Rituals for dogs

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
pioenroos
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Re: Rituals for dogs

Bericht door pioenroos »

Ik betrapte Nina (11 weken oud) er vandaag op haar nek door een dode worm te wrijven. Reken maar dat als dit het begin is van een uitgesproken liefde voor eau d'lijkenlucht het kind, net als haar voorganger Mies, váák gewassen gaat worden.
Niet met rituels dan, gewoon een parfumvrij blokje zeep voor de stinkplekken. Ketchup kan ik ook wel eens proberen.
Ik wens niet naast een rottingslucht op de bank te zitten.

Danu is beschaaft en rolt alleen in schoon gras of zand en ruikt lekker. Die gaat zelden onder de douche. Eigenlijk alleen in het voorjaar om haar wat te helpen met haar winterwolletje.
Afbeelding
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 15 sep 2026, 20:36 Ik moet ook zeggen dat ik met name Guus gewoon lekker vind ruiken zoals hij is. Kijk, Bas is stokoud. Maar stinkt absoluut niet. Niet stinken is niet meteen lekker ruiken natuurlijk.

Guus ruikt gewoon lekker. Beetje dropperig en een beetje naar ketjap ofzo. In elk geval geen onplezierig geurtje en ik doe zo mijn lippen tegen zijn vacht of na het aaien mijn hand in mijn gezicht. Hij is echt schoon en ruikt dus aangenaam. Ik wil helemaal niet dat hij naar parfum gaat ruiken.
Dat is precies zoals Herbert ruikt, zijn voetjes droppig en zijn vacht gekruid, heerlijk. :I:
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 12

Bericht door Marc »

Budkes schreef: 15 sep 2026, 23:21
Marc schreef: 15 sep 2026, 20:36 Ik moet ook zeggen dat ik met name Guus gewoon lekker vind ruiken zoals hij is. Kijk, Bas is stokoud. Maar stinkt absoluut niet. Niet stinken is niet meteen lekker ruiken natuurlijk.

Guus ruikt gewoon lekker. Beetje dropperig en een beetje naar ketjap ofzo. In elk geval geen onplezierig geurtje en ik doe zo mijn lippen tegen zijn vacht of na het aaien mijn hand in mijn gezicht. Hij is echt schoon en ruikt dus aangenaam. Ik wil helemaal niet dat hij naar parfum gaat ruiken.
Dat is precies zoals Herbert ruikt, zijn voetjes droppig en zijn vacht gekruid, heerlijk. :I:
Ja precies dat. En dan heerlijk schoon en zacht. Echt lekker hondje om in de avond gezellig bij je te hebben liggen op de bank. Hij ligt altijd tegen me aan onder een fleecedeken en is de hele avond aaibaar. Heerlijk. En zijn pelsje laat gaan reuk of vet achter op je handen.

Dus daar ga ik absoluut niks aan wassen laat staan geurtjes toevoegen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

pioenroos schreef: 15 sep 2026, 23:12 Ik betrapte Nina (11 weken oud) er vandaag op haar nek door een dode worm te wrijven. Reken maar dat als dit het begin is van een uitgesproken liefde voor eau d'lijkenlucht het kind, net als haar voorganger Mies, váák gewassen gaat worden.
Niet met rituels dan, gewoon een parfumvrij blokje zeep voor de stinkplekken. Ketchup kan ik ook wel eens proberen.
Ik wens niet naast een rottingslucht op de bank te zitten.

Danu is beschaaft en rolt alleen in schoon gras of zand en ruikt lekker. Die gaat zelden onder de douche. Eigenlijk alleen in het voorjaar om haar wat te helpen met haar winterwolletje.
Dat zou ik ook niet willen. Maar ik heb geluk dat mijn honden om modder en gore dingen heen lopen met een vies gezicht. Ze rollen nooit ergens in. En zelfs als het ontzettend goor weer is zit er alleen wat spatmodder onder hun buik door hun lage model. Handdoek erover en weg. Zwemmen doen ze alleen in heel schoon water en rollen in fris kort gras en in droog zand. Prima. Daar ga ik ze niet om wassen..

