Begrijp ik , da's inderdaad wat anders dan honden die alleen al om het feit dat ze niet met iedereen vriendjes zijn lastig worden gevonden.
Waar op letten bij mogelijke fokker?
- Inge O
- Posts in topic: 18
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Re: Waar op letten bij mogelijke fokker?
- Gudrun
- Posts in topic: 6
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Een klein hondje wat even gaat buurten levert veel minder reacties op van andere mensen dan een grote. En een klein vrolijk hondje richt normaliter geen schade aan. Dus ja, als het fout gaat (in de zin van niet luisteren) is het veel minder erg. En daardoor makkelijker.
Poppy gaat nooit naar vreemden toe. Sherlock wel, maar als ik dan uitleg dat hij oud en dement is, is niemand boos (niet dat ik dit probeer op te letten, maar als het veilig kan laat ik hem graag nog eens los lopen). Plus hij is ook heel schattig natuurlijk.
Toen Jinn er nog was is het in totaal 3 keer fout gegaan, en dan nog niet eens echt door haar of mijn schuld. 2 keer bal waarvan zowel zei als een andere hond die wilden pakken op wedstrijd en 1 keer grote vreemde hond die de roedel binnenviel en dominant kwam doen waarom ze aanvie (gelukkig, hij ging op Pippa af en had mij net omver gelopen, ik kon even niks doen) Maar telkens wel dierenartskosten.
Op Do na zijn het echt geen allemansvrienden hoor.
- Inge O
Nee, dat beweerde ik ook niet, ik gaf dat als voorbeeld omdat juist supervriendelijk zijn door veel mensen als ideaal wordt gezien en dat vind ik dan weer lastig.
Ofte : ik denk dat wat je wel of niet lastig vindt zeer persoonlijk is .
- Alfilillo
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Podenco en kruising
Ik vind het fijn dat ik mijn honden bijna altijd los kan laten lopen (behalve als er verkeer rijdt, dan zitten ze altijd aan de lijn). Aangelijnde wandelingen, of wandelingen waarbij mijn honden bij elke voorbijganger aan de voet moeten lopen, versta ik niet onder ontspannen wandelen, maar dat is heel persoonlijk. Alfil lijn ik alleen aan bij sommige kleine reutjes, wat niet zo vaak voorkomt. Op mensen en honden denderen ze niet af. Behalve bij bevriende honden, daar dendert Lily op af, maar niemand vindt dat erg en ikzelf ook niet.
Ik vind een hond in de peiling houden omdat ie anders een vervelend punt gaat maken veel irritanter dan een hond bij je houden die eigenlijk alleen maar even nieuwsgierig wil kijken. Vanwege de consequenties.
De Hollandse herders die ik hier heb meegemaakt waren van de eerste soort. Die liepen ook allebei aan de riem. Nou, halleluja.
De Hollandse herders die ik hier heb meegemaakt waren van de eerste soort. Die liepen ook allebei aan de riem. Nou, halleluja.
-
- Posts in topic: 22
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik kwam er net een tegen. Een ruwhaar. En een heel lelijke herderkruising.
Werden los uit de auto gegooid.
Voorbeeldig van gedrag natuurlijk. Geen stap verkeerd.
Werden los uit de auto gegooid.
Voorbeeldig van gedrag natuurlijk. Geen stap verkeerd.
Dat inderdaad.Tara schreef:Ik denk dat je vooral alert moet zijn op jullie eigen interpretatie van "makkelijk", en "huishond".
Ik fok ook werkhonden en ik vind ze spuugmakkelijk.
Ze zijn het alleen niet. Niet voor iedereen tenminste, en ondanks mijn uitvoerige uitleg gaat het ergens in de communicatie toch wel eens mis. Pupkopers die dan een beste kluif hebben aan hun hondje, of die - in mijn ogen- doodnormaal gedrag als afwijkend of extreem betitelen.
De oorspronkelijke taak van een hond moet glashelder zijn, dan begrijp je bepaald gedrag ook beter. Ik vind mijn eigen honden geweldig: energiek, sociaal, stabiel en uiterst geschikt voor hun oorspronkelijke taak.
