Tineke schreef: ↑13 nov 2024, 07:56
Wat fijn dat er meer duidelijkheid is !
Voor voedingsadviezen zou ik Maart op dit forum eens een pb doen.
Volgens mij is dat echt een kenner die hier wellicht iets in kan betekenen
heb ik ook aan gedacht! het duurt nog even voor we kunnen starten, maar denk dat een traject bij haar een goed idee is!
Susam schreef: ↑13 nov 2024, 05:50
*EINDELIJK DIAGNOSE*
Internist en dierenarts hebben samen de casus doorgenomen en echo en alle onderzoeken bekeken.
Een compleet uit de hand gelopen dunne darm infectie met als oorzaak IBD.
Hij krijgt nu Metomotyl om de peristaltiek van de stilliggende dunne darm te motiveren, hoewel hij eerst gillende diarree had is de ontlasting nu te hard. Hij blijft voorlopig op Tramadol en Cerenia voor pijn en er zijn Psyllium vezels toegevoegd aan zijn medicinale voer.
Het wordt straks een zoektocht naar voeding die hij kan verdragen en supplementen, daarvoor ga ik op zoek naar een professional op voedingsgebied die daarbij advies kan geven, want het is om gek van te worden. Ik heb in het verleden al zo veel geprobeerd en gekocht en ik weet nu echt niet waar te beginnen, dat is later, want de komende zes maanden blijft hij op dat hypoallergene spul.
Ik heb een pakhuis aan Jan van Driel worsten en Primavoeding gestoomde maaltijden en een hangaar aan snoep dat ie allemaal niet mag. Diepvries zit vol met KVV en Barf.
Ik heb zo ontzettend veel aan de mensen op dit forum, het meedenken, de adviezen, de bak aan kennis en ervaring, de lieve berichten, echt super super bedankt!
Sambal is er nog lang niet en heeft een lange weg van herstel te gaan, maar ik ben in ieder geval blij dat ik me kan gaan inlezen over IBD en dat we eindelijk weten waar we op moeten schieten.
Was de metomotyl nog niet eerder gestart?
Als dat nu nieuw is dan kan dat best wel eens een snelle verbetering geven. Hopelijk.
Susam schreef: ↑13 nov 2024, 05:50
*EINDELIJK DIAGNOSE*
Internist en dierenarts hebben samen de casus doorgenomen en echo en alle onderzoeken bekeken.
Een compleet uit de hand gelopen dunne darm infectie met als oorzaak IBD.
Hij krijgt nu Metomotyl om de peristaltiek van de stilliggende dunne darm te motiveren, hoewel hij eerst gillende diarree had is de ontlasting nu te hard. Hij blijft voorlopig op Tramadol en Cerenia voor pijn en er zijn Psyllium vezels toegevoegd aan zijn medicinale voer.
Het wordt straks een zoektocht naar voeding die hij kan verdragen en supplementen, daarvoor ga ik op zoek naar een professional op voedingsgebied die daarbij advies kan geven, want het is om gek van te worden. Ik heb in het verleden al zo veel geprobeerd en gekocht en ik weet nu echt niet waar te beginnen, dat is later, want de komende zes maanden blijft hij op dat hypoallergene spul.
Ik heb een pakhuis aan Jan van Driel worsten en Primavoeding gestoomde maaltijden en een hangaar aan snoep dat ie allemaal niet mag. Diepvries zit vol met KVV en Barf.
Ik heb zo ontzettend veel aan de mensen op dit forum, het meedenken, de adviezen, de bak aan kennis en ervaring, de lieve berichten, echt super super bedankt!
Sambal is er nog lang niet en heeft een lange weg van herstel te gaan, maar ik ben in ieder geval blij dat ik me kan gaan inlezen over IBD en dat we eindelijk weten waar we op moeten schieten.
Was de metomotyl nog niet eerder gestart?
Als dat nu nieuw is dan kan dat best wel eens een snelle verbetering geven. Hopelijk.
Sterkte
nee, was nog niet eerder ingezet. Ik lees op Amerikaanse forums de meest schrikbarende dingen over Metomotyl.
Ik merk nu al lichte verbetering! (gistermiddag gestart). Vanochtend heeft ie niet gerild en maar 1 keer bidhouding. Dank je wel.
Kimmie schreef: ↑13 nov 2024, 10:59
Wat fijn dat je nu in ieder geval weet wat het is ,en dat je hem nu echt doelgericht kan gaan helpen...
de momenten waarop het beter gaat worden langer! Ik ben wel inderdaad echt opgelucht dat ik nu weet hoe en wat. Evengoed niet tof want dit is waarschijnlijk iets waar we zijn hele leven rekening mee moeten houden, maar hopelijk is het beheersbaar te houden als ik weet wat wel en niet werkt voor hem.
