Trekken aan de riem

Smoushond
Posts in topic: 50

Re: Trekken aan de riem

Bericht door Smoushond »

Ik zou trouwens een stoel in de voortuin zetten en samen vogels gaan kijken ,net zo lang totdat hij er rustig bij gaat zitten of liggen
Afbeelding
Cooper
Posts in topic: 25
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:36
Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:35
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31
Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.
Heb je weleens een slipketting geprobeerd?
Nee. Heb ik niet. Zijn tong ziet nu al regelmatig blauw tijdens de wandeling van dat stomme getrek. Hij trekt ook als hij een tuig draagt trouwens.
CatnDog
Posts in topic: 10
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:40
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:36
Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:35
Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.
Heb je weleens een slipketting geprobeerd?
Nee. Heb ik niet. Zijn tong ziet nu al regelmatig blauw tijdens de wandeling van dat stomme getrek. Hij trekt ook als hij een tuig draagt trouwens.
Daarom moet je het getrek ook afleren. Ik vind het echt veel zieliger dat een hond trekkend door het leven moet (continue die spanning op de keel) i.p.v. dat je een hond in een paar keer duidelijk laat zien wat de kaders zijn.
blondie
Posts in topic: 12

Bericht door blondie »

Hoe kort is de lijn dan, en betekent niet trekken ook dat de hond naast je moet lopen?
Hier is er verschil in aanlijnwandeling, vaak genoeg lopen we niet richting plekken waar ze los mogen of kunnen. Dus is dat een wandeling waarbij ik ze wil laten snuffen, markeren en ontlasten op hun gemak.
Hier lopen ze dus voor me/achter me, en alleen als het even moet heb ik aangeleerd dat ze naast me moeten lopen.

IN aanvang voor zowel pup als de wat oudere dames hebben we wel aan die drang om te gaan gewerkt, dus de reactie op katten en vogels m.n. maar ook kinderen op fietsjes en noem maar op. Maar in principe valt elke hond écht wel iets af te leren, mijn eerste teef was ook 2,5 jaar opgegroeid in boerderij omgeving en zowel los als aan de lijn een ding te noemen, maar na een jaar daar écht goed op trainen en signalen op tijd herkennen was dat voor ca. 90% onder controle.

Trekken, in de zin van continue aan einde van de lijn willen lopen en sneller willen dan ik, dat zag en zie ik weer apart van reageren op de omgeving.
En heb ik dus ook op een andere manier weer aangepakt.

Als ik naar strand loop heb ik de vaste lijnen bij voorkeur, en dat is dan wel wennen en de opwinding is dan wel weer erg hoog dat ik regelmatig ze terug moet fluiten, en soms echt wel een lijncorrectie gebruik als ik 2 keer heb aangegeven dat ze moeten kappen met trekken.
Maar dan is mijn doel om bij een plek te komen waar ze los kunnen, en kan als ze in de lijn blijven hangen ik op een bepaald moment dat privilege domweg wegnemen en krijgen ze commando " Naast" en dat is dan echt op kniehoogte blijven lopen en geen gesnuffel of markeren meer.

IN de lijn van de flexen gaan hangen wat sporadisch gebeurd, idem ik geef aan te stoppen met trekken, en negen van de tien x geven ze daar gehoor aan, zo niet dan betekent het dat ze naast me moeten blijven lopen onder het commando naast. Dat doen ze, maar privilege wat meer ruimte mogen nemen vinden ze leuker, dus kiezen ze uiteindelijk wel eieren voor hun geld als ik daarna weer min of meer vrij geef aan de lijn.

