Trekken aan de riem
Re: Trekken aan de riem
Pippa trekt normaal niet aan de riem. Maar net wel, de onverlaten bij het voetbalveld moesten zo nodig vuurpijlen met knal afschieten. En dan is er opperste paniek, en ook een trekreactie die ik niet snel gestopt krijg.
Dat is begrijpelijk.
Er komt bij paniek niets door van wat jij zegt of doet.
Maar goed, hoe doe je dat dan, hoe heb jij je honden duidelijk gemaakt dat trekken geen optie is. Of heb je vanaf dag 1 honden die niet trekken?Nanna schreef: ↑02 jun 2024, 14:41 Vraag me altijd af hoe mensen dat dan doen als het spiegelglad is buiten. Of wordt het dan een soort van Iditarod?
Ik heb vier honden en een slechte rug. Er wordt hier gewoon NIET getrokken. Het mag niet. En ik ben van de korte metten en niet van de paaisnoepjes. Werkt als een tierelier
Ik wil best een keer uitleggen hoe het werkt, nee zeggen en een rukje aan de riem. Ik neem aan dat je het daarna snapt. Meen je dan toch nog als een Gelderse stermerrie voor de ploeg in het tuig te gaan hangen dan krijg je een schup tegen je kont. Is eigenlijk nooit nodig want als je het de pup al uitlegt is het helemaal niet nodig. Dan volstaat een wilde blik bij teveel voorwaarts lopen.blondie schreef: ↑03 jun 2024, 15:14Maar goed, hoe doe je dat dan, hoe heb jij je honden duidelijk gemaakt dat trekken geen optie is. Of heb je vanaf dag 1 honden die niet trekken?Nanna schreef: ↑02 jun 2024, 14:41 Vraag me altijd af hoe mensen dat dan doen als het spiegelglad is buiten. Of wordt het dan een soort van Iditarod?
Ik heb vier honden en een slechte rug. Er wordt hier gewoon NIET getrokken. Het mag niet. En ik ben van de korte metten en niet van de paaisnoepjes. Werkt als een tierelier
-
- Posts in topic: 9
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Je hebt altijd een grensgebied. Dat moet ook anders ben je niet duidelijk.
Bij mij mogen ze nog even tegenwicht bieden bij het snuffelen als ze daar de neus al op de grond hebben.
Wat we niet doen is een poot schrap zetten en wat we al helemaal niet doen is kracht zetten met de lendepartij.
Dan ga je kort aan de riem en is voor jou het plezier afgelopen. Ik corrigeer niet eens. Je weet prima waar je fout zat.
Met pups ben ik er tijdens de langere wandeling 2 weken een beetje mee bezig. Daarna is het geen kwestie meer. Ze doen het gewoon niet.
Ik ben 100% consequent want ik vind het bloedverziekend irritant gedrag. Het loopt niet lekker maar ik vind het ook gewoon buiten de orde. Ik laat jou uit, niet andersom.
Zitten bij de deur, riempje netjes om zonder achterlijk gedoe en dan samen aan de voet naar buiten. Bassje doet het deurtje dicht en dan gaan we en dan lopen de honden Met Mij Mee. Niet andersom. Er wordt domweg niet gereld aan de riem. Nooit.
En je loopt ook niet voor mijn voeten.
Ik mag toch hopen dat je hond kan leren een klein beetje acht te slaan op het feit dat er iemand anders aan die riem ziet die het niet leuk vindt om als een mongool in de rondte getrokken te worden?
Ze snappen een trekspelletje met een flos toch ook? Nou dan. Tijdens het wandelen doen we dat spelletje dus niet.
Daarnaast vind ik het voor de hond zelf heel vervelend om zo nargnargnarg in die halsband te hangen omdat je hem geleerd hebt zijn invloed uit te oefenen met ordinair gesleur. Nee hoor, jullie zijn nette meisjes met nette maniertjes en we slepen elkaar niet over straat. Er wordt op mijn manier gewandeld of er wordt überhaupt niet gewandeld.
Bij mij mogen ze nog even tegenwicht bieden bij het snuffelen als ze daar de neus al op de grond hebben.
