Paaltjes aanleren (was: vooruitsturen)
- Lothian
- Posts in topic: 22
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Re: Vooruitsturen oefenen
Ja, ik moest er altijd op schouderhoogte naast blijven en hints blijven geven met mijn hand niet dat dat echt werd uitgebouwd in de les verder, dat had Dalí vast wel gekund uiteindelijk.
- Zamunda
- Posts in topic: 6
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Ja dat stuk las ik nu bij Gudrun ook inderdaad, dat kun je niet combineren met de methode van begeleiden en ik zie daar nu ook wel veel voordeel van in . Bij ons doen we wel een klein beetje aan variëren met de insteek maar de focus ligt voor het grootste deel op het sluiten van het straatje en dan zie ik niet per sé het voordeel. Maar nu ga ik ook maar eens thuis lekker oefenen met weer breder straatje en dan die wissels en moeilijke insteken, leuk.jenn90 schreef: ↑22 feb 2022, 18:20Het voordeel van een straatje vind ik (tenminste hoe ik de jonge honden de palen aanleer) is ze ook gelijk de zelfstandigheid dus oa. wissels voor / na de palen moeilijke insteken oefenen en dat terwijl ik het begin de palen dus open staan, deze methode zal wel langer duren alleen ik heb nu met dakar gezien dat als hij eenmaal de palen helemaal dicht kan, kan ik hem ook allerlei manieren de palen insturen en overal wisselen wat met wedstrijden zeker als je hoger komt kwa niveau erg handig is.Zamunda schreef: ↑22 feb 2022, 18:08 Met Raaf doe ik een straatje en ik snap de theorie wel dat dat zelfstandigheid stimuleert, maar met Lais deden we gewoon meelopen en dan met je hand steeds tussen de palen door onderweg om je hond zo door de palen te weven en dat heeft destijds heel goed voor ons gewerkt. Dit heb ik uit kunnen bouwen en ze kon de palen toen prima op afstand én op snelheid (wat bij deze aanleermethode moeilijker zou zijn?). Ik snap zelf niet zo heel goed waarom die methode niet goed zou zijn, maar ik ben dan ook geen wedstrijdloper én heb slechts één ervaring met die methode.
Ik vind het met Raaf wel heel erg lang duren met de straatjesmethode, heb het idee dat het met het begeleiden sneller was gegaan, maar misschien zou hij hem dan heel traag blijven doen hoor, dat weet ik niet natuurlij.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Zamunda
Oh ja, nee dat schiet niet erg op. Jammer vind ik dat wel, dat leuk les hebben niet altijd het niveau is wat je graag zou willen.
- Inge O
- Posts in topic: 15
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik ook niet op deze manier, het verste dat ik zo kom is netjes meelopen en niks meer aan hoeven geven.Zamunda schreef: ↑22 feb 2022, 18:24Nooit voorbij het begeleiden bedoel je? Ja dat is wel jammer, het zal ook best dat het niet voor alle honden werkt, anders werd er niet naar andere methodes gezocht.@Zamunda, zo doe ik het ook altijd maar ik ben met Dalí destijds nooit voorbij dat punt gekomen. Maakte me niks uit maar ik vind het wel leuk om eens te kijken wat ik met Taro kan bereiken, want hij heeft best wat potentie denk ik.
Heel benieuwd hoe dat gaat vorderen !
- Gudrun
- Posts in topic: 9
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Je kan natuurlijk speeltje gooien, maar bij een niet zelfstandige hond dan niet zoals (sorry) in dat filmpje, dat de hond paaltjes afmaakt, omkijkt en je dan gooit. Want dan houd je die focus ergens toch te veel op jezelf .
Mijn timing is te beroerd, maar wat ik wel kan is klikken op die laatste paar en dan gooien, idealiter houd je de hond dan in voorwaartse focus en kijkt die vooral NIET eerst achterom.
Ik kan het wel als ik met bogen er bij werk, dan is het niet erg als ik te vroeg gooi want ze komt er toch niet uit dan.