Gaan ze in een dode vis rollen gaan ze natuurlijk meteen onder de douche. Ik ken dag nog van de vorige honden. Dapper met name geloof ik rolde gewoon in een rotte dode vis. Of een reiger lijk. Dan ga je bij mij ook onder de douche natuurlijk.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik gebruik deze van scentsy. Ook sjiek uit de tijd dat ik nog in wax melts geurkaarsen etc zat. :) bevalt hier prima.
En ja ik heb zon poep roller :)
Afbeelding
Groetjes Heidi

Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 7

Bericht door Nanna »

Justin zal eraan moeten geloven. Die gaat elke maand in bad. Maar de Puli’s nooit.

Afbeelding
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 16 sep 2026, 09:19 Justin zal eraan moeten geloven. Die gaat elke maand in bad. Maar de Puli’s nooit.

Afbeelding
Ik geloof niks van dit soort gewenste antwoorden door AI. De yorken die ik ken hebben juist heel prettig haar van zichzelf. Helemaal niet vet en er hoopt al helemaal niks in op want dat haar is heel zijdeachtig en glad. Hoe meer je het wast hoe droger het zal worden. Dan gaat het juist klitten.

Maar als je wil wassen vooral doen. Volgens mij heeft Scar van @EchoMira ook yorkenhaar. Dat is juist hartstikke sluik en mooi van zichzelf.

AI zei laatst tegen mij dat Gemeente Nijmegen Ginko Biloba bomen plant voor de biodiversiteit. Laat ik nu weten dat dat absoluut niet waar is. Als ik vervolgens aan AI vraag of deze boomsoort iets bijdraagt aan biodiversiteit krijg ik als antwoord dat het een totaal waardeloze boom is.

Als ik Guus wil wassen zegt AI ook dat dat goed is.
Afbeelding
Irma

Bericht door Irma »

Beau had ook een echt york haar. Waste hem wel eens, omdat het gewoon een vies hondje was, bekkie, echt zo smering met die baarden en gaat ook klitten, ook mini waste ik wel, grote smeerkees dan zij was er niet. Dus 1 x per maand is echt niet gek.
Leo's waste ik zelden. De laatste geloof ik 2 x gewassen in haar leven. Maar tegenwoordig zie ik veel leo's in een trimsalon. Zag je vroeger nooit.
Marc

Bericht door Marc »

Misschien moet dat ook wel met Biewers en Yorken. Ik zou het echter altijd proberen niet te doen tenzij blijkt dat het moet. Want ik geloof in de natuurlijke zelfreinigende vacht en gezonde huid. Wassen kan niet gezond zijn.
Afbeelding
Irma

Bericht door Irma »

Marc schreef: 16 sep 2026, 10:51 Misschien moet dat ook wel met Biewers en Yorken. Ik zou het echter altijd proberen niet te doen tenzij blijkt dat het moet. Want ik geloof in de natuurlijke zelfreinigende vacht en gezonde huid. Wassen kan niet gezond zijn.
Ja ik ook, Liefst niet of weinig. Maar er kwamen 2 hondjes waar het wel bij moest.
Had ze natuurlijk helemaal kort kunnen zetten.
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 16 sep 2026, 09:42
Nanna schreef: 16 sep 2026, 09:19 Justin zal eraan moeten geloven. Die gaat elke maand in bad. Maar de Puli’s nooit.

Afbeelding
Ik geloof niks van dit soort gewenste antwoorden door AI. De yorken die ik ken hebben juist heel prettig haar van zichzelf. Helemaal niet vet en er hoopt al helemaal niks in op want dat haar is heel zijdeachtig en glad. Hoe meer je het wast hoe droger het zal worden. Dan gaat het juist klitten.

Maar als je wil wassen vooral doen. Volgens mij heeft Scar van @EchoMira ook yorkenhaar. Dat is juist hartstikke sluik en mooi van zichzelf.

AI zei laatst tegen mij dat Gemeente Nijmegen Ginko Biloba bomen plant voor de biodiversiteit. Laat ik nu weten dat dat absoluut niet waar is. Als ik vervolgens aan AI vraag of deze boomsoort iets bijdraagt aan biodiversiteit krijg ik als antwoord dat het een totaal waardeloze boom is.

Helemaal eens over AI, hoor. Ik had pas een hele discussie met tjetgettepie over een verkeersbrod dat domweg niet betekent wat hij zei.

Maar Scar moet soms wel even gewassen worden om mooi te zijn. Anders wordt het mottig en vies.
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Marc schreef: 16 sep 2026, 10:51 Misschien moet dat ook wel met Biewers en Yorken. Ik zou het echter altijd proberen niet te doen tenzij blijkt dat het moet. Want ik geloof in de natuurlijke zelfreinigende vacht en gezonde huid. Wassen kan niet gezond zijn.
Ik heb vroeger met een dermatoloog gewerkt die dat ook vond. Voor mensen dan. Zal hij vast ook over honden gedacht hebben.
Eenmaal per maand met koud water een beetje poedelen.
Hij rook niet alleen vettig maar zag er ook zo uit.

