Bertus en de buurhond

Plaats reactie
Smoushond
Posts in topic: 9

Bertus en de buurhond

Bericht door Smoushond »

Ik baal ,een paar maanden geleden hebben we nieuwe achterburen gekregen met een Mechelse herder. Onze achtertuinen grenzen aan elkaar maar er zit een voetpad tussen.

Het is een reu en hij moest natuurlijk erg wennen aan alle geluiden enz hij blafte vaak maar de buren zeiden er meteen wat van en dan was hij stil. Als hij blafte begon Bertus ook maar omdat de herder stopt was het snel stil

De buren zaten veel in de tuin en de hond was dan stil en Bertus ook terwijl ze elkaar natuurlijk wel roken
Maar de laatste tijd zitten de buren niet meer in de tuin en de hond wel ,de hond blaft niet maar gromt wel zodra ik en Bertus de tuin inkomen waarop Bertus gaat blaffen

De buren horen natuurlijk niet dat hij gromt omdat ze zelf binnen zitten en zullen nu wel denken dat Bertus elke keer begint met blaffen maar die herder gromt dus als hij Bertus hoort of ruikt ,hij gromt ook als ik langs het voetpad loop zonder Bertus en als ik de poort open doe zonder Bertus om te gaan werken

Beetje overdreven waaks dus . Ik roep wel Klaar ! Tegen Bertus als die blaft en hoopte dat die herder dan zou stoppen met grommen maar die heeft natuurlijk maar 1 baas en die hoort dat grommen niet 😂

Bertus moet dus het grommen gaan negeren ,morgen maar wat oefeningen met hem doen in de tuin kijken of dat helpt
Naast die herder woont ook een herder teef die volgens mij nu loops is misschien heeft dat ook invloed
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 2

Re: Bertus en de buurhond

Bericht door Tineke »

Ik denk dat het grommen negeren lastiger zal worden dan gewoon Bertus leren dat hij zijn mond moet houden nadat hij middels een blafje heeft aangegeven dat er onraad is.
Daar zou ik zelf op inzetten , je mag aangeven dat er onrust is maar daar niet eindeloos op doorgaan.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc

Bericht door Marc »

Hier is het zo dat mijn honden niet reageren op een groot deel van de honden om onze tuin heen. Hier is het honden walhalla. De overburen hebben een pomeriaan en een chihuahua mix die echt enorm keffen. Dat negeren mijn honden. De andere overburen hebben 4 waakhonden. Doberman en dh. Als die blaffen reageert Guus totaal niet. Behalve als ze waaks blaffen. Zo zijn er een heleboel honden. Een jachthond en een Roemeen die enorme krijsers zijn. 0 reactie Guus. Maar nu komt het. Een hond van mensen rechts is altijd flippen. En tegenwoordig de buurhond dus ook. En wat wil nu het verschil maken. Dat is dat er echte dreiging en agressie is. Die honden grommen en blaffen niet zomaar maar hebben een gesprek. Dus de herder gromt om Bertus te laten weten geen stap hier want ik pak je. En Bertus antwoord. Daarom zal dit heel lastig af te leren zijn. Ik was zo trots dat Guus alles om ons huis kon negeren ondanks dat hij zelf best een keffer is. Maar dat was omdat geen van die honden met hem in gesprek ging. Nu wel. En nu blaft hij enorm op de buurhond die hem niet moet en op een andere hond die hem niet moet. Dat zijn gesprekken en ik krijg dat niet echt weg. Nu is hij ook veel zonder toezicht in de tuin dus dat is ook wel lastig trainen.

