dank je wel, kan ik goed gebruiken, heb vandaag echt een slechte dag en Sammie heeft in ieder geval wat zout aan boord van het weglikken van mijn tranen.
Sambal *advies en ervaringen IBD gezocht*
- Susam
- Posts in topic: 108
- Welke: Podengo kruising
Re: Sambal
Moet er niet tegelijk ook een acute aanpak voor de IBD gedaan worden? Ik heb een kat met IBD en die is zonder de prednison nergens als ze weer een "aanval" heeft.
- Susam
het is zo'n bikkeltje, hij is opeens super aanhankelijk, dat is ie normaal helemaal niet. Hij liet zelfs een muisje links liggen.Teckeltoos schreef: ↑04 nov 2024, 07:48 Gewoon zwaar kl*te
Hondje ziek; baasje ziek.
Laten we hopen dat de medicatie nu wel aanslaat.
Dit soort zorgen sloopt een mens.
Hij is zo niet zichzelf.
- Susam
we weten niet of ie daadwerkelijk IBD heeft, daarvoor is een darm biopt nodig en daar is hij nu veel te zwak voor. Ik ga nu overleggen met da.
- Mo-yi
- Posts in topic: 15
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Wat een zorgen, heel naar. Ik hoop echt dat ie gaat opknappen en dat d.a vandaag nog iets zou kunnen betekenen
Ik heb dat biopt ook niet laten doen. De echo gaf hetzelfde beeld als wat jij van Sambal beschrijft. En de andere symptomen daarbij opgeteld gaven een bijna zekerheid van IBD. Daarbij een kat die steeds slechter en zwakker werd. Van de prednison knapte ze enorm snel op. Ze leeft nu al jaren op een hele lage onderhoudsdosering en daar doet ze het goed op. Soms als ze iets jat, of stress of...of...of... dan spuugt ze weer en is de diarree terug. Dan krijgt ze ene tijdelijke verhoogde dosis en gaat het bijna altijd weer goed. Als ze erg veel.koet spugen krijgt ze de prednison per injectie met een spuit cerenia en ook dan is er in een dag weer bovenop.
Maar misschien is er een hele goeie reden om niet nu naar de prednison te grijpen hoor. Heel veel succes met het overleg. Het is niets om je hond zo ziek te zien en niet te weten wat je kunt doen.
Maar misschien is er een hele goeie reden om niet nu naar de prednison te grijpen hoor. Heel veel succes met het overleg. Het is niets om je hond zo ziek te zien en niet te weten wat je kunt doen.
- Susam
ik heb hem vanochtend weer Cerenia gegeven in de hoop dat hij wat eet. Hij heeft een maaltijd op. Ik heb de dierenarts gebeld, die staat in de OK en belt zo snel mogelijk terug, ik ga zeker vragen hoe hij denkt over steroiden. Dank je wel!Sekreetje schreef: ↑04 nov 2024, 08:37 Ik heb dat biopt ook niet laten doen. De echo gaf hetzelfde beeld als wat jij van Sambal beschrijft. En de andere symptomen daarbij opgeteld gaven een bijna zekerheid van IBD. Daarbij een kat die steeds slechter en zwakker werd. Van de prednison knapte ze enorm snel op. Ze leeft nu al jaren op een hele lage onderhoudsdosering en daar doet ze het goed op. Soms als ze iets jat, of stress of...of...of... dan spuugt ze weer en is de diarree terug. Dan krijgt ze ene tijdelijke verhoogde dosis en gaat het bijna altijd weer goed. Als ze erg veel.koet spugen krijgt ze de prednison per injectie met een spuit cerenia en ook dan is er in een dag weer bovenop.
- Babs
- Posts in topic: 8
- Welke: Babstaard kruising van een mix
He bah wat een zorgen. Sterkte voor jou en beterschap voor Sambal
- Susam
bedankt Babs!
@sekreetje overleg gehad, da wil liever geen steroiden voor nu, omdat hij met Cerenia wel eet proberen we dat voorlopig, alles is op hol in de buik. Ook geen ander voer, de omzetting naar dit kan ook weer even alles in de war gooien of klachten geven. of zoiets. ik weet t ook niet.