Ik kan ze trouwens ook handlen met "neus" en "weg" maar dat is alleen goed voor vb een laatst niet foutloos puntje nodig in graad 1 en op de laatste paal want daar ben je op wedstrijden niks mee. Komt het op training enkele keen na elkaar voor dat ze er te vroeg uit gaan dan doe ik even iets anders, zoek ik de reden (bij Poppy vb omdat mijn schaduw er op viel toen ik voor haar wisselde, bij Pippa omdat ze te gehaast was ivm tunnel er na waar ze in wou) of, zeker bij een minder ervaren hond doe ik wat stappen terug.
Mijn timing is te beroerd, maar wat ik wel kan is klikken op die laatste paar en dan gooien, idealiter houd je de hond dan in voorwaartse focus en kijkt die vooral NIET eerst achterom.
Ik kan het wel als ik met bogen er bij werk, dan is het niet erg als ik te vroeg gooi want ze komt er toch niet uit dan.
Ik kan ze trouwens ook handlen met "neus" en "weg" maar dat is alleen goed voor vb een laatst niet foutloos puntje nodig in graad 1 en op de laatste paal want daar ben je op wedstrijden niks mee. Komt het op training enkele keen na elkaar voor dat ze er te vroeg uit gaan dan doe ik even iets anders, zoek ik de reden (bij Poppy vb omdat mijn schaduw er op viel toen ik voor haar wisselde, bij Pippa omdat ze te gehaast was ivm tunnel er na waar ze in wou) of, zeker bij een minder ervaren hond doe ik wat stappen terug.
- Inge O
Klopt hoor, dit is wel van 10 jaar terug, ondertussen geef ik daar ook meer aandacht aan (zie mijn topic laatst over witte beloningssnoepjes voor Karma). Bij Vonk kon dit nu wel, maar voor wedstrijd is het niet wat je wil, inderdaad.Gudrun schreef: ↑22 feb 2022, 18:44 Je kan natuurlijk speeltje gooien, maar bij een niet zelfstandige hond dan niet zoals (sorry) in dat filmpje, dat de hond paaltjes afmaakt, omkijkt en je dan gooit. Want dan houd je die focus ergens toch te veel op jezelf .
- Zamunda
Gekke is dat de andere honden uit mijn les(sen) het ook allemaal zo leerden en er ook gewoon zelfstandig in werden. Maar ik zie nu wel beter de voordelen van het straatje (nou deed ik het sowieso via het straatje bij Raaf maar ga nu meer op de andere aspecten oefenen thuis ipv het straatje verder te willen dichten).Inge O schreef: ↑22 feb 2022, 18:37Ik ook niet op deze manier, het verste dat ik zo kom is netjes meelopen en niks meer aan hoeven geven.Zamunda schreef: ↑22 feb 2022, 18:24Nooit voorbij het begeleiden bedoel je? Ja dat is wel jammer, het zal ook best dat het niet voor alle honden werkt, anders werd er niet naar andere methodes gezocht.@Zamunda, zo doe ik het ook altijd maar ik ben met Dalí destijds nooit voorbij dat punt gekomen. Maakte me niks uit maar ik vind het wel leuk om eens te kijken wat ik met Taro kan bereiken, want hij heeft best wat potentie denk ik.
- Inge O
Mijn wartjes munten tijdens agility sowieso niet uit in zelfstandigheid hoor, 'vooruit', afstand nemen, allemaal erg moeilijk .Zamunda schreef: ↑22 feb 2022, 19:45Gekke is dat de andere honden uit mijn les(sen) het ook allemaal zo leerden en er ook gewoon zelfstandig in werden. Maar ik zie nu wel beter de voordelen van het straatje (nou deed ik het sowieso via het straatje bij Raaf maar ga nu meer op de andere aspecten oefenen thuis ipv het straatje verder te willen dichten).
- Zamunda
Och praat me er niet van, Raaf vindt dat ook niks. Samen doen .Inge O schreef: ↑22 feb 2022, 19:48Mijn wartjes munten tijdens agility sowieso niet uit in zelfstandigheid hoor, 'vooruit', afstand nemen, allemaal erg moeilijk .Zamunda schreef: ↑22 feb 2022, 19:45Gekke is dat de andere honden uit mijn les(sen) het ook allemaal zo leerden en er ook gewoon zelfstandig in werden. Maar ik zie nu wel beter de voordelen van het straatje (nou deed ik het sowieso via het straatje bij Raaf maar ga nu meer op de andere aspecten oefenen thuis ipv het straatje verder te willen dichten).
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik doe het altijd zo.
- Diana
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik gooide het speeltje ook bij de palen, maar je moet het inderdaad wel op tijd gooien en het lastige is dat je dan al hebt gegooid als de hond het laatste paaltje overslaat. Als dat gebeurde, deed ik eigenlijk net als Gudrun beschreef: gewoon rustig het speeltje terug in ontvangst nemen zonder spelen en enthousiasme zoals wanneer het wel goed was gegaan.
Amy geeft helemaal niets om speeltjes die stil liggen en de motivatie voor voer is wat minder (die treat and train loopt niet weg), dus bij haar werkte het weggooien van het speeltje in de looprichting veruit het beste, want ze heeft wel veel motivatie als er een bewegend/wegvliegend speeltje volgt.
Amy geeft helemaal niets om speeltjes die stil liggen en de motivatie voor voer is wat minder (die treat and train loopt niet weg), dus bij haar werkte het weggooien van het speeltje in de looprichting veruit het beste, want ze heeft wel veel motivatie als er een bewegend/wegvliegend speeltje volgt.
- Lothian
- Contacteer:
Re: Paaltjes aanleren (was: vooruitsturen)
Ik heb de topictitel aangepast want anders kunnen we het over een half jaar niet meer terugvinden, en ik denk dat ik alle tips hier nog wel eens na wil lezen
Ik heb even nagedacht en bedacht me toen dat de bal aan een handvat voor Taro iets is waar hij liever samen dan alleen mee speelt. Dus dat heb ik vanochtend in de paardenwei uitgeprobeerd en het werkt wat is dit leuk, ik dacht dat zo'n techniek alleen bij idioot fanatieke border collies enzo zou werken maar Taro is toch ook wel heerlijk makkelijk te enthousiasmeren.
Mijn handling wordt (nog) slechter van ondertussen filmen maar ik vind het wel leuk om te laten zien
Vanavond heb ik weer mijn gewone behendigheidsles. Dan zullen de palen er ook wel weer tussen staan maar ondertussen oefen ik thuis mooi op deze manier. Niet te geloven, opeens vind ik het leuk om paaltjes te oefenen.
Ik heb even nagedacht en bedacht me toen dat de bal aan een handvat voor Taro iets is waar hij liever samen dan alleen mee speelt. Dus dat heb ik vanochtend in de paardenwei uitgeprobeerd en het werkt wat is dit leuk, ik dacht dat zo'n techniek alleen bij idioot fanatieke border collies enzo zou werken maar Taro is toch ook wel heerlijk makkelijk te enthousiasmeren.
Mijn handling wordt (nog) slechter van ondertussen filmen maar ik vind het wel leuk om te laten zien
Vanavond heb ik weer mijn gewone behendigheidsles. Dan zullen de palen er ook wel weer tussen staan maar ondertussen oefen ik thuis mooi op deze manier. Niet te geloven, opeens vind ik het leuk om paaltjes te oefenen.
- Inge O
Ik ben erg benieuwd hoe het verdergaat .
Zou je de paaltjes op de hondenschool dan niet beter overslaan tot hij ze kan?
- Lothian
- Contacteer:
Ik denk dat ik even kijk hoe het vordert. Op de hondenschool staan ze nu meestal in een tunnel en dan ren ik naast zijn schouder mee, van het eerste tot het laatste paaltje. Ik denk op zich niet dat dat zijn oefeningen thuis in de weg hoeft te staan want hij gaat alsnog netjes door het straatje. Ik zie het meer als een stap terug maar nog wel correct, zoals belonen voor een simpele zit in een gevorderde gehoorzaamheidscursus
Maar als ik het idee krijg dat het ons in de weg zit (of als de palen te snel al dichter op elkaar gaan staan) ga ik het wel overleggen met de instructrice.
Maar als ik het idee krijg dat het ons in de weg zit (of als de palen te snel al dichter op elkaar gaan staan) ga ik het wel overleggen met de instructrice.
Ik denk om de paaltjes goed aan te leren je echt thuis aan de slag moet. Op cursus is fijn voor de begeleiding en tips, maar de echte stappen maak je thuis. In zo'n groepje is het toch lastig om het per hond af te stemmen vond ik. De een is verder dan de ander en dan wordt er toch vaak een soort middenweg gevonden voor het groepje. Als ze dan iets verder zijn gaat het vaak wel prima in een groep. Wij werkten dan met wires voor de honden die dat nodig hadden en schoven die gewoon weg (of een paar) voor de honden die al wat verder waren.
