Wolfhondkruising

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Wolfhondkruising

Bericht door Nanna »

Voor als je daarvan houdt.

We adjusted our plans for 2022, and some of our approved homes elected to wait for our next pairing, so we are putting feelers out for an active pet or sporting home for our upcoming litter expected in April. Ideal homes would have a securely fenced yard or dig/climb proof run for unsupervised time, live in a state/county/city that doesn't ban wolfdog mixes, and experience training and handling primitive-type dogs or sled dogs. Homes flexible on gender are great, since we can't predict how many of each gender we'll get :)

Both parents are fully health tested. This pairing was selected based off the temperament, structure, longevity, and health history of the individual dogs and in the lines behind them. It is also a genetic outcross from my female's linebred pedigree. I intend to hold back a couple of puppies myself to work and raise, and I'd like to see the puppies I don't hold onto go to active homes. Screening applies, and puppies are sold on a contract which includes a no breeding clause unless they pass all health and temperament testing as adults.

Dam: F3 wolfdog from OFA tested Cottonwoodz lines. Great longevity behind her -- parents are on the older end and her grandsire lived to be almost 18, with aunts/uncle's/greats regularly making it to 15+. Bikejors recreationally with me on a 2 dog team. Clean and non-destructive in the house when supervised but is crated or outside in a secure fenced area when I'm not home, settled well, travels great in a vehicle, confident in public, aloof with strangers and mostly just ignores them unless I ask her to greet them for a treat or other reward, good food drive, good with other dogs including same sex dogs, off leash e - collar trained. OFA Fair/Normal, PennHip .27/.32, CAER Normal (breeder option), Embark DNA Clear. 79lbs and 29in tall.

Sire: Alaskan Husky from distance lines (Mackey/King/Sheer). Proven sled dog, still running as of 2021 season at 9yrs old. Travels great, highly social with people, zero same sex selectivity or issues with other dogs, lives at a traditional racing kennel but has spent time inside and had no issues. Very sticky and reliable off leash without a lot of training put into it, lots of engagement with his handler. OFA Excellent/Normal, CAER Normal, Embark DNA Clear. 63lbs and about 25-26in tall.

Happy to answer any questions.

Afbeelding

Afbeelding
Mellow

Re: Wolfhondkruising

Bericht door Mellow »

Niet goed snik :wat:
Nanna

Bericht door Nanna »

Ze worden iig gezond oud. En zo te lezen zijn de karakters prima. De wolfhond heeft wat issues zoals niet alleen in huis kunnen blijven maar daar is dan een buitenruimte goed voor.
Als ik een sportieve hond zocht wist ik het wel hoor. Ze zijn beiden sociaal en de vader helemaal.
Dus geen angstpisserij.
mijke
Posts in topic: 1

Bericht door mijke »

Nouja er staat veel "goed met" blabla, maar ik zou dan wel wat preciezer willen weten wat ze daarmee bedoelt. Hun precieze karakter en gedrag kan ik uit dit verhaaltje niet echt destilleren. Het klinken zo bijna als normale honden en ik vraag me af in hoeverre dat klopt.
Veertje

Bericht door Veertje »

Toen ik het op fb las vroeg ik me vooral af wat voor actieve baas ze zoeken. Volgens mij is er met een wolfhondkruising niet heel veel aan te vangen qua sporten toch? Kan me ook niet voorstellen dat dat voor een slee handig werkt.
Het enige is dan veel wandelen en veel geduld hebben denk ik :scratch:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Wat is die husky mooi zeg! :I:
Veertje schreef: 11 dec 2021, 15:40 Toen ik het op fb las vroeg ik me vooral af wat voor actieve baas ze zoeken. Volgens mij is er met een wolfhondkruising niet heel veel aan te vangen qua sporten toch? Kan me ook niet voorstellen dat dat voor een slee handig werkt.
Het enige is dan veel wandelen en veel geduld hebben denk ik :scratch:
Met de teef doet ze blijkbaar aan bikejoring.
Bikejors recreationally with me on a 2 dog team.
Afbeelding
_Tiny_
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Nou ja, een actieve baas is natuurlijk niet altijd iemand die aan wedstrijdsport doet natuurlijk. Denk dat zo'n hond het geweldig vindt om voor de step te lopen. Speuren kan ook. Gewoon een baas die lekker veel naar buiten wil met de hond en van plan is er iets leuks van te maken. Niet iemand waar ze nooit meer de goed afgesloten tuin uit komen. Denk dat dat bedoeld wordt.
Afbeelding
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Als je me vertelt dat die eerste gewoon een wolf is, zou ik het zo geloven. :tongue:

Ik vind ze allebei wel mooi eigenlijk, maar mij past het totaal niet. Ik bewonder ze wel van de foto’s. :F:
Vicky
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Frootje schreef: 11 dec 2021, 18:05

Ik vind ze allebei wel mooi eigenlijk, maar mij past het totaal niet. Ik bewonder ze wel van de foto’s. :F:
Ik heb hetzelfde. Ziet er prachtig uit maar verder blijf ik er ver van .
Afbeelding
Bo en de honden
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Tara schreef: 11 dec 2021, 18:01 Dat Houdini-eske gedrag bij afwezigheid van de baas, wat zit daar eigenlijk achter? Ik vind het een uiting van onbehagen. Klinkt mij nou niet echt als een toonbeeld van stabiliteit, eerlijk gezegd. Maar misschien zit ik er helemaal naast?

Ik zou hier zelf alvast geen trek in hebben. Ik vind het al ruk zat dat één van onze honden deuren open kan maken. En dat ze sportief en sociaal zijn en oud worden trekt me ook nog niet over de streep, zulke honden heb ik al en die weten zich verder ook gewoon te gedragen. :smile:
Vind ik ook, zo'n dier wil schijnbaar toch altijd meer, meer, meer en dat kan altijd gebeuren dat je een hond treft die dat heeft, maar om er nou bewust naar te fokken? Het zijn ook geen dieren die je makkelijk herplaatst, laatst had Nanna ook zo'n soort kruising gedeeld waar een plek voor gezocht werd en die Bonnie en Clyde zitten ook al jaren in het asiel.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Dagmar
Posts in topic: 9

Bericht door Dagmar »

94,4% wolf. De ideale hond. Jaja :LOL:
Afbeelding
Tiny
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Siberian Husky

Bericht door Tiny »

De meeste Husky's kunnen ook niet alleen thuis blijven dus dat klinkt mij niet gek. Ik heb er weer bewust voor gekozen en kon het wel was het meegenomen.

Heb het 11 jaar lang gered dus die paar haar van Shadow maakte ook niet meer uit.

En voor wat betreft de uitdagingen voor zo'n kruising, ik denk dat er meer mogelijkheden zijn dan fietsen of steppen om ze tevreden te houden. Nogmaals, denk ik 😉
Afbeelding

in liefdevolle herinnering
Jeda 14-12-2004 -23-07-2010
Beau 08-11-2001- 30-07-2011
Akira 01-11-2009 -16-08-2021
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Tiny schreef: 12 dec 2021, 12:22 En voor wat betreft de uitdagingen voor zo'n kruising, ik denk dat er meer mogelijkheden zijn dan fietsen of steppen om ze tevreden te houden. Nogmaals, denk ik 😉
Ja? De nakomelingen van een volle wolf? Ik zie geen enkele mogelijkheid die in hun behoeften te kunnen voorzien zonder roedel of ettelijke omheinde hectaren. Dat die wolf binnenshuis zindelijk is of gelukkig in een bench geloof ik ook niet. Dat is dan wel een wonderwolf, dat die kan wat high content wolfhonden niet lukt.
Die zal die e-collar wel voor meer dan loslopen omhebben.