Wat we niet doen is een poot schrap zetten en wat we al helemaal niet doen is kracht zetten met de lendepartij.
Dan ga je kort aan de riem en is voor jou het plezier afgelopen. Ik corrigeer niet eens. Je weet prima waar je fout zat.
Met pups ben ik er tijdens de langere wandeling 2 weken een beetje mee bezig. Daarna is het geen kwestie meer. Ze doen het gewoon niet.
Ik ben 100% consequent want ik vind het bloedverziekend irritant gedrag. Het loopt niet lekker maar ik vind het ook gewoon buiten de orde. Ik laat jou uit, niet andersom.
Zitten bij de deur, riempje netjes om zonder achterlijk gedoe en dan samen aan de voet naar buiten. Bassje doet het deurtje dicht en dan gaan we en dan lopen de honden Met Mij Mee. Niet andersom. Er wordt domweg niet gereld aan de riem. Nooit.
En je loopt ook niet voor mijn voeten.
Ik mag toch hopen dat je hond kan leren een klein beetje acht te slaan op het feit dat er iemand anders aan die riem ziet die het niet leuk vindt om als een mongool in de rondte getrokken te worden?
Ze snappen een trekspelletje met een flos toch ook? Nou dan. Tijdens het wandelen doen we dat spelletje dus niet.
Daarnaast vind ik het voor de hond zelf heel vervelend om zo nargnargnarg in die halsband te hangen omdat je hem geleerd hebt zijn invloed uit te oefenen met ordinair gesleur. Nee hoor, jullie zijn nette meisjes met nette maniertjes en we slepen elkaar niet over straat. Er wordt op mijn manier gewandeld of er wordt überhaupt niet gewandeld.
We lopen weleens met kleindochter en de buggy gaat dan mee. We lopen dus ook niet met zijn vieren steeds voor die buggy want ik rij unverfroren tegen je op. PIEP. Moet je maar uitkijken. En opeens kunnen ze dat dan ook
- Cooper
- Posts in topic: 25
- Honden: 1
- Welke: kruising spaniel kooiker markiesje
Hij is nu ruim anderhalf jaar. September wordt ie 2. De chemische castratie is nog niet volledig uitgewerkt.
Het is niet iedere wandeling even erg. En er zitten stukjes bij dat hij perfect meeloopt. Dus hij weet dondersgoed hoe het moet.
-
- Posts in topic: 9
- Welke: Whippet en Lurcher
"Er zitten stukjes tussen" betekent niets. Erger nog, het betekent dat hij bepaalt wanneer er wel of niet netjes gedaan moet worden en dat is teveel verantwoordelijkheid voor een hond met de leeftijd van een peuter.
Begin nou gewoon een keer met keurig gedrag bij de kapstok. Zet hem dáár al onder bewind.
Begin met zitten op de deurmat en blijf. Kan hij dat?
Het is helemaal niet erg als hij het niet snapt maar dan doet hij het dus op instructieniveau. En daar hoort geen vrijheid bij.
Hondjes met kadertjes lopen niet onder autootjes.
Er is wel degelijk een minimum aan gehoorzaamheid. Toch?
Dus wat ik je grens? Ik snap dat hij tegen paaltjes moet pissen en dat is ookprima. Snuffelen mag ook. Dus waar sleuren we heen? Nee hoor. Salto achterover kun je krijgen.
Ik zie je krachtmeting en ik beantwoord hem met een krachtmeting. Pok!
- Kells
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Precies! Zo moeilijk is het allemaal niet. Nu moet ik zeggen dat Clancy ook nog niet keurig aan de lijn loopt, maar zij is er nog maar 3 1/2 maand en ze loopt tegelijk met de andere drie.EchoMira schreef: ↑03 jun 2024, 20:29"Er zitten stukjes tussen" betekent niets. Erger nog, het betekent dat hij bepaalt wanneer er wel of niet netjes gedaan moet worden en dat is teveel verantwoordelijkheid voor een hond met de leeftijd van een peuter.
Begin nou gewoon een keer met keurig gedrag bij de kapstok. Zet hem dáár al onder bewind.
