Waar op letten bij mogelijke fokker?

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
EchoMira
Posts in topic: 22
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Waar op letten bij mogelijke fokker?

Bericht door EchoMira »

Overigens zou ik liever een scherpe hebben waar iedereen mee oppast dan een zogenaamd milde waar je nog steeds mee moet oppassen maar dat niemand het dan doet.
Nanna

Bericht door Nanna »

Als pa een diensthond is lijkt me de kans groot dat die geen stamboom heeft.
“ De niet in het NHSB ingeschreven Hollandse herders van nu zijn gewoonlijk afkomstig uit fokkerij voor de politiehondendressuur. Ze hebben nagenoeg allemaal wel meer dan één Mechelse herder in hun stamboom, en een enkele keer nog een voorouder van weer een ander ras.”
http://www.hollanderhuis.nl/stamboek.htm
Smoushond
Posts in topic: 10

Bericht door Smoushond »

mijke schreef: 14 nov 2021, 17:28
Nanna schreef: 14 nov 2021, 16:53 De Hollander korthaar is doorgaans een best harde en felle nerveuze sporthond.
Dat zie ik dus echt totaal niet. Ik zit nu een jaar ofzo in allerlei HH groepen, heb met veel HH eigenaren, fokkers en beide rasverenigingen gesproken, en dat beeld herken ik gewoon echt helemaal niet. Niet in de foto's, niet in de filmpjes, niet in de verhalen. Overigens ook niet in Oors moeder die toch voornamelijk werklijn HH was. En het aantal herplaatsers viel ook al vies tegen. En de mensen waarmee ik contact had over hun herplaatsers schetsten ook totaal niet dat beeld. Gewoon niet. Het zal vast zijn dat er in werklijnen ook van die gesjeeste honden zitten die jij voor ogen hebt, natuurlijk kan het twee kanten op en zit er een verschil tussen werk en show en boomloos, maar ik denk toch dat wat jij als uitzondering ziet in dat ras eigenlijk dus gewoon gangbaar is. En ja er zijn vast fokkers die het beeld te rooskleurig schetsen maar dat iedereen dat zou doen geloof ik gewoon niet. Wat zouden mensen er ook voor belang bij hebben om in een Facebookgroep met alleen andere raseigenaren massaal een frauduleus plaatje over het ras omhoog te houden? Niks natuurlijk.
Het belangrijkste dat mij aantrekt aan de HH, aan het beeld dat ik nu van ze heb, is dat ze een ontzettend team met je vormen, die baasgerichtheid, dat ze waaks, energiek zijn en gedreven, maar ook goed stuurbaar, dat ze thuis énorm kunnen luieren, vrolijk en grappig zijn, overal voor in, en vooral superchill met kinderen en ook met katten en andere dieren mits ze daar mee opgegroeid zijn. Ze zijn erg aanhankelijk en dol op knuffelen. Enorm expressief, ik lach me vaak dood om foto's die mensen delen, net als om de stoute fratsen die ze uithalen. Ze horen stabiel te zijn en moedig en zelfstandig, ik hou wel van een hond die zijn eigen boontjes kan doppen en ben echt allergisch voor angstig of onderdanig. Dus what's not to like? Ja ze kunnen reactief zijn uiteraard, het zijn wel herders, maar dat ben ik gewend, dat vind ik geen probleem. Ik hou wel van een beetje pit. Ik wil niet hersendood achter een 'gezellige gezinshond' aansjouwen.

Dan heb ik het niet over de Mechelaar, dat volg ik ook, en dat is wel een heel ander verhaal. Op die fb groepen is het niks anders dan help mijn pup doet... (vul maar in) en herplaatsers bij het leven. Hoewel ook daar uiteraard enorm veel mensen ook hartstikke blij zijn met hun raskeuze. Maar daarbij heb ik het gevoel dat het veel meer de extremen in gaat.
Ik zou het nog wel begrijpen als je een Hollandse herder zou willen om even te ontsnappen aan het mama zijn. Dat je tijd voor jezelf wil en dan oppas voor de kinderen hebt en je samen met de hond op pad kan en trainen zonder kinderen. Maar ik zie het niet voor me dat zo’n hond gezellig meedraait in het gezin ,rustig zijn beurt afwacht om aandacht en beweging te krijgen en dat je dan je aandacht bij de hond kan houden en 2 kinderen in de gaten kan houden buiten tijdens het wandelen.