@sekreetje overleg gehad, da wil liever geen steroiden voor nu, omdat hij met Cerenia wel eet proberen we dat voorlopig, alles is op hol in de buik. Ook geen ander voer, de omzetting naar dit kan ook weer even alles in de war gooien of klachten geven. of zoiets. ik weet t ook niet.
Klinkt in ieder geval als een duidelijk plan. Zolang hij blijft eten en niet spuugt valt er zeker wat voor te zeggen om dit even vol te houden. Met steeds wisselen aan van voeding en medicatie weet je op een gegeven moment natuurlijk ook niet wat wel en niet werkt.
Ik hoop dat hij zich heel snel beter gaat voelen.
- Susam
ja dat denk ik ook inderdaad. Morgen wordt hij nog even gezien door de dierenarts.Sekreetje schreef: ↑04 nov 2024, 10:39 Klinkt in ieder geval als een duidelijk plan. Zolang hij blijft eten en niet spuugt valt er zeker wat voor te zeggen om dit even vol te houden. Met steeds wisselen aan van voeding en medicatie weet je op een gegeven moment natuurlijk ook niet wat wel en niet werkt.
Gelukkig heeft hij wat gegeten.
Ik zou zeker die prednison overwegen.
Dat heeft bij Claire goed geholpen om haar weer aan het eten te krijgen.
Zij kreeg van de DA blikjes natvoer van Hill's
Iets speciaals voor honden die misselijk zijn dacht ik (weet helaas de naam niet meer).
Dikke knuffel voor jou.
Beroerde samenloop, maar hopelijk komen jullie er samen door
Iets speciaals voor honden die misselijk zijn dacht ik (weet helaas de naam niet meer).
Dikke knuffel voor jou.
- pioenroos
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Ik heb een hond gehad met IBD en het enige dat hem hielp als hij een terugval had waren hoge doseringen prednison. Hij is 11 geworden en heeft aardig wat (langdurige) prednison kuren gehad.
Ja, prednison is rotzooi maar mijn ervaring was dat hoe eerder ik er bij was als hij een opvlamming had hoe korter het kuurtje kon zijn.
Ik dacht dat IBD vooral een uitsluit diagnose is? Weet het niet precies meer. Mijn Diem is destijds in Gent binnestebuiten gekeerd maar ik dacht dat dat vooral was om ziektes zoals Addison uit te sluiten.
Toevoeging:
Vitamine b12 tekort heeft hij ook gehad. Is niet teruggekomen omdat hij na de diagnose nooit meer zo ziek is geweest door tijdige prednison.
Bij Diem begon het met een hardnekkige Giardia infectie waar hij niet van leek te herstellen. Ik heb ook eindeloos gezocht naar voer waar hij het beter op zou doen maar in al die jaren en tig uitsluitdieeten nooit een allergie/intolerantie oorzaak gevonden. Hij ging het beste op een licht verteerbare brok met weinig ingrediënten: Relatief laag vet en eiwit en met zo weinig mogelijk smaak/geur middelen. (Dus juist geen hypoallergeen want om dat smakelijk te maken zitten er veel toevoegingen in). Verder weinig afwisseling of héél langzaam overstappen. Dus altijd dezelfde snack en snoep.
Ook kreeg hij altijd 's avonds een maagzuurremmer. Toen we daarmee begonnen zijn de terugvallen waarvoor hij prednison nodig had sterk afgenomen. Cerenia om hem aan het eten te krijgen was daarna geloof ik helemaal niet meer nodig, ik gaf hem dan gewoon een extra maagzuurremmer.
Diem kreeg Zitac (cimetidine). Omaprazol is goedkoper maar ging Diem juist van braken.
Ja, prednison is rotzooi maar mijn ervaring was dat hoe eerder ik er bij was als hij een opvlamming had hoe korter het kuurtje kon zijn.
Ik dacht dat IBD vooral een uitsluit diagnose is? Weet het niet precies meer. Mijn Diem is destijds in Gent binnestebuiten gekeerd maar ik dacht dat dat vooral was om ziektes zoals Addison uit te sluiten.