Wat mij betreft net zo goed kwelfok.
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 4
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Dagmar schreef: 12 dec 2021, 13:14
Tiny schreef: 12 dec 2021, 12:22 En voor wat betreft de uitdagingen voor zo'n kruising, ik denk dat er meer mogelijkheden zijn dan fietsen of steppen om ze tevreden te houden. Nogmaals, denk ik 😉
Ja? De nakomelingen van een volle wolf? Ik zie geen enkele mogelijkheid die in hun behoeften te kunnen voorzien zonder roedel of ettelijke omheinde hectaren. Dat die wolf binnenshuis zindelijk is of gelukkig in een bench geloof ik ook niet. Dat is dan wel een wonderwolf, dat die kan wat high content wolfhonden niet lukt.

Ik dacht precies hetzelfde.

Wat is nou het voordeel van zo'n kruising? Echt alleen looks en interessantdoenerij. Daar kan ik niks mee.
Afbeelding
Tiny
Honden: 1
Welke: Siberian Husky

Bericht door Tiny »

Dagmar schreef: 12 dec 2021, 13:14

Het zijn wat mij betreft ook geen honden voor altijd in huis of bench, maar met een groot stuk land en genoeg te doen weet ik het zo net niet.

Denk niet dat je er lekker mee een speelveld mee op kan, maar ik denk dat liefhebbers dat ook niet van plan zijn.
Afbeelding

in liefdevolle herinnering
Jeda 14-12-2004 -23-07-2010
Beau 08-11-2001- 30-07-2011
Akira 01-11-2009 -16-08-2021
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Lothian schreef: 12 dec 2021, 13:23
Ik dacht precies hetzelfde.

Wat is nou het voordeel van zo'n kruising? Echt alleen looks en interessantdoenerij. Daar kan ik niks mee.
De prijs is daar afhankelijk van het percentage wolf. De pups worden mid content, ergens tussen de 2,5 en 4000 dollar.
Met dat percentage plassen en poepen ze meestal ook gewoon in huis (territorium markeren), dus die zullen voor ze een jaar zijn wel weer permanent in een veel te krappe kennel wonen.
De AH doet af aan de wolf en die wolf aan een prima hond. Dus geen voordeel anders dan winst en inderdaad met een strakke plasser roodkapje spelen.
Afbeelding
Nightwish

Bericht door Nightwish »

Voor een wolfhond klinkt die moeder wel fijn in de omgang.

Ik vind ze er prachtig uitzien, maar niks voor mij. Bewonder ze wel op foto's. Volg er ook een paar op Instagram en als ik dan lees hoeveel werk zo'n hond is..
Dennenappel
Posts in topic: 3

Bericht door Dennenappel »

Ik zou van deze fokker zo een pup nemen.

Dit soort honden, want dat zijn het ook ‘gewoon’, kun je echt het best vergelijken met pool/oertypes. Soms nog wat beter/makkelijker trainbaar aangezien er vaak een scheutje/scheut herder in zit.

Ze vinden het vooral ook leuk om Samen dingen te doen, van wandelen, steppen tot fietsen of gewoon mee op stap.
Vergeet die verhalen maar dat je er niets mee kunt. Ik ken inmiddels zoveel mensen die hebben ze met veel plezier voor de step!

Ontsnappen kunnen ze ja maar zoals bij meerdere honden vooral wanneer de verveling toeslaat. Veel grond nodig hebben is ook niet waar als je er genoeg mee doet...ook weer zoals bij meerdere types.

Het verschil zit ‘m misschien vooral dat ze niet lang hoeven na te denken als ze wat willen. Ze doen je gewoon na. De opvoeding duurt wat langer en is echt wel heel intensief maar dan heb je ook wat.

Wat mij betreft dwingen dit soort honden de opvoeding af die iedere hond verdient. Verwacht inderdaad geen slaafsheid en uit-knop maar een samenwerking en overleg/uitleg en wederzijds respect.
Alleen zijn kunnen ze ook prima leren maar geef het tijd en zorg voor een tevreden dier.

