Grote waakse herplaatser gevonden - Brutus.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marc
Posts in topic: 47

Re: Grote waakse herplaatser gevonden - Brutus.

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 22 sep 2026, 23:44
Nanna schreef: 21 sep 2026, 10:18 Nou je hebt zo te lezen een lot uit de loterij
Zo voelt het alvast wel.
Het is zo'n enorm indrukwekkend beest en toch ontzettend makkelijk en echt heel lief. Ik kan ook al gewoon nageltjes en tandjes kijken enzo.

Morgen gaan we naar de bouwmarkt. Lekkers halen. Long, pens en droge kip.
Even kijken wat hij daar van vindt.
Gedag zeggen bij de meneer van de aquariumafdeling want die weet nog helemaal niet dat ik een nieuwe hond heb en dat kan niet.
Haha. Ga je hem meenemen? Heel goed dat je voorkomt dat hij de fout in kan gaan. Slim en fijn. Er komt een dat dat je ziet en voelt dat dat niet meer kan en gaat gebeuren omdat hij echt een band met de dames aangaat als individu en niet als groepje dwergteefjes.

Die meneer van de aquariumafdeling vind ik leuk :I:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik vraag me trouwens af of je niet altijd ergens een basisscheiding moet maken tussen de honden als je weg bent. Het echt op elkaar zetten met slapen eten en wonen is misschien hoe dan ook te ver gezocht gezien de enorme verschillen. Hij is en blijft een enorme oerhond en de dames zijn en blijven erg kwetsbare dwergen. En alles is een hond dus kan happen, uitvallen, schrikken en emo reageren.
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Nou ja zeg, ben je een tijdje weg van het forum en dan lees je dit. Dit is heerlijk meegenieten.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 16

Bericht door blondie »

Fijn Martijn! En heerlijk om zo'n update te lezen!
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 22 sep 2026, 23:29
Kelperuaantjes schreef: 22 sep 2026, 22:19 Hoe gaat het?
Super!
Vanmorgen natuurlijk samen even gewandeld. Dat vindt hij heel leuk. In het begin stoot hij dan tijdens het lopen een aantal keer met zijn neus tegen mijn hand waar ik de riem mee vast heb. Hij bevestigt het "samen doen" heel duidelijk. Dat is een themaatje voor hem. Op een positieve manier.
Ook smorgens bij het opstaan en bij het thuis komen wil hij echt graag even een knuffel en wat aandacht en dan is het ook goed.
Op zijn manier is het een heel warme, lieve hond.

Naast het akkefietje bij de voerbak is alles 100% vriendelijk en positief geweest. @blondie dat was het filmpje dat jij ook hebt gezien. Dan weet je wat ik bedoel.
Ook nu ik terug kwam met de meiden na een dag weg was de samenvoeging volledig vredig. Ook met echo en scarlett die dan iets hoog in de energie zitten, zeg maar.
Het is eigenlijk een ontzettend makkelijke hond.

De enige reden dat ik het nog een beetje bewaak is omdat het zo zwaar weegt als hij de kans krijgt om een foutje te maken en hij is nog nieuw, ongewtijfeld zit er nog wat stress in en Scar weegt 5 kilo waar hij 42 weegt dus we willen geen misverstanden. Dan zou ik hem niet meer willen of kunnen houden.
Maar heel eerlijk denk ik niet dat er iets gaat gebeuren. Hij is volstrekt sociaal.

En hij kan dus gewoon alleen zijn. Dat wist ik al van de eigenaar maar hier kan het dus ook. Totaal relaxed.

Ik merk dat hij al zindelijk op het erf is. Hij poept alleen bij het wandelen en daar ben ik niet bepaald rouwig om.
Hij loopt alleen wel liever met het hele roedel. Als ik hem alleen meenemen loopt hij steeds om te kijken en gaat hij liever niet te ver (als in 150 meter). De meiden moeten kennelijk ook bewaakt worden.
Daar moet ik nog even naar kijken want ik wil op lange wandelingen niet dat hij ons gaat bewaken richting andere honden maar goed, dat zien we dan wel weer.

Wat ook heel fijn is is dat hij zich goed laat corrigeren. "Nee niet doen." of een "HEUJ! Ben je gek!" wordt prima opgepakt. Geen terugreactie of negeren. Hij accepteert. Heel fijn.

Dus ik kan niet anders zeggen dan dat het ontzettend goed gaat. Nooit gedacht dat ik 4 honden zou hebben laat staan een enorme mastiffreu er bij maar ik ben er erg blij mee en het voelt ontzettend fijn om weer een wakende hond te hebben.
Hij heeft nog niets laten zien qua hekkenblafferij en dat is prima want dat komt vanzelf maar met zo'n grimmig uitziende hond op het erf komt er niemand meer gereedschap jatten, hoor.
Er gaat nog veel veranderen. En ja. Misschien gaat hij jou op straat ook bewaken. Of de kleintjes. Maar daar kan je tegen die tijd wel weer mee omgaan. Kan ook zijn dat hij jou voor vol aanziet en zijn waken pas inzet bij afwezigheid van jou. Dat zou erg fijn zijn maar dat moet je gaan zien. Belangrijkste is dat hij jou en de kleintjes lijkt te accepteren en dat is de belangrijkste stap die niet bij te sturen zou zijn. De rest is een kwestie van managen en uitvinden.

Guus wilde in het begin ook niet lopen zonder Bas. Kan best dat dat over gaat. Het is maar wat ze gewend zijn. Misschien liep hij nooit alleen als enige hond. Je weet nooit wat hem bezorgd maakt op dat moment. Gewoonte of inderdaad achterlaten van terrein of de kleine hondjes.
Wat je vaker doet gaat vanzelf makkelijker.

