Weer gezonde rashonden

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Dirkje
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Weer gezonde rashonden

Bericht door Dirkje »

Bronsveen schreef: 06 sep 2022, 09:18
Dirkje schreef: 05 sep 2022, 20:51 Dirkje is drager. Ze reageerde erg slecht op een narcosemiddel dat gebruikt wordt voor dragers en lijders van het gendefect. Ze kreeg een epileptische aanval die niet stopte en moest uit de narcose gehaald worden.
Gelukkig reageerde ze goed op een ander middel dat een paar weken na deze ervaring gebruikt werd.
Mijn hond loopt dus blijkbaar een groot risico om een epilepsieaanval te krijgen van sommige narcosemiddelen die gebruikt worden voor collie-achtingen.
Nu maar hopen dat mijn eigen dierenarts nooit met pensioen gaat en een andere DA niet eigenwijs tóch dat middel gaan gebruiken voor dragers van het defecte gen als Dirkje ooit weer onder narcose moet. Ik knijp ‘m nu al.

Er word wel makkelijk gedaan over een defect gen.
O, kleinigheidje, ze hebben er geen last van. :19:
Ook mijn Scott is dit overkomen , op 12 jarige leeftijd tijdens saneren van zijn gebit ,een zware epileptische aanval, terwijl ze rekening hielden met feit hij border collie was
Scott heeft daarvoor nooit problemen gehad ,daarna ook niet ,maar toen die eerste keer narcose was wel even schrikken.
Dirkje heeft daarvoor en erna ook nooit meer epilepsie gehad. Ik had nooit het plan om met haar te fokken maar de DA gaf meteen na die eerste narcose aan dat ze hierdoor niet geschikt is voor de fok.
Ik denk ook dat er genoeg bc fokkers zijn die wel gewoon een nest zouden fokken na deze ervaring. :(
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 12

Bericht door Dagmar »

Bronsveen schreef: 06 sep 2022, 09:18 Ook mijn Scott is dit overkomen , op 12 jarige leeftijd tijdens saneren van zijn gebit ,een zware epileptische aanval, terwijl ze rekening hielden met feit hij border collie was
Scott heeft daarvoor nooit problemen gehad ,daarna ook niet ,maar toen die eerste keer narcose was wel even schrikken.
Als ik terug kon in de tijd ,had ik graag 1 nakomeling wel willen hebben ,Scott had tot op hoge leeftijd een geweldige conditie en heeft in zijn hele leven nooit iets gehad
Afgelopen juni hebben we hem laten gaan op 17 jarige leeftijd , zijn achterhand liet hem in de steek ,geen bespiering meer
Maar was hij een meerwaarde voor het ras ? ondanks gen -defect ,ja ik denk het wel .
Terwijl ik echt geen voorstander ben van fokken met lijders/dragers ,was hij in alle andere ras voorwaarden wel een sterke hond, goed in het werk, en een gouden karakter ,en dat is ook wat waard
Maar dragers uitsluiten kan simpelweg niet en is met een breed outcrossproramma ook helemaal niet nodig.

Van Jaap wil ik rond z'n 10e na een sportkeuring sperma in laten vriezen en dat is ook een risico dat ik bereid ben te nemen. Z'n vader heeft epilepsie, waarschijnlijk niet erfelijk en helemaal onder controle, maar dat weet je nooit zeker.
In het nest komt het niet tot uiting. Ze zijn nu zes, niet voor de fok ingezet en allemaal zowel fysiek als mentaal tophonden.
Weg is weg en het zou zomaar kunnen dat ik over een paar generaties op hem terug wil fokken, mits het hele nest tot op hoge leeftijd gezond blijft, de lijn van de teef volledig vrij blijft en waarschijnlijk een dual sire nest.
Kan net zo goed dat het er nooit van komt, maar die deur permanent sluiten wil ik niet.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Dagmar schreef: 06 sep 2022, 09:48
Maar dragers uitsluiten kan simpelweg niet en is met een breed outcrossproramma ook helemaal niet nodig.

Van Jaap wil ik rond z'n 10e na een sportkeuring sperma in laten vriezen en dat is ook een risico dat ik bereid ben te nemen. Z'n vader heeft epilepsie, waarschijnlijk niet erfelijk en helemaal onder controle, maar dat weet je nooit zeker.
In het nest komt het niet tot uiting. Ze zijn nu zes, niet voor de fok ingezet en allemaal zowel fysiek als mentaal tophonden.
Weg is weg en het zou zomaar kunnen dat ik over een paar generaties op hem terug wil fokken, mits het hele nest tot op hoge leeftijd gezond blijft, de lijn van de teef volledig vrij blijft en waarschijnlijk een dual sire nest.
Kan net zo goed dat het er nooit van komt, maar die deur permanent sluiten wil ik niet.
Vertrouw je erop dat elke fokker daar eerlijk over is?
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Dirkje schreef: 06 sep 2022, 10:08 Vertrouw je erop dat elke fokker daar eerlijk over is?
Nee, zeker niet, maar dat is voor geen enkele fokker met goede bedoelingen anders. De fokker van de (eventuele) teef ben ik zelf.
Je kunt niet meer dan goed contact houden met fokkers en eigenaren van zoveel mogelijk familieleden en hopen dat je ingelicht wordt.
Buiten de rashondenfok krijg je in ieder geval geen gillende goegemeente over je heen wanneer je openheid geeft over afwijkingen.
Alhoewel, ik ken er wel een met een dekreu van een niet erkend ras waar primaire epilepsie een probleem is, bij directe familie herhaaldelijk voorkomt en die vrolijk overgestapt is naar een andere rasvereniging, omdat het daar nog wel mag.
Maar dan vind ik het niet meer dan redelijk dat er gewaarschuwd wordt.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 17
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Dat stiekeme gedoe is vooral belangrijk voor mensen die geen kant op kunnen.
Buiten de Urkerfukkervedettes om wordt de soep niet zo heet gegeten. Simpelweg om die fokkers hun lot niet zo verbinden aan het Heilig Bloed.
Dan hoef je ook niet te liegen over wat je tegenkomt.

Sterker nog, als je zegt op gezonde genetica te fokken en je breed test ga je meteen voor schut als je wel gelogen hebt. Het komt er namelijk meteen met een rood vlaggetje uit als die pups hun embark krijgen.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 06 sep 2022, 12:06 Dat stiekeme gedoe is vooral belangrijk voor mensen die geen kant op kunnen.
Buiten de Urkerfukkervedettes om wordt de soep niet zo heet gegeten. Simpelweg om die fokkers hun lot niet zo verbinden aan het Heilig Bloed.

Sterker nog, als je zegt op gezonde genetica te fokken en je breed test ga je meteen voor schut als je wel gelogen hebt. Het komt er namelijk meteen met een rood vlaggetje uit als die pups hun embark krijgen.
Dan ligt het meteen aan de gebruikte reu :lol1:
ranetje
Posts in topic: 7

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 06 sep 2022, 12:12
EchoMira schreef: 06 sep 2022, 12:06 Dat stiekeme gedoe is vooral belangrijk voor mensen die geen kant op kunnen.

Klopt :mrgreen:
(dat dat dan gezegd wordt :P )
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 06 sep 2022, 12:12

Die is toch ook getest?
Ik wil helemaal geen verklaring. Ik wil gewoon gezonde pups.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 06 sep 2022, 12:20
Die is toch ook getest?
Dan kan de bedoelde ziekte er niet uitkomen. Of bedoel je liegen over de uitslag van de test?
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 06 sep 2022, 12:24
EchoMira schreef: 06 sep 2022, 12:20
Die is toch ook getest?
Dan kan de bedoelde ziekte er niet uitkomen. Of bedoel je liegen over de uitslag van de test?
Embark test heel breed. Als het er dan niet uitkomt weet ik natuurlijk niet van welke kant het af komt. :mrgreen:
Ik zou me niet laten betrappen op slap gelul over de reu die ik zelf uitgezocht heb. Dan neemt niemand je nog serieus.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

EchoMira schreef: 06 sep 2022, 12:20 Die is toch ook getest?
Bij de rashonden, die testen meestal niet wat niet moet. Het is altijd de reu en die wordt stilletjes uit de fok gehaald.
King Charles of the Red Rumba XXIV is vanmiddag totaal onverwacht over de regenboogbrug gewandeld :jank: Wij van Gabapentine's Pride zijn intens verdrietig!