Maar ik zie ook welke eigenschappen ze hebben die ze voor andere mensen misschien minder geschikt maken.
Denk je dat je daar doorheen kunt kijken Meike?
Voor mij zijn m’n honden hardstikke makkelijk. Maar anderen lopen echt wel tegen zaken aan.
Jouw dametje vond ik ook echt prima te handelen
-
Ik denk dat mijke dat best kan en snapt en ook nog in staat is om zinnig te handelen wanneer het allemaal gewoon een keer niet ideaal is.
Blijft het feit dat ik het me als aartsluie gemaksmurf niet voor kan stellen dat je naast twee kleine kinderen, een relatie en een verhuis ook een hollander werkpuber regelt.
Waarom in godesnaam?
Nou ja, ik weet wel waarom maar dat zeg ik niet.
Blijft het feit dat ik het me als aartsluie gemaksmurf niet voor kan stellen dat je naast twee kleine kinderen, een relatie en een verhuis ook een hollander werkpuber regelt.
Waarom in godesnaam?
Zul je net zien dat zij er haar hand niet voor omdraait
- Célie
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Die pup komt toch pas na de verhuizing, ze gaat nu alleen bij de fokker loeren.EchoMira schreef: ↑07 nov 2021, 19:50 Ik denk dat mijke dat best kan en snapt en ook nog in staat is om zinnig te handelen wanneer het allemaal gewoon een keer niet ideaal is.
Waarom in godesnaam?
-
Oh ik zeg niet dat ze het niet moet doen hoor.
Bijzondere keuzes zijn niet altijd fout.
Ik kan me best voorstellen dat je misschien denkt "Nee, nu is het niet handig maar als de kinderen straks op school zitten wil ik weer naar het bos met mijn hollander. En ik red me toch wel."
Ik reken het goed, hoor.
Ik weet ook helemaal niet of ik het een slecht idee zou vinden om zo'n herder hier te hebben.
En ja, die moet je savonds laat nog over parkbankjes sturen maar misschien wil Mijke dat wel.
Juist naar het strandje moeten met zijn allen omdat Kiko dat echt nodig heeft.
Als je het goed doet is het leuk.
Bijzondere keuzes zijn niet altijd fout.
Ik kan me best voorstellen dat je misschien denkt "Nee, nu is het niet handig maar als de kinderen straks op school zitten wil ik weer naar het bos met mijn hollander. En ik red me toch wel."
Ik reken het goed, hoor.
Ik weet ook helemaal niet of ik het een slecht idee zou vinden om zo'n herder hier te hebben.
En ja, die moet je savonds laat nog over parkbankjes sturen maar misschien wil Mijke dat wel.
Juist naar het strandje moeten met zijn allen omdat Kiko dat echt nodig heeft.
Als je het goed doet is het leuk.
Sterker nog. De fokker heeft ook nog geen pups als ik het zo leesCélie schreef:Die pup komt toch pas na de verhuizing, ze gaat nu alleen bij de fokker loeren.EchoMira schreef: ↑07 nov 2021, 19:50 Ik denk dat mijke dat best kan en snapt en ook nog in staat is om zinnig te handelen wanneer het allemaal gewoon een keer niet ideaal is.
Waarom in godesnaam?
Ben je al langs geweest Mijke?
Ben benieuwd hoe de moederhond is, en misschien heb je al meer info gekregen over de papa?
Zou het zelf wel prettig vinden als de fokker meedenkt in het karakter wat best bij jullie situatie zou passen. En misschien ook wel eerlijk moet gaan zijn als het nestje wat pittige karakters heeft.
Raskeuze vind ik met jonge kinderen eerlijk gezegd ook wat apart, maar daar vroeg je niet naar. In mijn omgeving zie ik echter dat veel van dit type honden met een jaar of anderhalf toch herplaatst worden, omdat ze buiten niet meer lekker gaan met andere honden, binnen wat te veel willen gaan regelen, toch wat te veel hond zijn voor kinderen die jong zijn etc. etc.
Ben benieuwd hoe de moederhond is, en misschien heb je al meer info gekregen over de papa?