Het is helemaal niet erg als hij het niet snapt maar dan doet hij het dus op instructieniveau. En daar hoort geen vrijheid bij.
Dus wat ik je grens? Ik snap dat hij tegen paaltjes moet pissen en dat is ookprima. Snuffelen mag ook. Dus waar sleuren we heen? Nee hoor. Salto achterover kun je krijgen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Cooper
Ja, hij kan prima rustig op de deurmat zitten en blijven. We zetten een voet buiten er vliegen vogels en het is einde oefening. Vogels blijven de allergrootste trigger.EchoMira schreef: ↑03 jun 2024, 20:29"Er zitten stukjes tussen" betekent niets. Erger nog, het betekent dat hij bepaalt wanneer er wel of niet netjes gedaan moet worden en dat is teveel verantwoordelijkheid voor een hond met de leeftijd van een peuter.
Hij kan bijvoorbeeld ook prima z'n speeltje loslaten als we trekspelletjes doen. Waanzinnig fanatiek is hij, maar 1 keer los zeggen en hij laat los en zit op z'n gat. Dus die zelfbeheersing heeft hij wel.
- Cooper
Mijn man laat hem in de late avond uit en hij zegt dat hij dan nauwelijks trekt. Mijn verklaring is dat de vogels dan aan het slapen zijn er dus veel minder triggers zijn. Als hij hem overdag uitlaat trekt hij namelijk ook aan de riem dus helaas heeft het niets te maken met wie hem uitlaat.
Ik ben veel te panisch bezig geweest met zindelijkheidstraining. Als hij naar de deur liep was het hup in de benen ,riempje om en snel naar buiten dus opwinding
Die deur bleef maar iets om opgewonden over te raken. Ook omdat hij helemaal van glas is en er dus van alles te zien was zoals katten die Bertus zaten uit te dagen .
Dus ik heb de deur afgeplakt met raamfolie. Dat gaf al veel meer rust. En ik ging altijd in de ochtend een wandeling maken met veel andere honden om hem moe te maken voordat ik naar mijn werk ging maar dat was natuurlijk ook weer opwinding
Dus nu is het in de ochtend snel even een plas tegen de boom naast huis en een paar uur later als ik thuis kom de lange wandeling
Met als gevolg dat ik in de ochtend nu ook een hond heb die rustig is en niet zit te piepen bij de voordeur en me zit op te jagen dat ik snel mijn koffie op moet drinken
Die deur bleef maar iets om opgewonden over te raken. Ook omdat hij helemaal van glas is en er dus van alles te zien was zoals katten die Bertus zaten uit te dagen .
Dus ik heb de deur afgeplakt met raamfolie. Dat gaf al veel meer rust. En ik ging altijd in de ochtend een wandeling maken met veel andere honden om hem moe te maken voordat ik naar mijn werk ging maar dat was natuurlijk ook weer opwinding
Dus nu is het in de ochtend snel even een plas tegen de boom naast huis en een paar uur later als ik thuis kom de lange wandeling
Met als gevolg dat ik in de ochtend nu ook een hond heb die rustig is en niet zit te piepen bij de voordeur en me zit op te jagen dat ik snel mijn koffie op moet drinken
Dat is altijd al een trigger geweest voor hem toch? Ook in de tuin? Lastig .Cooper schreef: ↑04 jun 2024, 10:39 Mijn man laat hem in de late avond uit en hij zegt dat hij dan nauwelijks trekt. Mijn verklaring is dat de vogels dan aan het slapen zijn er dus veel minder triggers zijn. Als hij hem overdag uitlaat trekt hij namelijk ook aan de riem dus helaas heeft het niets te maken met wie hem uitlaat.
- Cooper
Ja, dat klopt.Smoushond schreef: ↑04 jun 2024, 10:46Dat is altijd al een trigger geweest voor hem toch? Ook in de tuin? Lastig .Cooper schreef: ↑04 jun 2024, 10:39 Mijn man laat hem in de late avond uit en hij zegt dat hij dan nauwelijks trekt. Mijn verklaring is dat de vogels dan aan het slapen zijn er dus veel minder triggers zijn. Als hij hem overdag uitlaat trekt hij namelijk ook aan de riem dus helaas heeft het niets te maken met wie hem uitlaat.