En dan woont ie gecastreerd 50 km verder :LOL:
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Dagmar schreef: 06 sep 2022, 11:55
Dirkje schreef: 06 sep 2022, 10:08 Vertrouw je erop dat elke fokker daar eerlijk over is?
Nee, zeker niet, maar dat is voor geen enkele fokker met goede bedoelingen anders. De fokker van de (eventuele) teef ben ik zelf.
Je kunt niet meer dan goed contact houden met fokkers en eigenaren van zoveel mogelijk familieleden en hopen dat je ingelicht wordt.
Buiten de rashondenfok krijg je in ieder geval geen gillende goegemeente over je heen wanneer je openheid geeft over afwijkingen.
Alhoewel, ik ken er wel een met een dekreu van een niet erkend ras waar primaire epilepsie een probleem is, bij directe familie herhaaldelijk voorkomt en die vrolijk overgestapt is naar een andere rasvereniging, omdat het daar nog wel mag.
Maar dan vind ik het niet meer dan redelijk dat er gewaarschuwd wordt.
Ik ken maar weinig fokkers die eerlijk vertellen dat hun hond epilepsie doorgegeven heeft. Het ligt altijd aan de andere ouder als blijkt dat een pup toch ziek is.
En toch blijven beweren dat ze fokken op gezondheid. Wat maken ze zichzelf en anderen wijs?
Binnen mijn ras is de aanschaf van een pup russisch roulette.
Toch is er nog geen outcrossprogramma voor zover ik weet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Eerlijk gezegd zou ik voor mijn ras ook geen Border Collie gebruiken als outcrossras.
Een rondom geteste Indiase straathond volstaat meer dan uitstekend.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nou ja, wat is eerlijk? Als ze er verder niet mee fokken en het jou niet meteen iets aangaat hoeven ze er natuurlijk ook geen mailing over uit te doen.
Ik denk dat heel veel fokkers adequate stappen zetten en daarmee is de kous dan inderdaad wel af.

Op epilepsie kun je nou eenmaal niet goed testen en in sommige rassen komt het gewoon veel voor. Dat weet iedereen.
Hoef je wat mij betreft geen openbare schuldbekentenis over uit te sturen.
Wel stoppen met die hond en zijn nakomelingen natuurlijk maar ik denk dat veel mensen dat ook gewoon doen. Niet allemaal natuurlijk.

Ik wil in de eerste plaats voor mezelf geen honden fokken die door de keuken flikflakken.
ranetje

Bericht door ranetje »

Er wordt in België (Gent) voor een bepaald ras verwoed geprobeerd om het gen te ontdekken waardoor er steeds meer honden met epilepsie verschijnen.
dat vind ik wel een interessante studie.
Of het ze gaat lukken weet ik niet.

Zo lang er één fokker is die beweert dat een teef epilepsie krijgt als je haar laat castreren en het dus de "schuld" van de eigenaar is dat de hond ziek is, kom je niet ver.

Het lijkt me voor fokkers heel belangrijk om contact te houden met de pupkopers en aan te dringen op melden van medische problemen.
Helaas gebeurt dat melden ook nog te weinig.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Dirkje schreef: 06 sep 2022, 12:32 Ik ken maar weinig fokkers die eerlijk vertellen dat hun hond epilepsie doorgegeven heeft. Het ligt altijd aan de andere ouder als blijkt dat een pup toch ziek is.
En toch blijven beweren dat ze fokken op gezondheid. Wat maken ze zichzelf en anderen wijs?
Precies, bij de rassen waar het veelvuldig tot uiting komt tast je als fokker volledig in het duister. Dat is heel verdrietig ja, voor de goede fokkers, goedbedoelende baasjes en de honden.
En ergens snap ik het, want fokkers die openheid geven worden verguisd en krijgen niet zelden met ernstige bedreigingen te maken.
Bij de poolhonden ligt de prevalentie gelukkig onder het gemiddelde, maar ik denk dat het op den duur in ieder ras met gesloten boeken en weinig inzichtelijkheid problematisch wordt. Nu niet, dan over 40 jaar wel.
Het zou toch zo makkelijk anders kunnen. Leg contractueel en via de rasvereniging vast dat er pas na vier jaar met een teef gefokt mag worden en dat een dekreu bij de eerste dekking 6 jaar moet zijn, sluit je ook met een dermate complexe/onbekende vererving het grootste deel aan ellende al uit.
Als ik het goed heb is de prevalentie bij de cocker en springer spaniel laag, heb je bij de F1 heus al minstens een goed werkhondje in ieder nest.