Onyx staat als ze de kans krijgt te drammen bij de douche of het nu uitkomt of niet. Haar poten en buik worden als ze buiten is geweest schoongemaakt. Je wil niet weten wat daar vanaf komt.
Ze glimt als een paling en ruikt gewoon naar zichzelf.
Nanna

Bericht door Nanna »

De Puli’s ruiken wel vaag naar tea tree oil en wat parfumolie omdat ik dat bij hen gebruik als afweer tegen teken en vlooien (werkt als een tiet trouwens). Maar niet dat ze als parfumbommen rondlopen
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 16 sep 2026, 11:11
Marc schreef: 16 sep 2026, 09:42

Afbeelding

Helemaal eens over AI, hoor. Ik had pas een hele discussie met tjetgettepie over een verkeersbrod dat domweg niet betekent wat hij zei.

Maar Scar moet soms wel even gewassen worden om mooi te zijn. Anders wordt het mottig en vies.
Kijk. Als dat laatste zo is dan zal dat voor Yorken ook wel zijn. Zover ik kan zien is die vacht aardig hetzelfde.
Ik ga veel eerder voor de ervaring van iemand die met lichte tegenzin wast dan zo'n AI of fokkersadvies.
Mijn honden hebben onderwol. Wassen maakt ze altijd enorm pluizig en droog. Ik vind het niet gezond uitzien voor de vacht. En de huid. Maar eerlijk is eerlijk. Een paar dagen later is alles weer goed en zoals het was.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 5

Bericht door Smoushond »

Rituals lanceert nieuwe verzorgingslijn voor honden: maar is het wel goed voor je hond? 🐕

De nieuwe hondencollectie van Rituals, met parfum, mondspray, pootbalsem en meer, is volgens de Sophia-Vereeniging vooral bedacht vanuit de mens en niet vanuit het dier.

Wij sluiten ons aan bij dierenarts Piet Hellemans. Een pootbalsem kan op zich nuttig zijn bij droge of gebarsten voetzooltjes. Maar ook aan deze balsem is geur toegevoegd, en dat is precies het punt van kritiek. Geen van de producten in deze collectie is geurvrij. Toegevoegde geur is onnodig en potentieel schadelijk. Honden ruiken vele malen sterker dan wij. Wat voor ons subtiel aanvoelt, kan voor een hond overprikkelend of irriterend zijn. Extra risico zit in de mondspray. Als die een sterke adem maskeert terwijl er een onderliggend gebitsprobleem is, wordt de oorzaak niet aangepakt en wordt de dierenarts pas later ingeschakeld.

Onze conclusie: geef je hond de aandacht en verzorging die hij/zij echt nodig heeft, en laat de geur achterwege. ❤

📽 Bekijk de video hier: https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/vide ... or-je-hond

🔗 Lees het artikel: https://www.nieuwsblad.be/lifestyle/cre ... 53329.html

#SophiaVereeniging #Dierenwelzijn #Hondenverzorging #Rituals
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik denk dat Bertus heel blij met mij is . Ik hou zelf helemaal niet van geurtjes ,geen parfum geen wasverzachter en geen geurkaarsjes dus het zal hier wel naar hond stinken 😂 kleedjes gaan wel elke week in de was en ik heb elke dag wel ramen of deur zolang mogelijk open staan
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 17 sep 2026, 12:38 Rituals lanceert nieuwe verzorgingslijn voor honden: maar is het wel goed voor je hond? 🐕

De nieuwe hondencollectie van Rituals, met parfum, mondspray, pootbalsem en meer, is volgens de Sophia-Vereeniging vooral bedacht vanuit de mens en niet vanuit het dier.

Wij sluiten ons aan bij dierenarts Piet Hellemans. Een pootbalsem kan op zich nuttig zijn bij droge of gebarsten voetzooltjes. Maar ook aan deze balsem is geur toegevoegd, en dat is precies het punt van kritiek. Geen van de producten in deze collectie is geurvrij. Toegevoegde geur is onnodig en potentieel schadelijk. Honden ruiken vele malen sterker dan wij. Wat voor ons subtiel aanvoelt, kan voor een hond overprikkelend of irriterend zijn. Extra risico zit in de mondspray. Als die een sterke adem maskeert terwijl er een onderliggend gebitsprobleem is, wordt de oorzaak niet aangepakt en wordt de dierenarts pas later ingeschakeld.