Ik heb met Tess best een tijd de wires eraan gehad, zodat ze minder hoefde na te denken. Dat nadenken ging heel erg ten koste van haar snelheid en die was al niet zo hoog
Ik heb met Tess best een tijd de wires eraan gehad, zodat ze minder hoefde na te denken. Dat nadenken ging heel erg ten koste van haar snelheid en die was al niet zo hoog
- Vicky
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Welke: BC Markiesje Wocker
Ik vind een straatje ook fijn werken. En inderdaad zoals Veertje zegt ,thuis mee aan de slag. Korte 5 minuten sessies dan hebben ze het zo door. En het speeltje door iemand anders laten gooien in de looprichting om vervolgens zelf even met je hond te spelen.
Bo en de honden
- Lothian
- Contacteer:
Dat is ook wel een goede tip als het met dat zelf pakken niet gaat vorderen. Man maar eens lief aankijken
Straks ben ik degene die al veel verder is met de palen in de groep
Straks ben ik degene die al veel verder is met de palen in de groep
- Gudrun
- Posts in topic: 9
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Yes!
Leuk filmpje, het gaat lukken zo!
Ik zou ze in de les gewoon doen, zeker als het ook een straatje is.
Is ook gewoon oefenen met jezelf in een andere positie.
Wel na einde paaltjes samen met die handvatbal spelen, of dat ding (op tijd) gooien of je instructeur dat laten doen.
Leuk filmpje, het gaat lukken zo!
Ik zou ze in de les gewoon doen, zeker als het ook een straatje is.
Is ook gewoon oefenen met jezelf in een andere positie.
Wel na einde paaltjes samen met die handvatbal spelen, of dat ding (op tijd) gooien of je instructeur dat laten doen.
- Inge O
Ik weet natuurlijk niet hoe de training daar gaat, maar wat dan als de paaltjes daar plots in een positie staan waar hij nog helemaal niet aan toe is?
- Lothian
- Contacteer:
Ik denk dat we voorlopig nog wel op niveau straat zitten in mijn les, maar als ze binnenkort toch in een rechte lijn staan denk ik dat ik smokkel en naar Taro doe alsof het een volledig andere oefening is. "Weef" zeggen in plaats van palen en hem met handbegeleiding er doorheen helpen.
En anders kan ik prima zeggen dat ik met Taro eerst nog verder wil in de straatjesvorm.
En anders kan ik prima zeggen dat ik met Taro eerst nog verder wil in de straatjesvorm.
Zou ze dan gewoon even overslaan. Belonen na de laatste hindernis voor de palen met de bal, samen al sjorrend langs de palen en dan weer verder als het zo in een parcourtje zou staan.Lothian schreef: ↑25 feb 2022, 08:32 Ik denk dat we voorlopig nog wel op niveau straat zitten in mijn les, maar als ze binnenkort toch in een rechte lijn staan denk ik dat ik smokkel en naar Taro doe alsof het een volledig andere oefening is. "Weef" zeggen in plaats van palen en hem met handbegeleiding er doorheen helpen.
- Lothian
- Contacteer:
Even een update hier. Ik heb de palen dichter bij elkaar gezet en varieer nu in mijn startpositie, Taro's afstand en maak al een klein beginnetje met meerennen. We oefenen een paar keer per week een paar minuten en het is erg leuk.
Ik heb in het filmpje ook een "foutje" laten zitten.
Ik heb in het filmpje ook een "foutje" laten zitten.
- Inge O
Mooi !
Jammer dat het op 0.33' niet verderging, maar ik heb het vermoeden dat dat iets was waarbij die van mij meteen zouden besluiten dat ik de pot op kan met mijn speeltje .
Jammer dat het op 0.33' niet verderging, maar ik heb het vermoeden dat dat iets was waarbij die van mij meteen zouden besluiten dat ik de pot op kan met mijn speeltje .
- Lothian
- Contacteer:
Ik heb net 1 seconde te vroeg geknipt maar dat viel bij Taro heel erg mee, hij speelt liever samen dan alleen zo ging dat: