Murphy ● Heerlijke date met Boelie (p.59)

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Tamara
Posts in topic: 28

Re: Murphy ❤ Met Puck en Nikki van Mellow gewandeld en gespeeld

Bericht door Tamara »

Wat leuk dat Puck en Nikki me waren op een wandeling. Erg fijn voor de social skills en het wennen aan andere honden; mooi hoe je dit aan pakt!
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Puckje ❤ is de meest eerlijke, lieve hond die ik ooit meegemaakt heb. En Nikki kijkt het van Puck af.
Zo mooi om te zien dat Nikki Murphy ondersteboven rent en daarna direct stilstaat zodat Murph overeind kan krabbelen.
Mellow

Re: Murphy ❤ Met Taro en Lucca. Meer filmpjes!

Bericht door Mellow »

Zamunda schreef: 18 nov 2021, 07:21*knip*
Iets later toen we stonden te kletsen had de smurf Puck bij z'n oor beet (sorry Puck!), die gaf toen een grommetje en toen liet smurf los. Mellow weet het beter voor zich te halen maar als ik het me goed herinner heeft Puck toen ook even wat ruwer met Murf gespeeld en hem een paar keer laten rollen om weer even duidelijk te maken dat hij wel weer wat beleefder mocht doen. Klopt het zo Mellow?

*knip*

Bedankt dat Murphy met je ontzettende lieverds kennis mocht maken en je er zo de tijd voor nam Mellow!

*knip*
Ja, zo klopt het ongeveer wel.
Alhoewel Puck, elke keer als Murphy zijn krokodillenrol deed, ging ging kijken of hij het niet te hard had gedaan.
Pupjes mogen in Puck's ogen niet kapot :F:
Als heer van stand blijf je altijd beheerst en netjes :pffff: :lol1:

Graag gedaan hoor :flower:
Zamunda
Posts in topic: 402
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Manuma schreef: 18 nov 2021, 07:54 Geweldig zeg! Hij doet het echt heel goed. Wat leuk om die vooruitgang te volgen.
Wat is hij ook groot geworden! Hij is nu zwaarder dan Meeko, die was gisteren 10,9 kg. Ze worden wat hoger op de poten nu, zo mooi :hartjes:
Ik ben er ook erg blij mee! En zo leuk om het van Meeko en Barrie ook te kunnen volgen, toch wel speciaal vind ik. Ja ze zijn echt groot al hè :80: ! Mooi inderdaad maar ook echt niet normaal hoe snel ze groeien :schrik: .

Inge O schreef: 18 nov 2021, 09:16 Welke hond zou nu niét smelten van zo'n beleefd en gek pupje :hartjes: ?

En de smurf zal er stilaan toch moeten aan wennen dat dragen geen optie meer is, te zien aan zijn gewicht :uitlachen: .
Hij is wel echt heel schetig hè? Jij noemde ergens anders nog dat elk pupje een Tasmaanse duivel is maar die smurf is denk ik best een uitzondering want ondanks dat hij heus wel een gremlinstand heeft vind ik hem echt ontzettend braaf/lief. Of het moet nog komen allemaal :schrik: . *klopt af*

Ja dat dragen. Ik had bedacht om er een kwartiertje eerder te zijn zodat hij alvast rustig de omgeving even kon verkennen en ik hem niet zou hoeven te dragen... dat mislukte baarlijk want de route bleek 10 minuten langer dan online aangegeven was en toen ik er dus vijf minuten voor tijd aankwam stond Mellow al te wachten. Volgende keer ga ik in de herkansing met eerder aanwezig zijn :mrgreen: .

Tamara schreef: 18 nov 2021, 10:05 Wat leuk dat Puck en Nikki mee waren op een wandeling. Erg fijn voor de social skills en het wennen aan andere honden; mooi hoe je dit aan pakt!
Dank je wel. Ik was wel even geschrokken dat hij zo angstig reageerde op Billie dus heb meteen even alle zeilen bijgezet om ook dit stuk op te pakken. Baal een beetje dat ik daar niet eerder mee begonnen ben, maar ben erg blij hoe hij het de afgelopen twee ontmoetingen heeft gedaan en heb nu dus telkens twee afspraken per week plus 1 à 2 keer per week de hondenschool. Dus hop, aan de slag (en dan ook het verkeer niet vergeten bij te houden).