Nanna schreef: ↑13 nov 2024, 11:27
Zou voer op basis van insecten wat voor hem zijn?
ik denk het wel?
Dat Metomotyl is even afwachten, hij is enorm onrustig en poept zich ellendig. Redelijk normale substantie maar veel. Daarom wil ie om t uur naar buiten, hij reageert ook heel fel op geluid en dingen buiten.
Wat goed dat er nu een diagnose is en een plan van aanpak. Al hebben jullie natuurlijk nog wel een hele weg te gaan.
Ik hoop dat Sambal het hypoallergene voer met smaak opeet en dat de bidhouding verdwijnt; dat maakt het voor jou een stuk makkelijker om het vol te houden.
Of het werkt nu juist op de goede manier. Als de darmen geactiveerd worden kan dat echt heel onprettig zijn, maar is dan wel iets waar je echt even door moet voor het stabiliseert.
Dat hij zo gevoelig is buiten snap ik ook wel. Alles kost zoveel, dan kan elke prikkel net teveel zijn.
Mijn duimen blijven draaien
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Staan er nu nog steeds de hele dag door brokken?
Want juist als hij af en toe een hapje neemt zijn die darmen echt de hele dag door bezig.
Iets wat sowieso heel onnatuurlijk is voor de hond (een grote maaltijd en daarna vasten is veel natuurlijker).
Is een paar keer per dag ( bij een slechte eter max 4x) een kleine hoeveelheid aanbieden lijkt me veel beter.
ik heb zo even overleg, want we zijn al 6 x uitgeweest, hij poept zich wezeloos en is super onrustig. Ik denk inderdaad dat je een punt hebt Hankunamatata, toch zegt mijn gevoel even stoppen met in ieder geval Metroclopramide.
*edit da heeft net gebeld, ook hier reageert Sam dus heel heftig op, dus even stoppen met de Metomotyl en alleen de vezels doorgeven. Morgen belt hij terug om te kijken hoe dat gaat.
Hij is nu poepbal.
Sirene schreef: ↑13 nov 2024, 15:16
Staan er nu nog steeds de hele dag door brokken?
Want juist als hij af en toe een hapje neemt zijn die darmen echt de hele dag door bezig.
Iets wat sowieso heel onnatuurlijk is voor de hond (een grote maaltijd en daarna vasten is veel natuurlijker).
Is een paar keer per dag ( bij een slechte eter max 4x) een kleine hoeveelheid aanbieden lijkt me veel beter.
Ik had inderdaad de hele tijd voer klaar staan onder het motto alles wat ik erin krijg is meegenomen, maar jouw opmerking klinkt logisch. Ga ik gelijk zo doen.
Susam schreef: ↑09 nov 2024, 08:50
hij heeft continu toegang tot brokken, hij kan de hele dag door eten mocht ie dat willen, maar dat doet ie niet. Elektrolyten ga ik zo even overleggen en dan ook geven.
@Sirene dat was ook mijn idee, als het niks doet, dan weg ermee. DA belt vanochtend dan weet ik meer.
Misschien brokken weghalen en een paar keer per dag kleine maaltijden aanbieden? Hij eet wel lees ik maar misschien een te grote portie wat dan niet goed valt?
Dat zei ik al en is toch logisch lijkt me dat je een hond met darmproblemen geen hele bak brokken leeg laat eten?
Susam schreef: ↑09 nov 2024, 08:50
hij heeft continu toegang tot brokken, hij kan de hele dag door eten mocht ie dat willen, maar dat doet ie niet. Elektrolyten ga ik zo even overleggen en dan ook geven.
@Sirene dat was ook mijn idee, als het niks doet, dan weg ermee. DA belt vanochtend dan weet ik meer.
Misschien brokken weghalen en een paar keer per dag kleine maaltijden aanbieden? Hij eet wel lees ik maar misschien een te grote portie wat dan niet goed valt?
Dat zei ik al en is toch logisch lijkt me dat je een hond met darmproblemen geen hele bak brokken leeg laat eten?
hij.eet.niet.of.nauwelijks. Mijn idee was alles wat ik erin krijg zit erin, ik snap dat dat niet ideaal is, maar ik moet kiezen tussen twee kwaden. Ik heb voor nu alles weggepakt.
Wat een zoektocht voor jullie, arme Sambal en jij Jullie krijgen zoveel voor je kiezen, maar blij dat er een diagnose is en nu gerichter aangepakt kan worden Hopelijk kleine stapjes in de goede richting
Hoe gaat het met Sambal?
Ik zat nog te denken aan dat moment dat je beschreef, een tijdje terug, dat hij zo enorm veel pijn had en het uitgilde. Had je dat nog besproken met de dierenarts? Of denk je dat dit er totaal niet mee te maken kan hebben gehad?