Ik heb dus ook geen makkelijke lijnlopers, gaat een vreemde met ze lopen dan zullen die waarschijnlijk voortgesleurd gaan worden, omdat wij toch altijd wat sturing geven in hoe we graag met zijn allen over straat willen. En ook wij nog steeds op moeten letten of er niet 1 in de sluiphouding gaat bij het zien van kat of vogel..
Cooper

Bericht door Cooper »

Hij hoeft absoluut niet strak naast me te lopen. Hij mag snuffelen, markeren, poepen plassen enz. Maar dat hoeft niet sleurend. Het moet dan altijd snel snel snel.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ohja ik heb Bertus ook op vlees gezet ipv brokken.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 3

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 04 jun 2024, 17:29 Ik heb dus ook geen makkelijke lijnlopers, gaat een vreemde met ze lopen dan zullen die waarschijnlijk voortgesleurd gaan worden, omdat wij toch altijd wat sturing geven in hoe we graag met zijn allen over straat willen. En ook wij nog steeds op moeten letten of er niet 1 in de sluiphouding gaat bij het zien van kat of vogel..
Ik moet ook nog altijd opletten bij katten.
Sommige honden zijn wat impulsiever dan andere. :P
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31 Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Dan heb je je hond succesvol afgehard. Zoals een paard een harde mond kan krijgen.
Die honden hebben al zoveel dingen die ze niet begreoen meegekregen dat ze straf zonder het te begrijpen normaal zijn gaan vinden.
Zijn de meeste honden trouwens, hoor.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 17:39 Hij hoeft absoluut niet strak naast me te lopen. Hij mag snuffelen, markeren, poepen plassen enz. Maar dat hoeft niet sleurend. Het moet dan altijd snel snel snel.
En toch kan je met die impulscontrole oefeningen daar veel verbetering aanbrengen
Bertus was ook altijd ongeduldig als hij eten kreeg ,ging wel braaf zitten maar was niet rustig
Door hem echt te laten wachten en dat steeds langer te laten doen werd hij pas echt rustig

Dus laten zitten op de mat bij de deur en dan echt een tijdje wachten tot hij rustig is en dan naar buiten
Afbeelding
Natalie
Posts in topic: 4

Bericht door Natalie »

EchoMira schreef: 04 jun 2024, 22:28
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31 Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Dan heb je je hond succesvol afgehard. Zoals een paard een harde mond kan krijgen.
Die honden hebben al zoveel dingen die ze niet begreoen meegekregen dat ze straf zonder het te begrijpen normaal zijn gaan vinden.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik vind het doodzielig. De hond in kwestie heeft geen flauw idee wat er van hem verwacht wordt, maar wordt wel hard aangepakt wanneer hij niet het gewenste gedrag laat zien.
Natalie

Bericht door Natalie »

Ik kom er ook maar even in dan, want Mia kan ook behoorlijk hard aan de lijn trekken wanneer ik met haar en Abel tegelijkertijd wandel. Wandel ik met haar alleen, dan ben ik heel consequent en dan gebeurt het niet. Het ligt dus echt aan mijn eigen onvermogen om daar ook met twee honden tegelijkertijd aan de lijn duidelijk in te zijn. Dan is Abel heel braaf en dan wil ik niet lopen mopperen op Mia omdat hij zich dat onbedoeld ook aantrekt. En soms kom ik ook gewoon een hand tekort omdat ik loop te klooien met de lijnen. Ik ben er kennelijk nog te onhandig in en Mia lijkt nu te denken dat alles wat we geoefend hebben niet geldt wanneer we met z'n drieën wandelen. Andere context, andere regels? Dat was niet mijn intentie maar zo lijkt zij het wel te hebben opgepikt. En natuurlijk heeft ze ook feilloos in de gaten dat ik soms loop te stuntelen. Dus ook met haar moet ik weer een paar stappen terug. Terug naar de situatie waarin het wel goed gaat en dat heel vaak blijven herhalen zodat dát de basis wordt. Ook gaan we niet meer als een debiel door de tuinpoort heen. Zij heeft daar een keer een kat gezien en al zou die daar nu twee maanden lang niet meer zijn: het idee dat hij er kán zijn, is genoeg. Alleen dat al zorgt voor flink wat opwinding bij Mia wanneer we met de wandeling willen starten. Dus ook dat gaan we opnieuw oppakken. Anders kost het mijn rug en mijn schouders, dat gaan we niet doen.

