HD foto's
- Kells
- Posts in topic: 10
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
HD foto's
Even een vraagje; wat betalen jullie daar tegenwoordig voor. Ik bedoel officiële foto's voor de RvB. De laatste keer dat ik die heb laten maken was bij Kells, maar dat is inmiddels 15 jaar geleden.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Kells
Re: HD foto's
Oké, 35 keer gelezen, maar geen reacties. Ik had een offerte aangevraagd bij de praktijk waar onze huidige dierenarts mee gefuseerd was. Dit was de reactie:
Hierbij doen wij u een prijsindicatie toekomen voor de behandeling van beide honden, de prijsindicatie is een richtlijn van de kosten per hond.
Het betreft de volgende behandeling: maken van en de beoordeling door de Raad van beheer van HD en ED rontgenfoto's.
Wij hebben geprobeerd een zo goed mogelijke inschatting te maken, echter kan deze wel verschillen met de uiteindelijke prijs. Dit komt doordat zich omstandigheden kunnen voordoen die niet van tevoren te voorzien zijn. In noodsituaties is het niet altijd mogelijk hier van tevoren met u in overleg te treden en zullen wij in het belang van het dier handelen. Maar natuurlijk zullen we u wel proberen te bereiken. Blijft u daarom alstublieft goed telefonisch bereikbaar.
Deze prijsindicatie is een momentopname en kan dus bij het verstrijken van de tijd veranderen..
Heeft u naar aanleiding hiervan nog vragen dan kunt u met ons contact opnemen.
Om ED foto's had ik niet gevraagd, maar dat hele mail bericht??? Waarom moet ik telefonisch bereikbaar zijn? Ik ga mijn honden echt niet achter laten bij die praktijk om mijn honden "ergens" op de dag te laten plat spuiten voor een paar foto's.
Ter info; prijskaartje was afgerond 550 euro per hond. Voor dit soort dingen ga ik toch maar weer naar mijn oude vertrouwde Anicura praktijk.
Hierbij doen wij u een prijsindicatie toekomen voor de behandeling van beide honden, de prijsindicatie is een richtlijn van de kosten per hond.
Het betreft de volgende behandeling: maken van en de beoordeling door de Raad van beheer van HD en ED rontgenfoto's.
Wij hebben geprobeerd een zo goed mogelijke inschatting te maken, echter kan deze wel verschillen met de uiteindelijke prijs. Dit komt doordat zich omstandigheden kunnen voordoen die niet van tevoren te voorzien zijn. In noodsituaties is het niet altijd mogelijk hier van tevoren met u in overleg te treden en zullen wij in het belang van het dier handelen. Maar natuurlijk zullen we u wel proberen te bereiken. Blijft u daarom alstublieft goed telefonisch bereikbaar.
Deze prijsindicatie is een momentopname en kan dus bij het verstrijken van de tijd veranderen..
Heeft u naar aanleiding hiervan nog vragen dan kunt u met ons contact opnemen.
Om ED foto's had ik niet gevraagd, maar dat hele mail bericht??? Waarom moet ik telefonisch bereikbaar zijn? Ik ga mijn honden echt niet achter laten bij die praktijk om mijn honden "ergens" op de dag te laten plat spuiten voor een paar foto's.
Ter info; prijskaartje was afgerond 550 euro per hond. Voor dit soort dingen ga ik toch maar weer naar mijn oude vertrouwde Anicura praktijk.
- hakunamatata
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Dat telefonisch bereikbaar zijn hoort bij dat standaard stukje. Dat als er een noodgeval is ze je proberen te bereiken dus zorg dat je telefonisch bereikbaar bent. Ik zou inderdaad gewoon vragen of je erbij kan blijven wanneer de hond een roesje nodig heeft. Maar ik vermoed dat veel eigenaren inderdaad de hond gewoon brengen en later weer ophalen, veel mensen boeit dat echt weinig.
Bij Eevee heb ik de foto's laten maken in Putten. Onofficieel want ik hoefde geen oordeel van de raad, maar wel foto's van ellebogen, rug en heupen en beoordeling knieën. Ik vond het de rit meer dan waard. Ze doen daar erg vaak die foto's maken waardoor het heel soepel ging, ik mocht zelf helpen zodat Eevee rustig bleef liggen en het ging zo zonder roesje. Was het niet gelukt was een roesje ook mogelijk. Echt een fijne ervaring en de foto's waren van goede kwaliteit die ik ook had kunnen gebruiken om wél in te sturen. Maar als je gaat voor officiële HD + ED foto's zijn ze nog kritischer daarop zodat ze zeker geschikt zijn voor beoordeling.