BieneMaya schreef: 18 nov 2021, 10:24 Puckje ❤ is de meest eerlijke, lieve hond die ik ooit meegemaakt heb. En Nikki kijkt het van Puck af.
Zo mooi om te zien dat Nikki Murphy ondersteboven rent en daarna direct stilstaat zodat Murph overeind kan krabbelen.
Het zijn twee ontzettende schatten en heel mooi hoe Nikki van Puck leert en Mellow het ook allemaal uitkient (omgeving scannen, ook voor Nikki alleen maar leuke ervaringen met andere honden).

Mellow schreef: 18 nov 2021, 11:40Ja, zo klopt het ongeveer wel.
Alhoewel Puck, elke keer als Murphy zijn krokodillenrol deed, ging ging kijken of hij het niet te hard had gedaan.
Pupjes mogen in Puck's ogen niet kapot :F:
Als heer van stand blijf je altijd beheerst en netjes :pffff: :lol1:

Graag gedaan hoor :flower:
Ah ja, de lieverd.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Inge O
Posts in topic: 92
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 18 nov 2021, 18:55 Hij is wel echt heel schetig hè? Jij noemde ergens anders nog dat elk pupje een Tasmaanse duivel is maar die smurf is denk ik best een uitzondering want ondanks dat hij heus wel een gremlinstand heeft vind ik hem echt ontzettend braaf/lief. Of het moet nog komen allemaal :schrik: . *klopt af*
Je hebt natuurlijk altijd gradaties :F: . Het ergste hier is als ze zo'n 5-6 weken zijn, nog volledig ongeremd en ik (vaste prik) er vóór het naar bed gaan even in het nest bij ga zitten :schrik: :O: :engel: .

Ik denk niet dat je die Duivel nu nog te zien zal krijgen :mrgreen: .
en toen ik er dus vijf minuten voor tijd aankwam stond Mellow al te wachten.
:LOL: :uitlachen:
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Gisteren niet veel bijzonders gedaan, behalve genoten van de heerlijke pup die hij is. 's Avonds nog even wat met hem getraind in de ren, de touch, kijk, lig en komen. Oh en ons trucje 'je kan m'n rug op'. Dat vind ik zo leuk, dan ga ik op de grond zitten en moet hij achter me tegen m'n rug opstaan, ik beloon hem en met m'n andere hand raak ik z'n achterhand aan. Meestal blijf hij een tijdje zo staan want hij vindt het leuk en dan pak ik met beide handen z'n kont terwijl ik naar voren buig en dan ligt hij op m'n rug en dan blijft een tijdje liggen want het ligt wel lekker vindt ie :I: .

Oh en 'schouder' ben ik ook mee begonnen. Hetzelfde idee als 'm'n rug op' maar dan een stuk makkelijker :mrgreen: . Dan moet ie tegen m'n schouder gaan staan en til ik z'n kont op. En toen viel er niet veel meer te oefenen want hij ging lekker liggen in m'n arm en schoot :liefde: .

Inge O schreef: 18 nov 2021, 19:17Je hebt natuurlijk altijd gradaties :F: . Het ergste hier is als ze zo'n 5-6 weken zijn, nog volledig ongeremd en ik (vaste prik) er vóór het naar bed gaan even in het nest bij ga zitten :schrik: :O: :engel: .

Ik denk niet dat je die Duivel nu nog te zien zal krijgen :mrgreen: .
Hahaha, ik zie het voor me, met dertien van die duiveltjes :devil: :LOL: . Gelukkig dat ze met acht weken uitvliegen :F: .

Inge O schreef: 18 nov 2021, 19:17 :LOL: :uitlachen:
Ja, dat had ik weer goed bedacht zeg maar :') . Ach, gelukkig hoef ik hem maar een minuut of vijf te tillen (en dan hebben we zo'n honderd meter afgelegd :') ) en daarna gaat ie zonder probleem nog anderhalf tot twee uur door op eigen pootjes dus dat scheelt :tongue: .
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Random
Posts in topic: 16

Bericht door Random »

Leuk die filmpjes.
Wat een bescheiden pup is hij. Dat gaat met Yuna ook helemaal goedkomen. Wat een hartverwarmende foto's van zo'n moegespeelde pup. :hartjes:
Manuma

Bericht door Manuma »

Meeko is vooral Tasmaanse duivel als we net gegeten hebben en mijn zoontje op bed ligt. Dan is het toch even druk geweest en gooit hij even alles eruit :cheer:
Hij loopt hier ook altijd los in huis tussen ons, zoon en Manu door. Dus die sjeest dan van de ene naar de andere kant, gooit een bal, pakt zijn knuffel en vliegt daarmee door het huis. Als hij dat eruit heeft gegooid ga ik even met hem spelen, doen we makkelijke oefeningetjes of een zoekspel en valt hij in een diepe slaap.

