Het is een reu en hij moest natuurlijk erg wennen aan alle geluiden enz hij blafte vaak maar de buren zeiden er meteen wat van en dan was hij stil. Als hij blafte begon Bertus ook maar omdat de herder stopt was het snel stil
De buren zaten veel in de tuin en de hond was dan stil en Bertus ook terwijl ze elkaar natuurlijk wel roken
Maar de laatste tijd zitten de buren niet meer in de tuin en de hond wel ,de hond blaft niet maar gromt wel zodra ik en Bertus de tuin inkomen waarop Bertus gaat blaffen
De buren horen natuurlijk niet dat hij gromt omdat ze zelf binnen zitten en zullen nu wel denken dat Bertus elke keer begint met blaffen maar die herder gromt dus als hij Bertus hoort of ruikt ,hij gromt ook als ik langs het voetpad loop zonder Bertus en als ik de poort open doe zonder Bertus om te gaan werken
Beetje overdreven waaks dus . Ik roep wel Klaar ! Tegen Bertus als die blaft en hoopte dat die herder dan zou stoppen met grommen maar die heeft natuurlijk maar 1 baas en die hoort dat grommen niet
Bertus moet dus het grommen gaan negeren ,morgen maar wat oefeningen met hem doen in de tuin kijken of dat helpt
Naast die herder woont ook een herder teef die volgens mij nu loops is misschien heeft dat ook invloed