinstinct.
Gewoon niet.
Ja, hij vindt het lollig om achter een konijn of eend aan te rennen omdat die zo grappig wegrennen of opvliegen maar komt na ±30m ook weer terug met een dikke pretbek.
Alle beestjes zijn interessant vindt hij, maar buiten insectjes per ongeluk dooddrukken met zijn neus om vervolgens :nocheer: te kijken doet hij ze helemaal niets.

Ik heb hem één keer meegenomen naar detectie, hij had in no time door dat de juf de snoepjes die in de boxen gingen in haar jaszak had zitten, is naar haar toe gelopen, op schoot geklommen en heeft haar aangekeken met een hoofd van 'je denkt toch niet dat ik ervoor ga werken?'. :goeie:
En dat is gewoon zó typisch zijn manier van kijken hoe hij er zo voordelig mogelijk mee weg kan komen.
Werken is nl Heel Erg Stom. :pffff:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
DexSaarSophie

Bericht door DexSaarSophie »

Nanna schreef: 13 mar 2026, 10:30 Een vriendin van me heeft een toypoedel. Ze leert hem van alles en als circushondras pikt ie het razendsnel op. Ook hij was de ster van speurklas en liet Mechelse herder zijn kleine anusje zien.

Dex ook zo.
Hij was ook de beste bij Hoopers en bij sport en spel.
Niet de snelste maar de snelste misten hoopers of onderdelen door hun snelheid of over enthousiasme. Hij liep de hoopers alsof het een voorgeprogrammeerd Duracell konijn was.

We hebben het al een hele tijd niet meer gedaan maar afgelopen weekend in het bos dacht ik even kijken of die commando om nog kent nou die ment die en wordt hij gelijk helemaal fanatiek.
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Ik ken er enkele vanuit mijn werk waarbij Pepijn een vlinderhondje echt een grote favoriet was van mij.
Wat een leuk en slim hondje

Micron en Jimi zouden wellicht onder gezelschapshondje vallen , Micron was een regelrecht loedertje waar de Fila's nog wel respect voor hadden.
Jimi was veel zachter van karakter maar beide waren graag in je gezelschap maar goed dat waren de Fila's ook net als Ronald :mrgreen:

Elsa is ook niet zo groot ,weet niet precies wat er in zit qua rassen maar na een fikse wandeling wil ze inderdaad wel graag bij je op schoot komen liggen
Steeds vaker zoekt ze één van ons op om lekker bij te komen bivakkeren :I:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

DexSaarSophie schreef: 13 mar 2026, 14:35
Nanna schreef: 13 mar 2026, 10:30 Een vriendin van me heeft een toypoedel. Ze leert hem van alles en als circushondras pikt ie het razendsnel op. Ook hij was de ster van speurklas en liet Mechelse herder zijn kleine anusje zien.

Dex ook zo.
Hij was ook de beste bij Hoopers en bij sport en spel.
Niet de snelste maar de snelste misten hoopers of onderdelen door hun snelheid of over enthousiasme. Hij liep de hoopers alsof het een voorgeprogrammeerd Duracell konijn was.

We hebben het al een hele tijd niet meer gedaan maar afgelopen weekend in het bos dacht ik even kijken of die commando om nog kent nou die ment die en wordt hij gelijk helemaal fanatiek.
Rens deed behendigheid met haar Caveliers die daar echt vaak geen zin in hadden en deden waar ze zin in hadden tijdens een oefening.
Tot ergenis van de lerares die echt geïrriteerd was wat weer tot grote hilariteit leiden bij Rens en mij :F:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
DexSaarSophie

Bericht door DexSaarSophie »

Ja haha. Er zat nog een chi in mijn klas die liep twee hoopers en dan ging ze staan en bleef ze stil staan en met aanmoediging liep ze dan heel langzaam de volgende hoop en de hele groep wachten. Dex was niet de snelste maar naast de twee border collies in de groep wel. De rest was langzamer. Dex vind het ook echt heeel erg leuk. Helaas kreeg hij last van zijn pootje ivm pl 1 wat verergerde door het slechte geld na rust ging dat weer goed maar toch gestopt omdat het goed moet blijven gaan.
Plaats reactie