Helft huisdieren is te dik
- malinois
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Re: Helft huisdieren is te dik
Oh alles wat ze met trainen (stukjes frikandel) en wandelen (brokjes) krijgen wordt niet van hun eten afgehaald. Ik zie me al overblijven met 72,89 gram kvv ofzo. Ze krijgen gewoon 2 kg kvv verdeeld over 3 honden per dag. De een wat meer dan de ander, geen idee wat de exacte verdeling is.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- sabine
- Site Admin
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
op deze fotos vind ik taro niet per se dunner dan Dali ogen in t bovenaanzicht
Bij mij zijn ze ook keurig op gewicht, Charlie meer richting de schrale kant, Tosca ietsje romiger. Ik weeg het eten trouwens wel altijd af, waar ik kleuren en afstanden heel goed op het oog kan inschatten en vergelijken, kan ik dat met gewicht (ook met voor mezelf bakken) écht niet.
Snoepjes en snacks zitten niet echt in mijn systeem, ik heb wel wat brokjes in mijn jaszak met wandelen voor als er Iets Heel Engs is en met loslopen neem ik iets veel lekkerders mee, maar wanneer ze wat extra's krijgen, daar is geen pijl op te trekken. Soms een ei, wortel of stuk komkommer. Of vooruit, twee frietjes op zaterdagavond.
Niet te dik laten worden is volgens mijn echt de eenvoudigste (en goedkoopste) manier om je hond gezond te houden.
Snoepjes en snacks zitten niet echt in mijn systeem, ik heb wel wat brokjes in mijn jaszak met wandelen voor als er Iets Heel Engs is en met loslopen neem ik iets veel lekkerders mee, maar wanneer ze wat extra's krijgen, daar is geen pijl op te trekken. Soms een ei, wortel of stuk komkommer. Of vooruit, twee frietjes op zaterdagavond.
Niet te dik laten worden is volgens mijn echt de eenvoudigste (en goedkoopste) manier om je hond gezond te houden.
- Lothian
- Posts in topic: 4
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
- Snowflake
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Contacteer:
Onze Tika (malamute) is een beetje te dik.
De rest is prima op gewicht
De rest is prima op gewicht
- pioenroos
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Mies zou net wat dunner mogen zijn voor echt goed op gewicht. Maar dan wordt ze echt obesssief met buiten eten zoeken en dat is ook weer niet zo gezond. Ook heeft ze het net wat minder snel koud met iets meer isolatie.
Ik vind zelf Floor net wat de mollig vaak. Maar ze heeft tijdens schijndracht altijd een maand of 2 dat ze heel weinig eet. Mijn moeder vindt het prettiger als ze dan niet mager wordt. Nu gaat ze van iets mollig naar slank. Voor mij zou van goed naar schraal ook prima zijn.
De dag hangt hier van snack en snoepmomenten aan elkaar Heb ook bijna altijd wat mee als we naar buiten gaan. Kan ik ze belonen voor aandacht of braaf een opdracht/kunstje uitvoeren. Ik beloon bv ook meestal voor netjes op je beurt wachten en op commando auto inspringen. Zeker Mies werkt gewoon vlotter mee als er een kattenbrokje in verschiet ligt. Ik vind dat zoveel relaxter dan commanderen.
Snoep is hier wel een gezonde en/of volledige aanvulling op voer. Gewone (katten)brokjes, gedroogde vlees/vis of houdbare volledig voer worst.
Ik vind zelf Floor net wat de mollig vaak. Maar ze heeft tijdens schijndracht altijd een maand of 2 dat ze heel weinig eet. Mijn moeder vindt het prettiger als ze dan niet mager wordt. Nu gaat ze van iets mollig naar slank. Voor mij zou van goed naar schraal ook prima zijn.