Je moet trouwens niet zeggen de herder gromt dus Bertus blaft. Ze praten met elkaar. Misschien gromt de herder omdat Bertus altijd blaft als hij buiten komt. Het resultaat is in elk geval dat ze het tegen elkaar hebben en dan is er een het zwijgen opleggen niet gemakkelijk en ergens zelfs oneerlijk al zal je wel moeten.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 30 sep 2026, 07:24 Hier is het zo dat mijn honden niet reageren op een groot deel van de honden om onze tuin heen. Hier is het honden walhalla. De overburen hebben een pomeriaan en een chihuahua mix die echt enorm keffen. Dat negeren mijn honden. De andere overburen hebben 4 waakhonden. Doberman en dh. Als die blaffen reageert Guus totaal niet. Behalve als ze waaks blaffen. Zo zijn er een heleboel honden. Een jachthond en een Roemeen die enorme krijsers zijn. 0 reactie Guus. Maar nu komt het. Een hond van mensen rechts is altijd flippen. En tegenwoordig de buurhond dus ook. En wat wil nu het verschil maken. Dat is dat er echte dreiging en agressie is. Die honden grommen en blaffen niet zomaar maar hebben een gesprek. Dus de herder gromt om Bertus te laten weten geen stap hier want ik pak je. En Bertus antwoord. Daarom zal dit heel lastig af te leren zijn. Ik was zo trots dat Guus alles om ons huis kon negeren ondanks dat hij zelf best een keffer is. Maar dat was omdat geen van die honden met hem in gesprek ging. Nu wel. En nu blaft hij enorm op de buurhond die hem niet moet en op een andere hond die hem niet moet. Dat zijn gesprekken en ik krijg dat niet echt weg. Nu is hij ook veel zonder toezicht in de tuin dus dat is ook wel lastig trainen.

Je moet trouwens niet zeggen de herder gromt dus Bertus blaft. Ze praten met elkaar. Misschien gromt de herder omdat Bertus altijd blaft als hij buiten komt. Het resultaat is in elk geval dat ze het tegen elkaar hebben en dan is er een het zwijgen opleggen niet gemakkelijk en ergens zelfs oneerlijk al zal je wel moeten.
Wij hebben ook nog een Duitse herder en Rottweiler in de tuinen naast die herder die door Bertus worden genegeerd en andersom ook. Naast ons een fel boomerteefje wat altijd blaft als ze Bertus hoort maar dan gaat Bertus staan kwispelen en door een spleetje in de schutting gluren. Er zijn hier ook veel honden en die worden allemaal genegeerd daarom dacht ik ook dat die herder ook wel “ gewoon” zou worden en genegeerd zou worden uiteindelijk maar dat grommen lokt iets uit bij Bertus

Ze hebben ook een klein kindje wat in de tuin speelt dus mogelijk is de herder daardoor extra waaks
Maar naar de teef naast hem blaft hij niet dus het zal er ook wel mee te maken hebben dat Bertus een intacte jonge reu is ?
Ik zie het ook echt als een gesprek en het zou handiger zijn als Bertus gewoon zijn bek dicht hield 😂
Dat felle teefje naast ons begint trouwens altijd tegen die herder te blaffen als ze de poort uitkomt loopt ze ook tegen de schutting van die herder op en dan blaft die herder ook terug. Onze poort zit aan de zijkant dus wij hoeven niet in dat pad te lopen misschien beter om dat ook maar niet meer te doen

Werk aan de winkel dus voor mij
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Tineke schreef: 30 sep 2026, 04:04 Ik denk dat het grommen negeren lastiger zal worden dan gewoon Bertus leren dat hij zijn mond moet houden nadat hij middels een blafje heeft aangegeven dat er onraad is.
Daar zou ik zelf op inzetten , je mag aangeven dat er onrust is maar daar niet eindeloos op doorgaan.
Dat doe ik nu en eigenlijk altijd al. Meteen na een blafje moet hij stil zijn. Ik merk alleen wel dat dat steeds moeilijker is omdat hij veel opgefokter blaft dan bij bijvoorbeeld een kat of andere hond die langsloopt en hij begint ook meteen als de tuindeur opengaat naar de schutting te rennen en te ruiken of die hond buiten is enz

En zodra ik naar binnen loop begint hij weer te blaffen het is nu al zo erg dat dat kindje van die mensen met die herder :Klaar! Roept en mij dus nadoet als een papegaai 😂
Afbeelding
Flamme
Posts in topic: 1

Bericht door Flamme »

Zou je ze geen kennis kunnen laten maken? Op neutraal terrein?

Of denk je dat dat matten wordt?

Kodi heeft een grafhekel aan de buurtekkel. Loet (de tekkel) blaft soms veel en omdat Kodi het niet zo heeft op andere honden vindt hij dat niet tof. Hij reageerde met terugblaffen, grommen en op de oprit als een gek naar het enige stukje hek vliegen waar ze elkaar kunnen zien. Loet heeft geen kwaad in de zin. Dat is gewoon een schreeuwende tekkel die zich al krijsend zelfs op de rug gooit. Hartstikke leuk beest, maar z’n alarm staat wat gevoelig afgesteld.
Het is wat Marc zegt tussen de honden op dat moment een onderling gesprek waarbij Loet luidruchtig over het hekje roept en Kodi als een viswijf reageerde dat Loet z’n kop moest houden.