Toevoeging:
Vitamine b12 tekort heeft hij ook gehad. Is niet teruggekomen omdat hij na de diagnose nooit meer zo ziek is geweest door tijdige prednison.
Bij Diem begon het met een hardnekkige Giardia infectie waar hij niet van leek te herstellen. Ik heb ook eindeloos gezocht naar voer waar hij het beter op zou doen maar in al die jaren en tig uitsluitdieeten nooit een allergie/intolerantie oorzaak gevonden. Hij ging het beste op een licht verteerbare brok met weinig ingrediënten: Relatief laag vet en eiwit en met zo weinig mogelijk smaak/geur middelen. (Dus juist geen hypoallergeen want om dat smakelijk te maken zitten er veel toevoegingen in). Verder weinig afwisseling of héél langzaam overstappen. Dus altijd dezelfde snack en snoep.
Ook kreeg hij altijd 's avonds een maagzuurremmer. Toen we daarmee begonnen zijn de terugvallen waarvoor hij prednison nodig had sterk afgenomen. Cerenia om hem aan het eten te krijgen was daarna geloof ik helemaal niet meer nodig, ik gaf hem dan gewoon een extra maagzuurremmer.
Diem kreeg Zitac (cimetidine). Omaprazol is goedkoper maar ging Diem juist van braken.
- Susam
Sam had ook standaard zitac (bij clomicalm) maar dat ging eruit werd mij verteld en zijn we ook overgegaan op omeprazol. Dat heeft hij nu sowieso standaard.
We weten (nog) niet of het daadwerkelijk ibd is, en of hij altijd al b12 tekort heeft gehad of dat nu heeft gekregen vanwege de darmproblemen. We zitten volle bak in de molen.
We weten (nog) niet of het daadwerkelijk ibd is, en of hij altijd al b12 tekort heeft gehad of dat nu heeft gekregen vanwege de darmproblemen. We zitten volle bak in de molen.
- Susam
misschien Cerenia? wordt ook ingezet voor wagenziekte maar dan in hogere doseringen.ranetje schreef: ↑04 nov 2024, 12:45 Gelukkig heeft hij wat gegeten.
Dikke knuffel voor jou.
Dat krijgt hij nu ook en daarvan eet hij inderdaad iets beter.
dank je wel!
Wat een zorgen. Ik heb geen tips of ervaring hiermee maar wil je wel sterkte wensen.
Hopelijk knapt Sambal snel op.
Hopelijk knapt Sambal snel op.
- Dirkje
- Posts in topic: 9
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
O, wat een zorgen.
Ik heb geen tips voor je naar wil je wel veel sterkte wensen.
Dikke knuffel voor Sambal en jou.
Ik heb geen tips voor je naar wil je wel veel sterkte wensen.
Dikke knuffel voor Sambal en jou.
- Susam
heel erg bedankt @Dirkje en @Sirene !
- hakunamatata
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Hoe is het vandaag met jullie? Hopelijk is er iets van verbetering. Wat een zorgen
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
- Susam
hij probeerde net online een biefstuk te bestellen bij de dierenarts
We hebben toch prednison meegekregen omdat hij gisteren zo slecht was, het duurt blijkbaar lang voordat B12 wordt opgenomen en hij blijft afvallen en pijn hebben. Verder doorgaan met Cerenia en Tramadol. Volgende week weer terug. Wat een verademing deze dierenarts, hij snapt Sambal en ook dat Sam het spannend vind. Zo'n geruststelling dat we nu goed zitten op dat gebied!
- Jetski
- Posts in topic: 3
- Welke: Portugese waterhond
Altijd k t als ze ernstige klachten hebben en directe oorzaak een zoekplaatje is
Duimen dat de medicatie snel aanslaat!
Duimen dat de medicatie snel aanslaat!
Ik duim dat de prednison lekker snel zijn werk doet. Ja, het is troep, maar het kan soms ook een heerlijk wondermiddeltje zijn.
- thom
- Posts in topic: 8
- Welke: Farah het Portugese meisje
Kom even binnenvallen om je heel veel sterkte te wensen met Sambal.
Ons Portugese meisje Farah.
Pfffff wat een ellende…