Klaar om op te laden! Wtf, 5 maanden alweer! Fotossss

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
mijke
Posts in topic: 180

Re: Klaar om op te laden! Wtf, 5 maanden alweer!

Bericht door mijke »

Frootje schreef: 03 sep 2022, 15:51
mijke schreef: 03 sep 2022, 13:18Ik heb gelijk zo'n tube gekocht, zometeen als ze wakker is eens kijken of ze daar toevallig wel een moord voor doet :mrgreen:
Hopelijk werkt het wel! En zo niet dan schijnt het lekker te zijn bij van die Bugles chips. :engel:
mijke schreef: 03 sep 2022, 13:18Ik zei toch, fotodump komt morgen :lees: :Q:
Of ze dingen snel doorheeft weet ik eigenlijk niet. Minder snel dan ik met Oor gewend was in ieder geval, maar die was ook echt wel heel snel. Bij Ranja heb ik meer het idee dat ze vaak wel weet hoe het zou moeten, maar dat het meer de impulscontrole is waar we nog aan moeten werken. Dus ik doe nu zelfbeheersingsspelletjes, hopelijk helpt dat ook een beetje mee op termijn!
Meer impulscontrole zal vast wel helpen ja. En wijsheid met de jaren en zo. :F: Aloy heeft zoiets met blaffen naar andere honden. Ze doet het regelmatig prima en soms gaat ze ineens uit haar panty. Ik kan haar steeds makkelijker bij me terugkrijgen en weer stil laten worden en dan zie je ook dat ze het eigenlijk helemaal niet nodig heeft om zo te blaffen. Ik vermoed dat dat nu bij haar ook een gevalletje impulscontrole is. “Ik weet het wel maar ik dacht niet na.”
Hoe doe je dat dan precies, dat bij je terug krijgen en stil laten worden?

De smeerkaas was binnen 3 seconden doorboord, dus ze vindt het wel lekker, maar het is niet echt handig 🤣 Voor trainen sowieso niet, want ze is steeds heel lang aan het nalikken. Maar misschien wel om haar langs mensen te leiden bij het wandelen. Ik had hem gister mee maarja, precies 0 mensen tegengekomen 😅 vanavond weer een kans.
mijke

Bericht door mijke »

Lothian schreef: 03 sep 2022, 14:40
mijke schreef: 03 sep 2022, 12:52 Ja dat actief oefenen had ik ook bedacht, ik ga sowieso af en toe op een bankje zitten om er lekkers ín te duwen bij fietsers etc. Maar 3x raden... dan doet ze het niet 🤣 Maar misschien is dat ook wel goed bedenk ik me nu. Ik hoef het dan niet actief af te leren maar als ik dat elke avond even doe leert ze misschien iig wel ze gewoon te negeren, wat ze dan dus eigenlijk vanzelf al doet.
Oh maar dat is ideaal! Dan kan je daarmee verder oefenen. En ga eens nadenken wat er in die situatie anders is waardoor ze dan niet najaagt. Omdat jij zit? Wat gebeurt er als je gaat staan? Of wandelen? Omdat je meer op haar gericht bent? Probeer dat mee te nemen tijdens de dagelijkse wandelingen.
Dat zat ik me ook al af te vragen inderdaad, ik zou het zo snel nog niet kunnen zeggen, daarvoor heeft ze het gedrag nog niet vaak genoeg laten zien. De keer dat ze het echt een paar keer achter elkaar deed en bij mij het kwartje viel dat dit een ding ging worden, begon het met een jogger, toen een vrouw met flapperende broekspijpen, ze was een paar keer in het water gevallen dus een beetje over d'r toeren al, en het was ook een stuk drukker dan normaal als we daar lopen. Dus dat was misschien gewoon te veel spannende prikkels bij elkaar? Ik weet het niet zeker, maar ik ga er op letten de komende tijd.
Geen lekkers aannemen kan lastig zijn maar misschien doet zij het ook al goed op vocaal de hemel in prijzen. Overigens zou ik zeker ook een correctie ("EUHHH!") gebruiken als ze toch de fout in gaat maar het actief oefenen en die fout voorkomen is zoveel leuker en ontspannen trainen. Op een gegeven moment komt ze dan hopelijk op eigen initiatief contact maken wanneer ze een wandelaar spot :smile:
Ja, dat begint met fietsers al te komen, waarbij ik er vanaf het begin lekkers in prop, dus dat ga ik voor wandelaars ook maar doen inderdaad :ok:
Gudrun
Posts in topic: 2
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Re: Klaar om op te laden! Wtf, 5 maanden alweer! Fotossss