Zou het zelf wel prettig vinden als de fokker meedenkt in het karakter wat best bij jullie situatie zou passen. En misschien ook wel eerlijk moet gaan zijn als het nestje wat pittige karakters heeft.
Raskeuze vind ik met jonge kinderen eerlijk gezegd ook wat apart, maar daar vroeg je niet naar. In mijn omgeving zie ik echter dat veel van dit type honden met een jaar of anderhalf toch herplaatst worden, omdat ze buiten niet meer lekker gaan met andere honden, binnen wat te veel willen gaan regelen, toch wat te veel hond zijn voor kinderen die jong zijn etc. etc.
Haha nee, dat Livia ziek werd was pas het begin, we hebben met zijn allen de hele week in de lappenmand gelegen. Dus nog geen nieuwe afspraak gemaakt, maar dat komt nog wel, we hebben geen haast.
Ik heb net het topic even bijgelezen en mijn hemel wat staat dat vol met aannames over het hoe en waarom van mijn keuze etc., ik merk dat ik dat maar lastig vind. Ze kloppen over het algemeen van geen kant en dan trek ik me dat toch aan, dat iemand zo over mij denkt (dat ik op basis van het uiterlijk voor een HH zou gaan, omdat het op Oor lijkt - whut?). Zelfs iemand die mij verwijt dat ik "toch weer niks meer dat advies doe" terwijl ik überhaupt helemaal niet om advies daarover heb gevraagd, really? Maargoed ik laat het maar gewoon.
Er stonden ook veel adviezen van mensen die weten waar ze over praten en die neem ik wel zeker serieus, bedankt allemaal! Ik ben zelf ook nog niet overtuigd van deze combinatie hoor, daarom ga ik ook juist nu al bij die teef kijken en daarom vraag ik hier advies. Dat papa politiehond is geeft mij wel twijfel. Ik was wel van plan daar veel over te vragen en het liefst zou ik die eigenaar zelf ook even spreken. Maar als die teef echt is zoals ze beschrijft, dan is dat wel echt het type hond dat ik zoek en dat hij mij past, dus ik vind dat wel het onderzoeken waard. Ik ga echt niet over één nacht ijs, juist zeker niet bij dit type hond. Al heb ik wel het idee dat sommigen hier wel een beetje een erg eenzijdig beeld hebben van zo'n herder, maargoed dat terzijde
De Hollander korthaar is doorgaans een best harde en felle nerveuze sporthond. En tulijk zijn er uitzonderingen die zachte eieren zijn. Maar je moet dat zien voor wat het is. Een uitzondering. Dat pa of moe een zacht karakter wil helemaal niet zeggen dat de pups dat dan ook hebben.
Een kennis van me kocht een Centraal Aziaat in de hoop daar een prima waakhond aan te hebben. Vader en moeder waren zeer fel. Maar helaas, de hond in kwestie was een zacht ei hahaha.
Maar dat werkt ook de andere kant op.
En met twee jonge kinderen in huis vind ik een HH korthaar een bijzondere keus. Kan goed uitpakken maar ook niet, we hoeven maar naar al die herplaatsers te kijken… Als ik jou was zou ik voor een veiliger optie gaan en die HH voor later bewaren.
Een kennis van me kocht een Centraal Aziaat in de hoop daar een prima waakhond aan te hebben. Vader en moeder waren zeer fel. Maar helaas, de hond in kwestie was een zacht ei hahaha.
Maar dat werkt ook de andere kant op.
En met twee jonge kinderen in huis vind ik een HH korthaar een bijzondere keus. Kan goed uitpakken maar ook niet, we hoeven maar naar al die herplaatsers te kijken… Als ik jou was zou ik voor een veiliger optie gaan en die HH voor later bewaren.
Ik weet niet of ik een goed voorbeeld ben hoor. Dat even als eerste
Ik heb een kind van net geen één, een huishouden, een partner, een grote, volwassen hond met loopbehoefte, werk en nu ook een grote naderende verbouwing en verhuizing. Oja en een pup Meeko is ook echt een werkhondje. Dat merk ik nu al aan alles, hij is overal fanatiek mee en echt wel een handvol.