- Cooper
Ik vermoed dat hij de eerste 4 maanden van z'n leven toch veel op het erf van de boerderij waar hij vandaan komt heeft mogen scharrelen. Veel vogels daar dus dat is een walhalla voor hem geweest. Ook hier in onze leefomgeving zijn er veel.
Bertus heeft als pup ook op een erf gelopen met katten en was dus ook gewend aan kattenpoep eten maar dat heb ik gelukkig toch af kunnen leren
- Loraine
- Posts in topic: 3
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik heb hier de deur afgeplakt met vuilniszakken omdat Joep erop bleef fixeren en aansloeg op alle bewegingen.
Fantastisch, ik heb geen voortuin dus iedereen komt op pak hem beet een meter voor mijn deur langs.
Inmiddels is zijn fixatie op de voordeur een heel stuk geminderd, dus ik ga de bovenkant weer vrijmaken en kijken hoe dat gaat, desnoods dat ik de onderste helft ervan afplak als het gehele raam nog teveel is.
Raamfolie blijft er helaas niet vastplakken, dat probeerde ik eerst maar ondanks correct bevestigen lag het 's morgens op de deurmat.
Is ook zo'n ribbelig/bobbelig semi-transparant raam zegmaar.
Met Dívka heb ik een vergelijkbare fase doorgemaakt maar dan met het woonkamerraam, ze ging wanneer ik even weg was rechtop staan om boven het raamfolie te kunnen kijken en sloeg overal op aan, zelfs een dwarrelend blaadje was aanleiding om volledig uit haar plaat te gaan.
Bij haar heb ik het opgelost door haar in de slaapkamer weg te sluiten wanneer ik de deur uit ga.
Das voor haar haar veilige ruimte, redelijk prikkelvrij en ze weet dat ze niets hoeft met de meeste geluiden.
En wanneer ik er ben zit ik er strak bovenop, er wordt niet getetterd en al helemaal niet om het tetteren.
Met uitlaten neem ik Mahdu en Joep mee naar de andere kant vh hekje in de gang, daar moet Joep stil staan/zitten en hang ik zijn tuig om, Mahdu vang ik en hang zijn tuig om.
Hekje dicht (niet op de grendel), Dívka rustig in haar bench (deurtje open), voordeur open en dan fluit ik.
Dívka komt eraan geracet, duwt het hekje open en gaat op commando net buiten de voordeur zitten, ik hang haar riem eraan (evt tuig om), sluit de voordeur, pak de riemen op gewenste lengte en Dívka gaat naast me aan een korte lengte, de mannen voor me met wat langere lengte en mogen het eind vd riem zoeken maar niet trekken/sleuren.
Bij het poepveld krijgen ze meer riem, maar we gaan niet elke meter stilstaan om te snuffelen, niet alle kanten op rennen of wat dan ook.
Rondrennen doen ze maar wanneer ze loslopen.
Andere honden zijn nog een aandachtspunt, maar het doel is gewoon passeren zonder gekloot.
Een op een lukt dat prima, met 2 ook, met 3 naaien ze elkaar nog net wat teveel op.
Wordt er wel gekloot dan krijgen ze een 'doorrrrlopen! ' en evt een hollewipper, dat punt probeer ik voor te zijn door ze al eerder korter te pakken en met een ruime boog om de andere hond heen te gaan.
Fantastisch, ik heb geen voortuin dus iedereen komt op pak hem beet een meter voor mijn deur langs.
Inmiddels is zijn fixatie op de voordeur een heel stuk geminderd, dus ik ga de bovenkant weer vrijmaken en kijken hoe dat gaat, desnoods dat ik de onderste helft ervan afplak als het gehele raam nog teveel is.
Raamfolie blijft er helaas niet vastplakken, dat probeerde ik eerst maar ondanks correct bevestigen lag het 's morgens op de deurmat.
Is ook zo'n ribbelig/bobbelig semi-transparant raam zegmaar.