We hebben een paar keer via het hekje kennisgemaakt. Kodi is nog steeds geen fan. Ik aai loet, Kodi kijkt met opgetrokken wenkbrauwen toe hoe Achterlijk ik ben.
Maar hij vliegt niet meer op het stuk hek af en reageert 99% van de tijd niet meer op het geblaf.

Ik vraag me af als Bertus ziet dat jij de hond verder oké vindt (maar niet bijstervintetessajt verder) en hij zelf eventueel ook even kennis kan maken het scheelt in het reageren op het “waakse” gedrag van de hond.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Flamme schreef: 30 sep 2026, 13:21 Zou je ze geen kennis kunnen laten maken? Op neutraal terrein?

Of denk je dat dat matten wordt?

Kodi heeft een grafhekel aan de buurtekkel. Loet (de tekkel) blaft soms veel en omdat Kodi het niet zo heeft op andere honden vindt hij dat niet tof. Hij reageerde met terugblaffen, grommen en op de oprit als een gek naar het enige stukje hek vliegen waar ze elkaar kunnen zien. Loet heeft geen kwaad in de zin. Dat is gewoon een schreeuwende tekkel die zich al krijsend zelfs op de rug gooit. Hartstikke leuk beest, maar z’n alarm staat wat gevoelig afgesteld.
Het is wat Marc zegt tussen de honden op dat moment een onderling gesprek waarbij Loet luidruchtig over het hekje roept en Kodi als een viswijf reageerde dat Loet z’n kop moest houden.

We hebben een paar keer via het hekje kennisgemaakt. Kodi is nog steeds geen fan. Ik aai loet, Kodi kijkt met opgetrokken wenkbrauwen toe hoe Achterlijk ik ben.
Maar hij vliegt niet meer op het stuk hek af en reageert 99% van de tijd niet meer op het geblaf.

Ik vraag me af als Bertus ziet dat jij de hond verder oké vindt (maar niet bijstervintetessajt verder) en hij zelf eventueel ook even kennis kan maken het scheelt in het reageren op het “waakse” gedrag van de hond.
Nee ik ga ze niet laten kennismaken. Ik hoor aan de blaf van de herder wel dat hij het meent. Het is geen gewoon maar blaffen om te blaffen. Ik ben ze op straat 1 keer tegengekomen en toen viel de hond uit naar Bertus terwijl Bertus hem nog niet had gezien . Bertus schrok en die hond kreeg veel lijn ( aan de flex) zo’n gebeurtenis is voor Bertus genoeg om geen vriendjes meer te willen worden.

Ik ben net even met Bertus aan de gang gegaan en hij doet het zo goed 🥰 het is ook zo’n slim hondje
Even rustig begeleiden naar buiten ipv deur opengooien en bij gegrom van de herder meteen afleiden met brokjes en commando’s
Dat ging prima en lekker veel belonen als hij stil is ,binnen 5 minuten lag hij naast mijn stoel en reageerde niet meer op het gegrom
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik vraag me ook echt af of kennis maken met een territoriale kwestie zin heeft. Wuilus en onderbuurhond vielen elkaar aan bij de voordeur maar konden op straat en in het park prima samen. Guus kent de hond van de buren ook van pup af aan maar in de achtertuin gaat het nu ineens toch mis. Notabene een teef.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

Wat je als laatste doet en wat werkt is m.i. beste manier.

"Maar de laatste tijd zitten de buren niet meer in de tuin en de hond wel ,de hond blaft niet maar gromt wel zodra ik en Bertus de tuin inkomen waarop Bertus gaat blaffen"

Dat is dan vind ik toch wel ding van Bertus en jou met name omdat je het zelf niet leuk vindt.

Ik heb het weer andersom, dat ik moeite heb gedaan om mijn honden op eigen terrein niet naar alles en iedereen te laten grommen en blaffen, maar als er een doodleuk voor mijn poort gaat staan met al dan niet een uitvaller, dan is het best begrijpelijk dat mijn honden reageren, en na x3 ben ik er ook wel klaar mee, en verzoek ik de aanstichter even te kappen met het gedrag.

