Het Kempisch heideschaap met leuke herder

Subforum voor alle fototopics!
Tineke
Posts in topic: 4

Re: Het Kempisch heideschaap met leuke herder

Bericht door Tineke »

In Groenendaal stonden de Hooglanders gewoon los in het hondenbos wat dus een losloopgebied is.
Dan hebben honden er dus contact mee en ik zie daar eigenlijk geen probleem is als dat gewoon goed gaat.

Het is overigens wel fout gegaan op een gegeven ogenblik met inderdaad een hetzende hond en de koeien hadden toen kalveren lopen wat misschien minder handig is in zo'n druk bezocht gebied.
Daarna zijn ze de koeien apart gaan zetten wanneer ze kalfjes hadden , wat voor hunzelf wellicht ook wel prettig was.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc
Posts in topic: 10

Bericht door Marc »

CatnDog schreef: 10 okt 2026, 22:38 Ook al heeft de herder - en zijn hond - er in dit geval nul probleem mee. Ik ben het 100% met Marc eens: houd je hond gewoon even netjes bij je en laat de herder en zijn hond hun werk doen.
Wij zijn gewoon te principieel denk ik :engel: Mensen moeten gewoon leren dat hun honden niet hun kinderen zijn waarbij alles maar moet kunnen. Mijn tante nam altijd haar enorme Duitse herder reu overal mee naartoe. Restaurant etc etc. Hond deed ook niks. Kon.prima alleen thuis zijn. Ik vond dat ook belachelijk.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 11 okt 2026, 07:35
CatnDog schreef: 10 okt 2026, 22:38 Ook al heeft de herder - en zijn hond - er in dit geval nul probleem mee. Ik ben het 100% met Marc eens: houd je hond gewoon even netjes bij je en laat de herder en zijn hond hun werk doen.
Wij zijn gewoon te principieel denk ik :engel: Mensen moeten gewoon leren dat hun honden niet hun kinderen zijn waarbij alles maar moet kunnen. Mijn tante nam altijd haar enorme Duitse herder reu overal mee naartoe. Restaurant etc etc. Hond deed ook niks. Kon.prima alleen thuis zijn. Ik vond dat ook belachelijk.
Dat ben ik volkomen met je eens maar je stuit natuurlijk tijdens het wandelen op onverwachte dingen en als jouw hond dat probleemloos aan kan zie ik er geen probleem in.
De situatie die ik laat zien is in een druk bezocht hondenlosloopgebied.
Dan moet je er dus rekening mee houden dat je die koeien kunt tegenkomen.
Trekt je hond dat niet dan vast , kan de hond het wel dan gewoon los.
Met een beetje gezond verstand moet dat lukken lijkt mij.
Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 11 okt 2026, 09:02
Dat ben ik volkomen met je eens maar je stuit natuurlijk tijdens het wandelen op onverwachte dingen en als jouw hond dat probleemloos aan kan zie ik er geen probleem in.
De situatie die ik laat zien is in een druk bezocht hondenlosloopgebied.
Dan moet je er dus rekening mee houden dat je die koeien kunt tegenkomen.
Trekt je hond dat niet dan vast , kan de hond het wel dan gewoon los.
Met een beetje gezond verstand moet dat lukken lijkt mij.
Jawel. Dat werkt natuurlijk ook zo in de praktijk. Ik laat mijn honden ook los waar koeien lopen. Maar ze mogen er niet naartoe. Wat ik op de foto's van Nanna de trigger vond was de hond in de verte die zonder baas wel degelijk gericht op de schapen zijn eigen dingen deed. Dat vind ik niet kunnen. Of die hond nu wel of niet iets doet. Maar als de herder en de baas en de schapen er verder hun schouders over ophalen. Prima. Ik zou het alleen zelf nooit doen en het is voor mij ook typisch. Typisch dat je je hond ver weg laat lopen en lekker aan een schaapskudde laat snuffelen omdat hij niet bijt. Zoals de herder zegt. Als ze dit eerder in het seizoen doen en er lopen lammeren bij krijgt de hond een pak slaag. En doet hij dan nog steeds niks? Voor mij is het gewoon een principe kwestie. Je gedraagt je netjes met je honden. En dat betekent dat ze andermans dieren en andere mensen gewoon met rust laten. Het staat voor mij symbool voor hoe het tegenwoordig allemaal maar moet kunnen en daar dragen we allemaal de consequenties van. Immers. Deze honden kunnen het. Maar de xl pitbull mag het dan in principe ook proberen. Niemand weet immers vantevoren of hun hond het kan. Iedereen probeert het. Kan mijn hond met loslopende honden? Je hoopt het als je het probeert. En je zadelt een ander ermee op. In overleg is alles prima. Maar die ruimte nemen is voor mij een ergernis en die Basset in de verte die duidelijk wel degelijk de interactie met de schapen zoekt is voor mij zo'n typisch geval dat me mateloos irriteert. Roep de hond gewoon bij je als hij zijn aandacht op de schapen richt en ze opzoekt.