Ik vind sporten met de hond dan wel echt een hobby en daarom wilde ik ook graag een fanatiek hondje. En hoewel Manu niet zo sportief is wil hij wel graag veel lopen. Ik vind het soms wel lastig combineren en heb dan ook echt wel hulp nodig van mijn partner om er op uit te kunnen met de honden. Het is niet altijd handig kind mee te nemen. Ik doe dat wel heel vaak en ik moet zeggen dat dat prima gaat.
Nu zijn zij ook wel sociaal en ik ken Manu natuurlijk al heel goed dus ik weet de gebieden uit te kiezen en van veraf de honden ook. Hij dendert ook weleens op tegemoet komende honden af. Ik voorkom dat ook niet actief moet ik bekennen. Hij weet dat prima in te schatten en mijn “doorlopen!” wordt veelal opgevolgd.
Ik word weleens gillend gek, ja. De een moet weleens wachten omdat de ander dan net meer aandacht nodig heeft. Of iets sloopt of dreigt te vallen of weet ik wat voor rampzaligs.
Ik vind het heel druk maar ik geniet er ook van. Sommige dingen kosten je heel veel energie maar als dat positief is, is het geen ramp. Puppy’s slapen veel, jonge kinderen ook.
Ik heb vanmorgen vroeg Meeko uitgelaten en daarna met Manu hardgelopen. Toen ik thuis kwam heb ik met mijn zoontje Meeko weer uitgelaten, mijn zoontje eten gegeven en met hem gespeeld en hem gebadderd en naar bed gebracht. Daarna Meeko wat oefeningen laten doen en was iedereen even onder zeil. Toen kon ik zelf wat eten en kon ik eindelijk even in bad.
Daarna zijn we naar het nieuwe huis gegaan, heb ik boodschappen gehaald en nu ben ik weer met de honden naar buiten geweest. Ik moet nog wat was weg werken en koken. En nu ben ik kapot
In mijn werkweek probeer ik het ook allemaal te combineren en soms lukt het even minder goed dan ik gepland had. Dat moet ik leren loslaten en op deze manier gaat me dat best goed af Je kan niet altijd anders en dat is helemaal niet erg. Meeko draaide al heel snel mee in mijn (niet-)routine. Daar worden ze alleen maar flexibel van. Komt wel goed.
Ik heb een kind van net geen één, een huishouden, een partner, een grote, volwassen hond met loopbehoefte, werk en nu ook een grote naderende verbouwing en verhuizing. Oja en een pup Meeko is ook echt een werkhondje. Dat merk ik nu al aan alles, hij is overal fanatiek mee en echt wel een handvol.
Ik vind sporten met de hond dan wel echt een hobby en daarom wilde ik ook graag een fanatiek hondje. En hoewel Manu niet zo sportief is wil hij wel graag veel lopen. Ik vind het soms wel lastig combineren en heb dan ook echt wel hulp nodig van mijn partner om er op uit te kunnen met de honden. Het is niet altijd handig kind mee te nemen. Ik doe dat wel heel vaak en ik moet zeggen dat dat prima gaat.
Nu zijn zij ook wel sociaal en ik ken Manu natuurlijk al heel goed dus ik weet de gebieden uit te kiezen en van veraf de honden ook. Hij dendert ook weleens op tegemoet komende honden af. Ik voorkom dat ook niet actief moet ik bekennen. Hij weet dat prima in te schatten en mijn “doorlopen!” wordt veelal opgevolgd.
Ik word weleens gillend gek, ja. De een moet weleens wachten omdat de ander dan net meer aandacht nodig heeft. Of iets sloopt of dreigt te vallen of weet ik wat voor rampzaligs.
Ik vind het heel druk maar ik geniet er ook van. Sommige dingen kosten je heel veel energie maar als dat positief is, is het geen ramp. Puppy’s slapen veel, jonge kinderen ook.
Ik heb vanmorgen vroeg Meeko uitgelaten en daarna met Manu hardgelopen. Toen ik thuis kwam heb ik met mijn zoontje Meeko weer uitgelaten, mijn zoontje eten gegeven en met hem gespeeld en hem gebadderd en naar bed gebracht. Daarna Meeko wat oefeningen laten doen en was iedereen even onder zeil. Toen kon ik zelf wat eten en kon ik eindelijk even in bad.