Maar ik zal er wel helemaal naast zitten.
Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 6
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Er is toch ook gewoon een papa in beeld? Meike hoeft het niet alleen te doen.
Ik vind het trouwens verbazingwekkend hoeveel pittige honden het gewoon goed doen op niet altijd als eerste aan de beurt zijn. Dat gehijg van een baas die van alles met ze wil en ze naar de ogen kijkt doet zo ook niet altijd goed.
Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

Tuurlijk kan dat prima. Het vraagt wat inzet denk ik, maar dat doet Mijke echt wel. Je hoeft echt niet elke dag 4 uur lang die hond rond te sjouwen.
Leren die kinderen ook meteen dat ze niet altijd alle aandacht hebben en die hond hetzelfde. Iedereen een beetje schikken, is alleen maar gezond denk ik.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Ik denk helemaal niet dat Mijke dat niet redt. Ik denk dat het leuker kan.

Het wordt de tweede hond. Na een aantal lastpakken kom je er zelf wel achter dat makkelijk helemaal niet gelijk staat aan saai of pitloos en gebrek aan uitdaging.
Als dat proefondervindelijk moet is dat ook goed.
Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

Ik heb natuurlijk geen ervaring met herders maar met zo’n kinderwagen kun je honden prima leren omgaan. Gas erop en ik rij je aan als je in de weg gaat lopen. Je gedraagt je of ik draai je riem kort om die wielen heen, maat.
En jongens, kuk maar vast, want ik krijg me toch een leeuwenbrul als ik denk dat iets gevaarlijk wordt voor mijn kind omdat één van die honden liep te kutten :gvd: En echt niet dat ze dan door durven zetten :lol1: Zelfs Uma liet de katten weg sprinten als we met de wagen liepen.
En ik ben echt geen opvoedkundig wonder. In tegendeel :LOL:

Ik denk altijd dat je bij een pittige hond juist eerst de uit-knop moet gaan vinden en beheersen. Dat dat belangrijker is, ook voor de hond zelf, dan alleen maar lopen, lopen en werken. Dat vraagt wel meer gedoe en misschien is het ook vaak stom, maar het kan natuurlijk wel. Als je zo graag een bepaald type wil moet je dat lekker doen. Waarom niet? Het wordt vanzelf groot en managen kost alleen korte tijd heel veel energie als je een gezin en pup tegelijk hebt. Ik denk dat het in maar weinig gevallen echt jarenlang lastig blijft.

Ja, ik denk optimistisch want ik zit er zelf middenin :goeie:
mijke
Posts in topic: 43

Bericht door mijke »

Dagmar schreef: 15 nov 2021, 09:42 Ik denk helemaal niet dat Mijke dat niet redt. Ik denk dat het leuker kan.

Het wordt de tweede hond. Na een aantal lastpakken kom je er zelf wel achter dat makkelijk helemaal niet gelijk staat aan saai of pitloos en gebrek aan uitdaging.
Als dat proefondervindelijk moet is dat ook goed.
Ik heb dus juist proefondervindelijk vastgesteld dat ik dat dus wel vind. Leuk hoor zo'n keeshond of boerenfox maar die heb ik al gehad en daar gaat mijn hart niet sneller van kloppen.
mijke

Bericht door mijke »

Manuma schreef: 15 nov 2021, 10:02 Ik heb natuurlijk geen ervaring met herders maar met zo’n kinderwagen kun je honden prima leren omgaan. Gas erop en ik rij je aan als je in de weg gaat lopen. Je gedraagt je of ik draai je riem kort om die wielen heen, maat.
En jongens, kuk maar vast, want ik krijg me toch een leeuwenbrul als ik denk dat iets gevaarlijk wordt voor mijn kind omdat één van die honden liep te kutten :gvd: En echt niet dat ze dan door durven zetten :lol1: Zelfs Uma liet de katten weg sprinten als we met de wagen liepen.

