Opvoeding van onze eerste pup ooit

Smoushond
Posts in topic: 41

Re: Opvoeding van onze eerste pup ooit

Bericht door Smoushond »

CatnDog schreef: 26 aug 2023, 17:00
Smoushond schreef: 26 aug 2023, 16:54 Dat maakt bij Bertus niet uit. Hij stopt als ik stop ,wacht even,kijkt me aan,komt terug lopen ,wacht even en dan hup neemt hij weer een sprint 😩zit gewoon iets in zijn neus dan waar hij heen wil.
Wat ik ook heb geprobeerd is omdraaien en de andere kant op,lopen maar dan ruikt hij daar iets en neemt hij weer een sprintje .

Het enige wat tot nu toe hielp is knakworst . Dan wil hij naast me lopen dus die heb ik maar weer gekocht
Hij stopt gewoon netjes als jij stopt. Dan is het inderdaad iets anders. Op het filmpje loopt hij ook zo braaf mee aan de lange lijn. Dus ik zie ook het trekken aan de lijn niet?
Ik vind even snuffelen en dan een sprintje trekken en dan weer stili staan en dan weer bijpoten typisch losloopgedrag. Dat doet mijn hond ook als hij los loopt. Aan de lijn trekt hij de sprintjes vooruit niet, al heeft hij wel de neiging om bij lekkere luchtjes te blijven hangen.

Nee maar op het filmpje is op de terugweg 😉 en in het wandelgebied doet hij dat niet omdat hij daar los loopt of aan de sleeplijn.
Maar die 5 minuten lopen naar dat wandelgebied is een drama ,vol energie en weten dat we de leuke richting op gaan 😂
Ik probeer nog knakworst en anders ga ik voortaan met de fiets
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 18
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 26 aug 2023, 17:11
Nee maar op het filmpje is op de terugweg 😉 en in het wandelgebied doet hij dat niet omdat hij daar los loopt of aan de sleeplijn.
Maar die 5 minuten lopen naar dat wandelgebied is een drama ,vol energie en weten dat we de leuke richting op gaan 😂
Ik probeer nog knakworst en anders ga ik voortaan met de fiets
Ik vermoed dat heel erg leuk vindt? (en/of heel nodig moet poepen/plassen of allebei)
Zeno had die neiging bij een wandeling naar het strand. Dan kwam hij in standje hyper-de-pieper. Op de terugweg heb je die opwinding dan inderdaad niet.
Persistence
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Zinodo schreef: 26 aug 2023, 18:07 Ik heb altijd als regel bij de jonkies: de eerste 5 minuten telt niet. :engel: dan hebben ze gewoon de mentale ruimte nog niet om braaf te zijn want dat lijf voelt, ruikt, proeft, allessss tegelijk, ze moeten alles en ze hebben ook nog energie te veel. Als ik te veel eisde in de eerste 5 minuten werden we allemaal de hele wandeling gefrustreerd op elkaar. Dat was het natuurlijk helemaal niet waard. Nadat de eerste pis/kak/snuffel/sprint/speel/spring/etc uit de weg was, dan konden we weer nadenken met z'n allen en dat is wanneer de wandeling begint. :F:
Voor je het weet zijn ze volwassen en verstandig en doen ze al dat gekkigheid niet meer.🥹
Dit vind ik wel een hele goede! Ook voor niet-jonkies :lol1:
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ja dat dacht ik ook ,ach hij is jong,ach hij moet nodig,ach hij ruikt zijn vriendjes enz
Maar als we dus eens een wandeling doen aan de lijn dan loop ik met een hond die blijft trekken ook na 5 minuten hij kan het gewoon een uur volhouden . Want oh dat ruikt lekker en hee aan de overkant van de weg ruik ik ook iets dus we gaan van links naar rechts en van voor naar achter
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Zinodo schreef: 26 aug 2023, 18:31
Persistence schreef: 26 aug 2023, 18:21
Zinodo schreef: 26 aug 2023, 18:07 Ik heb altijd als regel bij de jonkies: de eerste 5 minuten telt niet. :engel: dan hebben ze gewoon de mentale ruimte nog niet om braaf te zijn want dat lijf voelt, ruikt, proeft, allessss tegelijk, ze moeten alles en ze hebben ook nog energie te veel. Als ik te veel eisde in de eerste 5 minuten werden we allemaal de hele wandeling gefrustreerd op elkaar. Dat was het natuurlijk helemaal niet waard. Nadat de eerste pis/kak/snuffel/sprint/speel/spring/etc uit de weg was, dan konden we weer nadenken met z'n allen en dat is wanneer de wandeling begint. :F:
Voor je het weet zijn ze volwassen en verstandig en doen ze al dat gekkigheid niet meer.🥹
Dit vind ik wel een hele goede! Ook voor niet-jonkies :lol1:
Nee, nee, dat zie je verkeerd, dat zijn de forever jonkies, die heb je er ook bij :engel:
Hebbes 😂😂
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee.
Trekken is gewoon NIET toegestaan. We gaan niet als een debiel in die riem hangen, weinig dingen maken me kwaaier. Het leeuwendeel van de wandeling loopt alles los en dan kuur je je maar uit.
Het is nog gevaarlijk ook. Wat als het glad is?
Deze mevrouw is lid van dezelfde hondengroep als ik op FB. Denk jij dat deze honden trekken? Echt niet. Afgeleerd wegens te gevaarlijk. En als zij het kunnen kan jouw hond het ook.

Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ja klopt . Het ligt ook aan mij 😉 echt heel kwaad worden vind ik moeilijk ( omdat er dus altijd een reden was te verzinnen voor dat trekken) en kwaad worden op straat vind ik nog moeilijker 🙃

Maar dit werkt . Ik heb net weer een uur gewandeld en dit keer zonder trekken 😀😀😀
Nu volhouden dus (ik) en als hij weer zo’n bui heeft gewoon de wandeling afbreken en terug naar huis
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Honden kunnen hun opwinding natuurlijk heel anders uiten dan door te trekken aan de lijn. Zeno moet aan de begin van de wandeling bijvoorbeeld vaak niezen van enthousiasme. En bij pure opwinding draait hij om zijn as, ook aan de lijn, en ook dan nog kan je de lijn gewoon ontspannen houden.
Het is uiteindelijk wel wat Nanna zegt: een kwestie van opvoeden. Wat tolereer je en wat niet.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

CatnDog schreef: 27 aug 2023, 16:55 Honden kunnen hun opwinding natuurlijk heel anders uiten dan door te trekken aan de lijn. Zeno moet aan de begin van de wandeling bijvoorbeeld vaak niezen van enthousiasme. En bij pure opwinding draait hij om zijn as, ook aan de lijn, en ook dan nog kan je de lijn gewoon ontspannen houden.
Het is uiteindelijk wel wat Nanna zegt: een kwestie van opvoeden. Wat tolereer je en wat niet.
Ja en het is geen herder :mrgreen: dus duurt langer
Ik moet er trouwens niet aan denken dat hij gaat gillen van enthousiasme of blaffen
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 27 aug 2023, 20:26 Ja en het is geen herder :mrgreen: dus duurt langer
Ik moet er trouwens niet aan denken dat hij gaat gillen van enthousiasme of blaffen
Ik ken een border terrier die dat had. Dat is echt veel erger :LOL:

Ik acht de kans trouwens zeer klein dat een hond i.p.v. te trekken enthousiasme ineens zou uiten door te gaan schreeuwen. Juist door de gespannen lijn wordt de kans vele malen groter dat een hond gaat schreeuwen.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 27 aug 2023, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
EchoMira
Posts in topic: 21
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 27 aug 2023, 13:26 Nee.
Trekken is gewoon NIET toegestaan. We gaan niet als een debiel in die riem hangen, weinig dingen maken me kwaaier.
Precies. Er wordt niet getrokken omdat ik een ongeduldige hufter ben met een touw om je nek.
Ik ruk je steil achterover terwijl ik op mijn telefoon kijk.
Je mag best ergens heen willen maar als je er een krachtmeting van gaat maken kun je hem krijgen. Dan flikflak je terug de auto in en kun je het verder vergeten.