Maar het is mijn ding. Ik erger me ook echt kapot aan alle honden die op mij af komen waarbij de baas roept hij doet niks. Wat kan mij het schelen. Ik hoef je hond niet voor mijn neus want ik loop daar gewoon.

Ik heb ooit in een restaurant andermans kinderen een kwartier aan mijn tafel gehad. Ze aten zelfs frietjes uit ons bakje. Ik heb me kapot geïrriteerd terwijl de ouders het geweldig vonden dat hun kinderen sociaal waren met vreemden. Ik betaal voor een etentje en wil een gesprek met mijn tafel partner. Natuurlijk doe ik er niks aan want dat verdienen die onschuldige kinderen niet. Maar die ruimte.....kom op....Ik ervaar een kwartier overlast van de ruimte die andere mensen menen te kunnen nemen. Dat kan niet.

Wij zijn inmiddels zover dat we niemand met hond meer in huis laten. Want elke keer merken we dat de baasjes toch ruimte gaan claimen voor hun honden. Die honden gaan toch op de manden van onze honden liggen. Hun baasjes of zelfs ons claimen en er is toch al doen ze niks net teveel interactie met onze schapen. Of kippen. Gaat toch goed? Nee. Ik zie mijn dieren in de stress schieten.

Dus tegenwoordig is niemand meer welkom bij ons met hond. Ongeacht hoe erg hij niks doet. Wij nemen ook nooit de eigen honden mee naar waar al honden wonen. Het werkt gewoon niet lekker. Ook al doen ze niks.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

En ja ik ben een pietje precies en niet flexibel daarin. Maar ik zie dat het niet werkt en ik vertrouw anderen niet in hun oordeel al vinden die dat het prima gaat. Ik zie aan mijn honden en dieren dat die het niet leuk vinden. Niet leuk als er een labrador kennis komt maken met veel drukte al is hij nog zo lief. Niet leuk als er een Ridgeback op het bospad staat die ons aan gaat staren en opwachten ook al doet die niks. Ik hoef dat niet. Roep je hond en loop door.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Ik heb ooit in een restaurant andermans kinderen een kwartier aan mijn tafel gehad. Ze aten zelfs frietjes uit ons bakje. Ik heb me kapot geïrriteerd terwijl de ouders het geweldig vonden dat hun kinderen sociaal waren met vreemden. Ik betaal voor een etentje en wil een gesprek met mijn tafel partner. Natuurlijk doe ik er niks aan want dat verdienen die onschuldige kinderen niet. Maar die ruimte.....kom op....
Oh daar maak ik korte metten mee want daar irriteer ik mij ook dood aan.
Ben vaak zat met mijn kinderen en kleinkinderen uit eten geweest of horecagelegenheden bezocht maar je zit gewoon aan tafel en vliegt niet door een restaurant of trouwens ook een supermarkt heen.

Met Rens tijdens een etentje ook weleens van die om onze tafel rennende koters gehad en die stuur ik gewoon weg.
Gewoon duidelijk zonder schelden ofzo uiteraard.
Lekker je tokkenbroedsels bij je houden :engel:

Op vakantie met mijn zus ooit in een hotel een koter , was een Duits kind overigens wat ons wel verbaasde want die zijn vaak strenger , wat ook uit andere mensen hun glas dronk.
Mensen vonden dat ook goed en lachte er zelfs om.
Ik vind het smerig en onwenselijk dus gaf hem te verstaan naar zijn mutter op te zouten :F:
Sowieso kan er in mijn cola weleens een tik zitten , in dit geval in meerdere opzichten :engel:
Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Haha. Ik zou die cola tik dan juist weer lekker op laten drinken door dat kind en dan achteraf tegen de ouders zeggen dat het prinsje wel een cola tik gehad heeft. Moet je eens kijken hoe snel dat dan ineens jouw probleem wordt in plaats van hun eigen verantwoordelijkheid.
En dan het nummer vragen voor een weer andere soort tikkie. Want een cola tik kost toch al snel 8-10 euro.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 11 okt 2026, 09:44 Haha. Ik zou die cola tik dan juist weer lekker op laten drinken door dat kind en dan achteraf tegen de ouders zeggen dat het prinsje wel een cola tik gehad heeft. Moet je eens kijken hoe snel dat dan ineens jouw probleem wordt in plaats van hun eigen verantwoordelijkheid.
En dan het nummer vragen voor een weer andere soort tikkie. Want een cola tik kost toch al snel 8-10 euro.
Of niets zeggen en er nog één bestellen zodat hij lekker de boel onderkotst bij hun :engel:
Afbeelding

Plaats reactie