Nieuwe welzijnsregels in Duitsland
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
Re: Nieuwe welzijnsregels in Duitsland
Noa is wel naar allerlei trimmers geweest. Ze had een gruwelijke hekel aan als ik het deed, bij de trimmers ging het beter (ik ben er een aantal keer bij geweest). We hadden een trimster aan huis, maar die werd aan het eind steeds minder vriendelijk en netjes werkend. Die kwam oorspronkelijk voor Boris nadat hij tot twee keer toe hardhandig behandeld was bij de trimster (aangeven dat hij in verband met het vervilten helaas geschoren moest worden, maar dan toch maar ontvilt hebben want dat was mooier. We hebben maanden niet aan zijn voorpoten mogen zitten. En de keer erop bij een andere trimster ook niet goed gegaan, daarna de trimster aan huis en de laatste 2 jaar doet mijn moeder het zelf, hij is nu ruim 14 jaar), maar Noa heb ik er ook een aantal keer door laten knippen.
Rosita heeft haar onder andere getrimd, maar ook de trainster van de hondenschool (kynodogs, Wageningen) die een trimsalon opende, de dierenartsassistente van de kliniek waar we altijd kwamen en een salon die door de hondenschool in H'sluis aangeraden werd. Die trainde bij haar met haar poedels en was zeer vaardig met de clicker, en zette dat ook in met de salonhonden. De laatste 1.5 jaar van haar leven werd het ineens trimmen echter te zwaar voor haar en deed ik het in sessies van 5-8 minuten, al zittend op de bank. Nog steeds niet leuk, maar met het toen aangeschafte scheerapparaat haalbaar (Aesculap Akkurata), al bleef haar kop een drama (en niet optioneel, want los van dat ik die baardharen uitwringen na iedere drinkbeurt vies vond, kon ik haar ogen ook niet goed druppelen bij langer haar, wat nodig was door de verminderde knipperrelfex).
Het bleef niet leuk, maar bij de trimsalons was het voor haar wel een stuk haalbaarder dan als ik het zelf deed.
Rosita heeft haar onder andere getrimd, maar ook de trainster van de hondenschool (kynodogs, Wageningen) die een trimsalon opende, de dierenartsassistente van de kliniek waar we altijd kwamen en een salon die door de hondenschool in H'sluis aangeraden werd. Die trainde bij haar met haar poedels en was zeer vaardig met de clicker, en zette dat ook in met de salonhonden. De laatste 1.5 jaar van haar leven werd het ineens trimmen echter te zwaar voor haar en deed ik het in sessies van 5-8 minuten, al zittend op de bank. Nog steeds niet leuk, maar met het toen aangeschafte scheerapparaat haalbaar (Aesculap Akkurata), al bleef haar kop een drama (en niet optioneel, want los van dat ik die baardharen uitwringen na iedere drinkbeurt vies vond, kon ik haar ogen ook niet goed druppelen bij langer haar, wat nodig was door de verminderde knipperrelfex).
Het bleef niet leuk, maar bij de trimsalons was het voor haar wel een stuk haalbaarder dan als ik het zelf deed.
- Johnny Jones
- Posts in topic: 2
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Mijn ouwe cairn terriër werd ook altijd geplukt, het was een doodzonde om er een tondeuse overheen te halen. Maar ze had er altijd best een hekel aan. Toen ze ouder werd liet ik haar scheren in de trimsalon, geen gepluk meer aan haar lijf. Haar vacht werd zachter, maar ze heeft er nooit jeuk aan gehad. Ook geschoren bleef ze er prima uitzien. Eigenlijk had ik er spijt van dat ik haar die jaren had laten treiteren met dat gepluk.
- Inge O
- Posts in topic: 13
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Oh, juist, ja, mijn Cairn Koddeke heb ik ook nooit geplukt, alleen geborsteld : werkte prima.Johnny Jones schreef: ↑24 feb 2022, 19:57 Mijn ouwe cairn terriër werd ook altijd geplukt, het was een doodzonde om er een tondeuse overheen te halen. Maar ze had er altijd best een hekel aan. Toen ze ouder werd liet ik haar scheren in de trimsalon, geen gepluk meer aan haar lijf. Haar vacht werd zachter, maar ze heeft er nooit jeuk aan gehad. Ook geschoren bleef ze er prima uitzien. Eigenlijk had ik er spijt van dat ik haar die jaren had laten treiteren met dat gepluk.
Volgens mij is het verplicht plukken een totaal verzonnen fenomeen. Als je ziet hoeveel honden er uit het buitenland komen met een echte ruwharige vacht in topconditie mag iemand mij dat uitleggen. Want geen enkele hond in die landen wordt geplukt. En stuk voor stuk komen die honden in super mooie vachten naar Nederland. Dus hoe zit dat? Want dat zouden dan toch jeukende honden vol vastzittend haar moeten zijn?
Ik begin te geloven dat plukken een showfenomeen is inclusief de bijbehorende redenen dat het zou moeten. Natuurlijk krijg je dan de meest egale vacht want je trekt alles los. En dus heb je een aantal maanden later een super strakke ruwhaar op show. Maar wat is dit dan? Dit zijn super mooie ruwharige straathonden waarbij zich nog nooit iemand om de vacht heeft bekommerd.
Ik begin te geloven dat plukken een showfenomeen is inclusief de bijbehorende redenen dat het zou moeten. Natuurlijk krijg je dan de meest egale vacht want je trekt alles los. En dus heb je een aantal maanden later een super strakke ruwhaar op show. Maar wat is dit dan? Dit zijn super mooie ruwharige straathonden waarbij zich nog nooit iemand om de vacht heeft bekommerd.
En natuurlijk is een langharige ruwharige hond de sjaak. Maar dat is elke langharige hond bij geen vacht verzorging. Bas haar haar is helemaal niet veranderd en ze wordt al jaren en jaren niet meer geplukt. Ik maak nu wel even een foto. Gewoon een harde vacht.
Ze is natuurlijk een erg oud gecastreerd teefje maar de plofvacht die ze zou krijgen en de jeuk en alle issues zijn volledig niet aan de orde. Ik vind haar vacht zelfs heel erg mooi en droog op wat castratenpluis na wat er door komt. Ze ziet er kwa vacht juist super mooi uit imo voor haar leeftijd.
Laatst gewijzigd door Marc op 24 feb 2022, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Posts in topic: 21
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Dat kun je natuurlijk niet zeggen. Voor hetzelfde geld had ze ongecastreerd dappers vacht gehad.
Nou, dat kan ik wel want dit is Bas in Spanje ongecastreerd en dit staat heel ver van Dappers vacht af. Die heeft ze meer nu Ze heeft meer dan een jaar in het asiel gezeten en wij kregen haar vers gecastreerd. Dit is in Spanje. Ze ziet er gewoon tevreden uit....
Maar dat is Bas. Die maakt overal het beste van.
Laatst gewijzigd door Marc op 24 feb 2022, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Posts in topic: 21
- Welke: Whippet en Lurcher
Oh ja. Nou ben ik het met je eens.
Mijn ruwharen zijn nog nooit geplukt en hebben geen jeuk hoor. Af en toe (max. eens per jaar) als ze flink verharen, zie ik wel wat schilfers en dan gaan ze onder de douche. Geen centje pijn.
Nooit geplukt is trouwens niet helemaal waar, soms krijgen ze wat langere plukken op de buitenkant van de oorschelp. Die laat ik net zo lang zitten totdat ze grijzig worden en dan vallen ze er al zowat uit bij een lichte aanraking. Ik vind het mooier als ze er af zijn, maar wat nog niet rijp is blijft mooi zitten hoor.
Edit: het enige wat deze vacht wel regelmatig nodig heeft is een goede kambeurt, maar verder prima makkelijk te onderhouden.
Nooit geplukt is trouwens niet helemaal waar, soms krijgen ze wat langere plukken op de buitenkant van de oorschelp. Die laat ik net zo lang zitten totdat ze grijzig worden en dan vallen ze er al zowat uit bij een lichte aanraking. Ik vind het mooier als ze er af zijn, maar wat nog niet rijp is blijft mooi zitten hoor.
Edit: het enige wat deze vacht wel regelmatig nodig heeft is een goede kambeurt, maar verder prima makkelijk te onderhouden.
- Dirkje
- Posts in topic: 4
- Welke: Border Collies
Wat een leuke hond!Caat schreef: ↑24 feb 2022, 23:09 Mijn ruwharen zijn nog nooit geplukt en hebben geen jeuk hoor. Af en toe (max. eens per jaar) als ze flink verharen, zie ik wel wat schilfers en dan gaan ze onder de douche. Geen centje pijn.
Ik ben ook niet van plan om Bertus te laten plukken. Ik wacht het maar af wat er gaat gebeuren. Als hij erg jeuk zou gaan krijgen dan hoop ik het eruit te kunnen kammen. Of het moet er heel makkelijk uit te plukken zijn. Het maakt mij niet uit hoe het eruit ziet ik hou van rommelig
Veel van dat getrim is natuurlijk ook afgeleid van de show waar honden er nogal eens belachelijk uit dienen te zien.
Als je een Russische terrier gewoon leuk een beetje kamt en knipt als particulier is er weinig aan de hand. Geen ‘modelletje’ gewoon lekker bossig
Maar ja, dat wordt op de show niet geapprecieerd. Daar moeten ze verplicht voor lul lopen.
Als je een Russische terrier gewoon leuk een beetje kamt en knipt als particulier is er weinig aan de hand. Geen ‘modelletje’ gewoon lekker bossig
Maar ja, dat wordt op de show niet geapprecieerd. Daar moeten ze verplicht voor lul lopen.
- _Tiny_
- Posts in topic: 19
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Sterker nog, in de showwereld worden de modellen bedacht en in de trimsalon doen we dat dan na. Dat noemen we dan rastypisch trimmen. Trimmers zitten niet zelf modellen te verzinnen he (ja soms ook wel maar das een ander verhaal) .
Bij rashonden houden we ons aan trimschema's en die komen oorspronkelijk van rasverenigingen. Die schema's worden gebundeld in het ABHB boek en dat is onze bijbel waarnaar we leven
- Omega
- Posts in topic: 5
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Gelukkig kun je zelf aangeven bij een trimsalon hoe je wilt dat je hond er uit ziet / zelf onderhouden zoals jij het hebben wilt.
De dwergschnauzer die meegaat met de hus heeft gelukkig een praktisch model, niet 'zoals het hoort', dan mocht hij niet meer met me mee. Zag er laatst een lopen die wel in model was getrimd, dat je dat wil als baas, verschrikkelijk.
Ik hou van praktisch, het moet de hond niet in de weg zitten of te lang duren voordat het droog is.
De dwergschnauzer die meegaat met de hus heeft gelukkig een praktisch model, niet 'zoals het hoort', dan mocht hij niet meer met me mee. Zag er laatst een lopen die wel in model was getrimd, dat je dat wil als baas, verschrikkelijk.
Ik hou van praktisch, het moet de hond niet in de weg zitten of te lang duren voordat het droog is.
- _Tiny_
Nee natuurlijk niet. Tegenwoordig is alles een groteske overdrijving van het origineel.
Hoe kun je nu eenden apporteren met zo'n pak haar op je ribbenkast, aan je oren en met een topknot die met elastiekjes uit je gezicht wordt gehouden?
Het origineel zag er zo uit.
Mensen kunnen echt nooit eens normaal doen en maat houden.
- _Tiny_
Precies. Jouw hond, jij beslist. Niemand komt bekeuringen uitdelen als je het anders doet.
Dat je dan bij de trimsalon komt met dit hondje
“Hoe had u hem getrimd willen hebben? Bijzonder zeg, volgens mij is het zelfs een rashond! Jawel, een echte Cesky terrier. Nou, die zien we niet vaak”
“O echt? Nou trim hem dan maar zoals het ras er uit moet zien, dat vind ik wel leuk”
En dan krijg je dit mee naar huis
“Hoe had u hem getrimd willen hebben? Bijzonder zeg, volgens mij is het zelfs een rashond! Jawel, een echte Cesky terrier. Nou, die zien we niet vaak”
“O echt? Nou trim hem dan maar zoals het ras er uit moet zien, dat vind ik wel leuk”
- _Tiny_
Ik heb een modellenboek liggen en dan laat ik mensen plaatjes zien. Kunnen ze zelf aanwijzen wat ze willen.Nanna schreef: ↑25 feb 2022, 10:56 Dat je dan bij de trimsalon komt met dit hondje
No way dat ik een hond zo'n verandering laat ondergaan zonder dat ze weten waar ze aan beginnen. Je schrikt je toch naar! Hahahah!
Ik had hier een keer iemand met een allerschattigst poedelpupje. Ze wou pupmodel. Nu voelde ik al nattigheid want bij de poedel is pupmodel een voorgeschreven model met geschoren snuit en teentjes. Laat dat nou niet zijn wat de meesten bedoelen wanneer ze om pupmodel vragen haha. Dus ik zei mevrouw, bij de poedel is pupmodel dit en ik liet een plaatje zien. Nee, dat is niet wat ze bedoelde ze wou beertjes model. Altijd goed navragen wat mensen willen want deze mevrouw was anders niet blij geweest bij het ophalen van haar hondje Hahaha
- Inge O
- Posts in topic: 13
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Die zien er dus ook top uit. Ik heb eigenlijk geen idee waar het idee van plukken is noodzakelijk vandaan komt. Ja je hond wordt nadat hij geplukt is heel erg mooi na een paar weken of twee maanden. Maar dat lijkt me meer een showkwestie dan een noodzaak. Ik heb nog nooit een hond meegemaakt die daadwerkelijk huidissues kreeg. En als de vacht heel erg los komt zoals bij bijna elke hond in de rui valt ook ruwhaar gewoon uit. Het is niet voor niets dat je zegt dat je hond plukrijp is. Het haar laat dan gewoon los. Ruwharen kunnen ook gewoon ruien alleen dan is de vacht nooit egaal omdat het in etappes gaat en de baard en wenkbrauwen vaak heel erg lang worden dan.
Ik ben benieuwd hoe trimmers dat zelfs zien? Dus die noodzaak tot plukken of dat dat inderdaad een schoonheidskwestie is.
Bij de smoushond willen ze op de ritsdag ( terugkomdag van een nest) met 14 maanden juist zoveel mogelijk haar zien want anders kunnen ze de vacht niet beoordelen