Wat gaan ze hard hè! Ze worden nu allemaal wat eleganter om te zien. Eerder waren het van die spekkige, compacte hondjes :I:
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Manuma schreef: 19 nov 2021, 14:33 Meeko is vooral Tasmaanse duivel als we net gegeten hebben en mijn zoontje op bed ligt. Dan is het toch even druk geweest en gooit hij even alles eruit :cheer:
Hij loopt hier ook altijd los in huis tussen ons, zoon en Manu door. Dus die sjeest dan van de ene naar de andere kant, gooit een bal, pakt zijn knuffel en vliegt daarmee door het huis. Als hij dat eruit heeft gegooid ga ik even met hem spelen, doen we makkelijke oefeningetjes of een zoekspel en valt hij in een diepe slaap.

Wat gaan ze hard hè! Ze worden nu allemaal wat eleganter om te zien. Eerder waren het van die spekkige, compacte hondjes :I:
Oh ja, díe Tasmaanse duivel, ja die ken ik wel :mann: . Verschil is dat mijn duveltje dan in z'n ren zit en het daar uitkuurt en de hele ren verbouwt, inclusief kat als die zich daar waagt :schrik: :rambo: :jump1: . Hij versleept krabpalen, dozen en speeltjes (en de kat dus), springt, rent, gromt, grauwt, keft ( :schrik: ), hapt, scheurt, sloopt en gaat uiteindelijk gelukkig weer liggen :mrgreen: . Soms zet ik maar even een koptelefoon op :engel: .
As we speak zit ie nu halverwege z'n duivelsbui en is ie druk bezig met z'n bokkensprongen en pacmanimitatie naar Mannes :cool2: .

Ja ze gaan zo hard! Nog steeds een kilo per week en het vliegt de hoogte in, maar ook de lengte! Dat kan ik dan weer goed zien aan z'n trui die lijkt te krimpen :') . En z'n tuig van Zinodo zit nu al op de maximale grootte :nocheer: .
Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Puppyles
Hij voelde zich gelukkig weer een stuk beter dan vorige week. De grote pubers zijn wel echt spannend nog maar de kleine puber is interessant aan het worden en het minipupje wat er vandaag was leek hem helemaal leuk.
Het was hard werken voor me want hij vrijer hij werd hoe minder ik zijn aandacht vast kon houden. Het lastigste vind ik het als we een stukje moeten lopen, hij gaat dan met z'n neus aan de grond en reageert dan niet meer op mij. Vervolgens moet ik met een voertje bij z'n neus (die op de grond zit) om die aandacht weer te proberen te pakken en dat doet verrekkes zeer met m'n ischias vooral als het natuurlijk niet meteen lukt ik in gebukte houding ook nog moet lopen en draaien :( . Niet fijn. Ik twijfel ook een beetje of het nou echt zo nodig of effectief is in dit stadium: ik ben eigenlijk blij dat hij zich zo vrij voelde om wat verder te lopen en ontdekken, mag dat dan niet gepaard gaan met gesnuffel? Hoeveel nut heeft het om op zo'n moment tegen de klippen op (en met pijn aan mijn kant) te gaan roepen en lokken? Het snuffelen zou zelfbelonend zijn, maar als ik niet ondertussen nodeloos sta te roepen en kirren dan is dat toch niet erg? Lastig.
En ik vind de oefeningen met afleiding ook erg raar. Dan komt er iemand langs met iets lekkers en moet je de aandacht van je hond bij je houden maar als dat lukt dan douwen ze het lekkers gewoon voor de neus en zou je zonder je hond fysiek te beperken het moeten voorkomen en anders geven ze het gewoon :scratch: . Of ze gaan ineens je hond roepen en dan wat geven als ie komt. Ik snap op zich het idee erachter wel maar de uitvoering niet, bij een pup waar je net mee begonnen bent. Waar blijft de opbouw? En dan moet ik leuker zijn dan de afleiding...
Nou ja, hij voelde zich in elk geval een stuk vrijer en verraste me zelfs door achter de honden aan te willen rennen die de 'hier'-oefening deden :80: :LOL: . Zat ie rustig tussen m'n benen te kijken, schoot ie zo vooruit! Draakje.