Voor Liora wil ik weer daar naartoe ergens komende half jaar een keer. Mijn ervaring daar was gewoon echt heel fijn en het is fijn dat ze ook onofficiële foto's maken voor een heel schappelijk bedrag. Hun tarieven staan ook gewoon op de website.
https://www.dierenkliniekputten.nl/tarieven
Bij Eevee heb ik de foto's laten maken in Putten. Onofficieel want ik hoefde geen oordeel van de raad, maar wel foto's van ellebogen, rug en heupen en beoordeling knieën. Ik vond het de rit meer dan waard. Ze doen daar erg vaak die foto's maken waardoor het heel soepel ging, ik mocht zelf helpen zodat Eevee rustig bleef liggen en het ging zo zonder roesje. Was het niet gelukt was een roesje ook mogelijk. Echt een fijne ervaring en de foto's waren van goede kwaliteit die ik ook had kunnen gebruiken om wél in te sturen. Maar als je gaat voor officiële HD + ED foto's zijn ze nog kritischer daarop zodat ze zeker geschikt zijn voor beoordeling.
Voor Liora wil ik weer daar naartoe ergens komende half jaar een keer. Mijn ervaring daar was gewoon echt heel fijn en het is fijn dat ze ook onofficiële foto's maken voor een heel schappelijk bedrag. Hun tarieven staan ook gewoon op de website.
https://www.dierenkliniekputten.nl/tarieven
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~

- Barnsley
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Golden Retrievers
- Contacteer:
Ik heb vorig jaar voor officiële HD en ED foto's plus beoordeling van de raad, ook zo rond de 550 euro voor betaald.
Nu moeten Goldens wel 4 foto's per elleboog, ik weet niet hoe dat voor jou ras zit.
Nu moeten Goldens wel 4 foto's per elleboog, ik weet niet hoe dat voor jou ras zit.
- Kells
Gisteravond heb ik nog even een berichtje gestuurd naar de Anicura praktijk waar ik Kells destijds heb laten doen en daar ga ik gewoon weer heen. Net als toen doet dezelfde dierenarts het en zonder roesje. Ook niet onbelangrijk is dat ik er gewoon bij mag blijven.
Bedankt voor de reacties.
-
Mizzsylver
- Posts in topic: 1
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
En wat kost het daar?Kells schreef: 06 okt 2026, 09:48 Gisteravond heb ik nog even een berichtje gestuurd naar de Anicura praktijk waar ik Kells destijds heb laten doen en daar ga ik gewoon weer heen. Net als toen doet dezelfde dierenarts het en zonder roesje. Ook niet onbelangrijk is dat ik er gewoon bij mag blijven.
Ik ga 26 oktober naar Budel, de Meemortel. 3 jaar geleden betaalde ik daar €470 voor alles (HD/ED officieel en rug onofficieel)
Nu weet ik de prijs nog niet maar de goede ervaring daar maakt dat ik weer daarheen ga.
Succes!

- Kells
300 euro.Mizzsylver schreef: 06 okt 2026, 10:05En wat kost het daar?Kells schreef: 06 okt 2026, 09:48 Gisteravond heb ik nog even een berichtje gestuurd naar de Anicura praktijk waar ik Kells destijds heb laten doen en daar ga ik gewoon weer heen. Net als toen doet dezelfde dierenarts het en zonder roesje. Ook niet onbelangrijk is dat ik er gewoon bij mag blijven.
Ik ga 26 oktober naar Budel, de Meemortel. 3 jaar geleden betaalde ik daar €470 voor alles (HD/ED officieel en rug onofficieel)
Nu weet ik de prijs nog niet maar de goede ervaring daar maakt dat ik weer daarheen ga.
Succes!
Officiële foto's moeten tegenwoordig toch met roesje?Kells schreef: 06 okt 2026, 09:48 Gisteravond heb ik nog even een berichtje gestuurd naar de Anicura praktijk waar ik Kells destijds heb laten doen en daar ga ik gewoon weer heen. Net als toen doet dezelfde dierenarts het en zonder roesje. Ook niet onbelangrijk is dat ik er gewoon bij mag blijven.