Maar voor heb ik het de laatste tijd ook weer, zo'n grommer + blaffer. En dan verwacht ik best veel van mijn honden.. dat ze het leren negeren.
Achter trouwens ook, dezelfde hond als ik wat in de tuin wil doen gaat het tekeer, en tekeer op mensen in de slop etc.. het zij zo, bloedirritant, maar dan richt ik me toch echt op mijn eigen honden dat ze daar niet in mee gaan of op terug reageren.

De voorbijganger die bewust bij mijn poort blijft staan met hond kan ik aanspreken (binnen perken want dat werd ook niet goed ontvangen), getetter van de hond van de ene buren valt niets meer over te zeggen. Als ik zwijg is het niet goed, als ik me irriteer is het niet goed dus dat is dead end.
Dan maar inzetten op mijn eigen honden dat ze niet zelf mee gaan tetteren, of zelf grommend naar een schutting lopen, daar heb ik immers wel controle over.
En door wijziging samenstellingen bij ons en aan weer de andere kant merk je dat er soms ook spanningen ontstaan, en voor dus geen dichte hoge hekwerken. En ook dan als ik gegrom en gebrom vanuit mijn eigen honden hoor grijp ik in. Wie dan ook de aanstichter is boeit me niet.

Moet je elkaar niet, dan verplaats je jezelf van het hek af, je kunt op een bank buiten gaan liggen of naar binnen gaan.. we gaan niet lopen kutten buiten op de plaats is mijn boodschap naar onze eigen honden.

Kun je normaal hoi zeggen, prima, maar geen gegrauw en gesnauw naar elkaar of opspringen in hekken of terug gaan lopen tetteren.
blondie

Bericht door blondie »

Beetje kort door de bocht hoe ik reageer misschien.
Bedoel het niet verkeerd.

En ken de situatie natuurlijk niet in jullie slop.

Ik kijk dan vaak vanuit mijn eigen situaties en ervaringen.
Met de vorige herders op andere adressen, liep ik soms ook terug via mijn eigen straat en dan was er een nieuwe buurvrouw met 2 blafbekken die ze ook buiten in de voortuin die aan de stoep lag had.
Je hoorde ze meestal al, en dan was het voor mij zaak om even de honden aan te spreken en mijn bocht wat ruimer te nemen om thuis te komen.
1x misgegaan.. het bleef stil en ik passeerde gewoon over de stoep bleek er toch een in de tuin die over hek heen kwam zetten met bijtintentie.. en dat was formaatje Bertus, toen deed Bluf hap en had beestje in de nek.
Ze liet wel direct los trouwens toen ze besefte een hond in de bek te hebben, maar goed was niet echt fijn te noemen. Beestje had niets, maar ik baalde er stevig van. Was al 80x zonder gedoe gepasseerd en dan toch..

Maar om het even liep ik ook soms langs een tuin van een grote niet al te vriendelijke Deense dog. Die stapte met gemak dan tuinscheidinkje over, geen grom geen waarschuwing niets. Wel een rothekel aan met name mijn Duitsers.
1e keer was ik verrast, ik wist niet dat dat dier daar woonde, laat staan dat hij zo was en zonder toezicht in die tuin liep die grensde aan een stoep.
Volgende keren liep ik daar niet strak voorbij, en ook al roken mijn honden het dier.. doorlopen en geen drama graag, dus sprak ik mijn eigen honden aan om voorkomen van evt. provocerend gedrag.

Hij woont daar, jullie lopen hier dus klaar, doorlopen en klaar graag in de negeer over een paar seconden zijn we weer verder.

Zo zie ik het eigenlijk ook met buurhonden, op bepaald moment ben ik van mening dat ze wel van elkaar weten hoe ze zijn, en wie ze wel en niet leuk vinden :19:
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus de kans bestaat dat ik iets schrijf dat al voorgesteld/gevraagd is.

Maar mijn vraag: denk je dat Bertus bang is voor die hond? Dat hij Bertus nerveus maakt?
Hier ook meerdere buurhonden en Zeno reageert/reageerde (een aantal zijn verhuisd of overleden) op de meeste honden niet. (Daar zat geen agressie in. Wel wat ophitserij van de huidige doodle, maar nul kwade bedoelingen.) Maar op eentje reageert hij wel en die hond vindt hij (overigens terecht) eng. Nu is Zeno van nature helemaal niet vocaal. Bij hem is de oplossing dan ook: steun bieden. Dat heeft hij in die situatie gewoon nodig. Zodra hij die steun krijgt, en weer ontspant, kan hij ondanks dat die hond blijft blaffen stil zijn.