Maar whippets zijn altijd van die vies kijkende volghondjes hoor. Dat kan iedereen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

CatnDog schreef: 27 aug 2023, 21:50
Smoushond schreef: 27 aug 2023, 20:26 Ja en het is geen herder :mrgreen: dus duurt langer
Ik ken een border terrier die dat had. Dat is echt veel erger :LOL:

Ik acht de kans trouwens zeer klein dat een hond i.p.v. te trekken enthousiasme ineens zou uiten door te gaan schreeuwen. Juist door de gespannen lijn wordt de kans vele malen groter dat een hond gaat schreeuwen.
Ik ken ook zo’n border 😂😂 maar inderdaad rust bij de voordeur,rust aan de lijn zal dat niet zo snel opwekken
Afbeelding
Cooper
Posts in topic: 109
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Toch vind ik het lastig hoor als mensen zeggen, opvoeden met betrekking tot trekken aan de lijn.
Steil achterover rukken vind ik niet opvoeden. Enorm kwaad worden op straat vind ik ook niet opvoeden. Ten eerste sta je behoorlijk voor gek in mijn ogen, ten tweede wordt de hond meer angstig dan dat ie echt wat leert en ten derde raak je zelf nog meer gefrustreerd dan dat je al was. Rechtsomkeert naar huis maken gaat nog wel maar wat als je daarna zelf van huis moet en er dus geen gelegenheid is om de hond z'n behoefte te laten doen? Gaat 'm niet worden.
Voor mij werkt het niet in ieder geval.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 28 aug 2023, 09:02 Toch vind ik het lastig hoor als mensen zeggen, opvoeden met betrekking tot trekken aan de lijn.
Steil achterover rukken vind ik niet opvoeden. Enorm kwaad worden op straat vind ik ook niet opvoeden. Ten eerste sta je behoorlijk voor gek in mijn ogen, ten tweede wordt de hond meer angstig dan dat ie echt wat leert en ten derde raak je zelf nog meer gefrustreerd dan dat je al was. Rechtsomkeert naar huis maken gaat nog wel maar wat als je daarna zelf van huis moet en er dus geen gelegenheid is om de hond z'n behoefte te laten doen? Gaat 'm niet worden.
Voor mij werkt het niet in ieder geval.
Maar dat is het nou juist. Die druk die erachter zit van : hij moet nu zijn behoefte doen want ik moet zo gaan werken
Die heb ik nu losgelaten omdat mij opviel dat toen ik vakantie had Bertus ineens amper trok 😉
Dus nu is het stilstaan bij trekken en als er echt iets heel lekkers in zijn neus zit of hij is gewoon erg hyper dan draai ik me om loop naar de boom naast huis en kan hij daar een plas doen en terug naar binnen

Ik hou ook niet van achterover rukken of enorm kwaad worden dan krijg je van die ineengedoken hondjes van al valt dat bij Bertus misschien wel mee 😂😂
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Cooper is inmiddels trouwens zijn puppy credits kwijt (zover dat echt bestaat). Hij was altijd dikke maten met een Weimaraner reu hier in de buurt. Nou....dat is uit :jank: . Hij vindt Cooper nu enorm stom.
Jammer hoor.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Kwaad worden is sowieso natuurlijk niet nodig.
Ik vind persoonlijk een hond een paar keer (als je het goed doet, hoeft het maar een paar keer en is het nooit een ingesleten gewoonte geworden) corrigeren veel minder zielig (en ook gewoon duidelijke communicatie waar een hond niet angstig van wordt, dat is echt een idioot fabeltje van mensen die puur positief willen opvoeden) dan een hond jarenlang aan de lijn laten trekken met al die spanning die de hond er gratis bij krijgt.
Ik denk dat mensen onderschatten wat het effect is van zo'n gespannen lijn. De spanning leidt immers weer tot versterkte emoties en nog meer probleemgedrag; een veel grotere kans dat een hond gaat uitvallen aan de lijn.
Veel mensen gaan dat dan normaal vinden, dat dat 'erbij hoort'. 'Ach hij is angstig'. Maar het is zo niet nodig.

