Mizzsylver schreef: 07 feb 2022, 21:16
Wat is ze toch gedreven, slimme KiKa!
Dat matje stelt het raakvlak voor? Volgens mij snap ik het niet helemaal

maar ik ben geïnteresseerd, in de IGP zit ook een schutting en zoveel honden springen van boven naar beneden met 1 sprong wat natuurlijk niet goed voor de gewrichten is. Dus ik wil het anders aanleren/omleren.
Klopt.
Je wil niet dat ze over de nok ineens op de grond springen, of nok, raken bovenaan en dan op de grond.
Dus ze leert eerst targetten op het matje. Begint met er over heen en weer te lopen van links naar rechts voor me langs twrijl ik op de grond zit en dan klik ik en gooi ik een voertje telkens ze over het matje gaat.
Matje in begin in een hele lage doos (afgeknipte randen) . Dat doe ik omdat het dan nog duidelijker is dat ze achterpoten op die mat moet.
Dan in en uit die doos met mij verder weg.
Opbouwen van afstand, wisselen van beloning met treat and train of statisch speeltje, of bal gooien (doe ik liever niet want mijn timing is niet goed genoeg en ze kijkt dan te veel naar me, ze moeten naar voor kijken en focussen).
Dan de korte zijden van de doos er af en als dat goed gaat ook de lange.
Ondertussen wissel je je eigen positie tov die van de hond en de positie van de beloning. Hond komt altijd in rechte lijn voor het matje. Dan mee lopen, traag, sneller, schuin weg, voor wisselen, achter wisselen, er voor rond vleugel sturen,....
En dan komt dat matje dus op een plank (in geval van de kattenloop), zo opbouwen tot volledige brug laag en dan hoog.
Totale trainingsduur bijna een jaar, maar ik ben vroeg met het matje begonnen en in het begin echt traag gegaan. Een volwassen hond hertrainen heb ik ooit ook gedaan (Sherlock), kostte 3 maanden.
In dit geval wil ik dat ze dus eerst over de nok springt en van daar in het raakvlak.
Omdat ze matje al kent nam ik nu dus gewoon een grotere mat en die komt dan morgen of volgende week (hangt er van af hoe goed het lukt morgen) op het raakvlak.
Een soort flyball-sprong op het vlak heb ik vroeger ook al met haar gedaan als voorbereiding, maar omdat ze toen nog te jong was voor het volledige dak toen daar bij gelaten.
Ik beloon alles in het vlak, ik jackpot achterpoten met spreiding er in en in begin was springen gewoon negeren en opnieuw, maar omdat ze perfect weet wat ze moet doen (soms springt ze, remt ze zelf af en gaat snel terug op en af over dat vlak, dat wil ik niet) heb ik nu ook een "oeps" of bj erg springen een "neen", desnoods even liggen als ze te hoog in drive gegaan is en niet meer denkt, en dan opnieuw.
edit: dus ja, mat stelt (deel van) vlak voor, komt Nadine op vlak, bedoeling is dat de manier van het toestel nemen in het spiergeheugen opgestaan wordt en daardoor op de duur automatisch zo gebeurt ook als het matje er niet meer is