Dus ik moet echt heel duidelijk zijn in wat ik graag van haar wil zien. Ze krijgt best veel lijn/ruimte van mij om te snuffelen, te graven en naar hazen te kijken, maar we gaan niet sleuren. Daar ga ik haar niet voor corrigeren, omdat ik andere manieren prettiger vind. Ze is voergericht en leergierig, dus het komt echt aan op veel trainen in verschillende situaties. Corrigeren komt ooit pas wellicht als ik zeker weet dat ze het begrijpt en dan toch denkt haar kans te zien om even flink aan de lijn te trekken. En dan ook alleen in situaties waarbij het een keuze was, want instinctief gedrag wat vanuit een reflex gebeurt bestraf ik niet. Daar zijn weer heel andere manieren voor, dat is om te buigen naar gedrag waarbij ze juist direct mijn kant op kijkt. Dat is Abel althans goed gelukt en dat heeft als voordeel dat ik zelf op den duur ook helemaal niet meer alert hoef te zijn. Ik merk direct aan Abel wanneer hij iets heeft gespot, zonder dat hij probeert een sprintje te trekken aan de lijn.

En verder inderdaad veel oefeningen die gericht zijn op impulscontrole. Dat is al vaker geschreven.
Laatst gewijzigd door Natalie op 05 jun 2024, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie

Bericht door blondie »

Natalie schreef: 05 jun 2024, 12:31
Ik denk dat je gelijk hebt, ik vind het doodzielig. De hond in kwestie heeft geen flauw idee wat er van hem verwacht wordt, maar wordt wel hard aangepakt wanneer hij niet het gewenste gedrag laat zien.
Nou ik geloof nu niet direct dat Cooper doodzielig is of dat ze hem het vel over de neus trekken.
Natalie

Bericht door Natalie »

blondie schreef: 05 jun 2024, 14:17

Nou ik geloof nu niet direct dat Cooper doodzielig is of dat ze hem het vel over de neus trekken.
Dat zeg ik ook niet :19:
Ik vind het heel zielig dat een hond niet geleerd wordt wat er van hem wordt verwacht en dat hij vervolgens wel hard wordt aangepakt als hij niet aan de verwachting voldoet. En daar bedoel ik helemaal niet mee dat hij mishandeld wordt, maar wel dat kennelijk niet de tijd wordt geïnvesteerd in de opvoeding of training die de hond nodig heeft.
Natalie

Bericht door Natalie »

Ze zegt het overigens zelf hè.
Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:35 Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Nanna schreef: 02 jun 2024, 14:41 Vraag me altijd af hoe mensen dat dan doen als het spiegelglad is buiten. Of wordt het dan een soort van Iditarod?😂
Ik heb vier honden en een slechte rug. Er wordt hier gewoon NIET getrokken. Het mag niet. En ik ben van de korte metten en niet van de paaisnoepjes. Werkt als een tierelier😉
Joehoe kijk eens naar mijn openingsbericht 😂
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 10:39 Mijn man laat hem in de late avond uit en hij zegt dat hij dan nauwelijks trekt. Mijn verklaring is dat de vogels dan aan het slapen zijn er dus veel minder triggers zijn. Als hij hem overdag uitlaat trekt hij namelijk ook aan de riem dus helaas heeft het niets te maken met wie hem uitlaat.
Het hoeft niet aan de vogels te liggen ,het kan ook zo zijn dat hij bij je man weet dat het een saai laatste rondje is waarbij hij niet los mag en geen andere honden tegen komt om mee te spelen dus geen reden om opgewonden over te raken en te trekken 😉
Ik zou echt eens hele saaie wandelingen gaan maken waarbij zo min mogelijk honden tegen komt en hij vanzelf gaat snuffelen.