Bericht door Gudrun »

Ja, spannend en meer prikkels dus sneller (over)reageren. Beetje redirectie.
Ik zou als ze dat fleece touw leuk vindt dat mee nemen en bij tekenen van spanning even in laten bijten en trekken, ik heb met wijlen Jinn als pup/puber maanden zo gelopen. Bij Kika hielp het niet, die was te snel te ver weg, maar die wil dat nu wel doen op wedstrijd bij het aanschuiven. Te spannend, te lang wachten is even afreageer bijten, ik heb een dikke fleece leiband gevlochten voor haar voor op wedstrijd daarom.

Blaffen; ja, 1 blafje mag wel natuurlijk.
Maar doorgaan (en sommigen hier kunnen/willen dat) na een gedaan/klaar is er woest op af rennen en weg sturen van de blafplek. Ik waak zelf wel mee, laten weten dat er iets is mag maar als ik zeg dat het oke is dan is het dat ook.
Gaan ze nog door (die kefchi's kunnen er soms wat van) dan helpt een plantenspuit... maar weet niet of dat voor een niet-chiwafwaf ook zo is.

edit: bij je terug roepen, een "kijk" vragen of een handtarget rustig laag vragen en die laten herhalen of aanhouden kan ook helpen
Smoushond
Posts in topic: 46

Bericht door Smoushond »

Wat ik met Bertus heb gedaan is heel veel aangelijnd ( lange lijn) lopen in losloopgebied. Daar kwam ik joggers,mountainbikers en paarden tegen. Zodra ik wat zag gaf ik commando aan de kant en trok hem dan aan de kant en liet hem zitten . Brokje erin en na een tijdje wordt dat dan een gewoonte. Nu kijkt hij me al aan als er in de verte iets is te zien en kan hij het dus ook als hij los loopt

Ook langs een fietspad lopen is een goeie oefening. Kost wat tijd maar aangelijnd kon hij in ieder geval nooit echt in de fout gaan
Afleren is moeilijker want ze vinden het best leuk gedrag .
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 22
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

mijke schreef: 04 sep 2022, 15:42Hoe doe je dat dan precies, dat bij je terug krijgen en stil laten worden?
Bij Aloy helpt het vaak wel als ik fysiek tussen haar en de andere hond ga staan, zodat ze niet meer om me heen kan. Dan zie je haar echt kijken van ‘ga eens opzij, ik was aan- oh ja, hoi, jij was er ook nog :scratch: ’. En zodra ze dan zo kijkt kan ik iets van haar vragen, meestal iets wat ze wel leuk vindt, dan beloon ik haar daarvoor en vervolgens loopt ze weer mee. De ene dag is ze er wat makkelijker mee dan de andere dag hoor, ik heb ook wel dagen waarop ik het idee heb dat er geen land mee te bezeilen is, maar volgens mij hoort dat wel een beetje bij de leeftijd. Ik was als puber ook niet altijd even makkelijk te bereiken, zullen we maar zeggen. :Q:

