Klaar om op te laden! Wtf, 5 maanden alweer! Fotossss
Re: Klaar om op te laden! Wtf, 5 maanden alweer!
Ok fotooosssss!!
Waar waren we gebleven? Ohja, in de speeltuin.
Met opa op de schommel (toch wel eng )
Thuis, moe, kind ook moe, samen uitrusten
Visite van Djinn, wat een schatje is dat toch!
Lekker naar het bos
Trekspelletjes op de bank, deze foto is genomen door Livia
Hier zat ze nog in de piranhafase
Nokkie ❤
Braaf zitten voor een koekje
Alsjeblieft!
Nom. Meer?
Bij Livia onder de stoel
Naar het park, ganzen kijken. Best een beetje spannend.
Ze krijgt aan een echte grote herder bek
Beker yoghurt uitlikken. Mag natuurlijk niet maar Pfft, te schattig om in te grijpen
Mevrouw de waterbakomgooister
In het bos, voorop met Evelien!
Bal. Mijn!
Pootjes in de lucht
Livia deed een balans & Coördinatie sessie
Ook leuk voor kinderen trouwens
Spelen met Maya, de weimaraner x labrador. Wat een pittig ding is dat zeg!
Nog steeds de piranhafase
Nou, daar gaat m'n arm
Spelen met Izzy
Op de uitkijk
Ranja's grootste fan. Ze spaart kusjes en bipsen in het gezicht van haar
Met Livia op een vrij zanderig kleed liggen
Bijzondere slaaphouding
Deze wandeling zijn we zijknat geregend. Vond ze niet echt chill. Ik ook niet.
Bij de snoepmevrouw
Met vriendinnetje Nikki
Op de camping!
Onder mijn stoel was het wel veilig
Er was ook een ezel die zo rustig en vriendelijk was, dat ze niet eens bang was! Hoe zoet!
Op het eind durfde ze wel onder mijn stoel uit
Nog een snoepjes uitdeel Mevrouw
*aai*
Hallo?
Nikki is een stabijpup van 9 dagen ouder. Die komt ook smorgens vaak in het hondenclubje, en savonds komen we ze ook vaak tegen, en dan wandelen we samen verder als het uit komt. Die zijn echt superleuk samen
Dit was voor iedereen een ongemakkelijke ontmoeting
Dat badje weer hè. Het lijkt wel alsof hij steeds kleiner wordt
"Hoezo mag ik niet naar China graven?!"
Pups zijn nog zo lekker naïef hè. Pas na 3 maanden heeft ze door dat haar zak met voer gewoon onder handbereik in de keuken staat
We doen de deur van de ren ook nooit dicht. Zou ze gewoon open kunnen duwen met haar neus, als het ooit in haar op zou komen
Koekoek
Iemand van het hondenclubje had zijn goede camera mee!
Dit is Ranja. Ranja valt soms in de sloot als ze er uit wil drinken. Deze wandeling was dat 3x.
Ranja houdt van koeien
Ranja houdt ook van haar vergane piepspeeltje
Hier probeer ik Ranja te enthousiasmeren voor stokken.
Wat, is het nou de bedoeling dat ik die stok alweer op ga halen?
Dit is Ranja. Ranja is deze wandeling meerdan 4x in het water "gevallen" terwijl ze probeerde te "drinken".
PLONS
Oepsie haha, whiehie
Een appeltje voor de dorst gejat. Ze heeft hem nog half opgegeten ook.
Nu is het weer tijd om te slapen. Truste!
Waar waren we gebleven? Ohja, in de speeltuin.
Met opa op de schommel (toch wel eng )
Thuis, moe, kind ook moe, samen uitrusten
Visite van Djinn, wat een schatje is dat toch!
Lekker naar het bos
Trekspelletjes op de bank, deze foto is genomen door Livia
Hier zat ze nog in de piranhafase
Nokkie ❤
Braaf zitten voor een koekje
Alsjeblieft!
Nom. Meer?
Bij Livia onder de stoel
Naar het park, ganzen kijken. Best een beetje spannend.
Ze krijgt aan een echte grote herder bek
Beker yoghurt uitlikken. Mag natuurlijk niet maar Pfft, te schattig om in te grijpen
Mevrouw de waterbakomgooister
In het bos, voorop met Evelien!
Bal. Mijn!
Pootjes in de lucht
Livia deed een balans & Coördinatie sessie
Ook leuk voor kinderen trouwens
Spelen met Maya, de weimaraner x labrador. Wat een pittig ding is dat zeg!
Nog steeds de piranhafase
Nou, daar gaat m'n arm
Spelen met Izzy
Op de uitkijk
Ranja's grootste fan. Ze spaart kusjes en bipsen in het gezicht van haar
Met Livia op een vrij zanderig kleed liggen
Bijzondere slaaphouding
Deze wandeling zijn we zijknat geregend. Vond ze niet echt chill. Ik ook niet.
Bij de snoepmevrouw
Met vriendinnetje Nikki
Op de camping!
Onder mijn stoel was het wel veilig
Er was ook een ezel die zo rustig en vriendelijk was, dat ze niet eens bang was! Hoe zoet!
Op het eind durfde ze wel onder mijn stoel uit
Nog een snoepjes uitdeel Mevrouw
*aai*
Hallo?
Nikki is een stabijpup van 9 dagen ouder. Die komt ook smorgens vaak in het hondenclubje, en savonds komen we ze ook vaak tegen, en dan wandelen we samen verder als het uit komt. Die zijn echt superleuk samen
Dit was voor iedereen een ongemakkelijke ontmoeting
Dat badje weer hè. Het lijkt wel alsof hij steeds kleiner wordt
"Hoezo mag ik niet naar China graven?!"