Dat betekent niet dat je elk ongewenst gedrag hoeft te corrigeren. Zeno heeft bijvoorbeeld in zijn puppytijd (zoals iedere pup) ook geprobeerd om in de lijn te bijten. Daar heb ik toen zo 'saai' op gereageerd dat hij niet meer in de verleiding is gekomen om dat nog een keer te doen. In een slappe lijn bijten dat niet leidt tot een trekspelletje, daar is gewoon niets aan.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

CatnDog schreef: 28 aug 2023, 17:13 Kwaad worden is sowieso natuurlijk niet nodig.
Ik vind persoonlijk een hond een paar keer (als je het goed doet, hoeft het maar een paar keer en is het nooit een ingesleten gewoonte geworden) corrigeren veel minder zielig (en ook gewoon duidelijke communicatie waar een hond niet angstig van wordt, dat is echt een idioot fabeltje van mensen die puur positief willen opvoeden) dan een hond jarenlang aan de lijn laten trekken met al die spanning die de hond er gratis bij krijgt.
Ik denk dat mensen onderschatten wat het effect is van zo'n gespannen lijn. De spanning leidt immers weer tot versterkte emoties en nog meer probleemgedrag; een veel grotere kans dat een hond gaat uitvallen aan de lijn.
Veel mensen gaan dat dan normaal vinden, dat dat 'erbij hoort'. 'Ach hij is angstig'. Maar het is zo niet nodig.

Dat betekent niet dat je elk ongewenst gedrag hoeft te corrigeren. Zeno heeft bijvoorbeeld in zijn puppytijd (zoals iedere pup) ook geprobeerd om in de lijn te bijten. Daar heb ik toen zo 'saai' op gereageerd dat hij niet meer in de verleiding is gekomen om dat nog een keer te doen. In een slappe lijn bijten dat niet leidt tot een trekspelletje, daar is gewoon niets aan.
Dat heeft Bertus nou echt werkelijk waar nooit gedaan ,in de lijn bijten 😉 elke pup is anders . Heavy had wel gewoon een duidelijke correctie nodig . Bij Bertus werkte dat niet .
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Cooper schreef: 28 aug 2023, 09:02
Steil achterover rukken vind ik niet opvoeden. Enorm kwaad worden op straat vind ik ook niet opvoeden.
Ik ben nog nooit kwaad op een beest geweest. Maar dat betekent niet dat ik geen sancties uitdeel. En ja dat zijn sancties waar de hond dan van onder de indruk is anders voegt het weinig toe.
Met kwaad worden heeft het niets te maken en als je ook nog moet bedenken of je al dan niet voor lul staat voor de buren is dat nu al een opvoedprobleem. Het zal me een rotzorg zijn wat omstanders ergens van vinden.

In casu aan de riem trekken vind ik harder terug trekken echt de best begrijpelijke sanctie die er is. Maar dan wel meteen. Niet eerst de boel laten woekeren en dan na een jaarineens orde op zaken willen stellen.
Gewoon meteen. De eerste keer. Dan ben je er vanaf.
Jij je achterpoten aanspannen, ik mijn voorpoten. Jij weegt 7 kilo, ik 170. Kijken wie er wint. Helderheid scheppen.
Dan gaat je hond op een andere manier proberen inbreng te krijgen en dat beloon je dan.

Basismateriaal hoor. Als je nu nog moet gaan zitten mediteren over wat redelijk is ben je erg laat.