Ik denk altijd dat je bij een pittige hond juist eerst de uit-knop moet gaan vinden en beheersen. Dat dat belangrijker is, ook voor de hond zelf, dan alleen maar lopen, lopen en werken. Dat vraagt wel meer gedoe en misschien is het ook vaak stom, maar het kan natuurlijk wel. Als je zo graag een bepaald type wil moet je dat lekker doen. Waarom niet? Het wordt vanzelf groot en managen kost alleen korte tijd heel veel energie als je een gezin en pup tegelijk hebt. Ik denk dat het in maar weinig gevallen echt jarenlang lastig blijft.

Dat is dus precies hoe ik het zelf ook zie. Met Oor was het eerste jaar ook pittig (doe die hond maar weg zeiden ze op HF, die is een paar maatjes te veel voor jou :lol: ). Maar daarna had ik er een wereldhond aan. Dat was inderdaad zodra ik door had dat je zo'n werkhond niet eindeloos moet laten lopen en ballen jagen, maar juist (ook) moet inzetten op rust en voorspelbaarheid, en mentale uitdaging. Als je een kind neemt is het eerste jaar ook pittig. Nou en? Dat gaat gewoon weer voorbij. En Livia gaat volgend jaar naar school, we gaan groter wonen, ik zie die ruimte gewoon.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Goed. Het staat je inderdaad vrij om je net zoveel ellende op je hals te halen als je hartje begeert.

Anders nog iets?
Nanna

Bericht door Nanna »

Dueros schreef: 15 nov 2021, 10:37 Ik vind het dan wel weer grappig hoe hier ongevraagde adviezen worden gegeven, dingen worden ingevuld en er over van alles wordt geoordeeld, terwijl er tegelijkertijd een topic loopt waarin diezelfde mensen bij hoog en laag beweren dat ze zich nooit met een ander bemoeien, niet houden van ongevraagde adviezen en een hekel hebben als mensen op hun gedrag worden aangesproken. :LOL:
Dat gaat om totale vreemden. Mijke hoort bij de roedel.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oh kijk eens. Nou. Spitsvondig, hoor.
Nanna

Bericht door Nanna »

Dueros schreef: 15 nov 2021, 10:39
Nanna schreef: 15 nov 2021, 10:38
Dueros schreef: 15 nov 2021, 10:37 Ik vind het dan wel weer grappig hoe hier ongevraagde adviezen worden gegeven, dingen worden ingevuld en er over van alles wordt geoordeeld, terwijl er tegelijkertijd een topic loopt waarin diezelfde mensen bij hoog en laag beweren dat ze zich nooit met een ander bemoeien, niet houden van ongevraagde adviezen en een hekel hebben als mensen op hun gedrag worden aangesproken. :LOL:
Dat gaat om totale vreemden. Mijke hoort bij de roedel.
O is dat het? :mrgreen:
Ja natuurlijk. Ik spreek toujours iedereen overal op aan maar dan moet ik die figuur wel tot mijn al dan niet vage kennissenkring rekenen. Dan kun je gewoon gezellig een bekklem krijgen.
Alfilillo
Posts in topic: 4
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Manuma schreef: 15 nov 2021, 10:02 Ik heb natuurlijk geen ervaring met herders maar met zo’n kinderwagen kun je honden prima leren omgaan. Gas erop en ik rij je aan als je in de weg gaat lopen. Je gedraagt je of ik draai je riem kort om die wielen heen, maat.

Oh, ik denk dat het prima kan hoor, kinderen en pups. Net zoals jij beschrijft, het is een beetje aanpassen en flexibel en dan lukt het best. Leuk juist als hond en kinderen samen opgroeien.
Ik was alleen verbaasd vanwege de raskeuze. Een xHH is toch weer heel anders dan jouw Meeko, ook al is het een duracelletje. En eigenlijk, als de kinderen nog heel klein zijn, lijkt me ook dat nog best te doen want dan zit je er toch steeds zelf bovenop. Maar juist als de kinderen zelfstandiger worden en je zelf weer wat ruimte hebt om dingen alleen te doen, dan lijkt het me gewoon niet fijn om een waakhond in huis te hebben die vooral lief is voor eigen. Ik ben in ieder geval blij dat mijn kinderen gewoon alleen thuis kunnen komen met vriendjes zonder dat daarbij spanning komt kijken want hond. Of dat we lekker kunnen gaan wandelen met vriendjes en de honden, zonder dat de hond telkens aangelijnd moet worden omdat hij uitvalt naar andere honden.
Zoals Dagmar ook zegt, het kan allemaal wel en ik denk ook zeker dat Mijke het wel kán, maar is het ook leuk en ontspannen?
Afbeelding
Ally
Posts in topic: 1