Ik denk dat je nog een heleboel gaat ontdekken. En dat hij ook vrijer zal worden. Dat hij in de basis toont zich aan jou te willen binden en de meiden en je huis en buitenruimte al te accepteren in een paar dagen zet een fantastische basis. Van daar uit komt de rest vanzelf wel goed. Je bent niet van gisteren en het is niet je eerste hond. Ik ben super blij dat het geen loeder is en dat hij niet agressief is. Dat had ook gekund. Maar dan had hij jou al in je flikker gebeten en Scarlet gepakt op een chaotisch moment tijdens een corrigerende handeling. Dat zit er dus niet in want de aanleiding was er en toen deed hij het heel duidelijk niet. Genoeg van dat soort honden die jou in je been gebeten hadden toen je het uitvallen corrigeerde. Deed hij niet en wilde hij ook niet doen. Volgens mij is het eigenlijke een hele lieve fijne hond die goed waaks en lekker zelfstandig is. Perfect voor de plek die je wilde bieden.
Laatst gewijzigd door Marc op 23 sep 2026, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 46
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 23 sep 2026, 07:41 Ik vraag me trouwens af of je niet altijd ergens een basisscheiding moet maken tussen de honden als je weg bent. Het echt op elkaar zetten met slapen eten en wonen is misschien hoe dan ook te ver gezocht gezien de enorme verschillen. Hij is en blijft een enorme oerhond en de dames zijn en blijven erg kwetsbare dwergen. En alles is een hond dus kan happen, uitvallen, schrikken en emo reageren.
En ik denk ook dat het voor hem vervelend is om allerlei chaotisch gewiebel om zich heen te hebben terwijl hij aan het waken is.
Daarnaast zijn ze ook gewoon gewend om binnen te zijn als ik er niet ben. Het komt dus van nature al zo terecht.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 23 sep 2026, 13:57
Marc schreef: 23 sep 2026, 07:41 Ik vraag me trouwens af of je niet altijd ergens een basisscheiding moet maken tussen de honden als je weg bent. Het echt op elkaar zetten met slapen eten en wonen is misschien hoe dan ook te ver gezocht gezien de enorme verschillen. Hij is en blijft een enorme oerhond en de dames zijn en blijven erg kwetsbare dwergen. En alles is een hond dus kan happen, uitvallen, schrikken en emo reageren.
En ik denk ook dat het voor hem vervelend is om allerlei chaotisch gewiebel om zich heen te hebben terwijl hij aan het waken is.
Daarnaast zijn ze ook gewoon gewend om binnen te zijn als ik er niet ben. Het komt dus van nature al zo terecht.
Ja dat hij het vervelend gaat vinden denk ik ook. Het haalt de rust weg en zijn mogelijkheden om zichzelf te zijn. Zelfs opspringen en een harde loei kan al voor chaos zorgen als er drie kleine hondjes wegspringen en schrikken. Wat weer reacties geeft etc. Een hond kan niet waken, luisteren en alles in de gaten houden in een crèche vol kleine hondjes die hoog in de energie zitten.
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Wat geweldig dat het zo goed gaat. Een vriendin van mij heeft een Kaukaas, een teef. Die is ook voor de waak buiten, komt weleens binnen ook bij haar Whippets en katten allemaal geen probleem. Maar ze woont meerendeel buiten. Haar herder(s) kunnen bij haar komen maar ontwijken haar zelf meestal als ze op missie is. Soms gaat t hele spul samen mee uit, soms een deel allemaal probleemloos, maar waken doet ze op zichzelf. De Whippets en herders bewaken t op hun manier binnen en de Kaukaas bewaakt hun en het huis en erf, de paarden en de kippen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Vandaag naar de bouwmarkt geweest. Dat ging geweldig goed. Eerst een rondje over de parkeerplaats en daarna de buurt. Dat vond hij heerlijk en dan hebben we ook geen enorme drollen in de winkel. Winkel in ging prima. Passerende mensen. Prima. Lekkers uitzoeken. Prima.

Bij het instappen kreeg ik deze blik. Volgens mij vond hij het leuk.

Afbeelding
Kells
Posts in topic: 6
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hij kijkt in ieder geval wel blij.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
*Esther*
Posts in topic: 5

Bericht door *Esther* »

Aandoenlijke blik.
Marc

Bericht door Marc »

Wat een lieve hond om te zien. Ik ben jaloers. Ik zou er enorm op vallen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Net de laatste ronde gelopen met het viertal. Brutus is ook even los geweest. Dan hebben we het maar gehad.
Ik vertrouw ze met elkaar. Er is geen enkele spanning.
Bij het aanlijnen stond B. even aan Scar te ruiken en hij verried zichzelf met een ontspannen kwispel.
Het is goed zo.

Ik sluit vannacht wel weer de bijkeuken af zodat de kleintjes niet naar buiten kunnen maar dat is meer omdat hij (en ik ook) het liever overzichtelijk heeft.
Waarschijnlijk zouden ze ook gewoon binnen blijven want gegeten en gedronken maar het voelt gewoon fijner.
Het is maar een puppyhekje er tussen en toch is dat prettiger. Zal wel aan mij liggen.
Josefien
Posts in topic: 10
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Hij heeft genoten! Al die aandacht, die hij wellicht bij de (vorige) eigenaar miste, haalt hij dubbel en dwars in en dat bevalt hem prima.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Plaats reactie