Ik heb meerdere keren pupcursus gedaan maar dat was altijd met een hond die al groot was... nu met een nog vrij dicht bij de grond zittend hondje én die pijnlijke ischias vind ik het toch wel een stuk grotere uitdaging om de hond met aandacht en slappe lijn mee te laten lopen. Is het goed/belangrijk om er zo aan te 'trekken' (figuurlijk dan) met stem en voer (het voelt heel nutteloos en zelfs contraproductief) of kun je ook prima die pup even laten ontdekken op het moment dat ie ergens z'n eerste stappen zet in deze fase?
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 92
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 19 nov 2021, 20:33 En ik vind de oefeningen met afleiding ook erg raar. Dan komt er iemand langs met iets lekkers en moet je de aandacht van je hond bij je houden maar als dat lukt dan douwen ze het lekkers gewoon voor de neus en zou je zonder je hond fysiek te beperken het moeten voorkomen en anders geven ze het gewoon :scratch: . Of ze gaan ineens je hond roepen en dan wat geven als ie komt. Ik snap op zich het idee erachter wel maar de uitvoering niet, bij een pup waar je net mee begonnen bent. Waar blijft de opbouw? En dan moet ik leuker zijn dan de afleiding...
Waa-aaaattttt :eek: ?? Voor dit soort 'oefening' zou ik dus feestelijk bedanken, echt. Jouw hond, afblijven graag :devil: !
pioenroos
Posts in topic: 21
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Murphy ❤ Puppyles en vraag over aandacht/meelopen

Bericht door pioenroos »

Bij 'onze' puppy lessen oefenen we 1x het netjes lopen in 6 lessen totaal. En dat is dan vooral om de eigenaren uit te leggen hoe dat aan te leren.
Het doel van de hele les is een paar passen met aandacht lopen en voor veel puppen is 1 pas al heel wat inderdaad. Basis van die les is voornamelijk aandacht vragen/vasthouden en de handtouch aanleren.
De handtouch houdt in dat pup zijn neus tegen de palm van je platte hand houdt en dat dat wat lekkers oplevert. Het idee is dan dat je over een tijdje als je eindeloos beloont hebt met 1 seconde neus bij je hand, je dat kan uitbouwen tot steeds wat langer neus tegen je handpalm houden. Belonen volgt dus ná aanraken handpalm met neus, níet lokken met het lekkers. Zo kan je makkelijker belonen afbouwen en wordt het geen lokken. Met die handtouch kan je dan makkelijk het netjes volgen aanleren, aandacht vragen als je lastige dingen moet passeren of bv met kunstjes, obstakels of ergens overheen springen.

We hebben ook een geluids/afleidingsles. Het hoogtepunt is dan dat de instructeurs en toeschouwers op een afstand die ver genoeg is voor de meest prikkelgevoelige pup rondlopen met een paraplu, muts of een ratel ofzo. Pups krijgen dan een snuffelmat met lekkers. En we komen een keertje 'een praatje' maken op een afstand waarbij pup aandacht blijft houden voor het lekkers. Bij de gemiddelde labrador pup is dat dan 3 meter ofzo :Q:
Afbeelding
mijke
Posts in topic: 39

Bericht door mijke »

Ik heb maar 1x met een hond op (een vrij slechte) pupcursus gezeten dus ik kan niet echt vergelijken. Maar wat jij (Zamunda dus, pioenroos kwam er plotseling nog tussendoor :P ) beschrijft vind ik dus echt best raar :oeps: Hoe moet de hond dan weten dat het uberhaupt de bedoeling is die prikkel te negeren? En ik vind het voor zo'n jong ding ook nogal veel gevraagd. Een van de belangrijkste regels van kikopup (daar heb ik zelf veel aan gehad destijds bij Oor) is 'set your dog up for succes' en het klinkt niet alsof ze dat met deze oefeningen doen.
Smoushond
Posts in topic: 74