- Kells
Dat meende ik ook, maar de dierenarts zal het wel beter weten.ranetje schreef: 06 okt 2026, 11:40Officiële foto's moeten tegenwoordig toch met roesje?Kells schreef: 06 okt 2026, 09:48 Gisteravond heb ik nog even een berichtje gestuurd naar de Anicura praktijk waar ik Kells destijds heb laten doen en daar ga ik gewoon weer heen. Net als toen doet dezelfde dierenarts het en zonder roesje. Ook niet onbelangrijk is dat ik er gewoon bij mag blijven.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 4
officiële HD en ED foto's moeten onder narcose, maar geen haan die er naar kraait als de dierenarts het zonder narcose doet. gelukkig doet mijn dierenarts het onder narcose. de kans op bewegen tijdens het maken is nihil, zeker met ED foto's die ook verplicht zijn.
- Kells
ED is voor mijn ras niet verplicht.
- ellen en de birmanen
en dan test je dat niet? wil je niet weten hoe of wat?
- Kells
Afspraak gemaakt. Op dinsdagmiddag 20 oktober kunnen we in Roden terecht.
- hakunamatata
- Posts in topic: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
In zie ook vrijwel nooit dat fokkers de rug op de foto laten zetten. Dat is toch hetzelfde? Omdat het niet verplicht is wordt het niet gedaan. Net als een Embark test (of vergelijkbare). Eenmalig iets, geeft interessante informatie, maar wordt ook vaak genoeg niet gedaan.ellen en de birmanen schreef: 06 okt 2026, 15:13en dan test je dat niet? wil je niet weten hoe of wat?
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~

- ellen en de birmanen
ik snap dat niet. "als ik het niet test dan is het er niet" bij combibreed hebben we gelukkig een heel pakket voor de tollers, daar zitten zowel verplichte als niet verplichte testen in.hakunamatata schreef: 06 okt 2026, 18:28In zie ook vrijwel nooit dat fokkers de rug op de foto laten zetten. Dat is toch hetzelfde? Omdat het niet verplicht is wordt het niet gedaan. Net als een Embark test (of vergelijkbare). Eenmalig iets, geeft interessante informatie, maar wordt ook vaak genoeg niet gedaan.ellen en de birmanen schreef: 06 okt 2026, 15:13en dan test je dat niet? wil je niet weten hoe of wat?
ooit een bestuurslid gesproken die zei dat er geen ziekten voorkwamen in zijn ras, waarop ik vroeg waar ze dan allemaal op testen. zijn antwoord was, "wij testen niet want ons ras is niet ziek" waarop ik aangaf dat als je niet test je niks weet. meneer ging daarop niet verder in discussie want hij deed het al 20 jaar zo.
- Kells
Nee, dat test ik niet. Gewoon omdat dat binnen mijn ras niet voorkomt.ellen en de birmanen schreef: 06 okt 2026, 15:13en dan test je dat niet? wil je niet weten hoe of wat?
- Kells
Een uitgebreid dna onderzoek doe ik wel/heb ik al gedaan, ook al is niet alles verplicht. Ik fok ook bepaald niet aan de lopende band. Dit Finbar/Clancy nest wordt mijn derde nest sinds mijn kennelnaam registratie, bijna 15 jaar geleden. Fin wordt in februari 10 en heeft nog nooit een dierenarts gezien, behalve voor entingen/titeren. Clancy is ook gewoon goed gezond en heeft net als Fin een geweldig karakter. Ze wordt in november 3 jaar en krijgt als alles goed gaat pas volgend voorjaar of najaar een nest. De kans is groot dat het bij 1 nest blijft.ellen en de birmanen schreef: 06 okt 2026, 20:12ik snap dat niet. "als ik het niet test dan is het er niet" bij combibreed hebben we gelukkig een heel pakket voor de tollers, daar zitten zowel verplichte als niet verplichte testen in.hakunamatata schreef: 06 okt 2026, 18:28In zie ook vrijwel nooit dat fokkers de rug op de foto laten zetten. Dat is toch hetzelfde? Omdat het niet verplicht is wordt het niet gedaan. Net als een Embark test (of vergelijkbare). Eenmalig iets, geeft interessante informatie, maar wordt ook vaak genoeg niet gedaan.ellen en de birmanen schreef: 06 okt 2026, 15:13
en dan test je dat niet? wil je niet weten hoe of wat?
ooit een bestuurslid gesproken die zei dat er geen ziekten voorkwamen in zijn ras, waarop ik vroeg waar ze dan allemaal op testen. zijn antwoord was, "wij testen niet want ons ras is niet ziek" waarop ik aangaf dat als je niet test je niks weet. meneer ging daarop niet verder in discussie want hij deed het al 20 jaar zo.
Je hoeft ook niet alles te testen om te bepalen of een combinatie verantwoord is. Ik ken de meeste voorouders van beide honden en die werden bijna allemaal gezond oud.