Pups zijn nog zo lekker naïef hè. Pas na 3 maanden heeft ze door dat haar zak met voer gewoon onder handbereik in de keuken staat
We doen de deur van de ren ook nooit dicht. Zou ze gewoon open kunnen duwen met haar neus, als het ooit in haar op zou komen
Koekoek
Iemand van het hondenclubje had zijn goede camera mee!
Dit is Ranja. Ranja valt soms in de sloot als ze er uit wil drinken. Deze wandeling was dat 3x.
Ranja houdt van koeien
Ranja houdt ook van haar vergane piepspeeltje
Hier probeer ik Ranja te enthousiasmeren voor stokken.
Wat, is het nou de bedoeling dat ik die stok alweer op ga halen?
Dit is Ranja. Ranja is deze wandeling meerdan 4x in het water "gevallen" terwijl ze probeerde te "drinken".
PLONS
Oepsie haha, whiehie
Een appeltje voor de dorst gejat. Ze heeft hem nog half opgegeten ook.
Nu is het weer tijd om te slapen. Truste!
Re: Klaar om op te laden! Wtf, 5 maanden alweer! Fotossss
Het is een plaatje en je bent een dikke bofkont met zo’n hondenclubje daar moet ik geld voor betalen ze lijkt me heel gereserveerd maar daar zou ik alleen maar blij mee zijn
- Inge O
- Posts in topic: 40
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Als dat geen leuke puppentijd is dan weet ik het niet meer.
- Frootje
- Posts in topic: 22
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Ik neem mijn woorden terug, jij hebt heel veel foto’s. Wat een mooie hond wordt Ranja.
- Diana
- Posts in topic: 24
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Echt genieten, die foto's!
Mila had ook een stabij als beste vriendin toen ze opgroeide. Tot op de dag van vandaag is ze daarom idolaat van zwartwitte honden
Mila had ook een stabij als beste vriendin toen ze opgroeide. Tot op de dag van vandaag is ze daarom idolaat van zwartwitte honden
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 5
ze groeit mooi uit. ik heb 1 advies voor je, gooi in hemelsnaam geen stokken. ik ben bijna een hond verloren doordat ze met haar bek in een stok liep die in de grond bleef steken nadat iemand anders deze had gegooid. 3 mm meer naar links en was de stok door haar strottehoofd gegaan. nu bleef het bij een snee onder de tong en een luchtpijp waar splinters van de stok in zaten. zij is met spoed geopereerd in utrecht op vrijdagavond, de hele halspartij heeft open gelegen om splinters te verwijderen. dat geintje kostte toen 2200 euro.
- Lothian
- Posts in topic: 12
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Wat heerlijk eigenlijk, zo'n zomerpup. Al die zonnige foto's. Dat wil ik volgende keer ook.
- thom
- Posts in topic: 7
- Honden: 1
- Welke: Farah het Portugese meisje
Wat een geweldige foto's en wat is ze mooi zeg.
Ons Portugese meisje Farah.
- Inge O
En om diezelfde reden wil ik de volende keer een zomernest. Nu de 4 seizoenen veranderd zijn in 2 (nat en droog) pieker ik er niet meer over om hier - zoals de laatste keer - puppen te hebben lopen die alleen met snorkeltjes en zwemvliezen naar buiten kunnen.
- Zamunda
- Posts in topic: 28
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Wat een leuke foto- en verhalenserie, Ranja is een leuk dier met lekkere (plonzende) humor .
Ik zou het zelf denk ik eerst thuis oefenen, waar de hond dus nog wel openstaat voor beloningen. Hond bij me aan de riem (lopend of stilstaand), kind voorbij laten lopen en later rennen (ideaal, zo'n kind ). En dan leren om netjes mee te blijven lopen en ook dat ze netjes op haar gat blijft zitten als ik dat vraag. En natuurlijk de 'nee' meteen goed meenemen.
Buiten oefenen met positief aanleren als/waar dat kan en in elk geval geen kans tot happen/najagen geven. En waar nodig 'nee' en samen weglopen van dat wat zo interessant is.
Ranja is vijf maanden nu? Vind jij bovenstaande dan een passende aanpak? En zou jij dan eisen ze dan ook rustig met je meeloopt (en daar je 'nee' (dus) op aanpassen)?
Helaas ja. Er wordt je niet meer geleerd hoe je, naast zaken positief aanleren, op zijn tijd dingen gewoon echt duidelijk kunt en moet maken.Inge O schreef: ↑01 sep 2022, 13:42Collega, hier vindt geen van allen spel interessant buiten (nou ja, Plezantje wel, maar dan alleen haar ren-balletje aan het strand) en snoep zijn voor Mafje en Karma ook 3 keer niks.mijke schreef: ↑01 sep 2022, 10:57 Ja, dat is wel een beetje een punt. Snaai is totaal oninteressant vindt Ranja Al sta ik met een knakworst te zwaaien. Ik heb nog niks kunnen ontdekken dat voor haar genoeg waarde heeft om echt succesvol in te kunnen zetten buiten met trainen. Spelletjes zijn buiten ook niet aan de orde. Ik probeer haar nu een beetje te enthousiasmeren voor spelen met takken en denneappels enzo, maar tot nu toe is het vooral Mijke die speelt, en Ranja die mij bij Gods gratie eens een keertje ter wille is
Volgens de doorsnee moderne trainer zal je dus jezelf nog moeten opleuken .
Ik zou het zelf denk ik eerst thuis oefenen, waar de hond dus nog wel openstaat voor beloningen. Hond bij me aan de riem (lopend of stilstaand), kind voorbij laten lopen en later rennen (ideaal, zo'n kind ). En dan leren om netjes mee te blijven lopen en ook dat ze netjes op haar gat blijft zitten als ik dat vraag. En natuurlijk de 'nee' meteen goed meenemen.
Buiten oefenen met positief aanleren als/waar dat kan en in elk geval geen kans tot happen/najagen geven. En waar nodig 'nee' en samen weglopen van dat wat zo interessant is.
Ranja is vijf maanden nu? Vind jij bovenstaande dan een passende aanpak? En zou jij dan eisen ze dan ook rustig met je meeloopt (en daar je 'nee' (dus) op aanpassen)?
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Ja heel herkenbaar, ik moet veel meer trainen en wandelen om haar net zo moe en voldaan te krijgen als wanneer ze met andere honden heeft gespeeld. Ik krijg haar wel moe hoor met gewoon wandelen, maar het is een ander soort moeheid. Echt enorm leuk om dat zo dichtbij te hebben en zo laagdrempelig ook. Op zaterdag nemen mensen ook koffie en koekjes mee voor iedereen dus het is tegelijk voor mij ook ideaal om mensen te leren kennen, en bovendien ook handig qua netwerk want een aantal Ranjafans staan te springen om een keer op te passen indien nodig En het gaat allemaal ontzettend vlekkeloos, het zijn allemaal leuke brave honden die supergoed samen gaan. Vanmorgen heb ik Ranja bijna het hele uur lang niet gezien, zo druk was ze steeds aan het spelen En dat kan dus ook gewoon, heel ontspannen allemaal.Smoushond schreef: ↑01 sep 2022, 07:28 Wat is ze mooi en groot al. Wat klinkt dat hondenveld heerlijk. Ik kan uren lopen en trainen met Bertus zonder dat hij moe wordt maar met andere honden spelen is toch wel iets waar hij echt moe en voldaan van wordt . Fijn dat je dat zo dichtbij hebt. Hoe gaat het met het blaffen?
Achter joggers aan zou Bertus ook wel willen ik roep hem bij me als ik een jogger aan zie komen of fietser en laat hem “aan de kant” zitten dat doe ik ook bij wandelaars zonder hond en witte broek
Ja dat happen krijg ik er ook zo wel uit denk ik hoor. En tot die tijd even aanlijnen. Als ze genoeg te doen heeft (zwemmen, spelen, of mijn kinderen zijn mee) dan doet ze het niet, alleen als er niet genoeg afleiding is. Dus ik ga gewoon aanlijnen en snoep er in douwen.
Het blaffen... tja Ik vind dat echt een lastig punt. Het is wel aanzienlijk beter als ze echt goed moe is, maar ook dan blaft ze nog te veel naar mijn maatstaven. Het commando stil krijg ik er niet in, ik heb niet het idee dat ze begrijpt dat ik dat aan het 'niet blaffen' probeer te koppelen. Sterker nog, ik heb niet het idee dat ze zelf altijd wel doorheeft dat ze staat te blaffen. Het gaat zo vanzelf dat het een beetje als ademen is. Ik zit er steeds bovenop maar het is hard werken om haar elke keer weer stil te krijgen, en ik weet ook niet of ze telkens stil wordt door hoe wij reageren, of gewoon doordat ze anders sowieso wel weer even gestopt zou zijn met blaffen. Ik vind dat echt een lastig punt waarin ik even niet echt een goede weg zie. Er zijn wel kleine verbeteringen, in de bench en de ren blaft ze nooit meer, daar hebben we het gewoon genegeerd. Maar buiten in de tuin, of in huis als ze reageert op voorbijgangers oid, dan denk ik niet dat negeren zou helpen, want dat is geen blaffen om aandacht. Bovendien heb ik al een klagende buur aan de deur gehad dus ik vind ook dat ik het niet kan maken om niet iig duidelijk te proberen er iets aan te doen.
Ja, doei, ik ben juist blij dat het eindelijk weer een beetje makkelijk gaat
Ja, ongekend hè! Ik had niet kunnen dromen dat ik zo'n zoet dingske zou krijgen hoor!
Nouja dat is opzich best goed advies, zo goed dat ik dat zelf natuurlijk ook al bedacht
Ja dat actief oefenen had ik ook bedacht, ik ga sowieso af en toe op een bankje zitten om er lekkers ín te duwen bij fietsers etc. Maar 3x raden... dan doet ze het niet Maar misschien is dat ook wel goed bedenk ik me nu. Ik hoef het dan niet actief af te leren maar als ik dat elke avond even doe leert ze misschien iig wel ze gewoon te negeren, wat ze dan dus eigenlijk vanzelf al doet.Lothian schreef: ↑01 sep 2022, 08:54 Ik vind haar echt heel erg leuk wat een scheetje.
Joggers en wandelaars zou ik actief op gaan oefenen. Je hebt overal wel van die plekken waar op zondagochtend iedereen en z'n moeder gaat hardlopen. Zak hondenkoek mee, lange lijn en bij elke hardloper oogcontact of een handtouch vragen. Als ze te opgewonden is meer afstand nemen en als het goed gaat dichterbij en eventueel helemaal los.
De lange lijn laat je los liggen/hangen en is er vooral als noodstop zodat ze geen succes heeft als ze toch besluit een hapje uit te delen.
Als je iemand kan vinden die speciaal voor jou op en neer wil hardlopen is dat nog mooier!
Ik zei toch, fotodump komt morgenFrootje schreef: ↑01 sep 2022, 10:58 Wat klinkt Ranja leuk. En wat wordt ze groot! Ik zal niks zeggen over slechts twee foto’s want ik heb al gemerkt dat ik zelf ook zo ben.
Ik heb Aloy vanaf 8 weken oud geleerd bij joggers/fietsers/auto’s bij me te blijven omdat ik niet wist of ze drijfinstinct zou hebben dus met haar heb ik er geen ervaring mee. Maar ik heb dus wel een Sheltie gehad die achter joggers en fietsers aan wilde en zich voor auto’s wilde gooien (vandaar dat ik er met Aloy zo vroeg mee begon). Ik heb daar inderdaad aan gewerkt zoals Lothian beschrijft en dat werkte wel, uiteindelijk deed ze het niet meer. Ranja zal het vast in no time doorhebben, zo’n pienter koppie.
Of ze dingen snel doorheeft weet ik eigenlijk niet. Minder snel dan ik met Oor gewend was in ieder geval, maar die was ook echt wel heel snel. Bij Ranja heb ik meer het idee dat ze vaak wel weet hoe het zou moeten, maar dat het meer de impulscontrole is waar we nog aan moeten werken. Dus ik doe nu zelfbeheersingsspelletjes, hopelijk helpt dat ook een beetje mee op termijn!
Ik heb gelijk zo'n tube gekocht, zometeen als ze wakker is eens kijken of ze daar toevallig wel een moord voor doetFrootje schreef: ↑01 sep 2022, 11:01Oh dat lijkt me echt lastig. Ik prijs mezelf gelukkig met een hond die vreet als een labrador. Ik gebruik trouwens nu zo’n tube smeerkaas van Danish Chef en mijn ervaring is dat de meeste honden dat wel heel lekker vinden. Maar ja. De meeste honden vinden knakworst ook lekker dus misschien laat Ranja dat ook gewoon links liggen.mijke schreef: ↑01 sep 2022, 10:57 Ja, dat is wel een beetje een punt. Snaai is totaal oninteressant vindt Ranja Al sta ik met een knakworst te zwaaien. Ik heb nog niks kunnen ontdekken dat voor haar genoeg heeft om echt succesvol in te kunnen zetten buiten met trainen. Spelletjes zijn buiten ook niet aan de orde. Ik probeer haar nu een beetje te enthousiasmeren voor spelen met takken en denneappels enzo, maar tot nu toe is het vooral Mijke die speelt, en Ranja die mij bij Gods gratie eens een keertje ter wille is
Jawel hoor, thuis vindt ze knakworst en ham en spek en kaas echt wel lekker. Maar ook dan geldt wel dat de minste of geringste afleiding al interessanter is dan lekkere snaai of spel. Als de kinderen wakker zijn valt er eigenlijk per definitie dus al niet te trainen met haar, want dat is altijd te veel afleiding. En overdag buiten in de tuin te veel buitengeluid. Dus we doen nu oefeningen savonds binnen als de kinderen slapen en dan gaat ze als een speer haha. Maar die overgang naar ook maar een klein beetje afleiding is nog lastig. Heel soms lukt het ergens buiten wel op een bankje als het net echt even heel erg rustig is, en ze haar hoofd er bij heeft. Niet te veel maar een paar korte dingen kan ik dan wel vragen. Dus ik hoop dat ik dat zo een beetje kan uitbreiden.
Oh ideaal zeg, zo'n gelegenheidshardloper! Ja ik denk ook wel dat ik dit er uit krijg hoor, daar maak ik me opzich geen zorgen over. Ik moest alleen wel lachen toen ik merkte dat ze ermee begon, maar nu ook gelijk even iets ermee doen natuurlijk. Mijn idee is zelf gewoon aanlijnen inderdaad en dan afleiden en belonen als ze er niet naartoe gaat. Eigenlijk wat iedereen hier ook zegt. Maar ik dacht, ik vraag tips, want wie weet is er ook nog een andere manier om dit aan te vliegen. Maar nee, kennelijk is de algemene consensus wel een beetje hetzelfde als wat ik ook al bedacht had haha. Nu dus even verder zoeken naar een hogere beloning, hopelijk is die smeerkaastube van Froo een succes!ranetje schreef: ↑01 sep 2022, 12:15Ik heb indertijd bij Rana de lange lijn gebruikt om te oefenen met hardlopers en joggers.mijke schreef: ↑01 sep 2022, 10:57 Ja, dat is wel een beetje een punt. Snaai is totaal oninteressant vindt Ranja Al sta ik met een knakworst te zwaaien. Ik heb nog niks kunnen ontdekken dat voor haar genoeg waarde heeft om echt succesvol in te kunnen zetten buiten met trainen. Spelletjes zijn buiten ook niet aan de orde. Ik probeer haar nu een beetje te enthousiasmeren voor spelen met takken en denneappels enzo, maar tot nu toe is het vooral Mijke die speelt, en Ranja die mij bij Gods gratie eens een keertje ter wille is
iedere keer in zit gezet als er iemand langs kwam rennen.
Een van de hardlopers zag waar ik mee bezig was en bood aan om nog een paar keer langs te rennen.
Dat was een geweldige hulp.
Eerst had ik de lijn nog vst.
Naderhand werd het een sleeplijn en ging ik er op staan als er een jogger aan kwam.
Dat samen met aandachtsoefeningen werkte prima.
Nou was Rana geen herder, maar ik denk dat je er toch wel wee kan werken?