Ontspannen wandelingen dus
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Natalie schreef: 05 jun 2024, 14:28
Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:35 Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.
Een hond die helemaal stijf staat van de spanning voelt niet veel
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Smoushond schreef: 04 jun 2024, 17:44 Ohja ik heb Bertus ook op vlees gezet ipv brokken.
En deze nog een keer 😉 Bertus werd heel druk als hij aandrang kreeg en op brokken poepte hij dus 3 keer per dag dus had 3 keer per dag die aandrang. Met vlees nog maar 1 keer per dag . Het was op alleen brokken net zo’n stuiterende peuter die teveel suiker op had
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ja, dat en iets anders had ik ook gelezen. Ik had vanmiddag wat getikt maar niet gepost, ik zal het wel posten, maar blijf van mening dat Cooper hele meegaande baasjes heeft, misschien te meegaand waardoor dit gedrag dus juist voortduurt.
blondie

Bericht door blondie »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:27
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:23
Cooper schreef: 04 jun 2024, 10:36 Ja, hij kan prima rustig op de deurmat zitten en blijven. We zetten een voet buiten er vliegen vogels en het is einde oefening. Vogels blijven de allergrootste trigger.
Maar dat is toch echt het perfecte moment om te oefenen. Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer.

Dit doe ik ook maar het interesseert hem helemaal niks. Hij maakt en driedubbele flikflak kijkt om van zoooo heeee, en door :S: .
Ik had deze even gemist.
Ben geen heilige hoor, ik kan ook kort door de bocht zijn met correcties.
Ik vind het alleen wel belangrijk dat ik (en zoals boven vind ik een fikse correctie eerlijk gezegd en als de hond het vervolgens nog blijft doen dan kun je blijven doorgaan op die manier, maar dat werkt dan dus niet.) een correctie/zeker lichamelijk of lijn, dan wel toepas als de hond wel eerst heeft geleerd hoe je het wél wilt zien.

Glory, Aki en Chara en Bluf hadden een sterke neiging tot najagen, opjagen. Dan had ik ze de fout in kunnen laten gaan en dan een goede ruk aan een lijn kunnen geven in de hoop dat ze dat gedrag zouden gaan stoppen, maar er staat geen alternatief tegenover, of leren dat het niet gewenst is.

Bluf was een hond die dit jaag gedrag vertoonde, en zo eigenwijs als maar zijn kon, groot en best sterk en al 2,5 jaar oud. Door haar heb ik geleerd dat ik dingen op een andere manier moest zien aan te vliegen.

Mijn eerste hond heeft me trouwens doen inzien dat niet alles met correctie aangeleerd/afgeleerd dient te worden. Die hond luisterde als een tierelier, maar op een bepaald moment kon je merken dat daar een bepaalde angst voor correctie aan ten grondslag lag. En toen ik dat merkte door een reactie bij mij, vond ik dat best heftig om te ervaren.
Ik ben blijkbaar naar de honden toe ook best pittig soms, maar ik wil absoluut niet dat ze uit angst in een keurslijf gaan lopen.

Ik blijf erbij dat je in de meeste situaties pas kunt straffen als ze weten wat je dan wel van ze verwacht, en dus die optie eerst krijgen.

Dit staat wel een beetje buiten trekken aan de lijn denk ik.
Tijdens de puberwandeling heb ik er wel twee gezien trouwens waarvan ik dacht.. mijn hemel.. hoe hou je het vol. Een van de dames die met haar hond mee deed baalde enorm, omdat ze dacht dat de honden los zouden mogen om te spelen. De intentie was dus juist om aangelijnd normaal te kunnen wandelen met je hond. Zij wilde zo snel mogelijk de hond van de lijn, want dat was hij gewend om dan op iedere willekeurige hond af te stieren en meestal te gaan spelen. Ik dacht toen echt.. ik hoop jou op strand of in duin niet te treffen.. Maar die hond kon dus ook écht niet relaxed lopen aan een lijn, en in mijn beleving puur omdat hij beloond zou worden door losgelaten te worden en dan zijn goddelijke gang te mogen gaan in een losloopstuk.

Heb daar ook wel het nodige van opgestoken toen, ik had Glory mee, en die kon er ook wat van hoor met trekken omdat de lijn korter was dan ze gewend was en veel reuring om ons heen.
Insteek vond ik dan wel apart om te merken, de ene mevrouw ging er vanuit dat ze de honden los kon gooien om in groep te laten lopen en te spelen want aangelijnd wandelen was geen doen.. en bij anderen was het in begin drama, en best pittige honden en als ze werden overgenomen door een instructeur van de school zag je ineens dat het wel degelijk kon, dat rustig lopen zonder spanning op de lijn en zonder overdreven veel voerbeloning of gepraat en commando's geven.

