Kikagility: nog een wedstrijd

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Gudrun
Posts in topic: 11
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Kikagility: nog een wedstrijd

Bericht door Gudrun »

We komen er wel.
Filmpjes door mezelf gemaakt tijdens het lopen dus zowel lopen als filmen als mijn timing en belonen hebben er onder geleden, sorry Kikaboe.
Hier voor het eerst volledige brug met een toestel er na. Ik had de treat en train verder na de sprong moeten zetten want ze remt af zag ik nadien.

En dan mijn zwakke punt.. die verdomde slalom!
Maar ze heeft ineens een soort klik gemaakt en voila, ook dat komt goed.
Alleen zoekt ze nog naar ritme en techniek, deze keer was het weer springen maar soms "zwaait" ze met telkens een voorpoot en dat lijkt me minder belastend op termijn dus ik hoop dat ze daar op uitkomt.
Als iemand een tip heeft om dat aan te moedigen graag!
En ook hier, handlen en filmen tegelijk is niet oké, ik was veel te laat met die sprong na de weave aangeven :Q:
Ik werk ook hier nog met het voermachien omdat ze met de bal te hevig is en nog minder gefocust werkt. maar dat komt nog wel.

Nu het dak nog aanleren en we zijn klaar voor onze toelatingsproef.
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Kikagility in progress

Bericht door Inge O »

Jeetje, je moet zelfs niet eens meelopen :80: ?! 'We komen er wel' zegt ze dan - lijkt me dat jullie er al heel erg zijn :ok: .
Fenneke
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Wat goed al. Mijn basco heeft nooit de slaom :mrgreen: willen/ kunnen begrijpen. Ja in stap maar dat was het dan ook :LOL:
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Mizzsylver
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Wauw dat ziet er al gevorderd uit hoor :E:
Afbeelding
dre
Posts in topic: 3

Bericht door dre »

Haha ik zou willen dat Kenzi zo zelfstandig en netjes werkte! :E:

Voor de slalom zou ik denk ik eerst proberen meer vaart erin te krijgen, ze heeft nu wat tijd om het zelf uit te zoeken, ik zou eens willen zien wat ze doet als ze wat "opgejaagd" wordt (dus ernaast meelopen en als het kan aanmoedigen). Maar dat zou ik meer willen uitzoeken door verschillende dingen te proberen en te kijken hoe ze reageert (dus sneller lopen, handen klappen, andere beloning aan einde, etc.) en daarop weer verder borduren.
Al zou ik ik daarvoor ook de palen terugzetten naar 6, zodat het iets minder belastend is (dus je iets vaker kan trainen) en je sneller kan belonen (wel als laatste nog keer alle 12).
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Knap hoor. :ok:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Vicky
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Ze werkt erg fijn, gemotiveerd en met veel plezier. Vond het leuk om filmpjes van haar te zien. :E:

Als je graag een "schaatsbeweging" wil bij de palen dan zou ik inderdaad werken aan meer snelheid, zoals Dre zegt. Meer stuwing vanuit de achterhand. Mijn ervaring is echter dat niet iedere hond naar die schaatsbeweging toegaat, ze blijven doen wat voor hen comfortabeler voelt. Qua snelheid hoeft het ook niet perse uit te maken. Qua belasting weet ik niet wat beter is.

Ook nog even muggenziften over de kattenloop. Ik zou kijken of je kan trainen op een lagere hit. Meer doorlopen, nu hupt ze er nog een soort van af. Anders zou je niks meer te trainen hebben en dat is ook saai. :F:
Afbeelding
Bo en de honden
runninggirl

Bericht door runninggirl »

Mooi om te zien!
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Vicky schreef: 03 jan 2022, 10:24 Ook nog even muggenziften over de kattenloop. Ik zou kijken of je kan trainen op een lagere hit. Meer doorlopen, nu hupt ze er nog een soort van af. Anders zou je niks meer te trainen hebben en dat is ook saai. :F:
Ja, was nu eerste keer met sprong er achter en de T&T te dicht op de sprong. Werkpuntje. Het is nog erg lastig als ik meer beweeg, dan begint ze te racen en durft ze missen. Helpt niet dat ik een aantal keer fout beloond heb, moet dat eigenlijk met iemand er bij trainen, ik zie dat niet goed als ik zelf ren.
Inge O schreef: 03 jan 2022, 09:15 Jeetje, je moet zelfs niet eens meelopen :80: ?! 'We komen er wel' zegt ze dan - lijkt me dat jullie er al heel erg zijn :ok: .
Ze reageert op elke beweging van mij. Meer lopen wordt echt racen en niet meer nadenken. En ik mag niks bruusks doen, voeten moeten juist, schouder juist... dus valkuil is te voorzichtig en te weinig lopen.
Terwijl ik merk dat met gedoseerd accelereren en deceleren van mezelf een veel beter parcours oplevert.
Maar ja, met mijn coördinatie en lichaamscontrole is dat nog even "een beetje trainen" ahum.
dre schreef: 03 jan 2022, 10:10
Voor de slalom zou ik denk ik eerst proberen meer vaart erin te krijgen, ze heeft nu wat tijd om het zelf uit te zoeken, ik zou eens willen zien wat ze doet als ze wat "opgejaagd" wordt (dus ernaast meelopen en als het kan aanmoedigen). Maar dat zou ik meer willen uitzoeken door verschillende dingen te proberen en te kijken hoe ze reageert (dus sneller lopen, handen klappen, andere beloning aan einde, etc.) en daarop weer verder borduren.
Al zou ik ik daarvoor ook de palen terugzetten naar 6, zodat het iets minder belastend is (dus je iets vaker kan trainen) en je sneller kan belonen (wel als laatste nog keer alle 12).
Ja, ik oefen ook ingangen met 3 keer 4 of 2 keer 6 palen.
Sneller of opjagen is lastig met haar, ze moet nu nog echt blijven denken, de grens tussen werken en bereikbaar zijn en helemaal flippen is vrij dun.
Ik heb het idee dat ze zelf wel nog bewust zoekt.
En ik probeer nu inderdaad stilletjes aan meer en meer zelf te bewegen.
Bal gooien helpt ook wel, alleen moet ik dan weer opletten niet te vroeg te gooien want dan komt ze er uit of niet te laat want dan kijkt ze waar die bal blijft. Handler probleem. Statische val vindt ze niet leuk of interessant. Gebruik ik wel als we met 2 trainen en ik iemand anders kan laten gooien ;-)
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 03 jan 2022, 15:58 Ze reageert op elke beweging van mij. Meer lopen wordt echt racen en niet meer nadenken. En ik mag niks bruusks doen, voeten moeten juist, schouder juist... dus valkuil is te voorzichtig en te weinig lopen.
Terwijl ik merk dat met gedoseerd accelereren en deceleren van mezelf een veel beter parcours oplevert.
Maar ja, met mijn coördinatie en lichaamscontrole is dat nog even "een beetje trainen" ahum.
Gewoon door het plezier natuurlijk ideaal, maar wedstrijdgerricht wordt dat bewegen dan nog wel een werkpuntje :F: .
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 03 jan 2022, 16:18
Gudrun schreef: 03 jan 2022, 15:58 Ze reageert op elke beweging van mij. Meer lopen wordt echt racen en niet meer nadenken. En ik mag niks bruusks doen, voeten moeten juist, schouder juist... dus valkuil is te voorzichtig en te weinig lopen.
Gewoon door het plezier natuurlijk ideaal, maar wedstrijdgerricht wordt dat bewegen dan nog wel een werkpuntje :F: .
Mijn ambities zijn een heel pak minder dan toen ik met Pippa begon hoor.
Eerste doel is gewoon fijn wedstrijd lopen.
Graad 1 moet zo lukken met wat geduld.
Graad 2 moet het ietsje preciezer zijn.
Doel is geen WK of EO meer, maar terug een graad 3 hondje (Poppy komt net tekort) zou leuk zijn.
Maar als dat niet lukt helemaal niet erg, we genieten gewoon van het samen leren en lopen.
Maar in haar geval geldt vooral: "Great dog, shame about the handler" want ze is echt wel goed, snel en wendbaar en gedreven. En dat is net leuk, toch opnieuw een uitdaging voor me.
Mijn laatste agilityhond ;-) na haar stop ik er mee, als het goed is ben ik dan de 60 voorbij.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Gudrun schreef: 03 jan 2022, 15:58
Inge O schreef: 03 jan 2022, 09:15 Jeetje, je moet zelfs niet eens meelopen :80: ?! 'We komen er wel' zegt ze dan - lijkt me dat jullie er al heel erg zijn :ok: .
Ze reageert op elke beweging van mij. Meer lopen wordt echt racen en niet meer nadenken. En ik mag niks bruusks doen, voeten moeten juist, schouder juist... dus valkuil is te voorzichtig en te weinig lopen.
Dat 'ken' ik wel, niet van met eigen honden maar iemand in mijn les een paar jaar geleden had een kelpie die dat zo had. Heel bijzonder om te zien vond ik, die vrouw moest echt heel kleine bewegingen maken, niet veel lopen maar ook het wijzen naar de sprong: deed ze haar arm te wijd dan nam die hond ook meteen heel veel meer afstand ipv de sprong te nemen die ze bedoelde. Enerzijds prachtig, anderzijds weer een hele nieuwe (en flinke) uitdaging.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Yvette
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Ik vind het er echt al knap uitzien zeg, leuk!
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Borderbende
Honden: 4
Welke: Border Collie

Bericht door Borderbende »

Wauw zeg, super gaan jullie! Wat een plezier heeft ze zeg!
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Oeps, het dak moest ook nog. Ze is er wel al enkele keren spontaan per ongeluk over geweest dus totaal niet bang.
Nog 2 weken tijd voor de TAP ;-).

Sessie 1.

3 latten (met die blauwe er bij want ze lette er totaal niet op) waar nok komt,165 cm later begin raakvlak en 105 cm verder grond en dan de mat waar ik wil dat ze met de 2e galopsprong in springt.
Ze snapte het direct, dan nog eens testen met er langs lopen, er over springen etc en dan telkens even kijken naar me, dan terug zoals het hoort. Dus ze snapt het echt.

Ik nog bewust heel laag in energie en beloning omdat ik wil dat ze nadenkt.
Namiddag opnieuw en dan begin ik zachtjes mee te lopen.
Morgen heb ik hulp op training en doen we het zelfde op zo goed als platgelegd dak. Niet helemaal plat want ik wil dat ze meteen de nok als nok leert.
Sirene
Posts in topic: 2

Re: Kikagility in progress: start dak

Bericht door Sirene »

Wat top zo :ok: Nog nooit gezien dat iemand dit deed, maar dat zal vast aan mij liggen.
Succes straks met de TAP.
Inge O

Bericht door Inge O »

Gaat ze (op zo'n korte tijd) niet in de war zijn als er dan bij de TAP geen doek ligt?
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Sirene schreef: 07 feb 2022, 16:16 Wat top zo :ok: Nog nooit gezien dat iemand dit deed, maar dat zal vast aan mij liggen.
Goh geen idee... ik heb de runnings op de brug op die manier gedaan (met een kleiner matje) dus het kan vast. En omdat ik geen eigen toestellen heb (nou ja, 3 sprongen en een slalom van in de grond geprikte paaltjes die ze er door snelheid uit gooit dus niet meer bruikbaar ondertussen) dan maar zo.
Met de shelties ging het dak "vanzelf" , Poppy had 2on2off en nu runnings omwille van schouder maar die heeft maar 50% hits, maar die is ook bang van matje, strider, noem maar op en als ik er iets aan wil doen wordt ze enorm onzeker en dat wil ik niet.
Inge O schreef: 07 feb 2022, 16:18 Gaat ze (op zo'n korte tijd) niet in de war zijn als er dan bij de TAP geen doek ligt?
Geen idee, ik hoop van niet. Ik ben een beetje chaotisch met het dak deze keer.
Maar dit is dus zelfde als brug en ze snapte het direct en slim als ze is veralgemeent ze hopelijk.
En anders maar een raakvlakfout op die TAP en voor de eerste wedstrijd heb ik tot nog veel tijd (maand of twee maand, moet eens nakijken).

Net sessie 2 gaan, dochter bij de mat met een clicker en er voor rond een vleugel steuren en ik wat mee lopen. Ging best goed.
Inge O

Bericht door Inge O »

Zijn ze streng op de TAP? Ik zou denken van niet, maar heb het nog nooit gedaan.
Hondenpoot

Bericht door Hondenpoot »

Wauw wat goed allemaal al! Insteek palen is ook tof!