De dag hangt hier van snack en snoepmomenten aan elkaar Heb ook bijna altijd wat mee als we naar buiten gaan. Kan ik ze belonen voor aandacht of braaf een opdracht/kunstje uitvoeren. Ik beloon bv ook meestal voor netjes op je beurt wachten en op commando auto inspringen. Zeker Mies werkt gewoon vlotter mee als er een kattenbrokje in verschiet ligt. Ik vind dat zoveel relaxter dan commanderen.
Snoep is hier wel een gezonde en/of volledige aanvulling op voer. Gewone (katten)brokjes, gedroogde vlees/vis of houdbare volledig voer worst.
- Vicky
- Welke: BC Markiesje Wocker
Vicky, Dolfje en Abeltje zijn prima. Er zijn mensen die hen dun vinden maar die hebben een andere standaard, ik vind hun honden vaak dik. Mable is een tikje te dik. Zij weegt al jaren 21 kilo bij 59 cm schofthoogte. Ze is verder wel fit en actief en wordt woensdag 14.
Bo en de honden
- Johnny Jones
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Bono is een vreselijke vreetzak, en dat terwijl hij volgens Embark niet dat vreetgen van labradors zou hebben. Sinds de jaarwisseling durft hij nog steeds niet ver van huis, dus we wandelen er ook niet veel af momenteel. Het is best lastig om hem goed op gewicht te houden, maar hij is acceptabel.
Digger komt ook snel aan, maar die loopt erg veel dus dat is geen probleem.
Happy en Manipi zijn makkelijk goed op gewicht te houden. Als ik aan die ouwe voel zou hij er een pondje af mogen, maar hij ziet er wel goed uit.
Ik stop een handje hondenbrokken in mijn zak als ik met ze ga wandelen of hardlopen. 's-Avonds een stuk runderkophuid, dat zijn doorgaans de extraatjes. De brokken weeg ik voor allemaal af, dat vind ik wel makkelijk als het net een klein beetje meer of minder moet zijn.
Digger komt ook snel aan, maar die loopt erg veel dus dat is geen probleem.
Happy en Manipi zijn makkelijk goed op gewicht te houden. Als ik aan die ouwe voel zou hij er een pondje af mogen, maar hij ziet er wel goed uit.
Ik stop een handje hondenbrokken in mijn zak als ik met ze ga wandelen of hardlopen. 's-Avonds een stuk runderkophuid, dat zijn doorgaans de extraatjes. De brokken weeg ik voor allemaal af, dat vind ik wel makkelijk als het net een klein beetje meer of minder moet zijn.
- Jackira
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Jack en Nola zijn goed op gewicht, mooi slank.
Shira is een heel ietsje spekkiger dan ik graag wil. Ik had haar altijd mooi slank maar sinds man niet meer werkt krijgen de honden teveel koekjes en Shira wordt snel wat te dik. En ja ik ben al heel vaak die discussie aangegaan. Dus ik zorg nu dat ze extra beweging krijgt en dat werkt goed.
Laila is nu ook weer goed op gewicht maar zij is ook wat te dik geweest. Bij haar kwam dat door minder beweging dan de rest denk ik. Ze is nu ruim tien jaar en ze ziet er weer prima uit.
Shira is een heel ietsje spekkiger dan ik graag wil. Ik had haar altijd mooi slank maar sinds man niet meer werkt krijgen de honden teveel koekjes en Shira wordt snel wat te dik. En ja ik ben al heel vaak die discussie aangegaan. Dus ik zorg nu dat ze extra beweging krijgt en dat werkt goed.
Laila is nu ook weer goed op gewicht maar zij is ook wat te dik geweest. Bij haar kwam dat door minder beweging dan de rest denk ik. Ze is nu ruim tien jaar en ze ziet er weer prima uit.
- Budkes
- Posts in topic: 2
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Alles is hier prima op gewicht, want ik heb echt een hekel aan dikke honden. Frank is dinsdag gesteriliseerd, de hele dierenartsenpraktijk was lyrisch over haar lijntje. Ze hadden nog nooit zo'n slanke Corgi gezien daar, nu haar op gewicht zien te houden want ze was voor de operatie al een vreetbeer.
