Trekken aan de riem

Sirene
Posts in topic: 8

Re: Trekken aan de riem

Bericht door Sirene »

Cooper schreef: 05 jun 2024, 17:11
Dit is eigenlijk waar ik telkens tegenaan loop. De 1 zegt je pakt hem te hard aan, wat overigens echt wel meevalt. De ander zegt dat ik te meegaand ben. Eigenlijk zitten Cooper en ik in hetzelfde schuitje, we weten beiden nu ff niet hoe te handelen. Veel te veel meningen en tegenstrijdige adviezen.
Het gaat om duidelijk en consequent zijn.
Jij moet Cooper vertellen wat je wilt zien.
blondie
Posts in topic: 12

Bericht door blondie »

blondie schreef: 05 jun 2024, 16:30
Natalie schreef: 05 jun 2024, 14:28

Ze zegt het overigens zelf hè.

Ja, dat en iets anders had ik ook gelezen. Ik had vanmiddag wat getikt maar niet gepost, ik zal het wel posten, maar blijf van mening dat Cooper hele meegaande baasjes heeft, misschien te meegaand waardoor dit gedrag dus juist voortduurt.
Dit is eigenlijk waar ik telkens tegenaan loop. De 1 zegt je pakt hem te hard aan, wat overigens echt wel meevalt. De ander zegt dat ik te meegaand ben. Eigenlijk zitten Cooper en ik in hetzelfde schuitje, we weten beiden nu ff niet hoe te handelen. Veel te veel meningen en tegenstrijdige adviezen.
Mijn reacties zijn niet aanvallend, beschuldigend of veroordelend bedoelt, dat wil ik even helder hebben.
heb zelf niet heel lang honden, maar wel diverse karakters ondertussen in huis gehad met bepaalde dingetjes. En drill manieren van training ervaren én ook de hele positieve manier van benaderen, waar ik me soms ook nog steeds niet altijd in kan vinden.

Ik weet wel dat ik ondertussen van alles wat mee pik, maar met name van Bluf en Finn heb geleerd dat teveel vrijheid (Bluf) niet echt de prettigste honden kunnen zijn in drukke woonomgeving en dat bij heftige corrrectie en manier van aanleren (Finn) je een ontwijkende hond krijgt die of in verzet komt of gaat pleasen en dat dat de band tussen hond en baas geen goed doet.

Ik snap denk wel waar je dan tegenaan loopt samen. Er is ook geen specifieke manier om dingen te doorbreken, de ene hond is de ander niet, en de ene baas ook de ander niet. Herplaatser, pup, buitenlandse of nederlandse pup, om het even vind ik dan wel. Je moet het samen gaan doen,, en die hond doet en reageert gewoon zoals hij denkt dat hij het het prettig vind of gewend is om te doen tot je aangeeft hoe je het anders wilt zien.

Ik blijf wel van mening dat honden die zichzelf iets te veel vrijheden toe eigenen je moet beperken in dat gedrag en moet sturen in wat je wel wilt zien, en hoe is dan altijd weer de vraag.
Zelf ben ik net iets rapper dan mijn partner als ik bepaalde signalen zie bijvoorbeeld. Maar we zitten allebei wel op dezelfde lijn inmiddels wat buitenlopen betreft en hoe we de honden sturen op bepaalde momenten.
En ik gok dat ze bij mijn vriend soms net even meer wegkomen met dingen, dan bij mij.. maar de tijd dat plassende mannen in bosjes de stuipen op lijf werden gejaagd door een hond die iets teveel lijn kreeg is voorbij (hoop ik, en anders durft mijn vriend het me niet meer te vertellen..)
blondie

Bericht door blondie »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 17:30
Maar dat is best moeilijk als je niet weet hoe je dat voor elkaar krijgt.
Cooper
Posts in topic: 25
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

blondie schreef: 05 jun 2024, 17:43
Sirene schreef: 05 jun 2024, 17:30
Maar dat is best moeilijk als je niet weet hoe je dat voor elkaar krijgt.
Ik heb vooral moeite met wat te doen als hij dus onwenselijk gedrag laat zien.
Sirene

Bericht door Sirene »

Geef nou eens heel veel of alleen maar aandacht aan wat je wel wilt zien. Wat je aandacht geeft groeit, dat idee.
Als de riem niet meer slap hangt sta je al stil.
Het is niet moeilijk, het vergt alleen een heeeeeele lange adem.
Er zijn duizenden dingen die je niet wil zien, en maar 1 ding die je wel wil zien. Gewoon aan de slappe lijn lopen in jouw tempo. Vertel dat.
Sirene

Bericht door Sirene »

En omdat ik weet dat het voor de meeste mensen bij een trekkende hond niet vol te houden is neem je een tuig waarin alles mag en een halsband en lijn (van een fijne lengte die je gewoon aan het handvat vast houdt) waarmee je 100 procent consequent gaat zijn. Al is het maar 1x per dag.
CatnDog
Posts in topic: 10
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 04 jun 2024, 22:28 Dan heb je je hond succesvol afgehard. Zoals een paard een harde mond kan krijgen.
Die honden hebben al zoveel dingen die ze niet begreoen meegekregen dat ze straf zonder het te begrijpen normaal zijn gaan vinden.
Zijn de meeste honden trouwens, hoor.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat honden niet begrijpen wat ze goed/fout doen.
De dingen die je wel wilt zien (en omstandigheden creeren waardoor de kans veel groter wordt dat het goed gaat dan dat het fout gaat) hebben natuurlijk positieve gevolgen. En dat zijn er in verhouding veel meer dan de negatieve.
Ik heb mijn hond nooit hoeven corrigeren bij naar buiten schieten, omdat hij dat nooit heeft gedaan. Vanaf puppy dag 1 wachten met het aanlijnen totdat hij rustig was. Dan gaan we pas wandelen. En als je dan opeens als een debiel op een vogel afschiet, krijg je wel een correctie. En dat hoefde bij Zeno maar 1 keer (dat was overigens tijdens een wandeling, niet bij de voordeur). Ik heb niet het idee dat hij die boodschap niet heeft begrepen.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 05 jun 2024, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Natalie schreef: 05 jun 2024, 14:27 Dat zeg ik ook niet :19:
Ik vind het heel zielig dat een hond niet geleerd wordt wat er van hem wordt verwacht en dat hij vervolgens wel hard wordt aangepakt als hij niet aan de verwachting voldoet. En daar bedoel ik helemaal niet mee dat hij mishandeld wordt, maar wel dat kennelijk niet de tijd wordt geïnvesteerd in de opvoeding of training die de hond nodig heeft.
Ik heb begrepen dat Cooper prima begrijpt - en impulscontrole op veel gebieden heeft geleerd - wat de bedoeling is, maar dat hij desondanks op bepaalde momenten zijn eigen plannetje trekt.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 05 jun 2024, 16:35
Ik had deze even gemist.
Ben geen heilige hoor, ik kan ook kort door de bocht zijn met correcties.
Ik vind het alleen wel belangrijk dat ik (en zoals boven vind ik een fikse correctie eerlijk gezegd en als de hond het vervolgens nog blijft doen dan kun je blijven doorgaan op die manier, maar dat werkt dan dus niet.) een correctie/zeker lichamelijk of lijn, dan wel toepas als de hond wel eerst heeft geleerd hoe je het wél wilt zien.

Glory, Aki en Chara en Bluf hadden een sterke neiging tot najagen, opjagen. Dan had ik ze de fout in kunnen laten gaan en dan een goede ruk aan een lijn kunnen geven in de hoop dat ze dat gedrag zouden gaan stoppen, maar er staat geen alternatief tegenover, of leren dat het niet gewenst is.

Bluf was een hond die dit jaag gedrag vertoonde, en zo eigenwijs als maar zijn kon, groot en best sterk en al 2,5 jaar oud. Door haar heb ik geleerd dat ik dingen op een andere manier moest zien aan te vliegen.

Mijn eerste hond heeft me trouwens doen inzien dat niet alles met correctie aangeleerd/afgeleerd dient te worden. Die hond luisterde als een tierelier, maar op een bepaald moment kon je merken dat daar een bepaalde angst voor correctie aan ten grondslag lag. En toen ik dat merkte door een reactie bij mij, vond ik dat best heftig om te ervaren.
Ik ben blijkbaar naar de honden toe ook best pittig soms, maar ik wil absoluut niet dat ze uit angst in een keurslijf gaan lopen.

Ik blijf erbij dat je in de meeste situaties pas kunt straffen als ze weten wat je dan wel van ze verwacht, en dus die optie eerst krijgen.

Dit staat wel een beetje buiten trekken aan de lijn denk ik.
Tijdens de puberwandeling heb ik er wel twee gezien trouwens waarvan ik dacht.. mijn hemel.. hoe hou je het vol. Een van de dames die met haar hond mee deed baalde enorm, omdat ze dacht dat de honden los zouden mogen om te spelen. De intentie was dus juist om aangelijnd normaal te kunnen wandelen met je hond. Zij wilde zo snel mogelijk de hond van de lijn, want dat was hij gewend om dan op iedere willekeurige hond af te stieren en meestal te gaan spelen. Ik dacht toen echt.. ik hoop jou op strand of in duin niet te treffen.. Maar die hond kon dus ook écht niet relaxed lopen aan een lijn, en in mijn beleving puur omdat hij beloond zou worden door losgelaten te worden en dan zijn goddelijke gang te mogen gaan in een losloopstuk.

Heb daar ook wel het nodige van opgestoken toen, ik had Glory mee, en die kon er ook wat van hoor met trekken omdat de lijn korter was dan ze gewend was en veel reuring om ons heen.
Insteek vond ik dan wel apart om te merken, de ene mevrouw ging er vanuit dat ze de honden los kon gooien om in groep te laten lopen en te spelen want aangelijnd wandelen was geen doen.. en bij anderen was het in begin drama, en best pittige honden en als ze werden overgenomen door een instructeur van de school zag je ineens dat het wel degelijk kon, dat rustig lopen zonder spanning op de lijn en zonder overdreven veel voerbeloning of gepraat en commando's geven.

En niet de meest gedweeë kleine honden waren dat. Soms is het toch ook echt wel je eigen mindset in wat je accepteert en niet accepteert denk ik dan, in combi met hoe je jezelf aanleert om te lopen met je hond(en).

Maar ben niet wars van correctie, maar leer je hond eerst wat je wel verwacht en wees afwijzend of kritisch op het andere.
Uiteraard ben ik het daar mee eens: je moet eerst leren wat je wilt zien. Dat vind ik eigenlijk vrij vanzelfsprekend.

Ook hierboven opgeschreven: Ik heb begrepen dat Cooper prima begrijpt - en impulscontrole op veel gebieden heeft geleerd - wat de bedoeling is, maar dat hij desondanks op bepaalde momenten zijn eigen plannetje trekt.

Het probleem met het aan de lijn trekken (constant) en altijd doen waar je zin in hebt is dat het natuurlijk een gewoonte is geworden. Dat maakt het natuurlijk een stuk lastiger om om te buigen naar gedrag dat je wel wilt zien.

Ik zie heel veel mensen met het trekken-aan-de-lijn-probleem. Dat zijn vaak ook mensen met uitvallen-aan-de-lijn-problemen die dan zodra ze los lopen ineens geen probleem meer zijn. Dus dan laten ze hun hond maar snel los: probleem opgelost (voor haar dan). Precies zoals jij beschrijft. Nou, nee. De hond heeft nooit geleerd om niet aan de lijn te trekken. je moet toch gewoon normaal over straat kunnen lopen?

Ook helemaal mee eens dat je niet alles met een correctie moet oplossen. Zodra een hond bang wordt/anticipeert om gecorrigeerd te gaan worden is het eigenlijk al fout gegaan.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 05 jun 2024, 18:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Cooper

Bericht door Cooper »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 17:55 En omdat ik weet dat het voor de meeste mensen bij een trekkende hond niet vol te houden is neem je een tuig waarin alles mag en een halsband en lijn (van een fijne lengte die je gewoon aan het handvat vast houdt) waarmee je 100 procent consequent gaat zijn. Al is het maar 1x per dag.
Ja, dat is best frusterend, sommigen wandelingen gaan prima andere zijn helemaal ruk. Lange adem moeten we inderdaad hebben.

Ik merk ook bij andere hondeneigenaren dat trekken aan de riem 1 van de grootste problemen is waar tegenaan gelopen word. En dat het voor velen heel lastig op te lossen is.
Sirene

Bericht door Sirene »

En bij al die mensen is dat omdat ze niet consequent zijn.
Natuurlijk is het met de ene hond makkelijker dan met de andere maar elke hond kan het leren als de baas maar consequent blijft. En dat is dus altijd! ook als de kinderen voorop lopen, hij een vogel ziet, hij moet poepen of plassen of een lekker luchtje ruikt. Alleen met een slappe lijn komt hij ergens.
blondie

Bericht door blondie »

@CatnDog Je nuanceert terecht, maar in de reactie die ik quote staat dat je adviseert om bij de deur te staan en als de hond dan gaat je die dan even een fikse correctie geeft zodat hij gaat leren dat hij dat niet meer mag doen.

"Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer."

Nogmaals, ik wil niemand aanvallen of afvallen, maar kijk even uit wat je adviseert, en dat geld voor mijzelf idem, want ik denk ook vaak in dingen aan of afleren met bepaalde in kader van bepaalde rassen of ras eigenschappen.

Ik kan er alleen niet zo goed tegen om een te adviseren en daarna dingen te gaan bagatelliseren.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 05 jun 2024, 18:33 @CatnDog Je nuanceert terecht, maar in de reactie die ik quote staat dat je adviseert om bij de deur te staan en als de hond dan gaat je die dan even een fikse correctie geeft zodat hij gaat leren dat hij dat niet meer mag doen.

"Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer."

Nogmaals, ik wil niemand aanvallen of afvallen, maar kijk even uit wat je adviseert, en dat geld voor mijzelf idem, want ik denk ook vaak in dingen aan of afleren met bepaalde in kader van bepaalde rassen of ras eigenschappen.

Ik kan er alleen niet zo goed tegen om een te adviseren en daarna dingen te gaan bagatelliseren.
Ik was nog bezig met het aanvullen van m'n post, dus ik edit in fasen. (er staat inmiddels nog wat bij)

In dit geval denk ik dat Cooper een stadium voorbij is en een correctie inderdaad het beste zou werken. Mits de correctie dus aankomt.
Ik krijg echter ook het idee dat er vanalles is 'geprobeerd' en als je dan steeds iets meer gaat opvoeren qua intensiteit - en geen van allen blijkbaar echt overkwam - dan ben je natuurlijk ook aanbeland bij dat alleen iets hards echt werkt. :nocheer: Of iets anders waarbij je het over een hele andere boeg gooit. Een andere handler bijvoorbeeld.
Edit: Wat Sirene adviseert: een heel ander tuig. Is ook geen gek idee. Maar dan moet je vanaf dag 1 met dat tuig wel consequent zijn en dus laten zien wat je wilt en wat je niet wilt. Want als er opnieuw aangemodderd wordt met een ander hulpmiddel, dan ben je natuurlijk ook geen steek verder.

Ik probeer het niet te bagatelliseren. Ik hoop dat het nu duidelijk is.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 05 jun 2024, 18:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Maart
Posts in topic: 2
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:31 En bij al die mensen is dat omdat ze niet consequent zijn.
Natuurlijk is het met de ene hond makkelijker dan met de andere maar elke hond kan het leren als de baas maar consequent blijft. En dat is dus altijd! ook als de kinderen voorop lopen, hij een vogel ziet, hij moet poepen of plassen of een lekker luchtje ruikt. Alleen met een slappe lijn komt hij ergens.
Wanneer kom je Treskor halen? ;)
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Sirene

Bericht door Sirene »

Als ik de reacties van Cooper goed heb gelezen gaan correcties echt niet werken. Ze komen niet door of de hond begrijpt niet waarom.
Stel je nou eens voor dat het een kaukaas is van 80 kg. Ga je dan correcties adviseren?
Leer die hond nu gewoon wat wel de bedoeling is. Dat is echt veel leuker voor iedereen en simpeler.
En nu hou ik erover op.
Sirene

Bericht door Sirene »

Maart schreef: 05 jun 2024, 18:38
Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:31 En bij al die mensen is dat omdat ze niet consequent zijn.
Wanneer kom je Treskor halen? ;)
Denk dat hij en Ren niet zo’n goed team zijn 😉
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:40 Als ik de reacties van Cooper goed heb gelezen gaan correcties echt niet werken. Ze komen niet door of de hond begrijpt niet waarom.
Stel je nou eens voor dat het een kaukaas is van 80 kg. Ga je dan correcties adviseren?
Leer die hond nu gewoon wat wel de bedoeling is. Dat is echt veel leuker voor iedereen en simpeler.
En nu hou ik erover op.
Nee dat ga je niet doen bij een Kaukaas. Ook niet bij de gemiddelde Mechelaar. :schrik:
EchoMira
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Fabienne schreef: 28 jan 2024, 23:51
EchoMira schreef: 28 jan 2024, 21:19 Ik vind "oogcontact belonen" een beetje simpel.
Natuurlijk moet je oogcontact hebben maar de vraag is waarom je dat als over straat lopend roedel niet hebt.
Ja oogcontact belonen maar vooral heel erg in contact al naar buiten gaan.
Jij neemt jouw honden mee de straat op. Dat ze daar volgzaam zijn staat buiten alle kijf.

Voor mij een heilig huisje want ik heb windhonden die in principe overal achteraan willen. Toch doen ze dat niet omdat ik wel echt de ouderwetse regel over "kalm en volgzaam" en "het eerste door de deur" hanteer. We gaan al met militaire orde naar buiten.
Echo gaat zelfs op de onderste tree van de trap zitten en dan til ik haar naar de auto. Zo millitair ben ik over de voordeur en over beleefd gedrag op straat.

Ik laat soms wel een keer een hond voor iemand uit. Die sleuren je dan als een mongool over straat. Sorry. Dan gaat het niet meer over oogcontact belonen. Dan ruk ik je terug de gang in en kun je naar je bench oprotten.
Ik wandel niet op die manier.
Klopt hoor, zo hanteer ik het hier ook. En dat alles staat ook echt in verbinding met elkaar. Maar die kleine tussenstukjes zijn wel de puzzel tot het geheel. Voor mij is dat een soort 2de natuur en weet ik vooraf heel duidelijk hoe ik het wel of niet wil hebben en hoe we daar komen maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen daar niet zo handig in zijn en dat echt moeten leren.
Ik ben hier al vanaf dag 1 mee bezig dat zo'n frummeltje hier in huis loopt dus zo'n pup weet niet beter maar dat geldt natuurlijk niet voor elke andere hond

Ik heb het ook moeten leren en toen was mijn 7 jaar oude asielhond die al jaren had lopen verklooien alsnog helemaal netjes en gehoorzaam.
Het kan gewoon met bijna elke hond. Er zijn natuurlijk diep gestoorde apparaten die gewoon helemaal niks kunnen leren maar dat zijn niet de honden in dit topic.

Een ding weet ik zeker en dat is dat je zolang je loopt te zoeken naar wat werkt/ dingen probeert/ in chaos met je hond onderhnadelt komt er gewoon nergens iets van.
Heb nou gvd gewoon een keer de ballen om te stellen dat JIJ het niet goed doet omdat JIJ überhaupt niet weet wat je wil.
Die hele hond komt veel later pas maar heb nou zelf gewoon een keer een plan in je hoofd voor je wil dat er iets goed gaat.
Wat mij betreft ga je eerst zonder hond wandelen en bekijk je hoe je dat rondje eigenlijk wil lopen.
De hond is een passagier op die hele wandeling van je. Die loopt gewoon alleen maar met jou mee en die hoeft niets te besnuffelen, te begluren of uit te kafferen. Alles is nee. Gewoon niks.
Spelen doe je maar in je eigen tijd als je los loopt.

En hond die aan de riem loopt moet helemaal niet in mogelijkheden denken of op avontuur willen. Je hebt nota bene een touw om je nek, hoe leuk dacht je dat het ging worden? Kalm en volgzaam.

En nooit meer proberen/kijken "of het al werkt"/van je eigen besloten regels afwijken. Je doet het echt zelf. Het gaat niet over je hond. Dit zijn doodgewone hondjes. Het zit niet in de hond. Het zit in je eigen leiderschap.
blondie

Bericht door blondie »

Dan mis ik dus dat duimpje soms om aan te willen geven dat ik het eens ben met een bepaald schrijven.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Natalie schreef: 05 jun 2024, 12:31
EchoMira schreef: 04 jun 2024, 22:28
CatnDog schreef: 04 jun 2024, 16:31 Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.
Dan heb je je hond succesvol afgehard. Zoals een paard een harde mond kan krijgen.
Die honden hebben al zoveel dingen die ze niet begreoen meegekregen dat ze straf zonder het te begrijpen normaal zijn gaan vinden.
Zijn de meeste honden trouwens, hoor.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik vind het doodzielig. De hond in kwestie heeft geen flauw idee wat er van hem verwacht wordt, maar wordt wel hard aangepakt wanneer hij niet het gewenste gedrag laat zien.
Nou ja, wat ik zeg, ze wennen er aan.
Hij wordt niet in elkaar getrapt of zo.

Maar ik vind het vooral heel erg zonde. Het is zoveel fijner om gewoon te investeren in gedeelde manieren (en die dan inderdaad vanuit de allerkleinste basis stapsgewijs opbouwen met positieve duidelijkheid en een hond die zijn beweegdrift al kwijt heeft gekund) en correcte mens/hond-verhoudingen en dan vooral op je eigen aandeel gelet.
Dan heb je gewoon een hond die doet wat jij leuk vindt in plaats van jarenlange ergernis tijdens wat gewoon een leuk wandelingetje moet zijn.

Ik zie ze lopen hoor, met van die honden die in 10 seconden drie keer het pad overgestoken zijn waar van twee keer achter de baas langs en die baas op de telefoon kijkend met zo'n lange bek. De baas passief en de hond chaotisch. Ik zou er niet mee kunnnen leven. Ik snap ook meteen waarom sommige mensen zo weinig wandelen want je wordt er niet goed snik van.

Neem dan gewoon les. En als je het op internet gaat vragen, doe dan iets met de antwoorden die je krijgt.'En ja ik snap dat de adviezen van elkaar verschillen maar er is echt niemand die zegt dat het over gaat van nu dit en dan dat. Hou op met dingen proberen. Je doet het voortaan altijd zo of je doet het niet. Als je hond niet van jou op aankan kom je nergens. Je moet zelf weten hoe, waarom en wanneer je het doet zoals je het doet. Wees nou gewoon een keer de baas en hou op met dat eeuwige genavelstaar. Trek een plan en voer het uit. Welk plan het wordt is veel minder belangrijk dan je eigen daadkracht.

Je hond wil duidelijkheid en als jij weet wat je van hem wil gaat hij dat doen. Punt. Hoef je alleen nog maar tienduizend keer goed zo te zeggen.
Sirene

Bericht door Sirene »

Goed zo! 🤣
Smoushond
Posts in topic: 50

Bericht door Smoushond »

Maar hoe is hij verder in huis? En in de tuin? Anderhalf is nog echt een jonge hond. Ik heb ook mijn handen vol gehad aan Bertus hoor ,uitdagen en brutaal en heel erg ondeugend

Ik ben toevallig gisteren voor het eerst naar boven kunnen lopen terwijl Bertus rustig in zijn mand bleef liggen ipv theedoeken pikken of kussens uit de bank halen
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Smoushond schreef: 05 jun 2024, 21:27 Maar hoe is hij verder in huis? En in de tuin? Anderhalf is nog echt een jonge hond. Ik heb ook mijn handen vol gehad aan Bertus hoor ,uitdagen en brutaal en heel erg ondeugend

Ik ben toevallig gisteren voor het eerst naar boven kunnen lopen terwijl Bertus rustig in zijn mand bleef liggen ipv theedoeken pikken of kussens uit de bank halen
In huis gaat prima. Hij slaapt veel en is rustig. Ik kan m'n ding gewoon doen hij tukt rustig verder.

De tuin zorgt voor onrust en blafferig gedrag.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 05 jun 2024, 21:27 Maar hoe is hij verder in huis? En in de tuin? Anderhalf is nog echt een jonge hond. Ik heb ook mijn handen vol gehad aan Bertus hoor ,uitdagen en brutaal en heel erg ondeugend

Dit bedoel ik dus.
Mensen die wel gewoon goed opgevoede honden hebben putten zich uit met enorme instructies en jullie negeren het gewoon. Je antwoordt niet eens.
Hoe is hij in huis. Nadat ik echt 36 keer zeg dat het over jouw gedrag gaat. Ook in huis.

Theedoeken pikken doet hij omdat jij dan achter hem aankomt. Ik kan wel nog een keer zeggen dat het aan jouw gedrag ligt maar kennelijk is dat grieks.
Ik haak af. Je wil geen advies anders had je er op zijn minst voor bedankt.
Budkes
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Sirene schreef: 05 jun 2024, 18:40 Als ik de reacties van Cooper goed heb gelezen gaan correcties echt niet werken. Ze komen niet door of de hond begrijpt niet waarom.
En nu hou ik erover op.
Vooral niet ophouden, tot nu toe geef je verreweg de allerbeste, kortste en duidelijkste adviezen aan Cooper in dit hele topic. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie