Trekken aan de riem

Cooper
Posts in topic: 27
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Re: Trekken aan de riem

Bericht door Cooper »

EchoMira schreef: 03 jun 2024, 20:29
Cooper schreef: 03 jun 2024, 16:35
Smoushond schreef: 02 jun 2024, 13:46

Hoe oud is hij nu? Is zijn chemische castratie uitgewerkt misschien?
Hij is nu ruim anderhalf jaar. September wordt ie 2. De chemische castratie is nog niet volledig uitgewerkt.
Het is niet iedere wandeling even erg. En er zitten stukjes bij dat hij perfect meeloopt. Dus hij weet dondersgoed hoe het moet.
"Er zitten stukjes tussen" betekent niets. Erger nog, het betekent dat hij bepaalt wanneer er wel of niet netjes gedaan moet worden en dat is teveel verantwoordelijkheid voor een hond met de leeftijd van een peuter.
Begin nou gewoon een keer met keurig gedrag bij de kapstok. Zet hem dáár al onder bewind.
Begin met zitten op de deurmat en blijf. Kan hij dat?

Het is helemaal niet erg als hij het niet snapt maar dan doet hij het dus op instructieniveau. En daar hoort geen vrijheid bij.
Hondjes met kadertjes lopen niet onder autootjes.
Er is wel degelijk een minimum aan gehoorzaamheid. Toch?

Dus wat ik je grens? Ik snap dat hij tegen paaltjes moet pissen en dat is ookprima. Snuffelen mag ook. Dus waar sleuren we heen? Nee hoor. Salto achterover kun je krijgen.
Ik zie je krachtmeting en ik beantwoord hem met een krachtmeting. Pok!
Ja, hij kan prima rustig op de deurmat zitten en blijven. We zetten een voet buiten er vliegen vogels en het is einde oefening. Vogels blijven de allergrootste trigger.

Hij kan bijvoorbeeld ook prima z'n speeltje loslaten als we trekspelletjes doen. Waanzinnig fanatiek is hij, maar 1 keer los zeggen en hij laat los en zit op z'n gat. Dus die zelfbeheersing heeft hij wel.
Cooper

Bericht door Cooper »

Mijn man laat hem in de late avond uit en hij zegt dat hij dan nauwelijks trekt. Mijn verklaring is dat de vogels dan aan het slapen zijn er dus veel minder triggers zijn. Als hij hem overdag uitlaat trekt hij namelijk ook aan de riem dus helaas heeft het niets te maken met wie hem uitlaat.
Smoushond
Posts in topic: 58

Bericht door Smoushond »

Ik ben veel te panisch bezig geweest met zindelijkheidstraining. Als hij naar de deur liep was het hup in de benen ,riempje om en snel naar buiten dus opwinding 😉

Die deur bleef maar iets om opgewonden over te raken. Ook omdat hij helemaal van glas is en er dus van alles te zien was zoals katten die Bertus zaten uit te dagen .

Dus ik heb de deur afgeplakt met raamfolie. Dat gaf al veel meer rust. En ik ging altijd in de ochtend een wandeling maken met veel andere honden om hem moe te maken voordat ik naar mijn werk ging maar dat was natuurlijk ook weer opwinding

Dus nu is het in de ochtend snel even een plas tegen de boom naast huis en een paar uur later als ik thuis kom de lange wandeling
Met als gevolg dat ik in de ochtend nu ook een hond heb die rustig is en niet zit te piepen bij de voordeur en me zit op te jagen dat ik snel mijn koffie op moet drinken
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 10:39 Mijn man laat hem in de late avond uit en hij zegt dat hij dan nauwelijks trekt. Mijn verklaring is dat de vogels dan aan het slapen zijn er dus veel minder triggers zijn. Als hij hem overdag uitlaat trekt hij namelijk ook aan de riem dus helaas heeft het niets te maken met wie hem uitlaat.
Dat is altijd al een trigger geweest voor hem toch? Ook in de tuin? Lastig .
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Smoushond schreef: 04 jun 2024, 10:46
Cooper schreef: 04 jun 2024, 10:39 Mijn man laat hem in de late avond uit en hij zegt dat hij dan nauwelijks trekt. Mijn verklaring is dat de vogels dan aan het slapen zijn er dus veel minder triggers zijn. Als hij hem overdag uitlaat trekt hij namelijk ook aan de riem dus helaas heeft het niets te maken met wie hem uitlaat.
Dat is altijd al een trigger geweest voor hem toch? Ook in de tuin? Lastig .
Ja, dat klopt.
Cooper

Bericht door Cooper »

Ik vermoed dat hij de eerste 4 maanden van z'n leven toch veel op het erf van de boerderij waar hij vandaan komt heeft mogen scharrelen. Veel vogels daar dus dat is een walhalla voor hem geweest. Ook hier in onze leefomgeving zijn er veel.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus heeft als pup ook op een erf gelopen met katten en was dus ook gewend aan kattenpoep eten maar dat heb ik gelukkig toch af kunnen leren
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik heb hier de deur afgeplakt met vuilniszakken omdat Joep erop bleef fixeren en aansloeg op alle bewegingen.
Fantastisch, ik heb geen voortuin dus iedereen komt op pak hem beet een meter voor mijn deur langs. :roll:
Inmiddels is zijn fixatie op de voordeur een heel stuk geminderd, dus ik ga de bovenkant weer vrijmaken en kijken hoe dat gaat, desnoods dat ik de onderste helft ervan afplak als het gehele raam nog teveel is.
Raamfolie blijft er helaas niet vastplakken, dat probeerde ik eerst maar ondanks correct bevestigen lag het 's morgens op de deurmat.
Is ook zo'n ribbelig/bobbelig semi-transparant raam zegmaar.