En niet de meest gedweeë kleine honden waren dat. Soms is het toch ook echt wel je eigen mindset in wat je accepteert en niet accepteert denk ik dan, in combi met hoe je jezelf aanleert om te lopen met je hond(en).

Maar ben niet wars van correctie, maar leer je hond eerst wat je wel verwacht en wees afwijzend of kritisch op het andere.
Cooper

Bericht door Cooper »

Ik wil even heel duidelijk hebben dat Cooper absoluut niet mishandeld wordt. Ook investeer ik al sinds wij hem hebben enorm veel tijd in hem. Na zijn komst meteen naar de hondenschool gegaan en thuis ook iedere dag aan de slag. Ik zal nu ook wel beschuldigd worden van in de verdediging te schieten maar hier heb ik geen zin in.

Het zal gerust grotendeels aan mij/ ons als baasje liggen maar hij is toch echt ook geen makkelijke hond. Geeft niks, ik blijf proberen en we komen er heus wel.

Mijn nieuwe tactiek is om heel langzaam te wandelen en dat gaat best goed. Hij is zelf heel gehaast en daar raak je zelf ook opgejaagd van. Nu probeer ik heel relaxed te lopen en dat werkt best goed.
Sirene
Posts in topic: 8

Bericht door Sirene »

Mijn tip: neem een heel nieuwe halsband en riem en daarmee ga je 100 procent consequent zijn. Dus alleen maar lopen met een slappe lijn. Geef ook alleen maar aandacht (stembeloning) aan wat je wel wil zien en aan wat hij wel goed doet. Verder ben je stil. En als hij te hard loopt of te ver voor sta je stil .
De correcties en je vorige methoden hebben niet geholpen dus tijd voor iets anders.
En volgens mij heb ik het al een paar keer gezegd maar neem voor je andere wandelingen een tuig. In het tuig mag of moet hij zelfs trekken.
En als je nu weet dat hij op de terugweg of op een bepaalde plek wel netjes loopt, doe je hem daar die nieuwe halsband aan en ga je daar eerst oefenen.
Cooper

Bericht door Cooper »

blondie schreef: 05 jun 2024, 16:30

Ja, dat en iets anders had ik ook gelezen. Ik had vanmiddag wat getikt maar niet gepost, ik zal het wel posten, maar blijf van mening dat Cooper hele meegaande baasjes heeft, misschien te meegaand waardoor dit gedrag dus juist voortduurt.
Dit is eigenlijk waar ik telkens tegenaan loop. De 1 zegt je pakt hem te hard aan, wat overigens echt wel meevalt. De ander zegt dat ik te meegaand ben. Eigenlijk zitten Cooper en ik in hetzelfde schuitje, we weten beiden nu ff niet hoe te handelen. Veel te veel meningen en tegenstrijdige adviezen.
Diana
Posts in topic: 10
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, verschillende visies en aanpakken, verschillende honden en hun motivaties, verschillende baasjes...
Ik denk dat het van een mengelmoes van aanpakken niet beter wordt - onduidelijkheid is funest, in welke training dan ook. Wat al die verschillende adviezen gemeen hebben, is waarschijnlijk dat ze heel consequent en met overtuiging zijn toegepast door degene die dat advies gaf, waardoor het voor die persoon en bij die hond wel goed heeft gewerkt.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik denk niet dat het hem in straffen of corrigeren zit. Het is een gewoonte van hem om te trekken bij jou . Je kan het beste die gewoonte doorbreken door bijvoorbeeld een nieuwe halsband inderdaad of simpelweg langs een achterdeur vertrekken ipv langs de voordeur . En dan met jezelf afspreken nu gaan we niet meer trekken en doet hij dat toch dan blijf je stilstaan

Desnoods ga je terug naar binnen
Doe net alsof het spekglad is buiten 😉
Afbeelding
Plaats reactie