Bericht door Smoushond »

Bertus mag gelukkig wel snuffelen . Hij en de cockerspaniël doen dat het meeste. Er liggen ook veel gevallen beloningsbrokjes op de grond en we trainen op zand met bladeren . Zou het op stenen zijn en dan netjes aangeveegd dan is het al veel gemakkelijker

Ik vind die oefening met afleiding raar klinken
Afbeelding
Hondenpoot
Posts in topic: 18

Re: Murphy [emoji173] Puppyles en vraag over aandacht/meelopen

Bericht door Hondenpoot »

Wat een leuke foto’s weer.

En wat een rare oefening op die puppycursus met die afleiding. Wat moet ie dan doen? En belonen als hij dan naar kun komt lijkt me dan ook net stimuleren wat ze niet willen toch?
Voor wat betreft dat lopen aan de riem zou ik me niet in allerlei pijnlijke situaties gaan wurmen.
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Floor, Job, Benno & Ziva
Yvette
Posts in topic: 64
Honden: 2
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Nah dat klinkt inderdaad heel bijzonder, ik had het een tijd terug met Sonja over, hoeveel rare dingen we in de jaren wel niet meegemaakt hebben op hondenscholen, je zou er eigenlijk een topic over kunnen schrijven :goeie:

Die afleiding begrijp ik wel maar als je dat zo graag wilt trainen dan lijkt het me echt niet hulpvol als ze de afleiding echt krijgen :? in mijn cursus zit ook het hierkomen met afleiding maar daar doen ze het wel heel gestructureerd en stap voor stap qua opbouw, zodra er geroepen wordt halen ze de verleiding weg tot de hond het aankan om er weer verder in te gaan.
Maar goed, ik ben blij om te horen dat ik niet de enige ben met bijzondere maniertjes in de cursus :F:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Diana
Posts in topic: 16
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Hmm, dit klinkt inderdaad apart en de werkwijze vind ik ook bijzonder :oeps: Ik snap heel goed dat jij er je vraagtekens bij hebt.
Ik vind aandacht vragen tijdens het wandelen pas aan de orde als een aandachtscommando goed is aangeleerd. Reageert hij wel op jouw bewegingen (omdraaien, andere kant op lopen, stilstaan, etc.) of blijft hij dan ook stoïcijns zijn eigen snuffelroute volgen?
De oefeningen met afleiding vind ik ook raar, ik snap ook niet waarom de pup beloond wordt voor het reageren op de afleiding en voor een pup is dit natuurlijk zo zonder opbouw veel te moeilijk :ugh: Op wat voor manier zou dit moeten bijdragen aan meer aandacht voor de baas en minder geneigd zijn om op de verleidingen in te gaan?

Wel fijn natuurlijk dat het verder goed ging en dat hij steeds vrijer wordt! :ok:
Afbeelding
runninggirl
Posts in topic: 6

Bericht door runninggirl »

Die cursusoefeningen vind ik ook raar. Ik zou er denk ik niet op mijn plek zijn als ik er net als jij zoveel vraagtekens bij had.
Tamara
Posts in topic: 28

Bericht door Tamara »

Ja, ik vind het ook rare oefeningen. Kan je geen andere puppycursus in de buurt zoeken?

Het lijkt me zo lastig, een goede hondenschool vinden. Ik ben met mijn vorige honden naar puppycursus gegaan en doe het nooit meer vanwege allerlei negatieve ervaringen. Maar hier op het forum lees ik ook weer over leuke puppycursussen.