Met Dívka heb ik een vergelijkbare fase doorgemaakt maar dan met het woonkamerraam, ze ging wanneer ik even weg was rechtop staan om boven het raamfolie te kunnen kijken en sloeg overal op aan, zelfs een dwarrelend blaadje was aanleiding om volledig uit haar plaat te gaan.
Bij haar heb ik het opgelost door haar in de slaapkamer weg te sluiten wanneer ik de deur uit ga.
Das voor haar haar veilige ruimte, redelijk prikkelvrij en ze weet dat ze niets hoeft met de meeste geluiden.
En wanneer ik er ben zit ik er strak bovenop, er wordt niet getetterd en al helemaal niet om het tetteren. :mep:

Met uitlaten neem ik Mahdu en Joep mee naar de andere kant vh hekje in de gang, daar moet Joep stil staan/zitten en hang ik zijn tuig om, Mahdu vang ik en hang zijn tuig om.
Hekje dicht (niet op de grendel), Dívka rustig in haar bench (deurtje open), voordeur open en dan fluit ik.
Dívka komt eraan geracet, duwt het hekje open en gaat op commando net buiten de voordeur zitten, ik hang haar riem eraan (evt tuig om), sluit de voordeur, pak de riemen op gewenste lengte en Dívka gaat naast me aan een korte lengte, de mannen voor me met wat langere lengte en mogen het eind vd riem zoeken maar niet trekken/sleuren.
Bij het poepveld krijgen ze meer riem, maar we gaan niet elke meter stilstaan om te snuffelen, niet alle kanten op rennen of wat dan ook.
Rondrennen doen ze maar wanneer ze loslopen.
Andere honden zijn nog een aandachtspunt, maar het doel is gewoon passeren zonder gekloot.
Een op een lukt dat prima, met 2 ook, met 3 naaien ze elkaar nog net wat teveel op.
Wordt er wel gekloot dan krijgen ze een 'doorrrrlopen! :hmmm:' en evt een hollewipper, dat punt probeer ik voor te zijn door ze al eerder korter te pakken en met een ruime boog om de andere hond heen te gaan.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 10
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 10:36 Ja, hij kan prima rustig op de deurmat zitten en blijven. We zetten een voet buiten er vliegen vogels en het is einde oefening. Vogels blijven de allergrootste trigger.
Maar dat is toch echt het perfecte moment om te oefenen. Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer.
Cooper

Bericht door Cooper »

CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:23
Cooper schreef: 04 jun 2024, 10:36 Ja, hij kan prima rustig op de deurmat zitten en blijven. We zetten een voet buiten er vliegen vogels en het is einde oefening. Vogels blijven de allergrootste trigger.
Maar dat is toch echt het perfecte moment om te oefenen. Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer.
Dit doe ik ook maar het interesseert hem helemaal niks. Hij maakt en driedubbele flikflak kijkt om van zoooo heeee, en door :S: .
Cooper

Bericht door Cooper »

Kwartje valt dus niet.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:27
Dit doe ik ook maar het interesseert hem helemaal niks. Hij maakt en driedubbele flikflak kijkt om van zoooo heeee, en door :S: .
Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Cooper

Bericht door Cooper »

CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31
Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:35
Omdraaien en terug naar binnen?
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Heb je weleens een slipketting geprobeerd?
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik zou trouwens een stoel in de voortuin zetten en samen vogels gaan kijken ,net zo lang totdat hij er rustig bij gaat zitten of liggen
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:36
Nee. Heb ik niet. Zijn tong ziet nu al regelmatig blauw tijdens de wandeling van dat stomme getrek. Hij trekt ook als hij een tuig draagt trouwens.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 16:40
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:36
Nee. Heb ik niet. Zijn tong ziet nu al regelmatig blauw tijdens de wandeling van dat stomme getrek. Hij trekt ook als hij een tuig draagt trouwens.
Daarom moet je het getrek ook afleren. Ik vind het echt veel zieliger dat een hond trekkend door het leven moet (continue die spanning op de keel) i.p.v. dat je een hond in een paar keer duidelijk laat zien wat de kaders zijn.
blondie
Posts in topic: 13

Bericht door blondie »

Hoe kort is de lijn dan, en betekent niet trekken ook dat de hond naast je moet lopen?
Hier is er verschil in aanlijnwandeling, vaak genoeg lopen we niet richting plekken waar ze los mogen of kunnen. Dus is dat een wandeling waarbij ik ze wil laten snuffen, markeren en ontlasten op hun gemak.
Hier lopen ze dus voor me/achter me, en alleen als het even moet heb ik aangeleerd dat ze naast me moeten lopen.

IN aanvang voor zowel pup als de wat oudere dames hebben we wel aan die drang om te gaan gewerkt, dus de reactie op katten en vogels m.n. maar ook kinderen op fietsjes en noem maar op. Maar in principe valt elke hond écht wel iets af te leren, mijn eerste teef was ook 2,5 jaar opgegroeid in boerderij omgeving en zowel los als aan de lijn een ding te noemen, maar na een jaar daar écht goed op trainen en signalen op tijd herkennen was dat voor ca. 90% onder controle.

Trekken, in de zin van continue aan einde van de lijn willen lopen en sneller willen dan ik, dat zag en zie ik weer apart van reageren op de omgeving.
En heb ik dus ook op een andere manier weer aangepakt.

Als ik naar strand loop heb ik de vaste lijnen bij voorkeur, en dat is dan wel wennen en de opwinding is dan wel weer erg hoog dat ik regelmatig ze terug moet fluiten, en soms echt wel een lijncorrectie gebruik als ik 2 keer heb aangegeven dat ze moeten kappen met trekken.
Maar dan is mijn doel om bij een plek te komen waar ze los kunnen, en kan als ze in de lijn blijven hangen ik op een bepaald moment dat privilege domweg wegnemen en krijgen ze commando " Naast" en dat is dan echt op kniehoogte blijven lopen en geen gesnuffel of markeren meer.

IN de lijn van de flexen gaan hangen wat sporadisch gebeurd, idem ik geef aan te stoppen met trekken, en negen van de tien x geven ze daar gehoor aan, zo niet dan betekent het dat ze naast me moeten blijven lopen onder het commando naast. Dat doen ze, maar privilege wat meer ruimte mogen nemen vinden ze leuker, dus kiezen ze uiteindelijk wel eieren voor hun geld als ik daarna weer min of meer vrij geef aan de lijn.

Ik heb dus ook geen makkelijke lijnlopers, gaat een vreemde met ze lopen dan zullen die waarschijnlijk voortgesleurd gaan worden, omdat wij toch altijd wat sturing geven in hoe we graag met zijn allen over straat willen. En ook wij nog steeds op moeten letten of er niet 1 in de sluiphouding gaat bij het zien van kat of vogel..
Cooper

Bericht door Cooper »

Hij hoeft absoluut niet strak naast me te lopen. Hij mag snuffelen, markeren, poepen plassen enz. Maar dat hoeft niet sleurend. Het moet dan altijd snel snel snel.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ohja ik heb Bertus ook op vlees gezet ipv brokken.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 6

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 04 jun 2024, 17:29 Ik heb dus ook geen makkelijke lijnlopers, gaat een vreemde met ze lopen dan zullen die waarschijnlijk voortgesleurd gaan worden, omdat wij toch altijd wat sturing geven in hoe we graag met zijn allen over straat willen. En ook wij nog steeds op moeten letten of er niet 1 in de sluiphouding gaat bij het zien van kat of vogel..
Ik moet ook nog altijd opletten bij katten.
Sommige honden zijn wat impulsiever dan andere. :P
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31 Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Dan heb je je hond succesvol afgehard. Zoals een paard een harde mond kan krijgen.
Die honden hebben al zoveel dingen die ze niet begreoen meegekregen dat ze straf zonder het te begrijpen normaal zijn gaan vinden.
Zijn de meeste honden trouwens, hoor.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 04 jun 2024, 17:39 Hij hoeft absoluut niet strak naast me te lopen. Hij mag snuffelen, markeren, poepen plassen enz. Maar dat hoeft niet sleurend. Het moet dan altijd snel snel snel.
En toch kan je met die impulscontrole oefeningen daar veel verbetering aanbrengen
Bertus was ook altijd ongeduldig als hij eten kreeg ,ging wel braaf zitten maar was niet rustig
Door hem echt te laten wachten en dat steeds langer te laten doen werd hij pas echt rustig

Dus laten zitten op de mat bij de deur en dan echt een tijdje wachten tot hij rustig is en dan naar buiten
Afbeelding
Natalie
Posts in topic: 4

Bericht door Natalie »

EchoMira schreef: 04 jun 2024, 22:28
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31 Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Dan heb je je hond succesvol afgehard. Zoals een paard een harde mond kan krijgen.
Die honden hebben al zoveel dingen die ze niet begreoen meegekregen dat ze straf zonder het te begrijpen normaal zijn gaan vinden.
Zijn de meeste honden trouwens, hoor.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik vind het doodzielig. De hond in kwestie heeft geen flauw idee wat er van hem verwacht wordt, maar wordt wel hard aangepakt wanneer hij niet het gewenste gedrag laat zien.
Plaats reactie