Bericht door Ally »

Misschien zit Mijke wel helemaal niet te wachten op leuk en ontspannen, dat kan natuurlijk ook. De hele dag heeft ze al die lieve kindjes en die schat van een man. Hoe veel leuk en ontspannen kan iemand aan? Beetje peper, astemblieft, anders kabbelt het zo gezapig. Ik snap het wel.
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Wat leuk is, is voor iedereen anders. Ik had mijn pittige honden vroeger niet willen missen. Ook niet samen met de kinderen. Nee, het zal best dat buitenstaanders het niet handig vonden maar wat heb ik daar mee te maken? Ik heb nog nooit zoveel over honden geleerd als toen. Ja, ik moest wel met hun gedrag aan de bak, maar wat doe ik anders in die tijd? Forummen?

Bovendien zie ik er nooit veel heil in om iemand een kant op te lullen die ze overduidelijk niet willen.
Zit je dan met je gezellig gezinshond waar je niks aan vindt omdat je liever wat anders had gehad.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

mijke schreef: 15 nov 2021, 10:05 Ik heb dus juist proefondervindelijk vastgesteld dat ik dat dus wel vind. Leuk hoor zo'n keeshond of boerenfox maar die heb ik al gehad en daar gaat mijn hart niet sneller van kloppen.
Dat twee honden uit het ouderlijk huis je niet liggen, betekent niet dat alles zonder strepen en staande oren kak is. Weet je zelf ook wel.
Er heeft zat "peper" zonder scherpte.
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ach ja, ik heb het ook wel gehad hoor, kinderen thuis met vriendjes = sommige honden wegsluiten.
En Nanook die super lief ik met kindertjes heeft toch laat nog een hapje tuinman-broek genomen toen die in "zijn" stuk van de tuin wat ik speciaal had afgezet kwam.
Niet slim, maar die man had herders dus dacht dat een border collie wel kon, waar hij net er voor samen mee had gelopen waar ik bij was. Hij kon er gelukkig om lachten en het was geen echte schade, Nook hapt en lost. Terwijl de HH van mijn dochter dat ook zou doen, maar dan zonder dat lossen er bij, krijg je toch meteen een ander verhaal.
Maar met 4 kinderen plus vriendjes en een bende honden is het nooit fout gegaan. Makkelijk ook niet altijd.
Kindertjes die fietsten met de honden los is nooit een succes geweest, die hoorden bij de roedel, moest je voor zorgen en dus afstoppen eens 20-30 meter voor mama uit.
Maar ook weel leuke dingen.. zoals zoontje van net geen jaar kwijt plus pup kwijt... samen in de kast en een van de grote zussen had per ongeluk de deur dicht gedaan. En dan geen van de 2 roepen he!
Met de schotse herders, border collies, shelties, parson terrier en labrador vroeger kon het allemaal. Mits opletten.
Kind van mij wat spelenderwijs gilde door iemand anders achterna gezeten werd de iemand anders net niet aangevallen door Laïla, ik stond er dicht genoeg bij om haar in de kraag te grijpen.En dan was Laïla een super zachte lieve schotse herder die zelfs ontsnapte kuikentjes heelhuids voor onze voeten kwam leggen. Nooit gedacht dat dit zou kunnen gebeuren.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet heel erg goed weten waar je aan begint en mee bezig bent en alles er aan willen en kunnen aanpassen.
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

_Tiny_ schreef: 15 nov 2021, 11:57 Bovendien zie ik er nooit veel heil in om iemand een kant op te lullen die ze overduidelijk niet willen.
Zit je dan met je gezellig gezinshond waar je niks aan vindt omdat je liever wat anders had gehad.
Ik ben het helemaal met Dagmar eens dat een makkelijke hond helemaal niet zonder pit hoeft te zijn. Taro vind ik doodmakkelijk maar ik denk niet dat veel mensen hem saai of pitloos zouden vinden. Maar ik ben het wel helemaal met jou eens Tiny dat iedereen een hond moet uitkiezen waar ze zelf echt warm voor lopen. En ik denk echt wel dat Mijke het heel leuk gaat hebben met een Hollander.

Maar wat ik wel al eerder zei in dit topic: ik ken meerdere Hollanders die perfect voldoen aan het plaatje van graag samen met de baas willen trainen en superlief zijn, maar ik zou ze niet van nature stabiel of relaxed noemen. Eerder onzeker en snel (te) hoog in de energie. Dus als dat is wat je zoekt in je Hollander zou ik daar extra op letten bij de fokker Mijke. Zou mooi zijn als jullie bijvoorbeeld een wandeling kunnen maken waar ook andere honden zijn, zodat je kan zien hoe de ouderdieren reageren, en hoe de fokker daarmee omgaat.
Afbeelding
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Voetnoot: dat zijn wel mensen die naar de hondenschool kwamen dus wellicht zit daar al een soort voorselectie in hoor :mrgreen:

Maar mijn cursisten liepen tegen dingen aan als uitvallen, redirectie op de baas (in de armen en handen bijten bij opwinding), gillend in de lijn hangen. En de prikkels waar die honden dan op reageerden waren bijvoorbeeld andere honden binnen 3 meter, of verderop een hond die een "hier"-oefening deed, of dat bij de puppycursus ernaast op een toetertje gedrukt werd. Of dat de baas een commando gaf dat de hond niet begreep. Ik snap het niet. IK SNAP HET NIET! AAAAHHH *hap*

Bij al die cursisten is het met trainen op rust echt goed gekomen en dan zijn het de sterren van de cursus. En zó lief.
Maar stabiel... mwah.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 10

Bericht door Smoushond »

Mijke moet het helemaal zelf weten en dat zal ze ook wel doen 😉
Ik vind hersenloos achter een gezinshond aanlopen wel een belediging
Je mag Bertus trouwens wel een dagje lenen 🤣

Maar Heavy had in haar jonge dagen écht niet genoeg aan een lange wandeling per dag en dat is dan nog maar een Duitse herder
Wel uit werklijnen en daar worden ze niet voor niks op gefokt
Twee avonden per week en een hele zondag mee met de baas en dan was ze voldaan

En dan had ze nog een jonge Jip om zich mee te vermaken de hele dag
Ik snap best de keuze voor een herder als je hart daar eenmaal sneller van gaat kloppen maar er zijn zoveel herders
Als ik politie hond hoor haak ik af

Vind het trouwens ook raar dat er in die Facebook groep foto’s met kinderen enz gedeeld worden dat zegt toch niks . Ik heb ook foto’s van mijn dochter die toen 10 was met onze vorige herder reu schattig hoor maar hij beet wel haar vriendinnetje het ziekenhuis in
Laatst gewijzigd door Smoushond op 15 nov 2021, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Lothian schreef: 15 nov 2021, 12:38
_Tiny_ schreef: 15 nov 2021, 11:57 Bovendien zie ik er nooit veel heil in om iemand een kant op te lullen die ze overduidelijk niet willen.
Ik ben het helemaal met Dagmar eens dat een makkelijke hond helemaal niet zonder pit hoeft te zijn. Taro vind ik doodmakkelijk maar ik denk niet dat veel mensen hem saai of pitloos zouden vinden. Maar ik ben het wel helemaal met jou eens Tiny dat iedereen een hond moet uitkiezen waar ze zelf echt warm voor lopen. En ik denk echt wel dat Mijke het heel leuk gaat hebben met een Hollander.