Dat snuffelen over de grond zou ik gewoon laten doen bij mijn pup; het is ter ontspanning tussen al die prikkels en juist goed dat hij dit doet, lijkt me. En zelfs wanneer Murph het aandachtscommando goed onder de knie heeft lijkt het me nog fijn om te kunnen snuffelen tussendoor wanneer hij 'vrij' krijgt of afgeleid is.
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 13

Bericht door Dagmar »

Zamunda schreef: 19 nov 2021, 20:33
Ik heb meerdere keren pupcursus gedaan maar dat was altijd met een hond die al groot was... nu met een nog vrij dicht bij de grond zittend hondje én die pijnlijke ischias vind ik het toch wel een stuk grotere uitdaging om de hond met aandacht en slappe lijn mee te laten lopen. Is het goed/belangrijk om er zo aan te 'trekken' (figuurlijk dan) met stem en voer (het voelt heel nutteloos en zelfs contraproductief) of kun je ook prima die pup even laten ontdekken op het moment dat ie ergens z'n eerste stappen zet in deze fase?
Ik kijk (met alles) naar de interesse en ontwikkeling van de pup en wat die zelf aanbiedt. Op die leeftijd was Zus afgeleid door ieder blaadje, sprietje, luchtje, dier en mens :mrgreen: De wereld was (is) van haar en zij ging wel eens even kijken wat er allemaal te beleven viel :rambo:
Belonen voor contact maken doe ik automatisch, dat is al een prima basis.

Zou hem lekker aan z'n tuigje laten ontdekken en zodra hij meer laat zien dan de aandachtsspanne van een goudvis met de halsband "netjes" leren lopen.
Kun je bij de lessen afspreken dat je je even afzijdig houdt wanneer je bepaalde onderdelen niet prettig vindt?
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 9
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Wat een aparte cursus :O:
Staan ze open voor aanwezig zijn en meedoen op je eigen manier? Dan kun je blijven gaan want in wat je verteld zie je wel dat Murphy vooruitgang boekt en dat is waarvoor je naar zo’n cursus gaat. Dat hij durft te snuffelen en achter de honden met de hierkom oefening durft te gaan is voor hem een hele stap. Maar ik zou die afleidingsoefeningen niet willen en al helemaal niet dat ze hem dan nog lekkers geven ook. Zelf afstand nemen en aandachtsspelletjes doen, steeds dichterbij gaan.
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Ik heb nog nooit een puppy cursus gedaan en Maya heeft uitstekend aandacht voor mij. En dat voor een berghond.

Als pup liet ik haar vrij snuffelen en net als wat Dagmar al zei, zodra ze een langere aandachtsspanne had als een goudvis, beloonde ik elk contact die zij met mij maakte. Vanuit haarzelf dus.
En nu komt ze dus altijd even contact zoeken als ze iets ziet of iets spannend vind. En ik beloon dat nog steeds trouwens.
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Misschien heb je er wat aan, ik heb je al in verschillende topics zien vragen naar hier komen en aandacht. Ik ben groot fan van recall games en heb met Gila ook een Perfect recall cursus gedaan. Ze was nog heel jong, 6 weken met de eerste les, en heeft geen enkele les gedaan zoals ze had moeten doen. Was altijd afgeleid, onbereikbaar, hoefde de snoepjes niet, snapte de oefeningen niet en blafte en gilde naar en om alles. Toch was het de beste en meest waardevolle cursus die ik met haar gedaan heb. Ik mocht afstand nemen, luisteren naar de oefeningen, zien hoe ze uitgevoerd moesten worden, hoe het bij andere honden ging (sommige hetzelfde als Gila :lol1:)
Ik heb een filmpje van de oefeningen van de eerste les die ik daarna zonder afleiding heb geoefend. Dit lijken misschien gekke oefeningen en niks met hierkomen te maken te hebben, maar uiteindelijk hebben ze wel bijgedragen aan het perfecte hierkomen èn kunnen aanlijnen van Gila.
OK werd mijn release cue vandaar dat ik dat steeds zeg als ze mag spelen. (Ik zou geen OK meer kiezen als release woord, dat wordt teveel gebruikt in het dagelijks leven)
1e oefening Collar grab: duidelijk denk ik, halsband pakken, ook stevig vastpakken en voertje geven. Links en rechtshandig doen. Van boven, onder, voor, achter enz.
2e oefening Its your choice: daar had ik al eens over geschreven. Je ziet dat ze met van alles bezig is en ze krijgt alleen een snoepje uit de hand als ze ernaar kijkt zonder zelf te pakken. Op het laatst zie je haar kopje naar achter gaan en dat is dus haar beslissing om niet naar de open hand met vier te gaan.
3e oefening Restraint recall: in game houding gaan staan, naam noemen en 2-3 pasjes doen, collar grab en voeren. Door de beweging komen ze al met je mee en doordat je de naam noemt krijgt die meer waarde.