Als je nu een databank aan zou leggen met genetisch materiaal van iedere border collie (of iedere rashond), en die epilepsie daadwerkelijk zou registreren, weet je over drie outcrossgeneraties al zo veel meer en heb je niets onnodig weggegooid.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

ranetje schreef: 06 sep 2022, 12:45 Er wordt in België (Gent) voor een bepaald ras verwoed geprobeerd om het gen te ontdekken waardoor er steeds meer honden met epilepsie verschijnen.
Het is toch al lang bekend dat het bij epilepsie niet gaat om één gen?
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Dagmar schreef: 06 sep 2022, 12:56
ranetje schreef: 06 sep 2022, 12:45 Er wordt in België (Gent) voor een bepaald ras verwoed geprobeerd om het gen te ontdekken waardoor er steeds meer honden met epilepsie verschijnen.
Een vermoeden.
Er is niets helemaal zeker.
Ze hebben in Gent van dat ras wel heel veel materiaal van zowel zieke als zo op het oog gezonde honden.
En ze zoeken (al jaren).
Dus ze geven nog niet op.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 06 sep 2022, 13:05
Een vermoeden.
Nee. Epilepsie kan nota bene niet eens aangeboren zijn.
Er is niet één oorzaak van epilepsie.
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 06 sep 2022, 13:09

Een vermoeden.
Epileptiforme toevallen kunnen inderdaad OOK niet-aangeboren zijn.

Secundaire epilepsie (zo wordt dat genoemd) is inderdaad niet aangeboren.
Daar is een onderliggende oorzaak voor (die op zich wel weer erfelijk zou kunnen zijn)
Dus?
Afbeelding
Bronsveen
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Border Collie

Bericht door Bronsveen »

Dirkje schreef: 06 sep 2022, 09:39
Bronsveen schreef: 06 sep 2022, 09:18
Dirkje schreef: 05 sep 2022, 20:51
Ik denk ook dat er genoeg bc fokkers zijn die wel gewoon een nest zouden fokken na deze ervaring. :(
Dat weet ik wel zeker !
En dat zijn er ook nog de succesvolle handlers ,die willens en wetens fokken met combinaties die epilepsie honden voortbrengen
En dan doodleuk zeggen, Epilepsie valt niet te testen ,dus dan is het er ook niet : :scratch:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 06 sep 2022, 13:16
Een vermoeden.

Daar is een onderliggende oorzaak voor (die op zich wel weer erfelijk zou kunnen zijn)
Dus?
Dus er is geen Het Gen.
Dat zou allang ontdekt zijn.
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 06 sep 2022, 13:22
ranetje schreef: 06 sep 2022, 13:16

Dus?
Dus er is geen Het Gen.
Dat zou allang ontdekt zijn.
Misschien, misschien niet.

OK, niet het gen, maar een gen of een combinatie van genen.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Dagmar schreef: 06 sep 2022, 12:55
Dirkje schreef: 06 sep 2022, 12:32 Ik ken maar weinig fokkers die eerlijk vertellen dat hun hond epilepsie doorgegeven heeft. Het ligt altijd aan de andere ouder als blijkt dat een pup toch ziek is.
Het zou toch zo makkelijk anders kunnen. Leg contractueel en via de rasvereniging vast dat er pas na vier jaar met een teef gefokt mag worden en dat een dekreu bij de eerste dekking 6 jaar moet zijn, sluit je ook met een dermate complexe/onbekende vererving het grootste deel aan ellende al uit.
Als ik het goed heb is de prevalentie bij de cocker en springer spaniel laag, heb je bij de F1 heus al minstens een goed werkhondje in ieder nest.
Ja, precies. Het is echt niet ingewikkeld.
Als je nu een databank aan zou leggen met genetisch materiaal van iedere border collie (of iedere rashond), en die epilepsie daadwerkelijk zou registreren, weet je over drie outcrossgeneraties al zo veel meer en heb je niets onnodig weggegooid.
:ok: :ok:
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Bronsveen schreef: 06 sep 2022, 13:18 En dat zijn er ook nog de succesvolle handlers ,die willens en wetens fokken met combinaties die epilepsie honden voortbrengen
En dan doodleuk zeggen, Epilepsie valt niet te testen ,dus dan is het er ook niet : :scratch:
Precies. Er zijn genoeg handlers en fokkers met prachtige honden waar ik geen pup vandaan wil al kreeg ik ‘m cadeau.
Afbeelding
Plaats reactie