Ja, haha, laat dat nou net iets zijn waar ik echt serieus nog nooit in geloofd heb Hoe ga jij ermee om als je iets aan of af wilt leren buiten, maar snaai en spel niet hoog genoeg in waarde is om ze te motiveren?Inge O schreef: ↑01 sep 2022, 13:42Collega, hier vindt geen van allen spel interessant buiten (nou ja, Plezantje wel, maar dan alleen haar ren-balletje aan het strand) en snoep zijn voor Mafje en Karma ook 3 keer niks.mijke schreef: ↑01 sep 2022, 10:57 Ja, dat is wel een beetje een punt. Snaai is totaal oninteressant vindt Ranja Al sta ik met een knakworst te zwaaien. Ik heb nog niks kunnen ontdekken dat voor haar genoeg waarde heeft om echt succesvol in te kunnen zetten buiten met trainen. Spelletjes zijn buiten ook niet aan de orde. Ik probeer haar nu een beetje te enthousiasmeren voor spelen met takken en denneappels enzo, maar tot nu toe is het vooral Mijke die speelt, en Ranja die mij bij Gods gratie eens een keertje ter wille is
Ze krijgt rodi dus dat vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee Piepspeeltje heb ik nog niet aan gedacht, wat stom! Daar is ze wel van (daarom berg ik ze meestal op haha), dus dat ga ik eens proberen
- Inge O
Ik ga sneller over op uitbouwen naar 'moeten', zeker al vanaf de leeftijd van 4 maand, en de opbouw daarvoor al eerder. Bepaalde dingen waarvan je wilt dat ze daar in het dagelijkse leven op de gewenste manier op reageren doen zich nu eenmaal niet voor in de beslotenheid van de huiskamer.
Maar eigenlijk is 90% (of meer) van alle vervelend gedrag waar pubertjes mee te maken kunnen krijgen te voorkomen door een betrouwbare 'hier' en door contact-maken-op-vraag, en dat is dus ook waar ik het meeste gebruik van maak, als het nodig is. Tuurlijk wordt er dan wel verbaal en via positief gemaakt contact beloond, daar reageren ze hier - bij juiste uitbouw vanaf pup - het beste op.
Gereserveerd en ingetogen inderdaad! Ik ben er zeker blij mee, het maakt het leven wel heel makkelijk met haar meteen! Maar, als ik heel eerlijk ben mis ik soms wel een beetje de drive en het batshit crazy zijn waar ik toch een beetje op gehoopt of gerekend had bij een hollandse herder. Ik ben nog een beetje op zoek naar dat ene waar ze écht heel blij van wordt om te doen (naast met andere hondjes spelen natuurlijk - want daarvan moet je ook maar afwachten of dat blijft als ze eenmaal volwassen is). Ze vindt ballen en stokken en trekspelletjes en trainen en wandelen etc. allemaal wel leuk, maar wel gewoon met mate, ze gaat er niet vol voor zeg maar. Er zitten labradors en goldens en poedels en stabijs in het hondengroepje met meer pit dan Ranja Maar! Gister heb ik wel iets gezien dat wellicht iets zou kunnen zijn. We waren met het hele gezin aan het wandelen, en we waren de tijd vergeten. De boodschappen konden elk moment worden geleverd, dus Marinus is het hele eind (1,5 km ofzo) terug naar huis gerend. Ik was toen hij vooruit rende even met kinderen en Ranja blijven wachten tot hij uit zicht was, omdat ze er uiteraard niks van begrepen Toen hij verrrrr weg was gingen we weer lopen, maar je maakte Ranja niks wijs hoor. Ze snuffelt, zet de neus aan de grond, en werkt in één keer het hele spoor uit dat Marinus gelopen had! Echt heel vastberaden, kijk ik heb het gefilmd:
Dus misschien is dat wel iets waar we op termijn iets mee kunnen!
Oh dat is wel enorm schrikken zeg! Ik ken de horrorverhalen inderdaad, vreselijk. Zelf heb ik niet zoiets van dat ik daarom helemaal geen stokken meer wil gooien. Maar ik let wel op hoe ik gooi, dat de stokken niet scherp zijn en niet te groot, dat ze niet stuiteren op de ondergrond etc. Helemaal uitsluiten kun je risico's natuurlijk nooit, maar op die manier maak je het risico iig kleiner. Ik vind stokken - als een hond er van houdt - namelijk ook wel echt ideaal. Want er ligt er altijd overal wel ergens een, dus je hebt altijd iets bij de hand als je zelf geen speel meegenomen hebt. Met name om een hond ergens langs te leiden vind ik dat echt ideaal. En je hoeft ook niet per se met een stok te gooien he, met Oor had ik allerlei andere spelletjes met stokken en takken, en was het ook gewoon een sport om zo'n ding mee te sjouwen, dan had ze ook een taakje.ellen en de birmanen schreef: ↑02 sep 2022, 10:15 ze groeit mooi uit. ik heb 1 advies voor je, gooi in hemelsnaam geen stokken. ik ben bijna een hond verloren doordat ze met haar bek in een stok liep die in de grond bleef steken nadat iemand anders deze had gegooid. 3 mm meer naar links en was de stok door haar strottehoofd gegaan. nu bleef het bij een snee onder de tong en een luchtpijp waar splinters van de stok in zaten. zij is met spoed geopereerd in utrecht op vrijdagavond, de hele halspartij heeft open gelegen om splinters te verwijderen. dat geintje kostte toen 2200 euro.