Ik zou niet anders meer willen.
Lothian
Posts in topic: 4
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Misschien schat ik ze inderdaad te wild in. Maar die bovenste ziet er echt ontzettend wolf uit, het verbaast me dat daar nog iets van honds gedrag in zit :80:
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Dagmar schreef: 11 dec 2021, 21:07 94,4% wolf. De ideale hond. Jaja :LOL:
Deze? Ik zag het niet in de tekst maar ik heb niet heel aandachtig gelezen.
Met zoveel procent wolf verwacht ik inderdaad weinig hond
Nanna

Bericht door Nanna »

Lothian schreef: 12 dec 2021, 19:08 Misschien schat ik ze inderdaad te wild in. Maar die bovenste ziet er echt ontzettend wolf uit, het verbaast me dat daar nog iets van honds gedrag in zit :80:
Het is een F3. Dus al drie generaties van de wolf af. En ze wordt gedekt door een 100% hond. Daar zullen gerust handjes vol uitkomen maar ik schat ze al makkelijker in dan hun moeder, die overigens ook niet moeilijk klinkt. Ze is immers met de baas erbij goed benaderbaar. Er zijn honden die om minder je poten eraf bijten.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Sirene schreef: 12 dec 2021, 19:15
Dagmar schreef: 11 dec 2021, 21:07 94,4% wolf. De ideale hond. Jaja :LOL:
Deze? Ik zag het niet in de tekst maar ik heb niet heel aandachtig gelezen.
Met zoveel procent wolf verwacht ik inderdaad weinig hond
Ja, die. De content werd niet vermeld en dat is raar bij hybriden, dus had even het embark profiel bekeken.
Niks F3.
Afbeelding
Dennenappel

Er is een groep mensen die de ‘mythe’ graag in stand houden, die hebben een stuk grond en nachthok/buitenkennel doen er weinig mee dan bewonderen en vertellen hoe heftig en speciaal ze zijn.

En dan de groep die ze ook speciaal vindt maar ook inziet dat het toch echt ook gewoon honden zijn en ze opvoeding geeft.

De wolven die recentelijk voor deze types zijn gebruikt zijn ook geen echte wilde wolven meer natuurlijk. Allemaal selectie ook.
Daarnaast kunnen we de mythe van de grote boze wolf wel los laten, toch.
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het is mijn smaak hond niet maar als je er de ruimte voor hebt en je vindt het leuk, ga je gang.
Niet iedereen zoekt een hond om mee te kletsen bij de uitlaatstrook. Het hoeven niet allemaal labradors en poedeltjes te zijn.

Niet alleen kunnen zijn (wat vaak alleen maar betekent dat een hond lawaai maakt en spullen sloopt) is ook niet voor iedereen een probleem.
Als ik het geld en de interesse had zou ik me best voor kunnen stellen dat ik mijn tuin in een wolvenverblijf veranderde. En dan lekker naast de fiets op avontuur.
Dennenappel

Mijn omheining is van schapengaas, 1 meter hoog, midden in het bos.
Makkie dus.
Gaat ie niet over heen omdat ik zorg dat hij die behoefte niet heeft.
En als ik met een aantal vriendinnen met wolfhonden (uiteenlopende percentages!) heb gewandeld liggen ze allemaal bijna bij de vrouw op schoot. En als we naar binnen gaan willen ze ook mee.

Wolfhonden zijn ook uitzonderlijk lief en goed met pups bijvoorbeeld. En ook met andere honden.
Ze zijn gewoon heel intens met hun lichaamstaal maar passen ze zich super snel aan aan de hond die ze voor zich hebben.

Maar.... dit moet je begeleiden en leren, opvoeden dus.
Hufters heb je overal en altijd dus ook bij wolfhondenbazen.
Plaats reactie