Maar wat ik wel al eerder zei in dit topic: ik ken meerdere Hollanders die perfect voldoen aan het plaatje van graag samen met de baas willen trainen en superlief zijn, maar ik zou ze niet van nature stabiel of relaxed noemen. Eerder onzeker en snel (te) hoog in de energie. Dus als dat is wat je zoekt in je Hollander zou ik daar extra op letten bij de fokker Mijke. Zou mooi zijn als jullie bijvoorbeeld een wandeling kunnen maken waar ook andere honden zijn, zodat je kan zien hoe de ouderdieren reageren, en hoe de fokker daarmee omgaat.
Dank je, dat is pecies het soort tips waar ik dit topic voor opende! Ik was ook inderdaad van plan om even met die hond te gaan wandelen als de fokker daarvoor open staat. En bij twijfel zou ik het sowieso niet doen.

Ik heb nog meer opties op mijn lijstje, 2 FCI showlijnfokkers waar ik wil gaan kijken en een nestje van een mechelaar die zo lief is dat ze bijna een labrador is :P

Ik snap verder opzich de bedenkingen ook wel die mensen hebben bij deze raskeuze, het is niet alsof ik daar zelf niet over na heb gedacht. Ik hoop wel met goede selectie een hond te vinden die daar niet al te veel last van heeft. Maar het belangrijkste voor mij is dat ik gewoon al heel lang een hollandse of mechelse herder wil, ook toen Oor nog leefde zei ik altijd tegen Marinus dat dat onze volgende hond werd. Ik heb vanwege rationele overwegingen die in dit topic worden genoemd ook heel veel rondgekeken naar een leuk hondje dat wat meer gematigd is, maar ik raak er gewoon simpelweg niet verliefd op. Ik denk echt dat ik er dan spijt van krijg. En het enige ding dat me erger lijkt dan je handen vol hebben aan een iets te pittige herder, is 16 jaar lang opgescheept zitten met een hond die prima leuk en lief is, maar waar ik gewoon niet echt warm voor loop. Ik ben helaas niet zo iemand die vanzelf van een dier gaat houden als je het eenmaal hebt, ik ben best kieskeurig. En ik heb bijvoorbeeld met Skittles, hoe leuk hij ook was, gemerkt dat mijn tolerantie naar een hond waar ik niet súpergek op ben, veel lager is dan naar een hond waarmee ik vanaf dag 1 een klik heb. Dat vermoeit mij ontzettend. Veel meer dan dat ik met Oor het eerste jaar om 12 uur snachts nog op het stadsstrand oefeningen stond te doen omdat ze anders niet moe was.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is ook niet dat je niet weet waar je aan begint. Veel mensen kopen zo’n pup bij een enthousiaste verhalen vertellende fokker en denken een hond te kopen die vanzelf goed luustert. Dat zijn dan de herplaatsers.
Als ik met alle geweld een Hollander wilde kocht ik hem ook. Maar dan wel die zonder pliesieachtergrond want dat is me te vaak over scherpte gefokt. Zelf koos ik een langhaar. Pittig maar toch zacht. Een vriendin van me heeft er eentje, Wolf. Draait perfect mee in het gezin, is toch waaks maar ook blij. Leuke hond! Dit is hem.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Lothian schreef: 15 nov 2021, 12:43 Voetnoot: dat zijn wel mensen die naar de hondenschool kwamen dus wellicht zit daar al een soort voorselectie in hoor :mrgreen:
Ik had een kettingrokende tante met twee hollanderteven. "De meiden". Volgens mij hadden ze geen eigen naam.
Ze liepen op verjaardagen over de rugleuning van de banken en als er nieuw bezoek kwam was er een gekrijs waar het horen en zien je door verging maar er zat verder echt geen kwaad in.
Maar is het daarom ook leuk?

Ik vond zelf van niet.

En mijn beste vriendje op de lagere school had er een thuis. Werd ook niets mee gedaan en het ging prima.
Alleen de man des huizes kon er mee wandelen want ook die ging er waterskiënd achteraan (aan de slipketting) maar ja. Ze vonden het kennelijk leuk zo.
mijke

Bericht door mijke »

@Nanna Nou, kijk aan! Precies wat ik zoek. Willen ze hem kwijt? Moet ie wel geschoren :F:
Plaats reactie