Nou, dat was ook wel echt een argument om Ranja toch al te halen ookal viel het gelijk met de verhuizing. Skittles kwam destijds in september pas en ik vond dat echt 3x niks, honderdmiljoen keer in regen en kou naar buiten met zo'n onzindelijk ding, en zo'n sleeplijn die de hele tijd nat en zwaar wordt enzo. Brrrr
Gelukkig ben ik niet zo'n foptimist dat ik alles 100% puur positief wil aanleren, dus Ranja heeft allang wel kennisgemaakt met dat dingen soms gewoon echt absoluut niet mogen Bij mijn eigen kinderen hapt ze inderdaad ook allang niet meer in de kuiten omdat ik dat gewoon steeds heb gecorrigeerd. Meestal doe ik corrigeren - gewenst gedrag vragen - belonen. Ik vind dat zelf de meest logische gang van zaken bij dingen die niet mogen, maar ze al wel graag doen. Puur positief vind ik vooral nuttig om gewenst gedrag aan te leren als er nog geen sprake van ongewenst gedrag is.Zamunda schreef: ↑02 sep 2022, 18:10 Wat een leuke foto- en verhalenserie, Ranja is een leuk dier met lekkere (plonzende) humor .
Helaas ja. Er wordt je niet meer geleerd hoe je, naast zaken positief aanleren, op zijn tijd dingen gewoon echt duidelijk kunt en moet maken.Inge O schreef: ↑01 sep 2022, 13:42Collega, hier vindt geen van allen spel interessant buiten (nou ja, Plezantje wel, maar dan alleen haar ren-balletje aan het strand) en snoep zijn voor Mafje en Karma ook 3 keer niks.mijke schreef: ↑01 sep 2022, 10:57 Ja, dat is wel een beetje een punt. Snaai is totaal oninteressant vindt Ranja Al sta ik met een knakworst te zwaaien. Ik heb nog niks kunnen ontdekken dat voor haar genoeg waarde heeft om echt succesvol in te kunnen zetten buiten met trainen. Spelletjes zijn buiten ook niet aan de orde. Ik probeer haar nu een beetje te enthousiasmeren voor spelen met takken en denneappels enzo, maar tot nu toe is het vooral Mijke die speelt, en Ranja die mij bij Gods gratie eens een keertje ter wille is
Oh goed om te lezen, dat is wat ik zelf eigenlijk ook doe nu; oefenen op 'hier' en op hand touch. Al moet ik toegeven dat het hierkomen de laatste tijd een beetje heb laten versloffen, omdat het eigenlijk niet zo nodig was. Ze blijft altijd in de buurt en zette geen stap verkeerd, en loopt uit zichzelf mee als ik verderloop, dus ik zag niet de noodzaak van een strakke hier. Maar dat ga ik weer verder oppakken. En tijdens het wandelen heb ik de hand touch nu veranderd in naar mijn hand springen, dat vindt ze superleuk om te doen, dus dat is makkelijker dan hierkomen of een saaie handtouch. Daar ben ik net mee begonnen, gewoon op momenten dat er geen afleiding is, dus ik hoop dat uit te kunnen bouwen naar meer afleiding, en dan uiteindelijk ook naar een moeten op momenten dat het nodig is, zoals inderdaad bij die hardlopers en wandelaars.Inge O schreef: ↑03 sep 2022, 13:35
Ik ga sneller over op uitbouwen naar 'moeten', zeker al vanaf de leeftijd van 4 maand, en de opbouw daarvoor al eerder. Bepaalde dingen waarvan je wilt dat ze daar in het dagelijkse leven op de gewenste manier op reageren doen zich nu eenmaal niet voor in de beslotenheid van de huiskamer.
Maar eigenlijk is 90% (of meer) van alle vervelend gedrag waar pubertjes mee te maken kunnen krijgen te voorkomen door een betrouwbare 'hier' en door contact-maken-op-vraag, en dat is dus ook waar ik het meeste gebruik van maak, als het nodig is. Tuurlijk wordt er dan wel verbaal en via positief gemaakt contact beloond, daar reageren ze hier - bij juiste uitbouw vanaf pup - het beste op.
- Inge O
Die gebruik ik ook juist zo min mogelijk - juist om het speciaal en belangrijk genoeg te houden - maar het is wel het beste handvat ter voorkoming van ongein.
- Lothian
- Posts in topic: 12
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Oh maar dat is ideaal! Dan kan je daarmee verder oefenen. En ga eens nadenken wat er in die situatie anders is waardoor ze dan niet najaagt. Omdat jij zit? Wat gebeurt er als je gaat staan? Of wandelen? Omdat je meer op haar gericht bent? Probeer dat mee te nemen tijdens de dagelijkse wandelingen.mijke schreef: ↑03 sep 2022, 12:52 Ja dat actief oefenen had ik ook bedacht, ik ga sowieso af en toe op een bankje zitten om er lekkers ín te duwen bij fietsers etc. Maar 3x raden... dan doet ze het niet Maar misschien is dat ook wel goed bedenk ik me nu. Ik hoef het dan niet actief af te leren maar als ik dat elke avond even doe leert ze misschien iig wel ze gewoon te negeren, wat ze dan dus eigenlijk vanzelf al doet.