Steun bieden doe ik overigens als volgt: hem bij me roepen, laten leunen. Aanhalen. Als hij hoest (dat doet hij voordat hij gaat blaffen) stoppen met aanhalen en even wachten. Iedere vorm van ontspanning (bek open, contact met mij i.p.v. focus op die hond) aanmoedigen door positief stemgeluid en aanhalen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

CatnDog schreef: 30 sep 2026, 20:13 Ik heb niet alle reacties gelezen, dus de kans bestaat dat ik iets schrijf dat al voorgesteld/gevraagd is.

Maar mijn vraag: denk je dat Bertus bang is voor die hond? Dat hij Bertus nerveus maakt?
Hier ook meerdere buurhonden en Zeno reageert/reageerde (een aantal zijn verhuisd of overleden) op de meeste honden niet. (Daar zat geen agressie in. Wel wat ophitserij van de huidige doodle, maar nul kwade bedoelingen.) Maar op eentje reageert hij wel en die hond vindt hij (overigens terecht) eng. Nu is Zeno van nature helemaal niet vocaal. Bij hem is de oplossing dan ook: steun bieden. Dat heeft hij in die situatie gewoon nodig. Zodra hij die steun krijgt, en weer ontspant, kan hij ondanks dat die hond blijft blaffen stil zijn.

Steun bieden doe ik overigens als volgt: hem bij me roepen, laten leunen. Aanhalen. Als hij hoest (dat doet hij voordat hij gaat blaffen) stoppen met aanhalen en even wachten. Iedere vorm van ontspanning (bek open, contact met mij i.p.v. focus op die hond) aanmoedigen door positief stemgeluid en aanhalen.
Het zou best kunnen dat hij er bang van is maar het is ook de enige hond die hem uitdaagt door te grommen ,de andere honden blaffen soms wel als ze ergens iets zien of horen of blij zijn of aan het spelen zijn maar daar reageert Bertus niet op het is puur dat grommen

Bertus zijn gedrag ziet er agressief uit hoor,hoge borstel en opgepompt lijf boze blaf maar dat kan best allemaal bravour zijn
Maar dat ga ik niet uittesten 😉
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

blondie schreef: 30 sep 2026, 16:09 Beetje kort door de bocht hoe ik reageer misschien.
Bedoel het niet verkeerd.

En ken de situatie natuurlijk niet in jullie slop.

Ik kijk dan vaak vanuit mijn eigen situaties en ervaringen.
Met de vorige herders op andere adressen, liep ik soms ook terug via mijn eigen straat en dan was er een nieuwe buurvrouw met 2 blafbekken die ze ook buiten in de voortuin die aan de stoep lag had.
Je hoorde ze meestal al, en dan was het voor mij zaak om even de honden aan te spreken en mijn bocht wat ruimer te nemen om thuis te komen.
1x misgegaan.. het bleef stil en ik passeerde gewoon over de stoep bleek er toch een in de tuin die over hek heen kwam zetten met bijtintentie.. en dat was formaatje Bertus, toen deed Bluf hap en had beestje in de nek.
Ze liet wel direct los trouwens toen ze besefte een hond in de bek te hebben, maar goed was niet echt fijn te noemen. Beestje had niets, maar ik baalde er stevig van. Was al 80x zonder gedoe gepasseerd en dan toch..

Maar om het even liep ik ook soms langs een tuin van een grote niet al te vriendelijke Deense dog. Die stapte met gemak dan tuinscheidinkje over, geen grom geen waarschuwing niets. Wel een rothekel aan met name mijn Duitsers.
1e keer was ik verrast, ik wist niet dat dat dier daar woonde, laat staan dat hij zo was en zonder toezicht in die tuin liep die grensde aan een stoep.
Volgende keren liep ik daar niet strak voorbij, en ook al roken mijn honden het dier.. doorlopen en geen drama graag, dus sprak ik mijn eigen honden aan om voorkomen van evt. provocerend gedrag.

Hij woont daar, jullie lopen hier dus klaar, doorlopen en klaar graag in de negeer over een paar seconden zijn we weer verder.

