Chara hebben we ook vrij lang aan 8 meter flex gehouden. Automatisch ook aangeleerd aan de flex met stem dat ze op de stoep moest blijven, en ook bij stukken langs fietspaden bijvoorbeeld wel aangegeven met woord Stoep, dat ze op pad daar moest blijven.
Zij is niet echt windhond, of echt niet dat kan ook
, maar zeker in begin was duidelijk dat zij haar neus achterna zou gaan en ook werd ze erg getriggerd door vogels, schapen, paarden etc..
Daar zijn we toch wel erg alert op geweest in de aanloop en bij de minste verandering in houding waar het ging neigen tot verstarren en willen sluipen of aanzet tot rennen zou worden vroegen we al haar aandacht, en gaven dát gedrag aan met een Nehee (iets liever dan keihard NEE..) maar reageren op onze stemmen was belonen. Soms met voer, soms met een bal (al is dat niet direct haar ultieme beloning) maar zij is ook erg gevoelig voor lieve complimenten dus dat is makkelijk belonen
En bij haar merkte ik (ook door uit te proberen kunnen ontdekken) dat ze schijt eraan had als we bleven wachten bij roepen.. of richting haar gingen lopen. Als ze nu achter een duintje verdwijnt en ik vind het te lang duren (ook omdat ik haar dan niet zie en dat vind ik niet prettig ivm vreetgedrag), dan zeg ik dahag Chara en loop door.
Gelukkig is ze daar gevoelig voor, want dan komt ze ineens aansjezen omdat ze weet dat ik écht door loop.
Werkt niet bij iedere hond, Bluffie destijds was daar totaal ongevoelig voor en die ging eerst haar eigen gang, en daarna zocht ze me pas weer op. En nee, dat vond ik niet ok. Met haar heb ik dan ook op een bepaald moment de lange lijn ook gebruikt in combi met domweg consequentie voor negeren van een hier. Van Bluf moest ik op een bepaald moment echt op appel eisen dat ze zou luisteren. Wat uiteindelijk is gelukt, en ze op veel plekken betrouwbaar kon los lopen. Op plekken waar ik twijfelde of als ze te druk in haar kop was, liet ik haar domweg niet los. Maar goed, Bluf was weer een herder en die kon ik weer wat gemakkelijker warm laten lopen voor een balspel met de baas.
Chara nu is overigens ook een hond die wil racen. Als we haar los klikken gaat ze loeihard sprinten heen en weer. Maar gelukkig wel binnen ons bereik en ze blijft ook netjes op gras en de paden tot nu toe, zonder fietspad over te steken naar een ander veld bijvoorbeeld. Op een of andere manier zit het dan wel in systeem dat ze écht niet zomaar van 1 pad op een ander mag gaan.. vooralsnog dan