Met Dívka heb ik een vergelijkbare fase doorgemaakt maar dan met het woonkamerraam, ze ging wanneer ik even weg was rechtop staan om boven het raamfolie te kunnen kijken en sloeg overal op aan, zelfs een dwarrelend blaadje was aanleiding om volledig uit haar plaat te gaan.
Bij haar heb ik het opgelost door haar in de slaapkamer weg te sluiten wanneer ik de deur uit ga.
Das voor haar haar veilige ruimte, redelijk prikkelvrij en ze weet dat ze niets hoeft met de meeste geluiden.
En wanneer ik er ben zit ik er strak bovenop, er wordt niet getetterd en al helemaal niet om het tetteren.
Met uitlaten neem ik Mahdu en Joep mee naar de andere kant vh hekje in de gang, daar moet Joep stil staan/zitten en hang ik zijn tuig om, Mahdu vang ik en hang zijn tuig om.
Hekje dicht (niet op de grendel), Dívka rustig in haar bench (deurtje open), voordeur open en dan fluit ik.
Dívka komt eraan geracet, duwt het hekje open en gaat op commando net buiten de voordeur zitten, ik hang haar riem eraan (evt tuig om), sluit de voordeur, pak de riemen op gewenste lengte en Dívka gaat naast me aan een korte lengte, de mannen voor me met wat langere lengte en mogen het eind vd riem zoeken maar niet trekken/sleuren.
Bij het poepveld krijgen ze meer riem, maar we gaan niet elke meter stilstaan om te snuffelen, niet alle kanten op rennen of wat dan ook.
Rondrennen doen ze maar wanneer ze loslopen.
Andere honden zijn nog een aandachtspunt, maar het doel is gewoon passeren zonder gekloot.
Een op een lukt dat prima, met 2 ook, met 3 naaien ze elkaar nog net wat teveel op.
Wordt er wel gekloot dan krijgen ze een 'doorrrrlopen! ' en evt een hollewipper, dat punt probeer ik voor te zijn door ze al eerder korter te pakken en met een ruime boog om de andere hond heen te gaan.
- CatnDog
- Posts in topic: 10
- Welke: Groenendaeler
Maar dat is toch echt het perfecte moment om te oefenen. Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer.
- Cooper
Dit doe ik ook maar het interesseert hem helemaal niks. Hij maakt en driedubbele flikflak kijkt om van zoooo heeee, en door .CatnDog schreef: ↑04 jun 2024, 16:23Maar dat is toch echt het perfecte moment om te oefenen. Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Eerstvolgende keer onderweg aan de lijn als hij op een vogel wil afstuiven: idem ditto. Dan gaat het kwartje opeens vallen: doen we toch maar niet meer.
- Cooper
Kwartje valt dus niet.
- CatnDog
Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.Cooper schreef: ↑04 jun 2024, 16:27Dit doe ik ook maar het interesseert hem helemaal niks. Hij maakt en driedubbele flikflak kijkt om van zoooo heeee, en door .CatnDog schreef: ↑04 jun 2024, 16:23Maar dat is toch echt het perfecte moment om te oefenen. Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
- Cooper
Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.CatnDog schreef: ↑04 jun 2024, 16:31Gedrag wordt veroorzaakt en in stand gehouden door de gevolgen ervan. M.a.w.: dan was de correctie niet plotseling/hard genoeg/werd niet als vervelend ervaren.Cooper schreef: ↑04 jun 2024, 16:27Dit doe ik ook maar het interesseert hem helemaal niks. Hij maakt en driedubbele flikflak kijkt om van zoooo heeee, en door .CatnDog schreef: ↑04 jun 2024, 16:23
Maar dat is toch echt het perfecte moment om te oefenen. Je hebt hem aan de lijn. Hij zit rustig op de deurmat. Je doet de deur open en je staat klaar. En als hij dan naar buiten vliegt dan krijgt hij me toch een heisa dat hij het van de rest van z'n leven niet meer vergeet. Zo. probleem opgelost.
Omdraaien en terug naar binnen?Cooper schreef: ↑04 jun 2024, 16:35Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.
- CatnDog
Heb je weleens een slipketting geprobeerd?Cooper schreef: ↑04 jun 2024, 16:35Correcties zijn absoluut hard, helaas. Het interesseert hem geen fluit.