Zo zie ik het eigenlijk ook met buurhonden, op bepaald moment ben ik van mening dat ze wel van elkaar weten hoe ze zijn, en wie ze wel en niet leuk vinden :19:
Het is ook mijn probleem hoor ,Bertus blaft trouwens nooit naar honden die op een erf liggen waar we voorbij lopen of honden die in de voortuin zitten en we lopen voorbij

Er zijn hier heel veel honden los in de voortuin met stroom of hekje en dat zijn ook honden waar hij wel naar uitvalt tijdens een wandeling maar als ze daar zitten doet hij net alsof hij ze niet ziet en wil er snel voorbij
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Tineke schreef: 30 sep 2026, 04:04 Ik denk dat het grommen negeren lastiger zal worden dan gewoon Bertus leren dat hij zijn mond moet houden nadat hij middels een blafje heeft aangegeven dat er onraad is.
Het is geen onraad. Het is de bekende buurhond die er altijd zit.
Maakt verder qua werk en gedrag niet uit maar onraad is echt iets anders.

Ik denk eerder dat het een soort ergernis/egokwestie is. Dan zou je Bertus bijvoorbeeld op een picknictafel kunnen laten liggen en daar met eerherstel zijn stomme schreeuwkop laten houden.
Hij mag op de tafel staan/zitten/liggen maar als hij blaft moet hij er af. Ook mentaal een leuke haalbare uitdaging.

Er is overigens niets mis met een blafbandje. Je hebt ze die toch wat ruimte voor reactie geven en dan eerst waarschuwen. Dat ontmoedigt heel goed maar laat toch iets aan de creativiteit van de krijskop zelf over.
Tineke

Bericht door Tineke »

EchoMira schreef: 30 sep 2026, 23:53
Daar denkt Bertus duidelijk anders over :engel:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 30 sep 2026, 23:53

Ik denk eerder dat het een soort ergernis/egokwestie is. Dan zou je Bertus bijvoorbeeld op een picknictafel kunnen laten liggen en daar met eerherstel zijn stomme schreeuwkop laten houden.
Hij mag op de tafel staan/zitten/liggen maar als hij blaft moet hij er af. Ook mentaal een leuke haalbare uitdaging.

Er is overigens niets mis met een blafbandje. Je hebt ze die toch wat ruimte voor reactie geven en dan eerst waarschuwen. Dat ontmoedigt heel goed maar laat toch iets aan de creativiteit van de krijskop zelf over.
Ik ben inderdaad buiten gaan lunchen en Bertus zat zoals altijd op de picknicktafel. Mijn eten was gelukkig interessanter dan het gegrom . Lekker veel aaien en kriebelen werkt ook goed om hem stil te houden . Nu nog stilhouden als ik er niet bij ben
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Oh, de hond gromt ook als jij zelf in je eigen tuin bent.. dat had ik even verkeerd gelezen dan, ik dacht als je buiten de poort ging om uit te gaan laten.

Dat herken ik dus ook van hier met 1 buurhond, voor of achter is het continue grommen en aanslaan op mij of op onze honden, maar eigenlijk op van alles en nog wat wat hem niet zint.
Pas geleden had Chara daar dus wel tabak van toen ze achter onze bank lag en hij voor de zoveelste keer in die hoek tegen de volledig dichte schuttingdelen aan begon te krijsen.
Was even een oergeluid wat er toen uit haar kwam :O: , wel een zeer duidelijke boodschap van haar eerlijk gezegd..

Maar geloof dat ik het hier al eerder heb gezegd, die eigenaren hebben schijt aan het gedrag van hun hondje, als ik wat zou zeggen is dat kolen op het vuur voor hem om fijn weer een grove confrontatie aan te gaan, en daar heb ik echt geen zin meer in.

Van mijn eigen honden wil ik het gedrag niet accepteren, het continue grommen en aanslaan, dus daar heb ik me altijd maar op gericht.

Frictie tussen de andere kant ontstond 1x dus ook omdat ze bijna allemaal weer op het tussenhek klimmen, en er 1 begon te grommen en lip op ging trekken, daar vond Chara vanaf onze eigen tuin dus wat van, en dat snapte ik op dat moment ook wel.
Maar nu dus maar als ze het doen, tegen hek aan staan zachtjes mijn honden aangeven het maar te negeren weer.. want ook aan die kant ligt het gevoelig als ik er iets van zeg :LOL:
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Hij gromde net ook weer toen ik thuiskwam zonder Bertus Nouja ik ga me inderdaad maar op Bertus concentreren
Gelukkig zit er een voetpad tussen want anders had ik wel een soort barricade gemaakt
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Smoushond schreef: 01 okt 2026, 13:31 Hij gromde net ook weer toen ik thuiskwam zonder Bertus Nouja ik ga me inderdaad maar op Bertus concentreren
Gelukkig zit er een voetpad tussen want anders had ik wel een soort barricade gemaakt
Hmm, misschien als de mensen benaderbaar zijn dat wel aangeven? Voor de hond zelf ook niet heel relaxed om continue in die waakmodus te staan.
Eigenaren zouden hem kunnen vertellen wanneer het niet hoeft..
Zo heb ik het zelf eigenlijk al dan niet bewust mijn honden aangeleerd, sommige zaken zijn "normaal" en daar hoeft niet op gewaakt of gereageerd te worden.