Ik voer op het oog. Wordt er 1 wat dikkig dan krijgt ie gewoon wat minder. Ze eten hier met zijn vijfen tegelijk dus de meesten schrokken hun bak leeg. Behalve Herbert dat is een kieskeurige eter. Dus iets lastiger op gewicht te houden. Ik at net een kop soep wat door hem van dichtbij werd gadegeslagen, maar toen hij de kom mocht uitlikken bliefte mijnheer het niet.
Ik voer op het oog. Wordt er 1 wat dikkig dan krijgt ie gewoon wat minder. Ze eten hier met zijn vijfen tegelijk dus de meesten schrokken hun bak leeg. Behalve Herbert dat is een kieskeurige eter. Dus iets lastiger op gewicht te houden. Ik at net een kop soep wat door hem van dichtbij werd gadegeslagen, maar toen hij de kom mocht uitlikken bliefte mijnheer het niet.
Laatst gewijzigd door Budkes op 29 jan 2022, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Budkes
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
De kom soep met toeschouwer
Mijn honden zijn perfect op gewicht en zeker voor castraten prima in conditie. Ik heb geen enkele moeite dat zo te houden want ik heb geen neiging de honden iets te geven dat niet goed is. Ze snoepen yoghurt en gedroogde kip en kluifjes en ze eten kvv. Klaar. Meer niet. En dat is ze ook aan te zien. Gelukkig heb ik geen neiging ze te verwennen want allebei zijn ze zo dik. Ze bewegen heel veel maar zijn inmiddels al lang geleden gecastreerd en eten op zijn zachtst gezegd graag. Dus die heb je zo vet.
- Omega
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Mijn honden hebben meestal wel wat spekjes, worden ze echt dik dan gaan we wat meer bewegen en/of krijgen ze minder voer. Ze krijgen kleine beloningen, meestal gedroogd spul, kan niet zoveel kwaad.
- kayleigh*
- Honden: 2
- Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala
Kira was de laatste jaren wel wat te dik, maar dat in combinatie met minder willen bewegen en al vrij weinig eten en geen tussendoortjes had ik er vrede mee.
Minou schommelt nogal. Na het inslapen van Kira heeft ze 6 weken heel slecht gegeten en was ze vrij mager. Daarna gaan eten als een bootwerker en weer wat te zwaar. Nu is ze 37kg en is ze weer netjes. Straks als ze weer loops word gaat ze weer slechter eten en word ze weer wat dunner.
Over Nala heb ik nog weinig te zeggen. Die eet op het moment net zoveel als Minou en heeft nog een mooi lijntje.
Luna van mijn moeder (boomer) is op het moment wel echt dik, 11.35kg. Heb het al vaker tegen haar gezegd, maar luisteren ho maar. Nu afgelopen week naar de dierenarts geweest en gaat ze een oude dame keuring krijgen en is ze op dieet. Vreemde ogen dwingen.
Minou schommelt nogal. Na het inslapen van Kira heeft ze 6 weken heel slecht gegeten en was ze vrij mager. Daarna gaan eten als een bootwerker en weer wat te zwaar. Nu is ze 37kg en is ze weer netjes. Straks als ze weer loops word gaat ze weer slechter eten en word ze weer wat dunner.
Over Nala heb ik nog weinig te zeggen. Die eet op het moment net zoveel als Minou en heeft nog een mooi lijntje.
Luna van mijn moeder (boomer) is op het moment wel echt dik, 11.35kg. Heb het al vaker tegen haar gezegd, maar luisteren ho maar. Nu afgelopen week naar de dierenarts geweest en gaat ze een oude dame keuring krijgen en is ze op dieet. Vreemde ogen dwingen.
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Maar dat zie ik wel vaker.
Ex van me had een jonge kat die zwaar overgewicht had.
