CatnDog schreef: ↑13 okt 2023, 16:57
Diana schreef: ↑13 okt 2023, 16:47
Ja, precies. Het kan prima een 'dat doet ie anders nooit' zijn, elke hond die bijt of wil moorden heeft dat ooit voor de eerste keer gedaan, maar dan liever niet met mijn hond als (dodelijk) slachtoffer
Net zo goed als ik doorgaans mijn honden niet naar superkleine hondjes laat gaan omdat een ongeluk ik een klein hoekje zit, wil ik mijn honden in veel gevallen ook niet blootstellen aan honden waar zij totaal niet tegen opgewassen zijn. Als ik er ook maar een heel klein beetje twijfel over heb, doe ik het niet - want waarom wel?
Sommige mensen lezen hun hond ook zo ontzettend slecht. Ik kan me niet voorstellen dat je geen signalen ziet dat zoiets een keer zou kúnnen gaan gebeuren, zeker als je een type hond hebt waarbij dat niet uit de lucht komt vallen. En dat mensen geen maatregelen (muilkorf) nemen vóórdat het een keer echt misgaat. Maar nee, er moet eerst een gewonde of dode vallen, en dan wordt het inderdaad een 'dat doet ie anders nooit, zoiets heeft hij echt nog nooit gedaan!'
Exact. Dat is altijd wat ik ook denk: ik ga dat niet uitproberen bij mijn hond. Dat is risico het niet waard.
Daar zal hij heus potentieel positieve hondenervaringen mee mislopen (jammer dan), maar ook potentieel zeer negatieve.
Er is sinds kort iemand in de buurt komen wonen met een grote bully en die valt dus heftig uit naar Zeno en wat mij daaraan opviel was dat die man dat dus ook niet had zien aankomen. Inmiddels wel, want hij doet het nu iedere keer. Maar de eerste keer dus niet. Hij denkt vast dat het aan mijn hond ligt en hij denkt ook vast nog steeds dat hij zijn hond goed heeft opgevoed/goed onder controle heeft. Maar ik zorg er wel voor dat ik tijdens mijn avondwandeling heel erg goed oplet bij onoverzichtelijke straathoeken. Ik wil gewoon zeker weten dat die hond niet precies om de hoek komt.
Misschien is een muilkorf-afkeer vergelijkbaar met de afkeer van mensen om een fietshelm te dragen.
Echt heel verdrietig dat die muilkorf-afkeer ondertussen al zo veel hondenlevens heeft gekost
Ik begrijp het ook echt niet, maar ja, ik ben dan ook zo iemand die een van mijn honden wel eens voor alle zekerheid muilkorft, al heeft zij nog nooit een andere hond met ook maar één haartje gekrenkt. Dat is dus Amy: ik weet dat zij serieus jaaggedrag kan vertonen naar kleine hondjes die in de verte hard rennen. Ik durf er mijn hand niet 100% voor in het vuur te steken dat ze in die prooidrift zo'n hondje niet zou kunnen grijpen en als het een heel klein hondje is, kan dat heel erg verkeerd aflopen. Het is gelukkig ook nog nooit met muilkorf tot zo'n situatie gekomen, want het ontslaat mij er natuurlijk niet van om te voorkomen dat zo'n situatie überhaupt voorvalt, ook al draagt ze een muilkorf, maar ik neem dan liever het zekere voor het onzekere, gewoon op basis van signalen die ik bij haar heb gezien, niet omdat het eerst een keer goed mis is gegaan.
Als mijn honden iets moeten ondergaan bij de dierenarts waarvan ik twijfel hoe ze erop gaan reageren, doe ik ze ook voor de zekerheid een muilkorf om. Er heeft er nog nooit een ook maar een hapbeweging naar de dierenarts gemaakt, dus achteraf was het niet nodig, maar waarom zou ik risico gaan nemen met de handen van de dierenarts?
Het is zo simpel te voorkomen allemaal met een muilkorf of zal op z'n minst de schade enorm beperken. Maar ja, blijkbaar vinden mensen het prima om achter de feiten aan te lopen, omdat het niet hún hond is die het grootste risico loopt.