Niet zozeer om te klagen.
Of zou de hond een blafband om hebben?
Dan is het niet meer aanslaan te verklaren, maar is feitelijk de hond niets geleerd als het gaat om reageren in de tuin en op de omgeving.

Toen Aak hier plots achter bleek te gaan reageren, was ik wel blij dat iemand daar een opmerking over maakte eerlijk gezegd.
Wij hadden tot dan toe al jaren te horen gekregen dat hij relaxed was als we weg waren en hij achter kon beslissen binnen of buiten te zijn.
Ik kon er toen op letten en het bleek een logische oorzaak te hebben, waar ik toen wel beroep heb gedaan op eigenaren van een aanstichter van dat gedrag.
En helaas achterdeur niet meer zo vaak opengelaten, omdat herhaling niet uit te sluiten was vanwege gedrag door derden.

Als ik zelf iets kan veranderen aan manier van houden of gedrag van eigen honden, dan doe ik dat binnen grenzen.
Zit bij mij wel een kanttekening, structureel begromd en naar uitgevallen worden in eigen omgeving, dan kan en wil ik op bepaald moment niet meer blijven verlangen van mijn eigen honden dat ze alles maar over hun kant moeten laten gaan.
Dat heb ik jaren geleden gedaan, en dat ga ik niet meer laten gebeuren.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

blondie schreef: 01 okt 2026, 14:54
Smoushond schreef: 01 okt 2026, 13:31 Hij gromde net ook weer toen ik thuiskwam zonder Bertus Nouja ik ga me inderdaad maar op Bertus concentreren
Hmm, misschien als de mensen benaderbaar zijn dat wel aangeven? Voor de hond zelf ook niet heel relaxed om continue in die waakmodus te staan.
Eigenaren zouden hem kunnen vertellen wanneer het niet hoeft..
Zo heb ik het zelf eigenlijk al dan niet bewust mijn honden aangeleerd, sommige zaken zijn "normaal" en daar hoeft niet op gewaakt of gereageerd te worden.

Niet zozeer om te klagen.
Of zou de hond een blafband om hebben?
Dan is het niet meer aanslaan te verklaren, maar is feitelijk de hond niets geleerd als het gaat om reageren in de tuin en op de omgeving.

Toen Aak hier plots achter bleek te gaan reageren, was ik wel blij dat iemand daar een opmerking over maakte eerlijk gezegd.
Wij hadden tot dan toe al jaren te horen gekregen dat hij relaxed was als we weg waren en hij achter kon beslissen binnen of buiten te zijn.
Ik kon er toen op letten en het bleek een logische oorzaak te hebben, waar ik toen wel beroep heb gedaan op eigenaren van een aanstichter van dat gedrag.
En helaas achterdeur niet meer zo vaak opengelaten, omdat herhaling niet uit te sluiten was vanwege gedrag door derden.

Als ik zelf iets kan veranderen aan manier van houden of gedrag van eigen honden, dan doe ik dat binnen grenzen.
Zit bij mij wel een kanttekening, structureel begromd en naar uitgevallen worden in eigen omgeving, dan kan en wil ik op bepaald moment niet meer blijven verlangen van mijn eigen honden dat ze alles maar over hun kant moeten laten gaan.
Dat heb ik jaren geleden gedaan, en dat ga ik niet meer laten gebeuren.
Oh daar had ik niet aan gedacht,zou heel goed kunnen dat hij een blafband omheeft. Baasje zei toen ze er net woonde dat hij vond dat de hond teveel blafte en geen geluiden gewend was omdat ze van een heel vrijstaand huis komen

Ik zei toen dat dat waarschijnlijk even wennen was en wel goed zou komen 😇
Afbeelding
Plaats reactie