Ik snap allebei de punten volledig. Als ik een nest zou fokken met Guus als vader dan testte ik ook niks. Beestje is 11 en geweldig vriendelijk en leuk om te hebben. Dus een waardige vader. Natuurlijk zou ik niet met hem fokken en dat ook niet omdat hij overal allergisch voor is en een scheef pootje heeft. Maar dat hebben alle Podenco maneto wat letterlijk vertaald de Podenco met de kromme poten betekent.
Maar ik snap ook dat in een tijd van problemen met rashonden je kan zeggen test gewoon alles. Meten is weten. Anders is het vaag en speculatie.
Voor alles is wat te zeggen denk ik. Zelf zou ik geen rashonden fokken dus zou het minder uitmaken want er komt niks in een ras en als er super leuke gezonde honden uit komen is er niks mis met daar weer een nestje mee doen.
Maar ik snap ook dat in een tijd van problemen met rashonden je kan zeggen test gewoon alles. Meten is weten. Anders is het vaag en speculatie.
Voor alles is wat te zeggen denk ik. Zelf zou ik geen rashonden fokken dus zou het minder uitmaken want er komt niks in een ras en als er super leuke gezonde honden uit komen is er niks mis met daar weer een nestje mee doen.
- Kells
Dan begrijp je ook waarom ik niet met Aislinn gefokt heb. Ze is bijna 13, nog nooit een dierenarts gezien, behalve voor het riedeltje wat ik eerder noemde. Ze heeft de nodige kwalificaties behaald in het veld en op show, conform de eisen van de rv. Toch fok ik niet met haar want het is wel een dame met een gebruiksaanwijzing en dat is er eentje die de doorsnee hondenkoper niet echt kan handelen.Marc schreef: 06 okt 2026, 22:37 Ik snap allebei de punten volledig. Als ik een nest zou fokken met Guus als vader dan testte ik ook niks. Beestje is 11 en geweldig vriendelijk en leuk om te hebben. Dus een waardige vader. Natuurlijk zou ik niet met hem fokken en dat ook niet omdat hij overal allergisch voor is en een scheef pootje heeft. Maar dat hebben alle Podenco maneto wat letterlijk vertaald de Podenco met de kromme poten betekent.
Ik had dit topic niet gezien. Ik heb in juli voor Abby bij dierenarts Bregje/ maarten kappen heeft de fotos genomen 486.80 betaald incl beoordeling
- ellen en de birmanen
ik heb een pup gefokt die komt uit een volledige HD vrije lijn. alle voorouders HD A. zij wordt geröntgend en de uitslag HD D. dus ook als de combi verantwoord is, kan er altijd wat veranderen. DNA kan muteren, ontwikkeling van een skelet kan verkeerd gaan.Kells schreef: 06 okt 2026, 21:22Een uitgebreid dna onderzoek doe ik wel/heb ik al gedaan, ook al is niet alles verplicht. Ik fok ook bepaald niet aan de lopende band. Dit Finbar/Clancy nest wordt mijn derde nest sinds mijn kennelnaam registratie, bijna 15 jaar geleden. Fin wordt in februari 10 en heeft nog nooit een dierenarts gezien, behalve voor entingen/titeren. Clancy is ook gewoon goed gezond en heeft net als Fin een geweldig karakter. Ze wordt in november 3 jaar en krijgt als alles goed gaat pas volgend voorjaar of najaar een nest. De kans is groot dat het bij 1 nest blijft.ellen en de birmanen schreef: 06 okt 2026, 20:12ik snap dat niet. "als ik het niet test dan is het er niet" bij combibreed hebben we gelukkig een heel pakket voor de tollers, daar zitten zowel verplichte als niet verplichte testen in.hakunamatata schreef: 06 okt 2026, 18:28
In zie ook vrijwel nooit dat fokkers de rug op de foto laten zetten. Dat is toch hetzelfde? Omdat het niet verplicht is wordt het niet gedaan. Net als een Embark test (of vergelijkbare). Eenmalig iets, geeft interessante informatie, maar wordt ook vaak genoeg niet gedaan.
Je hoeft ook niet alles te testen om te bepalen of een combinatie verantwoord is. Ik ken de meeste voorouders van beide honden en die werden bijna allemaal gezond oud.
maar ik snap je wel en ik beticht je ook nergens van.
Was HD en ED trouwens vergeten te vermeldenIneke A schreef: 07 okt 2026, 08:16 Ik had dit topic niet gezien. Ik heb in juli voor Abby bij dierenarts Bregje/ maarten kappen heeft de fotos genomen 486.80 betaald incl beoordeling