mijke schreef: 04 sep 2022, 15:42 De smeerkaas was binnen 3 seconden doorboord, dus ze vindt het wel lekker, maar het is niet echt handig 🤣 Voor trainen sowieso niet, want ze is steeds heel lang aan het nalikken. Maar misschien wel om haar langs mensen te leiden bij het wandelen. Ik had hem gister mee maarja, precies 0 mensen tegengekomen 😅 vanavond weer een kans.
Er komt natuurlijk ook gewoon niet genoeg uit dat gaatje, stomme tubes, daar is toch niet over nagedacht. Daar heeft Ranja helemaal gelijk in. :F: Dat nalikken herken ik wel. Ik had laatst een filmpje gemaakt en het leek net alsof ze enorm aan het tongelen was, maar in werkelijkheid had ze heel haar baard en snor onder de smeerkaas zitten en was ze gewoon (al meelopend) bezig aan de grote schoonmaak. :oeps:
Zamunda
Posts in topic: 28
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Frootje schreef: 04 sep 2022, 20:49Dat nalikken herken ik wel. Ik had laatst een filmpje gemaakt en het leek net alsof ze enorm aan het tongelen was, maar in werkelijkheid had ze heel haar baard en snor onder de smeerkaas zitten en was ze gewoon (al meelopend) bezig aan de grote schoonmaak. :oeps:
Haha, dat wil natuurlijk wel met een baardje :F: . Maakt Aloy haar baard ook altijd schoon na het eten? Ravi gaat altijd even uitgebreid z'n baard schoonmaken aan/in de bank :') .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Zamunda schreef: 05 sep 2022, 15:37Haha, dat wil natuurlijk wel met een baardje :F: . Maakt Aloy haar baard ook altijd schoon na het eten? Ravi gaat altijd even uitgebreid z'n baard schoonmaken aan/in de bank :') .
Ja, zij veegt hem af aan de kleden op de bank. Dankjewel Aloy. :hmmm: Haar baard is dus meestal wel schoon, maar de kleden moeten vaak gewassen worden. :LOL:

Je hoort het, Mijke, blij zijn dat Ranja geen baard heeft. :mann:
Zamunda
Posts in topic: 28
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Frootje schreef: 05 sep 2022, 15:46
Zamunda schreef: 05 sep 2022, 15:37Haha, dat wil natuurlijk wel met een baardje :F: . Maakt Aloy haar baard ook altijd schoon na het eten? Ravi gaat altijd even uitgebreid z'n baard schoonmaken aan/in de bank :') .
Ja, zij veegt hem af aan de kleden op de bank. Dankjewel Aloy. :hmmm: Haar baard is dus meestal wel schoon, maar de kleden moeten vaak gewassen worden. :LOL:

Je hoort het, Mijke, blij zijn dat Ranja geen baard heeft. :mann:
Haha, zo herkenbaar. Stelletje klojo's, maar stiekum toch ook wel een leuk gezicht :') .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Zamunda schreef: 05 sep 2022, 15:49Haha, zo herkenbaar. Stelletje klojo's, maar stiekum toch ook wel een leuk gezicht :') .
Stiekem wel. :engel:
Rosanne
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

mijke schreef: 01 sep 2022, 10:57 Ja, dat is wel een beetje een punt. Snaai is totaal oninteressant vindt Ranja 😅 Al sta ik met een knakworst te zwaaien. Ik heb nog niks kunnen ontdekken dat voor haar genoeg waarde heeft om echt succesvol in te kunnen zetten buiten met trainen. Spelletjes zijn buiten ook niet aan de orde. Ik probeer haar nu een beetje te enthousiasmeren voor spelen met takken en denneappels enzo, maar tot nu toe is het vooral Mijke die speelt, en Ranja die mij bij Gods gratie eens een keertje ter wille is 🤣
Brego vond alles ook lekker, maar niet boeiend genoeg t.o.v andere prikkels. Totdat ik gedroogde sprotjes had gekocht. Die dingen waren goud waard. Als hij een jogger of andere prikkel zag, keek hij snel meteen naar mij met een kop van… visje.. nu graag. 😆
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
mijke

Bericht door mijke »

Hedroogde sprotjes... ik weet niet eens wat het is 🤣 ik ga googlen!
Plaats reactie