Ik heb echt tig keer aangegeven dat hij op dieet moest want dat het negatieve invloed ging hebben op zijn gezondheid maar nee, viel best mee en is toch gezellig zo'n theemuts.
De dag dat hij letterlijk kreunend en miauwend van de pijn de trap op strompelde ging ze ermee naar de dierenarts en toen die zei dat de kat op dieet moest of dat hij anders vlot ingeslapen kon worden kon het afgepast voeren ineens wel geregeld worden.
Dat hij daarvoor al geregeld voorzichtig had aangestuurd op het op dieet zetten vergeten we voor het gemak maar even.
En zo ken ik nog wel meer voorbeelden, zoals de opvangkat die ik in huis kreeg met 9kg (en toen was ze al wat afgevallen) terwijl ze hooguit 4kg hoorde te wegen.
Haar zusje was nog zwaarder, die kon niet eens meer lopen en samen vulden ze een bench volledig op qua oppervlakte bij binnenkomst in de opvang.
Beide katten zijn met een dieet en steeds een beetje meer bewegen uiteindelijk op een mooi gewicht gekomen, wel met enorme hangbuiken van overtollig vel maar ze konden tenminste weer normaal lopen, rennen, springen, klimmen etc ipv vnl als gestrande walvissen liggen hijgen na een paar meter sjokken.
Alle honden die ik had waren goed op gewicht, mijn oudste kat van dertien daarentegen… nou zijn Britten over het algemeen fors, maar zij is echt gewoon te dik. Ze is een half jaar op strikt dieet geweest, viel in totaal 3 ons af. Van 7.3 naar 7.
Nu eet ze weer gewoon met de anderen mee en weegt weer 7.3.
Ze speelt en trekt af en toe een sprintje. Geen stap te hard, al dertien jaar niet.
Nu eet ze weer gewoon met de anderen mee en weegt weer 7.3.
Ze speelt en trekt af en toe een sprintje. Geen stap te hard, al dertien jaar niet.
- kayleigh*
- Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala
Ja, elke keer krijgt ze een koekje van de buren en dan weer daar wat. Nu heeft ze netjes porties gemaakt en hopelijk blijft ze zich daar aan houden.Loraine schreef: ↑30 jan 2022, 13:49Maar dat zie ik wel vaker.
Ex van me had een jonge kat die zwaar overgewicht had.
Ik heb echt tig keer aangegeven dat hij op dieet moest want dat het negatieve invloed ging hebben op zijn gezondheid maar nee, viel best mee en is toch gezellig zo'n theemuts.
De dag dat hij letterlijk kreunend en miauwend van de pijn de trap op strompelde ging ze ermee naar de dierenarts en toen die zei dat de kat op dieet moest of dat hij anders vlot ingeslapen kon worden kon het afgepast voeren ineens wel geregeld worden.
Dat hij daarvoor al geregeld voorzichtig had aangestuurd op het op dieet zetten vergeten we voor het gemak maar even.
En zo ken ik nog wel meer voorbeelden, zoals de opvangkat die ik in huis kreeg met 9kg (en toen was ze al wat afgevallen) terwijl ze hooguit 4kg hoorde te wegen.
Haar zusje was nog zwaarder, die kon niet eens meer lopen en samen vulden ze een bench volledig op qua oppervlakte bij binnenkomst in de opvang.
Beide katten zijn met een dieet en steeds een beetje meer bewegen uiteindelijk op een mooi gewicht gekomen, wel met enorme hangbuiken van overtollig vel maar ze konden tenminste weer normaal lopen, rennen, springen, klimmen etc ipv vnl als gestrande walvissen liggen hijgen na een paar meter sjokken.
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
- Diana
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amy lijkt wat dat betreft een beetje op Dalí, die heeft ook vrij ronde ribben en een diepe borstkas, maar een slanke taille. Arlo lijkt meer op Taro, die heeft een smallere ribbenkast.