Medicatie bij vuurwerk

Persistence
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Re: Medicatie bij vuurwerk

Bericht door Persistence »

Boaz schreef: 25 okt 2021, 14:49 De dag voor oudjaar en oudjaarsdag redt Boaz het aardig met koekjes met CBD in combinatie met inbakeren met een thundershirt. Het is dan niet weg, maar behapbaar. Om 12 uur ligt hij op schoot, hijgend en trillend, helemaal verstopt onder een deken. Daar helpt ook hier niets aan.
Welke koekjes zijn dat? Heb gegoogelt maar lees steeds dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.
Jay schreef: 25 okt 2021, 15:50 pippa vind vuurwerk niks, en is ook bang bij onweer. Een week voor oud en nieuw begin ik met Sanal Relax pillen, zodat ze een spiegel opbouwt. Dat scheelt een stuk, en haalt de echte paniek er wat af. Maar dan nog vind ze oud en nieuw eng.
Het scheelt wel dat we in een dorpje wonen. Vroeger in de grote stad ( toen had ik nog collies) was het erger.
Hier is juist de collie wel bomproof... Sanal Relax dus, noteer ik ook even al vrees ik dat dat lang niet voldoende zal zijn voor hier in de stad.
Dirkje schreef: 25 okt 2021, 18:23 Hier ook een een erg angstige hond. Vanaf de eerste vuurpijl half december tot half januari doodsbang, teruggetrokken, soms volledig naar binnen gekeerd en alle lol is uit haar leven verdwenen. Zo zielig.

Het enige dat echt een beetje helpt is Alprazolam.
(ze blijft bang maar is wel bereikbaar én af te leiden met een balletje)
DA mogen dit niet meer voorschrijven.
Ik heb een paar jaar geleden van Hilly45 een doosje van Sam gekregen én iemand op het hf gaf mij de tip om het bij de huisarts te bestellen.
Dat heb ik gedaan. HA verteld waarom ik de pillen wilde. Hij bestelde meteen een doosje voor de honden. :I:
Zo lief. :smile:
Ah, je geeft dus de variant voor mensen? Of is Alprazolam altijd het mensen-middel?
Loraine schreef: 25 okt 2021, 18:57 Vorig jaar zat Dívka telkens met een torenhoge hartslag, hard hijgen, piepen, onrust en ogen als schoteltjes bij elke knal ruim voor de jaarwisseling en het duurde erg lang voor ze weer voldoende kalmeerde.
In november was ik het kotsbeu, kocht een Beaphar No Stress band (werkt op basis van valeriaan) en toen ze een paar uur later weer aan het knallen waren merkte ik direct verschil:
Hartslag die omhoog schoot en vlot weer zakte, ze kwam nog wel steun zoeken maar was veel rustiger en herstelde ook veel vlotter.
Ik zweer dus bij deze banden nu. :E:

Daarnaast krijgt ze op oudjaarsdag een thundershirt om en advocaat (half theelepeltje advocaat met een eetlepel yoghurt/vla/kwark per uur).
Dit was oudjaarsdag in de middag, na 1 portie advocaat terwijl ze al behoorlijk bezig waren:

En dit net na middernacht:
https://youtube.com/shorts/xcf4MWcJmyQ?feature=share
Dat herinner ik me van die No Stress band! Superfijn dat dit zo goed helpt. Valeriaan helpt bij mezelf ook wel en zo'n band is niet duur. Laat je hem dan de hele dag om, of alleen in de avond? Vind Divka best relaxed overkomen op het filmpje.
Vicky schreef: 25 okt 2021, 19:08 Ik heb hier ook een zeer bange hond. Dus ik lees graag mee. Ik heb ervaring met zylkene maar dat doet nagenoeg niks, een heel klein beetje de scherpe randjes eraf maar niet dusdanig dat ze dan inderdaad wel haar behoefte zou durven doen.
Ik baal ook vreselijk omdat hier bijna het hele jaar door geknald wordt en nu al een maand op dagelijkse basis. Vicky kan ik 's avonds ook niet meer uitlaten. Ik probeer haar te laten plassen/poepen in de tuin.
Ik ben nu op het punt gekomen dat ik angstmedicatie wil vragen voor langere termijn want dit geknal duurt bijna een half jaar (het gaat nl ook rustig door tot in februari. En ik vind het beduidend de kwaliteit van leven van mijn hond beïnvloeden.
Ik heb eerdere jaren ook alprazolam gebruikt, dat werkte aardig maar mocht niet meer dan een dag of 2 gegeven worden.
:ugh: Zo stom he. Had vorig jaar kunstgras op balkon gelegd maar daar wilde ze echt niet op.
Het klopt wat je zegt, dit speelt alweer een paar weken en ging hier vorig jaar ook zeker nog tot februari of maart door.
Iirtu schreef: 25 okt 2021, 19:57 Wij hebben de ervaring (op ons hondengedragscentrum) dat de honden die echt panisch zijn voor vuurwerk, het het beste doen op Pexion.
Dit kun je ook voor langere tijd geven, vanaf dat het knallen begint. Ze worden er ook niet suf of iets dergelijks van.

Alprazolam is ook een optie, al zijn dierenartsen eigenlijk verplicht eerst de Sileo of Pexion voor te schrijven. Maar er zijn hier genoeg vee-artsen die gewoon een doosje meegeven en niet moeilijk doen.

Als een hond echter ooit wordt overvallen door vuurwerk en hartstikke bang is, is het advies wel direct naar de dierenarts te gaan en de Alprazolam voor te schrijven voordat de hond gaat slapen. Dit kan voorkomen dat er een trauma ontstaat.
:ok: Goed om te weten!
Deze angst is ontstaan door 1 keiharde knal de dag voor oud en nieuw vorig jaar. Alle auto-alarmen op de parkeerplaats gingen ervan af, zo hard was de knal. Daarvoor was er nog niks aan de hand.

Edit: als ik googel op Pexion lees ik vooral negatieve ervaringen: veel bijwerkingen, zoals door de achterpoten zakken en niet meer kunnen opstaan.
Als bijwerking van de honden die het voor epilepsie krijgen lees ik dat ze juist geluidsgevoeliger worden. Hmm.
Herken je hier iets van?
Afbeelding
Kruimel
Posts in topic: 3
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Wij zijn met Kàtur ook 3x naar een vuurwerkvrij bungalowpark geweest. Dat scheelde echt heel veel. Je hoort dan wel knallen maar ver weg en dat was voor hem veel beter te doen.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Persistence

Zinodo schreef: 25 okt 2021, 22:43 Ja, gehoorbeschermers deden het super in de aanloop naar oud en nieuw

Afbeelding
Later ook met een complete fort om ze heen gebouwd.

Maar op oud en nieuw zelf kon ik niks maar ook echt niks meer voor haar doen. :jank: dit foto zegt genoeg.

Afbeelding

Zou bijna iedereen in willen pakken en naar Slovenië rijden.
Maar ja net na oud en nieuw gaan we verhuizen.
Ah gossie, die ogen ook op schoteltjes.
Maar gaan jullie naar Slovenië verhuizen ook? (verder ben ik echt niet nieuwsgierig ofzo :engel: )
Dueros schreef: 25 okt 2021, 22:44 Ik roep niet letterlijk 'hoera', al kan dat natuurlijk best. Ik roep letterlijk 'jaaaaa!' op blije toon, en terwijl ik dan de snoepzak trek zeg ik dingen als 'Heb je dat gehoord, Duende? Dát was een harde knal!', en dat is allemaal alleen maar om af te leiden en de aandacht naar het komende koekje te krijgen, zodat de schrik geen kans krijgt in zijn brein te nestelen.

Alprazolam ga je waarschijnlijk bij de DA niet meer krijgen, al zijn er nog die een oogje dicht knijpen. Maar als dat niet lukt kun je huisarts proberen. En dan even goed de dosering uitvogelen en dan een dag of 3 voor O&N beginnen opbouwen.
Oh. :LOL:
Nouja het maakt natuurlijk geen bal uit wat je zegt, het gaat om het idee.
Mijn dierenarts is echt van de regeltjes dus dat zal wel niet inderdaad, maar ik ga het toch eens vragen.
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

@Persistence ik laat de band gewoon om, alleen met in bad doen of zwemmen oid gaat hij even af maar in principe is hij werkzaam zodra hij weer droog is dus je zou hem gewoon om kunnen laten. 😊
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Vicky
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Dirkje schreef: 25 okt 2021, 20:21
Vicky schreef: 25 okt 2021, 19:08 Ik heb hier ook een zeer bange hond. Dus ik lees graag mee. Ik heb ervaring met zylkene maar dat doet nagenoeg niks, een heel klein beetje de scherpe randjes eraf maar niet dusdanig dat ze dan inderdaad wel haar behoefte zou durven doen.
Ik baal ook vreselijk omdat hier bijna het hele jaar door geknald wordt en nu al een maand op dagelijkse basis. Vicky kan ik 's avonds ook niet meer uitlaten. Ik probeer haar te laten plassen/poepen in de tuin.
Ik ben nu op het punt gekomen dat ik angstmedicatie wil vragen voor langere termijn want dit geknal duurt bijna een half jaar (het gaat nl ook rustig door tot in februari. En ik vind het beduidend de kwaliteit van leven van mijn hond beïnvloeden.
Ik heb eerdere jaren ook alprazolam gebruikt, dat werkte aardig maar mocht niet meer dan een dag of 2 gegeven worden.
Wat gek dat je het maar zo kortmocht gebruiken. Mijn DA en HA geven aan dat er eerst een spiegel opgebouwd moet worden voor het gaat werken. Ik begin er eerste kerstdag mee en stop definitief ergens rond 10 januari.
langzaam opbouwen.

Zo zielig voor ze he, die angst voor vuurwerk. :ugh:
Ja, werd echt nadrukkelijk tegen mij gezegd. Kreeg ook maar voor een paar dagen tabletjes mee. Geen op- of afbouw. :19: :19: Ik zag wel effect ervan. Maar vorig jaar gaven ze al geen alprazolam meer maar wel pexion.
Afbeelding
Bo en de honden
Boaz

Bericht door Boaz »

Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 7
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

@Persistence Alprazolam is voor humaan gebruik. Daarom mogen dierenartsen het niet meer voorschrijven. Behalve als Zylkene en Pelion aantoonbaar niet werken.
Er staan hoge boetes op, werd mij verteld.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Zinodo schreef: 25 okt 2021, 22:57 Haha nee, we gaan weer een andere kant op, Zweden :lol1:
Gaan jullie naar Zweden verhuizen?? :80:
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Vicky schreef: 26 okt 2021, 08:03
Dirkje schreef: 25 okt 2021, 20:21
Wat gek dat je het maar zo kortmocht gebruiken. Mijn DA en HA geven aan dat er eerst een spiegel opgebouwd moet worden voor het gaat werken. Ik begin er eerste kerstdag mee en stop definitief ergens rond 10 januari.
langzaam opbouwen.

Zo zielig voor ze he, die angst voor vuurwerk. :ugh:
Ja, werd echt nadrukkelijk tegen mij gezegd. Kreeg ook maar voor een paar dagen tabletjes mee. Geen op- of afbouw. :19: :19: Ik zag wel effect ervan. Maar vorig jaar gaven ze al geen alprazolam meer maar wel pexion.
Mijn dierenarts vertelde dat opbouwen nodig is omdat de angst in de eerste instantie erger kan worden na de eerste dosis.. Het werkt pas echt goed als er een spiegel is opgebouwd. Afbouwen is ook noodzakelijk bij dit middel. Het is ook best serieuze medicatie.
Afbeelding
Kipo
Posts in topic: 2

Bericht door Kipo »

Alprazolam mag wél als sileo en pexion niet werken of niet gegeven kunnen worden vanwege de bijwerkingen bij een individu.
Het kan dus de moeite waard zijn om die te proberen (en dat ook te laten documenteren), mogelijk kun je dan een aantekening krijgen dat jouw hond een recept voor alprazolam mag krijgen.
Alprazolam hoeft niet opgebouwd en als je het enkel op oudjaarsdag geeft, ook niet afgebouwd, wel als je het langer gaat geven, maar dat is wel een aanslag op de lever.
Pexion is heel mild voor lever en nieren, kan láng gegeven worden en werkt vrij snel. Advies is om daar 2 dagen voor de verwachte angstprikkel mee te beginnen. De bijwerkingen ontstaan vooral omdat de dosis zo hoog is. Voor angst is de dosis dezelfde als de maximale dosis voor epilepsie, geen wonder dat honden door de poten zakken. Door er eerder mee te beginnen en die dosis langzaam op te bouwen verminder je dat.
Voor katten lijkt gabapentine zelfs een betere optie dan alprazolam, ook humaan, maar voor katten is enkel diazepam geregistreerd en dat heeft best wat nadelen.

En voor pups/ jonge honden ouds voorkomen beter dan genezen.

https://diergeneeskunde.nl › ...PDF
GEDRAGSKLINIEK INFO | nr. 12

(Werkt de link zo? Zou een pdf bestand van de gedragskliniek in Utrecht moeten openen)
Persistence

:ok:
Heb mijn DA een mail gestuurd, ben benieuwd wat ze gaat adviseren.
Dirkje schreef: 26 okt 2021, 09:22
Zinodo schreef: 25 okt 2021, 22:57 Haha nee, we gaan weer een andere kant op, Zweden :lol1:
Gaan jullie naar Zweden verhuizen?? :80:
Hier mag ook wel even een apart topic aan gewijd worden! Superleuk voor jullie!
Afbeelding
Alex
Posts in topic: 1
Welke: русская бабушка en västgötaspets

Bericht door Alex »

Zinodo heeft vorig jaar nog op korte termijn zo'n gehoorbeschermer gemaakt voor Saba en dat werkte de dagen voor oud&nieuw echt heel goed, ze werd er rustig van :ok: Op de 31e niet maar goed, we kregen Saba met god weet hoeveel jaar ingesleten vuurwerkangst dus daar doe je met koek en de beste oorkleppen niks meer aan. Op de 31e advocaat en laat in de middag nog gelopen bij Lauwersoog, verder in haar fort op de bank met keiharde metal op.
Tussendoor wel knaltraining dankzij het wandelen op terrein van defensie maar dat zijn heel andere knallen. Heb haar daar wel "fuck yeah" aangeleerd als er een knal is, dit jaar lijkt dat wel te zijn blijven hangen voor wat er nu al knalt.

We zijn dit jaar met oud&nieuw verhuisd en daar is het veel stiller dus heb er wat meer vertrouwen in.
Saba 💜 23-05-24
Iirtu
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Bericht door Iirtu »

Persistence schreef: 25 okt 2021, 22:49:ok: Goed om te weten!
Deze angst is ontstaan door 1 keiharde knal de dag voor oud en nieuw vorig jaar. Alle auto-alarmen op de parkeerplaats gingen ervan af, zo hard was de knal. Daarvoor was er nog niks aan de hand.

Edit: als ik googel op Pexion lees ik vooral negatieve ervaringen: veel bijwerkingen, zoals door de achterpoten zakken en niet meer kunnen opstaan.
Als bijwerking van de honden die het voor epilepsie krijgen lees ik dat ze juist geluidsgevoeliger worden. Hmm.
Herken je hier iets van?
Nee deze ervaring hebben wij helemaal niet met dit middel.
We hebben honden op les die zich anders maandenlang in huis verstopten en niet meer naar buiten wilden.
Nu met de Pexion is de angst niet volledig weg maar wel behapbaar. De honden gaan gewoon mee naar buiten en na schrik treedt er herstel op. De schrik is minder en ze blijven niet in de angstmodus "hangen".
Afbeelding
GoldenGizmo
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Kipo schreef: 26 okt 2021, 11:28 Alprazolam mag wél als sileo en pexion niet werken of niet gegeven kunnen worden vanwege de bijwerkingen bij een individu.
Het kan dus de moeite waard zijn om die te proberen (en dat ook te laten documenteren), mogelijk kun je dan een aantekening krijgen dat jouw hond een recept voor alprazolam mag krijgen.
Alprazolam hoeft niet opgebouwd en als je het enkel op oudjaarsdag geeft, ook niet afgebouwd, wel als je het langer gaat geven, maar dat is wel een aanslag op de lever.
Pexion is heel mild voor lever en nieren, kan láng gegeven worden en werkt vrij snel. Advies is om daar 2 dagen voor de verwachte angstprikkel mee te beginnen. De bijwerkingen ontstaan vooral omdat de dosis zo hoog is. Voor angst is de dosis dezelfde als de maximale dosis voor epilepsie, geen wonder dat honden door de poten zakken. Door er eerder mee te beginnen en die dosis langzaam op te bouwen verminder je dat.
Voor katten lijkt gabapentine zelfs een betere optie dan alprazolam, ook humaan, maar voor katten is enkel diazepam geregistreerd en dat heeft best wat nadelen.

En voor pups/ jonge honden ouds voorkomen beter dan genezen.

https://diergeneeskunde.nl › ...PDF
GEDRAGSKLINIEK INFO | nr. 12

(Werkt de link zo? Zou een pdf bestand van de gedragskliniek in Utrecht moeten openen)
Bij mij wordt er geen pdf geopend maar gewoon de algemene website van het universitair dierenziekenhuis.
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Digger had al eerder een jaar Pexion gekregen vanwege aanvallen die vermoedelijk epilepsie waren. De Pexion was al gestopt, maar twee jaar geleden heeft hij het in overleg met de dierenarts een week rond de jaarwisseling gekregen. Ik zal niet zeggen dat zijn angst helemaal weg was, maar het heeft zeker wel geholpen. Dit jaar wil ik het hem weer geven. Voor Bono ga ik het ook overleggen met de dierenarts. Het is zijn eerste jaarwisseling in Nederland, maar hij is supergevoelig voor geluid. Ik houd mijn hart vast.

Met de epilepsie moest Digger gelijk met een redelijk hoge dosis Pexion beginnen. Toen was hij de eerste dagen wel wat wankel nadat hij zijn pil had gekregen. Met het opbouwschema voor de jaarwisseling heeft hij daar geen last van gehad.
Afbeelding
Persistence

Heb bericht terug van de dierenarts, ze adviseert eerst Zylkene te proberen voor aan ‘echte’ medicatie te gaan.
Afbeelding
Persistence

Dueros schreef: 28 okt 2021, 09:33 Daar ga je het niet mee redden vrees ik.
Dat denk ik ook niet. Maar ik kan het proberen.
Afbeelding
Jordy

Bericht door Jordy »

Mijn vorige hondje was totaal in paniek bij vuurwerk. Begonnen met een rotje wat voor haar pootjes werd gegooid helaas. Ze was op oudejaarsavond totaal onbereikbaar, helemaal verstijfd met grote uitpuilende oogjes, een hartje wat op topsnelheid ging en zo erg hijgen dat ik serieus bang was dat ze er in zou blijven...niets werkte, behalve alprazolam. En toen mocht dat opeens niet meer. Dierenarts vertikt het om het voor te schrijven, het middel dat er voor in de plaats kwam leek het juist erger te maken. Ze was in de aanloop naar oud en nieuw een hoopje ellende, at niet meer, dronk amper en plaste alleen vroeg in de ochtend. Op oudejaarsdag was ze zo aan het hijgen dat haar tong blauw werd. Vervangende dierenarts wilde ook geen alprazolam geven. Toen heb ik haar zelf diazepam gegeven( van mezelf) eerst juiste dosis opgezocht. Binnen een uur was ze gekalmeerd en na een volgende dosis at ze een bak brokken leeg en plaste en poepte buiten. Het werkte vergelijkbaar met alprazolam. Het enige nadeel was dat ze een beetje wankel op haar pootjes stond in het begin.
Persistence

Dueros schreef: 28 okt 2021, 11:00
Persistence schreef: 28 okt 2021, 10:01
Dueros schreef: 28 okt 2021, 09:33 Daar ga je het niet mee redden vrees ik.
Dat denk ik ook niet. Maar ik kan het proberen.
Met dat principe ben ik het over het algemeen eens, maar in dit geval niet.
Als je vuurwerkangst niet gelijk met kop en staart aanpakt, ga je niet alleen een afschuwelijke tijd rond O&N tegemoet (lijkt nu nog ver weg, maar geloof me dat die dagen dan lang duren), maar wordt het ook nog eens moeilijker om het in het komend jaar aan te pakken. Want honden die echt heel bang worden die dragen die angst daarna over op allerlei andere dingen die ze met vuurwerk associeren (onweer, regen, wind), en worden bij het kleinste knalletje al heel bang.

Ik zou dus echt proberen voor dit jaar al effectieve medicatie te pakken te krijgen, of anders te kijken of je ergens in een vuurwerkvrije omgeving kunt onderduiken.
Ze schrikt inderdaad van alle 'knallen', een bakfiets die over een drempel rijdt, een GFT-bak die dichtgeslagen wordt.
Heb de DA teruggemaild dat ik wel wat sterkers wil voor December, maar vanaf afgelopen weekend zo'n No stress halsband en Zylkene.

Gisteravond hadden we agility buiten, daar werd best wat vuurwerk afgestoken (niet super harde knallen), ze vond het wel erg spannend maar nam wel voertjes aan en had geen blinde paniek en onbereikbaar, zoals hier op straat. We hebben de training wel af kunnen maken. Scheelt ook dat de andere honden er niks om gaven en gewoon verder gingen.
Hopelijk zet zich dit ook door op straat, zodat we gewoon nog een klein rondje kunnen doen 's avonds.
Afbeelding
Matahari

Bericht door Matahari »

Weet iemand toevallig of andere pammetjes ook gegeven kunnen worden ?
SiennaNala

Bericht door SiennaNala »

Je hebt ook essentiële oliën die ontspannen werken bij angst en stress en vuurwerk, misschien is dat iets?
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/
Kipo

Bericht door Kipo »

Ik heb Aura dit jaar in oktober al aan de clomicalm gezet, met het idee dat ze daardoor bereikbaarder zou blijven en we effectiever kunnen oefenen.
Aura heeft niet alleen last van vuurwerk, maar ook van zondagsjagers, die hier helaas nogal veel rondlopen.

Na 2 maanden was het effect heel teleurstellend.
Dus clomicalm gestopt (in een weekje afgebouwd, ja dat is eigenlijk te snel). Sinds gisteren krijgt ze pexion 20mg/kg. Voor geluidsangst wordt aangeraden 15mg/kg 5 dagen voor de verwachte prikkel of 30mg/kg 3 dagen van tevoren.
Ik heb gekozen voor 20 omdat ik 30 ineens erg heftig vind en 15 was onhandig qua maat tabletten.
Ze is helemaal niet suf en durft weer de tuin in, daarstraks stond ze in de kippenren en klonk er een behoorlijke knal. Ipv met de staart tussen de benen naar binnen te rennen, kromp ze heel even ineen, keek op en ging verder met waar ze mee bezig was. .
Ik ben blij! Ik hou haar vandaag en morgen nog op 20mg/kg en bouw dan af naar 10 en als dat werkt, krijgt ze die nog even, tot de jagers ook weer weg zijn.

Oh ja, een nadeel is er uiteraard ook: madam is ineens nogal vraatzuchtig. Alles wat eetbaar is, kijkt ze je uit handen en bij het vriendinnetje van dochter durfde ze ook wel te proberen om het gewoon af te pakken
Pemba
Honden: 1
Welke: Tibetaanse terriër

Bericht door Pemba »

Kipo schreef: 30 dec 2021, 15:52 Ik heb Aura dit jaar in oktober al aan de clomicalm gezet, met het idee dat ze daardoor bereikbaarder zou blijven en we effectiever kunnen oefenen.
Aura heeft niet alleen last van vuurwerk, maar ook van zondagsjagers, die hier helaas nogal veel rondlopen.

Dus clomicalm gestopt (in een weekje afgebouwd, ja dat is eigenlijk te snel). Sinds gisteren krijgt ze pexion 20mg/kg. Voor geluidsangst wordt aangeraden 15mg/kg 5 dagen voor de verwachte prikkel of 30mg/kg 3 dagen van tevoren.
Ik heb gekozen voor 20 omdat ik 30 ineens erg heftig vind en 15 was onhandig qua maat tabletten.
Ze is helemaal niet suf en durft weer de tuin in, daarstraks stond ze in de kippenren en klonk er een behoorlijke knal. Ipv met de staart tussen de benen naar binnen te rennen, kromp ze heel even ineen, keek op en ging verder met waar ze mee bezig was. AfbeeldingAfbeelding.
Ik ben blij! Ik hou haar vandaag en morgen nog op 20mg/kg en bouw dan af naar 10 en als dat werkt, krijgt ze die nog even, tot de jagers ook weer weg zijn.

Oh ja, een nadeel is er uiteraard ook: madam is ineens nogal vraatzuchtig. Alles wat eetbaar is, kijkt ze je uit handen en bij het vriendinnetje van dochter durfde ze ook wel te proberen om het gewoon af te pakkenAfbeelding
Wat fijn dat de pexion werkt :ok:
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Kipo schreef: 30 dec 2021, 15:52 Ik heb Aura dit jaar in oktober al aan de clomicalm gezet, met het idee dat ze daardoor bereikbaarder zou blijven en we effectiever kunnen oefenen.

Ze is helemaal niet suf en durft weer de tuin in, daarstraks stond ze in de kippenren en klonk er een behoorlijke knal. Ipv met de staart tussen de benen naar binnen te rennen, kromp ze heel even ineen, keek op en ging verder met waar ze mee bezig was. AfbeeldingAfbeelding.

Oh ja, een nadeel is er uiteraard ook: madam is ineens nogal vraatzuchtig. Alles wat eetbaar is, kijkt ze je uit handen en bij het vriendinnetje van dochter durfde ze ook wel te proberen om het gewoon af te pakkenAfbeelding
Fijn dat pexion goed werkt bij Aura ! Fijner voor haar en voor jou, dat ze minder schrikt. :smile:
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Persistence schreef: 25 okt 2021, 22:24Fijn dat een pension voor jullie de oplossing is! Waar is dat dan, als er echt geen geluid is? Heb al van meerdere mensen op vuurwerkvrije parken gehoord dat er toch ook vuurwerk is. Is wat anders dan een pension uiteraard.
Volgens mij heb ik dit helemaal gemist, dus sorry voor mijn extreem late reactie. :scratch: Volgens mij zitten ze bij Egmond of zo, in de buurt van Alkmaar. Maar het pension staat aan zo’n doorgaande lange weg en echt ver buiten het dorp. Ik vermoed dat er wel wat te horen zal zijn, maar dat zal dan zo ver weg zijn dat zelfs Mowin het wel aankan. Hij is er nu een aantal keer geweest met oud en nieuw en hij komt er altijd blij vandaan, terwijl hij toen hij thuis was tijdens oud en nieuw vervolgens nog drie maanden een hoopje ellende was. Het pension zit ook echt elk jaar aan het begin van het jaar alweer vol voor de volgende oud en nieuw. Mijn moeder heeft zijn plek ook al in januari geboekt of zo. :schrik:

Hij is net gisteren weggebracht en komt 4 januari weer terug. Het was ook wel net op tijd, want ze waren al een tijdje aan het knallen hier en sinds gisteren is het best erg. Harde knallen en ook veel knallen. Gelukkig vindt Froo er zoals verwacht weer niks van, want ik vind het altijd zo sneu voor de honden die wel bang zijn. :(
Plaats reactie