Geen lekkers aannemen kan lastig zijn maar misschien doet zij het ook al goed op vocaal de hemel in prijzen. Overigens zou ik zeker ook een correctie ("EUHHH!") gebruiken als ze toch de fout in gaat maar het actief oefenen en die fout voorkomen is zoveel leuker en ontspannen trainen. Op een gegeven moment komt ze dan hopelijk op eigen initiatief contact maken wanneer ze een wandelaar spot
-
- Posts in topic: 4
- Contacteer:
Gaat leuk allemaal. Speurtalent zit in de familie, haar vader en grootvader doen ook aan speuren/mantrailing. Met mijn vorige hond heb ik een cursusje 'kennismaken met speuren' gedaan en daar waren zij toen ook bij. We verstopten ons om beurten voor elkaar in het bos en dan kon de hond gaan zoeken. Barry (Ranja's grootvader) had mij een paar keer in het bos opgespoord, en wees mij later aan ("daar is ze weer! gevonden!") toen ik rondliep op een jongehondendag, in een heel andere setting dus.
Klopt, en mama Fenna doet ook aan speuren! We hadden het er vanmorgen over op de app van dit nest, en het was voor iedereen wel heel herkenbaar dat het er echt inzit. Echt een familiedingetje dus!Pauline schreef: ↑03 sep 2022, 15:29 Gaat leuk allemaal. Speurtalent zit in de familie, haar vader en grootvader doen ook aan speuren/mantrailing. Met mijn vorige hond heb ik een cursusje 'kennismaken met speuren' gedaan en daar waren zij toen ook bij. We verstopten ons om beurten voor elkaar in het bos en dan kon de hond gaan zoeken. Barry (Ranja's grootvader) had mij een paar keer in het bos opgespoord, en wees mij later aan ("daar is ze weer! gevonden!") toen ik rondliep op een jongehondendag, in een heel andere setting dus.
- Frootje
- Posts in topic: 22
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Hopelijk werkt het wel! En zo niet dan schijnt het lekker te zijn bij van die Bugles chips.
Meer impulscontrole zal vast wel helpen ja. En wijsheid met de jaren en zo. Aloy heeft zoiets met blaffen naar andere honden. Ze doet het regelmatig prima en soms gaat ze ineens uit haar panty. Ik kan haar steeds makkelijker bij me terugkrijgen en weer stil laten worden en dan zie je ook dat ze het eigenlijk helemaal niet nodig heeft om zo te blaffen. Ik vermoed dat dat nu bij haar ook een gevalletje impulscontrole is. “Ik weet het wel maar ik dacht niet na.”mijke schreef: ↑03 sep 2022, 13:18Ik zei toch, fotodump komt morgen
Of ze dingen snel doorheeft weet ik eigenlijk niet. Minder snel dan ik met Oor gewend was in ieder geval, maar die was ook echt wel heel snel. Bij Ranja heb ik meer het idee dat ze vaak wel weet hoe het zou moeten, maar dat het meer de impulscontrole is waar we nog aan moeten werken. Dus ik doe nu zelfbeheersingsspelletjes, hopelijk helpt dat ook een beetje mee op termijn!
- Gudrun
- Posts in topic: 2
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Ze is leuk!
Impulscontrole is een lastige (he Kika... ).
Wat ik deed/doe is vooral trainen en dingen vragen in een prikkelarme omgeving en dat heeeeeeel traag opbouwen.
Is de omgeving niet geschikt om iets te vragen dan vroeg ik het niet, dingen die moeten dwong ik dan wel af (zoals vb een hier met lange lijn binnen hengelen)
Ze drijft graag en hapt zeg je, wil ze dan niet om af te reageren even in een bijtrol hangen?
Blaffen: men zegt eerst blaffen zelf op commando aanleren en dan kan je er een "klaar" van maken als einde. Maar ik verbied het gewoon, al werkt dat met de kefshelties beter dan met de chi's. Poppy blaft ook graag en veel. Kika soms uit opwinding als ze niks te doen heeft.
En een "uitknop" proberen aan te leren. Plaats of bench of relax liggen,....
Met Ryker, de HH van mijn oudste dochter, wel gemerkt dat het hele vocale en het slecht alleen kunnen zijn (huilen tot en met) zo een beetje vanzelf uitgedoofd is tegen dat hij 2 was. Hij blaft nu nog zelden, alleen met een echte gegronde reden.
Wat ik deed/doe is vooral trainen en dingen vragen in een prikkelarme omgeving en dat heeeeeeel traag opbouwen.
Is de omgeving niet geschikt om iets te vragen dan vroeg ik het niet, dingen die moeten dwong ik dan wel af (zoals vb een hier met lange lijn binnen hengelen)
Ze drijft graag en hapt zeg je, wil ze dan niet om af te reageren even in een bijtrol hangen?
Blaffen: men zegt eerst blaffen zelf op commando aanleren en dan kan je er een "klaar" van maken als einde. Maar ik verbied het gewoon, al werkt dat met de kefshelties beter dan met de chi's. Poppy blaft ook graag en veel. Kika soms uit opwinding als ze niks te doen heeft.
Met Ryker, de HH van mijn oudste dochter, wel gemerkt dat het hele vocale en het slecht alleen kunnen zijn (huilen tot en met) zo een beetje vanzelf uitgedoofd is tegen dat hij 2 was. Hij blaft nu nog zelden, alleen met een echte gegronde reden.