Daarna zijn we naar het nieuwe huis gegaan, heb ik boodschappen gehaald en nu ben ik weer met de honden naar buiten geweest. Ik moet nog wat was weg werken en koken. En nu ben ik kapot
In mijn werkweek probeer ik het ook allemaal te combineren en soms lukt het even minder goed dan ik gepland had. Dat moet ik leren loslaten en op deze manier gaat me dat best goed af Je kan niet altijd anders en dat is helemaal niet erg. Meeko draaide al heel snel mee in mijn (niet-)routine. Daar worden ze alleen maar flexibel van. Komt wel goed.
Dat zie ik dus echt totaal niet. Ik zit nu een jaar ofzo in allerlei HH groepen, heb met veel HH eigenaren, fokkers en beide rasverenigingen gesproken, en dat beeld herken ik gewoon echt helemaal niet. Niet in de foto's, niet in de filmpjes, niet in de verhalen. Overigens ook niet in Oors moeder die toch voornamelijk werklijn HH was. En het aantal herplaatsers viel ook al vies tegen. En de mensen waarmee ik contact had over hun herplaatsers schetsten ook totaal niet dat beeld. Gewoon niet. Het zal vast zijn dat er in werklijnen ook van die gesjeeste honden zitten die jij voor ogen hebt, natuurlijk kan het twee kanten op en zit er een verschil tussen werk en show en boomloos, maar ik denk toch dat wat jij als uitzondering ziet in dat ras eigenlijk dus gewoon gangbaar is. En ja er zijn vast fokkers die het beeld te rooskleurig schetsen maar dat iedereen dat zou doen geloof ik gewoon niet. Wat zouden mensen er ook voor belang bij hebben om in een Facebookgroep met alleen andere raseigenaren massaal een frauduleus plaatje over het ras omhoog te houden? Niks natuurlijk.
Het belangrijkste dat mij aantrekt aan de HH, aan het beeld dat ik nu van ze heb, is dat ze een ontzettend team met je vormen, die baasgerichtheid, dat ze waaks, energiek zijn en gedreven, maar ook goed stuurbaar, dat ze thuis énorm kunnen luieren, vrolijk en grappig zijn, overal voor in, en vooral superchill met kinderen en ook met katten en andere dieren mits ze daar mee opgegroeid zijn. Ze zijn erg aanhankelijk en dol op knuffelen. Enorm expressief, ik lach me vaak dood om foto's die mensen delen, net als om de stoute fratsen die ze uithalen. Ze horen stabiel te zijn en moedig en zelfstandig, ik hou wel van een hond die zijn eigen boontjes kan doppen en ben echt allergisch voor angstig of onderdanig. Dus what's not to like? Ja ze kunnen reactief zijn uiteraard, het zijn wel herders, maar dat ben ik gewend, dat vind ik geen probleem. Ik hou wel van een beetje pit. Ik wil niet hersendood achter een 'gezellige gezinshond' aansjouwen.
Dan heb ik het niet over de Mechelaar, dat volg ik ook, en dat is wel een heel ander verhaal. Op die fb groepen is het niks anders dan help mijn pup doet... (vul maar in) en herplaatsers bij het leven. Hoewel ook daar uiteraard enorm veel mensen ook hartstikke blij zijn met hun raskeuze. Maar daarbij heb ik het gevoel dat het veel meer de extremen in gaat.
-
Ik zou het gewon doen. Je weet het zeker en je hebt je kennelijk zeer grondig verdiept.
Gaan met die banaan. Waar wacht je nog op?
Je had afgelopen week asboluut geen tijd om je eigen topic te lezen maar voor een werkhond splijt de zee. Ik zou hem Mozes noemen. Helemaal top.
Je had afgelopen week asboluut geen tijd om je eigen topic te lezen maar voor een werkhond splijt de zee. Ik zou hem Mozes noemen. Helemaal top.
Ja, jij zou voor een forum en een hond precies evenveel moeite doen als je ziek bent?EchoMira schreef: ↑14 nov 2021, 17:37 Ik zou het gewon doen. Je weet het zeker en je hebt je kennelijk zeer grondig verdiept.