Het waren 8 lessen met in totaal 20 games en daarna had ze een super betrouwbare recall.
Afbeelding
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Zamunda schreef: 19 nov 2021, 20:33 Puppyles
Hij voelde zich gelukkig weer een stuk beter dan vorige week. De grote pubers zijn wel echt spannend nog maar de kleine puber is interessant aan het worden en het minipupje wat er vandaag was leek hem helemaal leuk.
Het was hard werken voor me want hij vrijer hij werd hoe minder ik zijn aandacht vast kon houden. Het lastigste vind ik het als we een stukje moeten lopen, hij gaat dan met z'n neus aan de grond en reageert dan niet meer op mij. Vervolgens moet ik met een voertje bij z'n neus (die op de grond zit) om die aandacht weer te proberen te pakken en dat doet verrekkes zeer met m'n ischias vooral als het natuurlijk niet meteen lukt ik in gebukte houding ook nog moet lopen en draaien :( . Niet fijn. Ik twijfel ook een beetje of het nou echt zo nodig of effectief is in dit stadium: ik ben eigenlijk blij dat hij zich zo vrij voelde om wat verder te lopen en ontdekken, mag dat dan niet gepaard gaan met gesnuffel? Hoeveel nut heeft het om op zo'n moment tegen de klippen op (en met pijn aan mijn kant) te gaan roepen en lokken? Het snuffelen zou zelfbelonend zijn, maar als ik niet ondertussen nodeloos sta te roepen en kirren dan is dat toch niet erg? Lastig.
En ik vind de oefeningen met afleiding ook erg raar. Dan komt er iemand langs met iets lekkers en moet je de aandacht van je hond bij je houden maar als dat lukt dan douwen ze het lekkers gewoon voor de neus en zou je zonder je hond fysiek te beperken het moeten voorkomen en anders geven ze het gewoon :scratch: . Of ze gaan ineens je hond roepen en dan wat geven als ie komt. Ik snap op zich het idee erachter wel maar de uitvoering niet, bij een pup waar je net mee begonnen bent. Waar blijft de opbouw? En dan moet ik leuker zijn dan de afleiding...
Nou ja, hij voelde zich in elk geval een stuk vrijer en verraste me zelfs door achter de honden aan te willen rennen die de 'hier'-oefening deden :80: :LOL: . Zat ie rustig tussen m'n benen te kijken, schoot ie zo vooruit! Draakje.

Dat eerste stuk is dat de volg oefening? Die leer ik aan met de clicker en dan in de opbouw om de 2 stappen al klikken.
Of is het meelopen zonder trekken? Dat leer ik mijn honden niet eens meer. Ze kunnen strak volgen of vrij lopen. Niks er tussen in. Heb ik in het dagelijks leven nl niet nodig. Jouw woonsituatie en omgang met de honden is vergelijkbaar dus beslis even of je hier moeite in wilt steken.

De oefening met afleiding heb ik maar 1 woord voor: bespottelijk. Op geen enkele hondenschool heb ik het ooit op die manier moeten oefenen. Zet je hond op voor sukses en niet om te falen.

Ik heb het al eerder gezegd, ik vind veel hondenscholen maar matig, maar deze is wel heel eeehhh.....bijzonder. Ook al door wat je tijdens onze wandeling erover vertelde. Ik zou iets anders zoeken als het niet meer lukt om tijdens de training je eigen plan te trekken.
Afbeelding
Pendrag
Posts in topic: 1

Bericht door Pendrag »

De 'oefening' met afleiding slaat werkelijk nergens op. Al jouw verhalen lezend denk ik dat je eindeloos vertrouwen in je eigen gevoel kunt hebben. Je kent je honden door en door en ziet echt veel aan hun houding en gedrag. Als iets niet lekker voelt voor jou dan gewoon niet doen. Jij weet beter wat wel en niet werkt dan menig cursusleider hoor.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met aanleren van de commando's 'kijk' en 'touch' voor aandacht. Als frummel nog te klein is om zo bij je hand te kunnen voor een touch dan kun je ook wat in je hand houden om aan te raken. Op een puppy cursus waar ik ooit was, deed een eigenaar van een teckel dat met een pollepel :LOL:
Tis but a scratch
Plaats reactie