Onze conclusie: geef je hond de aandacht en verzorging die hij/zij echt nodig heeft, en laat de geur achterwege. ❤

📽 Bekijk de video hier: https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/vide ... or-je-hond

🔗 Lees het artikel: https://www.nieuwsblad.be/lifestyle/cre ... 53329.html

#SophiaVereeniging #Dierenwelzijn #Hondenverzorging #Rituals
Blijkbaar ben ik niet de enige die hier grote vraagtekens bij heeft. Tot aan dierenwelzijn aan toe.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Smoushond schreef: 17 sep 2026, 12:40 Ik denk dat Bertus heel blij met mij is . Ik hou zelf helemaal niet van geurtjes ,geen parfum geen wasverzachter en geen geurkaarsjes dus het zal hier wel naar hond stinken 😂 kleedjes gaan wel elke week in de was en ik heb elke dag wel ramen of deur zolang mogelijk open staan
Joh, je bent echt niet de enige. Ik krijg koppijn van parfum en hier ruikt het ook naar hond.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Kells schreef: 17 sep 2026, 15:29
Smoushond schreef: 17 sep 2026, 12:40 Ik denk dat Bertus heel blij met mij is . Ik hou zelf helemaal niet van geurtjes ,geen parfum geen wasverzachter en geen geurkaarsjes dus het zal hier wel naar hond stinken 😂 kleedjes gaan wel elke week in de was en ik heb elke dag wel ramen of deur zolang mogelijk open staan
Joh, je bent echt niet de enige. Ik krijg koppijn van parfum en hier ruikt het ook naar hond.
Ik had niet het idee dat ik de enige was hoor maar ik vind het zelf dus helemaal niet naar hond ruiken in ons huis.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Smoushond schreef: 17 sep 2026, 16:02
Ik had niet het idee dat ik de enige was hoor maar ik vind het zelf dus helemaal niet naar hond ruiken in ons huis.
Nou ja, ruiken is niet hetzelfde als stinken.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc

Bericht door Marc »

Hier ruikt het wel omdat Bas niet echt zindelijk meer is. Het is maar zo. Als ze er niet meer is zijn zowel de haren als de geur weg omdat Guus super zindelijk is en nauwelijks haren verliest. Wat kan mij het schelen.

Als bezoek er niet tegen kan gaan ze maar ergens anders op bezoek. Ik zit er niet mee en heb er nog nooit iemand over gehoord. Je zou een oude labrador hebben of Duitse herder. Dan ruikt het pas. En ook dat zou me niks kunnen schelen. Ik heb er geen last van.

Hier gaan gekregen geurkaarsen meteen naar de badkamer waar de honden niet komen. Ik vertik ze te belasten met geuren. Zelf hou ik wel van een geurtje als ik de deur uit ga. Daar heb ik ze nog nooit over gehoord haha.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

In de auto kun je wel ruiken dat ik er vaak honden in heb.
Vooral de kussens in de cabine waar de honden zitten. De stoelen en banken zijn gewoon schoon.

In huis ruikt het geloof ik nergens naar. Ja misschien aan het eind van de herfst ofzo maar dan was ik ze. Dat is dan meer buitenvuil dan hondenlucht. Ze ruiken zelf ook niet echt ergens naar.

In huis gebruik ik zelf sandelhout, bergamot en citroenolie. Ik heb geen klachten gekregen en heel eerlijk gezegd hebben ze het maar te vreten. Als ze nou gingen lopen niezen ofzo..dan zou ik er rekening mee houden maar dat doen ze niet.
Nanna

Bericht door Nanna »

Denk dat ze er meer last van hebben als je de godganse dag kankerstokken opsteekt.
Dus dat ik parfum draag en zij af en toe tea tree oil tegen hun bast krijgen is jammer dan voor ze.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Kells schreef: 17 sep 2026, 16:14
Smoushond schreef: 17 sep 2026, 16:02

Nou ja, ruiken is niet hetzelfde als stinken.
Klopt Heavy rook ik wel toen ze oud was maar Jip weer niet
Natte honden ruik ik wel maar dat vind ik ook niet stinken
Afbeelding
Plaats reactie