-
Nee. Maar als je je telefoon al niet meer kunt vasthouden vraag ik me wel af hoe je dat dan met een jenkende grote hond doet.
Wanneer komt ie?
Wanneer komt ie?
- malinois
- Posts in topic: 8
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Het ding met de HH is dat er in bijna alle Hollanders mechelaar ingekruist is en vv. Ook de FCI Hollander ook al zeggen de fokkers van niet. Ik heb het zelf zien gebeuren. Met streep werd Hollander nest en zonder streep mechelaar. Het is ook niet voor niets dat er via Embark ineens mechelaarkruisingen komen uit stamboom Hollanders. En er zit zo enorm veel verschil in... zelfs in 1 nest nog. Facebookgroepen daar doe ik heel weinig mee, er wordt heel veel op geluld en driekwart klopt voor geen meter over t algemeen. Ik heb geen idee wie t is nl, hoeveel ervaring en hoeveel waarheid is. Ik luister liever naar mensen met bewezen ervaring én die te vertrouwen zijn qua informatie want daar schort t nogal wat aan op fb.
Het zijn niet allemaal Xygans, dat is een uitzondering. Dat durf ik wel te zeggen
Het zijn niet allemaal Xygans, dat is een uitzondering. Dat durf ik wel te zeggen
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ik heb m'n telefoon wel vastgehouden hoor. Ik had alleen geen hoofd voor forummen. Draaierig naar zo'n schermpje met meningen turen.
Ik heb vast ook geen hoofd voor wandelen als ik ziek ben. Jammer de bammer, dan ga ik toch. Zal je zien dat het nog fijn is ook, wat frisse lucht. Niet echt hetzelfde dus.
-
De grens tussen hollander en belg is er nooit echt helemaal geweest. Ze komen uit dezelfde populatie voort en zijn sindsdien over en weer gebruikt.malinois schreef: ↑14 nov 2021, 17:48 Het ding met de HH is dat er in bijna alle Hollanders mechelaar ingekruist is en vv. Ook de FCI Hollander ook al zeggen de fokkers van niet. Ik heb het zelf zien gebeuren. Met streep werd Hollander nest en zonder streep mechelaar. Het is ook niet voor niets dat er via Embark ineens mechelaarkruisingen komen uit stamboom Hollanders.
Er is natuurlijk wel verschil in gemiddelden maar het blijft een benelux-herder zeg maar.
Overigens niets mis mee hoor. Ik snap best dat je zo'n hond wil. Maar doen alsof een hollander iets totaal anders is dan een mechelaar en een mechelaar weer totaal anders dan een tervuerenaar....het blijft een beetje gebabbel. Het verschilt per hond en waar je hond zit weet je pas als je hem al lang en breed hebt.
De beste graadmeter is toch echt het karakter van de ouderdieren, alhoewel dat inderdaad zeker geen garantie is.
- Alfilillo
- Posts in topic: 4
- Welke: Podenco en kruising
Het is goed bedoeld, maar dat weet je zelf vast ook.
Als ik in jouw schoenen stond, zou ik een pup van Veertje nemen als dat allemaal goed gaat. Ik zou echt geen waakse hond hoeven met een gezin in een tussenwoning in de stad.
Als ik in jouw schoenen stond, zou ik een pup van Veertje nemen als dat allemaal goed gaat. Ik zou echt geen waakse hond hoeven met een gezin in een tussenwoning in de stad.
- Inge O
Maar is de (toekomstige) pup er één uit fci-stamboom-Hollanders, of uit de bekende (werk)mix Hollander-Mechel waar ze de streepjes 'Hollander' noemen?mijke schreef: ↑14 nov 2021, 17:28 Dan heb ik het niet over de Mechelaar, dat volg ik ook, en dat is wel een heel ander verhaal. Op die fb groepen is het niks anders dan help mijn pup doet... (vul maar in) en herplaatsers bij het leven. Hoewel ook daar uiteraard enorm veel mensen ook hartstikke blij zijn met hun raskeuze. Maar daarbij heb ik het gevoel dat het veel meer de extremen in gaat.
Ofte : is er in dat nest ook kans op sables, of alleen streepjes?