- Inge O
Ik denk ook niet dat je van een zuivere stamboomHollander dezelfde drive moet verwachten als van de werkHollander (die eigenlijk gewoon een Belg is met streepjes). Wat ik er al over gelezen heb zijn ze toch een stuk minder makkelijk te motiveren, en de paar die ik ken (2 bij ons op de hondenschool) voldoen daar ook helemaal aan : ze doen het wel allemaal maar by far niet met de drive die je bij een Mechel ziet.mijke schreef: ↑03 sep 2022, 15:50 Maar, als ik heel eerlijk ben mis ik soms wel een beetje de drive en het batshit crazy zijn waar ik toch een beetje op gehoopt of gerekend had bij een hollandse herder. Ik ben nog een beetje op zoek naar dat ene waar ze écht heel blij van wordt om te doen (naast met andere hondjes spelen natuurlijk - want daarvan moet je ook maar afwachten of dat blijft als ze eenmaal volwassen is). Ze vindt ballen en stokken en trekspelletjes en trainen en wandelen etc. allemaal wel leuk, maar wel gewoon met mate, ze gaat er niet vol voor zeg maar. Er zitten labradors en goldens en poedels en stabijs in het hondengroepje met meer pit dan Ranja
Toch is de kans dat ze wel heviger wordt op speeltjes heel groot hoor, ook op dat punt kan ik vergelijken met wartjes : de één is er hier wat trager mee dan de ander, maar tegen hun volwassenheid spelen ze wel heel graag samen met mij - alleen dus niet als andere dingen interessanter zijn .
Ja ik had ook niet de volle drive en drukte verwacht van een werklijn uiteraard, en dat was ook niet de bedoeling natuurlijk. Maar ik had nog steeds wel verwacht dat ze meer energie zou hebben dan, ik noem maar wat, de gemiddelde stabijpup Maar misschien klopt mijn ijkpunt ook wel niet hoor, ik had altijd gedacht dat Oor een vrij normale hond was wat dat betreft, misschien iets aan de bovenkant van gemiddeld maar niet extreem, en dat een werklijn herder echt nog iets totaal anders was. Maar ik begin steeds meer te vermoeden dat Oor eigenlijk behoorlijk dicht bij zo'n werklijn in de buurt heeft gezeten Het leek me destijds altijd zo overdreven als de instructrice steeds zei dat ik een werkhond had, maar achteraf gezien was het de eerste jaren voor mij toch best wel moeilijk om haar bij te houden Nou daar heb ik met Ranja geen last van haha. Eigenlijk ook wel fijn hoorInge O schreef: ↑04 sep 2022, 08:56Ik denk ook niet dat je van een zuivere stamboomHollander dezelfde drive moet verwachten als van de werkHollander (die eigenlijk gewoon een Belg is met streepjes). Wat ik er al over gelezen heb zijn ze toch een stuk minder makkelijk te motiveren, en de paar die ik ken (2 bij ons op de hondenschool) voldoen daar ook helemaal aan : ze doen het wel allemaal maar by far niet met de drive die je bij een Mechel ziet.mijke schreef: ↑03 sep 2022, 15:50 Maar, als ik heel eerlijk ben mis ik soms wel een beetje de drive en het batshit crazy zijn waar ik toch een beetje op gehoopt of gerekend had bij een hollandse herder. Ik ben nog een beetje op zoek naar dat ene waar ze écht heel blij van wordt om te doen (naast met andere hondjes spelen natuurlijk - want daarvan moet je ook maar afwachten of dat blijft als ze eenmaal volwassen is). Ze vindt ballen en stokken en trekspelletjes en trainen en wandelen etc. allemaal wel leuk, maar wel gewoon met mate, ze gaat er niet vol voor zeg maar. Er zitten labradors en goldens en poedels en stabijs in het hondengroepje met meer pit dan Ranja
Toch is de kans dat ze wel heviger wordt op speeltjes heel groot hoor, ook op dat punt kan ik vergelijken met wartjes : de één is er hier wat trager mee dan de ander, maar tegen hun volwassenheid spelen ze wel heel graag samen met mij - alleen dus niet als andere dingen interessanter zijn .
Maar qua dat groeien van focus op speeltjes kun je wel eens gelijk krijgen inderdaad, er is wel één balletje inmiddels waar ze steeds vaker en langer mee wil spelen de laatste tijd;
Een bijtrol heb ik nog niet aan gedacht! Ik heb eigenlijk sowieso geen idee wat dat is haha. Kun je daar niet ook een willekeur speeltje voor gebruiken, of heeft zo'n bijtrol nog iets speciaals? Hier bijt ze vooral graag op een fleecetouw, of nouja, voor trekspelletjes dan. Bijten doet ze eigenlijk nauwelijks. Wat ze bij die voorbijgangers doet is meer happen, ze houdt haar bek wel om de kuit heen, maar ze doet hem niet dicht, ze zet haar tanden er dus niet in. Hooguit met hele lichte druk. Echt om te drijven dus.Gudrun schreef: ↑03 sep 2022, 23:21 Ze is leuk!
Een uitknop heeft ze wel, in de bench gaat ze altijd gewoon in rust, en in de ren (=zitgedeelte van de woonkamer) ook steeds meer. Maar ik kan haar daar moeilijk bij elk blafje in de bench doen, dan komt ze er nooit meer uit
Hoe verbied jij blaffen 'gewoon'? Ik kan hier foei en nee, en klaar zeggen wat ik wil (ze weet heel goed wat klaar betekent), maar als ze gealarmeerd is door eoa geluid luistert ze daar niet naar. Bij losse blafjes is het sowieso nutteloos, want ze stopt dan uiteraard met dat ene blafje, maar dat had ze dan sowieso wel gedaan, ook als ik niks had gezegd. Om een minuut later gewoon weer een los blafje te lossen. En zo door.
Wel goed om te lezen dat er hoop is voor de toekomst Al is het bij Ranja niet gekoppeld aan verlatingsangst, ze kan uitstekend alleen zijn. Ik hoop ergens nog dat het vooral is gekoppeld aan onzekerheid, en dat het dus misschien minder zal worden als ze zekerder wordt, maar daar durf ik ook niet zomaar helemaal van uit te gaan.