Ga vooral lekker je puur positieve geneuzel handhaven. Mijn honden lopen aan een pink mee en doen alles waar ze zin in hebben maar gesjouw is gewoon verboden.
Of verboden...ze snappen dat ze qua kracht gewoon niks in de melk te brokkelen hebben.
Laatst gewijzigd door EchoMira op 28 aug 2023, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 28 aug 2023, 21:01 Jij weegt 7 kilo, ik 170.
😱
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus weegt 10 kg en ik 50 🤣 maar het is wel zo . Ik ben niet sterk genoeg in mijn handen om een echte duidelijke correctie te geven. Maar vriend wel en daar gaat het dus beter bij . Maar ik heb wel een heel slim smousje want ik heb vandaag het wandelgebied zonder trekken bereikt en heerlijk gewandeld 😀 dag 2 zonder trekken
Laatst gewijzigd door Smoushond op 28 aug 2023, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 28 aug 2023, 21:06
EchoMira schreef: 28 aug 2023, 21:01 Jij weegt 7 kilo, ik 170.
😱
Weet ik veel wat ik weeg. Genoeg om weerstand te bieden aan een whippet met spatsies.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 28 aug 2023, 21:39 alleen dat kop omlaag en met de achterpoten kracht erin zetten om eens goed te sleuren, dát echt NIET. Direct terug naar huis, zoek het uit.
Ik heb extra lange jachtlijnen van Suzanne want ze willen soms in beide bermen tegelijk piesen. Dat mag natuurlijk.'
Had ik vorige week de whippet van mijn zus erbij en diue had bedacht dat ze door de berm, door de greppelen het weiland in wilde an dat ging ze bereiken door die welgevormde dijtjes in de trijd te gooien.
Trekken jongens!

Nee hoor. Ik slinger je net zo hard terug aan de voet. Hoppeta.
Stond ze stom te kijken van...huh?

Ik vind het echt heel raar om je hond te laten denken dat hij je overal heen kan sleuren. Het is toch gewoon niet zo? Puntjes op de I. Duidelijk zijn.
Cooper

Bericht door Cooper »

EchoMira schreef: 28 aug 2023, 21:45

Ik vind het echt heel raar om je hond te laten denken dat hij je overal heen kan sleuren. Het is toch gewoon niet zo? Puntjes op de I. Duidelijk zijn.
Dat werkt bij Cooper dus niet. Die interesseert het niks om zo'n slinger te krijgen. Die clown denkt volgens mij : oh leuk ik vlieg :clown: . En trekt dan net zo vrolijk weer door.
Hij weegt maar 12 kilo dus ik word gelukkig niet over straat gesleept maar vervelend is het wel.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Vanochtend ging prima maar vanmiddag helemaal niet 😩
Neus in de lucht en ongeduldig willen trekken
Ik ben dus na 3 plasjes omgedraaid en terug gelopen

Toen zag ik 2 vizla teven lopen en Bertus zag ze ook 🤣 die rook hij dus en daar wilde hij naar toe
Nog geprobeerd een andere route te lopen maar dan is hij al zo hyper dat dat ook niks meer wordt dus hup naar huis
Nu ligt hij te slapen
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 5

Bericht door Sterre »

Cooper schreef: 29 aug 2023, 14:25
EchoMira schreef: 28 aug 2023, 21:45

Dat werkt bij Cooper dus niet. Die interesseert het niks om zo'n slinger te krijgen. Die clown denkt volgens mij : oh leuk ik vlieg :clown: . En trekt dan net zo vrolijk weer door.
Hij weegt maar 12 kilo dus ik word gelukkig niet over straat gesleept maar vervelend is het wel.
Ik denk dat EchoMira echt natuurlijk overwicht heeft op honden. En hij het daarom zo snel voor elkaar krijgt. Ik heb geen honden meer maar pas wel eens op een Cockerspaniël die ook zo trekt. Het lukt mij ook niet dat goed te krijgen. Omdat ik maar sporadisch oppas maak ik me er verder niet druk om. Maar waardeloos is het wel en neemt het plezier van het wandelen weg.
Plaats reactie