En dat reageren op alles herken ik wel. Ziva had dat ook heel sterk. En ik trapte er inderdaad in om dan voorzichtig te lopen waardoor zij onzeker werd en het een puinhoop werd :-P
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Floor, Job, Benno & Ziva
Sirene
Posts in topic: 2

Bericht door Sirene »

Gudrun schreef: 07 feb 2022, 17:30
Sirene schreef: 07 feb 2022, 16:16 Wat top zo :ok: Nog nooit gezien dat iemand dit deed, maar dat zal vast aan mij liggen.
Oh het werken met een matje op de grond ken ik natuurlijk wel, dat heb ik ook gedaan voor runnings op de kattenloop (brug). Maar niet met die strides er al bij.
Mizzsylver
Contacteer:

Wat is ze toch gedreven, slimme KiKa! :E:

Dat matje stelt het raakvlak voor? Volgens mij snap ik het niet helemaal :Q: maar ik ben geïnteresseerd, in de IGP zit ook een schutting en zoveel honden springen van boven naar beneden met 1 sprong wat natuurlijk niet goed voor de gewrichten is. Dus ik wil het anders aanleren/omleren.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Mizzsylver schreef: 07 feb 2022, 21:16 Wat is ze toch gedreven, slimme KiKa! :E:

Dat matje stelt het raakvlak voor? Volgens mij snap ik het niet helemaal :Q: maar ik ben geïnteresseerd, in de IGP zit ook een schutting en zoveel honden springen van boven naar beneden met 1 sprong wat natuurlijk niet goed voor de gewrichten is. Dus ik wil het anders aanleren/omleren.
Klopt.
Je wil niet dat ze over de nok ineens op de grond springen, of nok, raken bovenaan en dan op de grond.
Dus ze leert eerst targetten op het matje. Begint met er over heen en weer te lopen van links naar rechts voor me langs twrijl ik op de grond zit en dan klik ik en gooi ik een voertje telkens ze over het matje gaat.
Matje in begin in een hele lage doos (afgeknipte randen) . Dat doe ik omdat het dan nog duidelijker is dat ze achterpoten op die mat moet.
Dan in en uit die doos met mij verder weg.
Opbouwen van afstand, wisselen van beloning met treat and train of statisch speeltje, of bal gooien (doe ik liever niet want mijn timing is niet goed genoeg en ze kijkt dan te veel naar me, ze moeten naar voor kijken en focussen).
Dan de korte zijden van de doos er af en als dat goed gaat ook de lange.
Ondertussen wissel je je eigen positie tov die van de hond en de positie van de beloning. Hond komt altijd in rechte lijn voor het matje. Dan mee lopen, traag, sneller, schuin weg, voor wisselen, achter wisselen, er voor rond vleugel sturen,....

En dan komt dat matje dus op een plank (in geval van de kattenloop), zo opbouwen tot volledige brug laag en dan hoog.
Totale trainingsduur bijna een jaar, maar ik ben vroeg met het matje begonnen en in het begin echt traag gegaan. Een volwassen hond hertrainen heb ik ooit ook gedaan (Sherlock), kostte 3 maanden.

In dit geval wil ik dat ze dus eerst over de nok springt en van daar in het raakvlak.
Omdat ze matje al kent nam ik nu dus gewoon een grotere mat en die komt dan morgen of volgende week (hangt er van af hoe goed het lukt morgen) op het raakvlak.
Een soort flyball-sprong op het vlak heb ik vroeger ook al met haar gedaan als voorbereiding, maar omdat ze toen nog te jong was voor het volledige dak toen daar bij gelaten.
Ik beloon alles in het vlak, ik jackpot achterpoten met spreiding er in en in begin was springen gewoon negeren en opnieuw, maar omdat ze perfect weet wat ze moet doen (soms springt ze, remt ze zelf af en gaat snel terug op en af over dat vlak, dat wil ik niet) heb ik nu ook een "oeps" of bj erg springen een "neen", desnoods even liggen als ze te hoog in drive gegaan is en niet meer denkt, en dan opnieuw.

edit: dus ja, mat stelt (deel van) vlak voor, komt Nadine op vlak, bedoeling is dat de manier van het toestel nemen in het spiergeheugen opgestaan wordt en daardoor op de duur automatisch zo gebeurt ook als het matje er niet meer is
Mizzsylver
Contacteer:

Dank voor de uitleg, duidelijk!
Afbeelding
Nikki
Honden: 1