Ik vind ook dat daar met twee maten gemeten wordt. De dode hond heeft het aan zijn gedrag te danken, bv keffen jaja, en de doodbijter moet vervolgens tweede kansen krijgen en mag daarna nog 10 jaar bij dezelfde eigenaar de omgeving angst inboezemen. Van mij hoeft de doodbijter niet dood hoor. Maar ik wil wel zekerheid dat het niet weer kan gebeuren en dat is lastig als het de eerste keer al kon gebeuren.EchoMira schreef: ↑11 sep 2024, 21:27 Ik vind het vooral een enorm voorbeeld van waarom je als beginner eigenaar met een pup moet beginnen. Zeker met grotere rassen die een zekere mate agressie kennen.
Een verstandige eigenaar met een hond die op tijd gezien wordt voor hoe hij in elkaar zit maakt dit soort dingen niet mee. Het zijn alijd mensen die denken dat niets uitmaakt en dat "alles proberen" goed genoeg is.
Mensen klooien maar wat aan met een tam roofdier en doen alsof ze niet hadden kunnen weten dat dit roofdier kan roven.
Dan krijg je dit gelul over tweede kansen. Omdat de eigenaar het zogenaamd goed bedoelde (maar niet goed deed) en de eigenaar van de dode hond het verder maar te vreten heeft.
Als het goed genoeg voor de buurman is om huilend met een dood hondje naar huis te lopen is het goed genoeg voor jou.
Plus dan is de eindconclusie dat de ongevaarlijke honden dood gaan omdat ze los lopen, kennis komen maken, keffen of misschien uitvallen en de gevaarlijke honden moeten kost wat kost levend terug naar hun baasjes met alle risico's van dien. Beetje vreemd ergens.
Het weerhoud mensen zo ook niet echt om verkeerde honden te kopen. Je komt er mee weg. De enige die er niet mee weg komen zijn de honden die door de voordeur ontsnappen of die een keer niet luisteren in een park. Die gaan dood door dat soort honden.
Ik wil helemaal geen krachtige hond. Maar ik durf ook geen zwakke honden meer te nemen hierna omdat de rest van de wereld wel met krachtige honden loopt waar ik wandel. Ik kom zelden leuke kleine honden tegen waar ik loop. Alleen Ridgebacks, herders, grote jachthonden en ander wild gespuis. Dus ik moet wel een sterke hond nemen hierna als ik niet meer steeds bang wil zijn dat mijn honden sneuvelen in die contacten. Mijn honden willen ook zwemmen en naar het bos al zijn ze klein.