Dirkje heeft daarvoor en erna ook nooit meer epilepsie gehad. Ik had nooit het plan om met haar te fokken maar de DA gaf meteen na die eerste narcose aan dat ze hierdoor niet geschikt is voor de fok.Bronsveen schreef: ↑06 sep 2022, 09:18Ook mijn Scott is dit overkomen , op 12 jarige leeftijd tijdens saneren van zijn gebit ,een zware epileptische aanval, terwijl ze rekening hielden met feit hij border collie wasDirkje schreef: ↑05 sep 2022, 20:51 Dirkje is drager. Ze reageerde erg slecht op een narcosemiddel dat gebruikt wordt voor dragers en lijders van het gendefect. Ze kreeg een epileptische aanval die niet stopte en moest uit de narcose gehaald worden.
Gelukkig reageerde ze goed op een ander middel dat een paar weken na deze ervaring gebruikt werd.
Mijn hond loopt dus blijkbaar een groot risico om een epilepsieaanval te krijgen van sommige narcosemiddelen die gebruikt worden voor collie-achtingen.
Nu maar hopen dat mijn eigen dierenarts nooit met pensioen gaat en een andere DA niet eigenwijs tóch dat middel gaan gebruiken voor dragers van het defecte gen als Dirkje ooit weer onder narcose moet. Ik knijp ‘m nu al.
Er word wel makkelijk gedaan over een defect gen.
O, kleinigheidje, ze hebben er geen last van.
Scott heeft daarvoor nooit problemen gehad ,daarna ook niet ,maar toen die eerste keer narcose was wel even schrikken.
Ik denk ook dat er genoeg bc fokkers zijn die wel gewoon een nest zouden fokken na deze ervaring.